proloog en eerste hoofstuk

hallo ik ben nieuw. ik wou graag proberen een verhaal te schrijven, maar weet niet wat je dan in de proloog moet zetten? en met wat beginnen jullie jullie eerste hoofdstuk , wat is de eerste zin of beginnen jullie met een dialoog of met iets anders ?

Lid sinds

12 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De proloog kan een scene zijn die in een ander tijdsbestek of vanuit een ander perspectief geschreven is dan de rest van het verhaal. Het kan handig zijn om de lezer wat kennis mee te geven die essentieel is om de rest van het verhaal goed te vatten, zonder dat je je 'hoofdverhaal' daarvoor moet onderbreken. In mijn verhaal is de proloog een scene die vooraf gaat aan de rest van het verhaal, vanuit een ander perspectief. De eerste zin van een verhaal is belangrijk. Het moet de lezer nieuwsgierig maken, de aandacht grijpen, al iets zeggen over de hoofdpersonen / personages, over welke kant het verhaal uit zou kunnen gaan. Kortom, het moet de lezer aanzetten tot het willen verder lezen van het verhaal, het moet een bepaalde emotie oproepen. Dat kan in een dialoog, citaat, maar het kan ook 'gewoon' in een eerste zin. Ik zou zeggen: Begin met schrijven en bij een tweede, derde of tigste herschrijfronde heb je eindelijk die proloog en eerste zin te pakken waar je tevreden over bent. En... niet te vergeten. Je verhaal hoeft niet per se een proloog of epiloog te hebben natuurlijk ;-). Succes. K.
9 juli 2012 - 21:54

Lid sinds

11 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin. Is dat in het geval van een proloog de eerste zin van de proloog of toch die van het eerste hoofdstuk?
met de eerste zin bedoel ik de eerste zin het eerste hoofstuk.
10 juli 2012 - 13:26

Lid sinds

12 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin. Is dat in het geval van een proloog de eerste zin van de proloog of toch die van het eerste hoofdstuk?
met de eerste zin bedoel ik de eerste zin het eerste hoofstuk.
Er is niet één manier om je eerste zin te schrijven. Dat kan een dialoog zijn. Het kan één woord zijn. Je proloog, je eerste hoofdstuk, het hele verhaal. Je moet het allemaal op je eigen manier doen, er is niet één manier die iedereen gebruikt omdat dat "de beste manier is". En zoals Zjors al terecht opmerkte: ga eens flink wat boeken lezen voordat je begint met schrijven. Dan weet je hoe verschillende schrijvers "het" doen en welke manier wellicht bij je past.
10 juli 2012 - 22:40

Lid sinds

13 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet het volgende een nieuwe draad worden, maar het onderwerp is verwant. Mijn boek heb ik als een boek-in-een-boek geschreven waarbij de proloog en epiloog het ene verhaal vormen en de diverse hoofdstukken het eigenlijke verhaal. Proloog en epiloog zijn vanuit ik-perspectief geschreven (met de schrijver zelf in de hoofdrol) en de hoofdstukken vanuit de omnipotente verteller. Beide verhalen hebben hun eigen plot. Is deze aanpak een zinnige benadering? Kent iemand een voorbeeld waarin het eigenlijke verhaal op een vergelijkbare manier is "opgesloten"? Ik ben trouwens een andere mening toegedaan wat de eerste zin is van het boek. De eerste paar zinnen zijn van belang om de lezer zo snel mogelijk geïntrigeerd te krijgen. Of een woord, een scène, een dialoog zoals hiervoor gezegd. Dat begint n.m.m. dan ook met de eerste tekst van het boek - met de proloog (als die er is).
14 juli 2012 - 17:41