Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijven met een smartphone

Iedereen schrijft wanneer ze kunnen, inspiratie of deadlines buiten beschouwing gelaten. We komen allemaal tijd tekort. Als je je echter niet vastlegt aan schrijven op je computer of laptop thuis, maar ook schrijft op je smartphone kun je productiever zijn, vooral onderweg in het ov en in wachtruimtes. Dit topic is niet bedoeld voor mensen die niet op hun telefoon willen schrijven. Ik zou ook graag Ipads en e-readers buiten beschouwing laten, wel reken ik de phablet (zoals de galaxy note) tot de catecorie smartphones. Geen discussie dus over wel gebruiken van een smartphone als schrijver vs niet, de insteek is een informatief topic voor schrijvers die zo productief als mogelijk is willen zijn met behulp van die smartphone. Schrijven op een smartphone of phablet (Android, I-phone, BB) heeft dus voordelen. Goede schrijfapps ook. Een schrijver gebruikt zijn telefoon nu eenmaal anders dan iemand die de telefoon gebruikt voor bellen, af-en-toe-een-whatsapp of muziek luisteren. Natuurlijk gebruikt de schrijver net zo goed zijn telefoon voor die zaken, maar zijn prioriteit ligt bij het schrijven,lezen en editen. Vandaar dat ik dit topic open. -Niet alleen zou ik graag lezen wat jullie bevalt (schrijfgerelateerd ajb) -aan jullie eigen telefoon (merk) en -wat de ideale telefoon zou moeten hebben om er nog beter mee te kunnen schrijven -of je een smartphone hebt met een uitklapbaar keyboard of een touchscreen en tenslotte -welke apps je zou aanraden. Zelf gebruik ik oa google drive note everything wordpress app Google translate dictionary. thesaurus en natuurlijk social media apps. Andere opties zijn keyboard apps of blogger. Notes app of een drive zijn wat mij betreft onmisbaar, al was het maar zodat je werk continue automatisch opslaat wanneer de batterij uitvalt. -De camera om snel iets (nfo-inspiratie) te kunnen fotograferen. Hetzelfde geldt voor screenshots. -De voicenote functie gebruik ik niet. Zijn er mensen die daarmee schrijven? Bevalt dat? Wil je een app tippen of een bepaalde telefoon, graag! (Beheerder, als er al een soortgelijk topic bestaat, heb ik deze niet kunnen vinden. Ik heb dit onderwerp bij alleen voor 'leden : Reseach' gezet om eventuel merkspam van adverteerders te voorkomen. Moet het verplaatst, dan doe ik dat natuurlijk alsnog) Groeilijst must-haves apps voor de mobiele schrijver: Evernote Aldiko voor e-Books en e-pub de Bijbel-app

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mindmaps gaat op de lijst. Ik gebruik mijn laptop ook voor grafisch design en daar moet ik echt voor zitten. Ik gebruik dan een extra scherm en een pen-tekenpad en een muis die geschikt is voor design. Mijn telefoon hangt daar ook nog ergens tussen, voor links en downloads, al helpt Chrome Sinc daarbij ook al. Ik heb er wel over gedacht om daarin de laptop als intermediair te vervangen door een Ipad evt. in een framestand. Ik voel me af en toe net een mobiele eenheid :(

Lid sinds

10 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat gevoel herken ik. Soms is het hier 's avonds echt erg. Zitten mijn jongste dochter en m'n man op een smartphone te rommelen, m'n oudste dochter op haar pocketbook, en ik switch tussen pc, laptop en smartphone. (de tablet moet hier zijn entree nog maken) ... Mobiele eenheid ten top :\

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weer flink gegoogled en in de phoneshop rondgekeken. Ik denk dat voor schrijven onderweg een phablet het beste gaat werken. Iemand nog tips qua merk?

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben eigenlijk altijd iemand geweest die aan een boek/verhaal begon, maar nooit kon doorzetten tot het eind. Nu door de smartphone kom ik eindelijk verder dan een paar pagina's. Zit ik op de tram, een domme serie van de vriendin te kijken, of waar dan ook, wanneer ik zin heb om te schrijven dan kan dat. Ik heb op dit moment een Windows Phone en bruikbare apps zijn schaars. We hebben gelukkig de mobiele Word versie wat uitwisselen met pc extra handig maakt. Wat ik vooral mis is een word counter. Iets dat volgens mij de meeste notitie apps ontberen. Als je het enkel gebruikt om maar een idee te noteren is dat geen probleem natuurlijk, maar ik heb wel de bedoeling om het volledige verhaal op smartphone te zetten. Enige oplossing is iedere keer op pc in word te gaan en daar te kijken hoeveel woorden ik heb. Zijn er nog goede aanraders voor Windows Phone?

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op mijn iPhone de Word-app en daar zit gewoon een woordenteller in. Zit dat echt niet op de versie voor Windows? Een optie is misschien om online op een word count pagina je tekst te plakken.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb op mijn iPhone de Word-app en daar zit gewoon een woordenteller in. Zit dat echt niet op de versie voor Windows? Een optie is misschien om online op een word count pagina je tekst te plakken.
Dank je voor jullie reacties. Heb al alles afgezocht, maar heb tot op heden niets gevonden. Dat is inderdaad een optie en heb daar ook speciaal een app voor geïnstalleerd, maar het selecteren van de tekst duurt een eeuwigheid. Nu valt het nog mee zelfs, maar de moment dat je een 10.000 woorden moet selecteren daar wil ik zelfs niet aan denken :-)

Lid sinds

11 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Soms maak ik mij een beetje zorgen over jou, Miranda. Ook over mijzelf trouwens. Ik dacht te lezen; Aikido, en dat je dus je duimen trainde tot dodelijke wapens. :ninja:

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ook een windowsphone en ik heb de app 'write', die heeft een wordcount. Wat ik gebruik: evernote, dropbox/onedrive, write, wordpress. Maar mijn telefoon is al behoorlijk oud en heeft kuren, dus ik durf niet zoveel meer te schrijven op mn telefoon. Ook heb ik 'notetiles', een soort memoblaadjes op je startscherm, daar zet ik soms even gauw iets in wat ik wil onthouden. Verder gebruik ik evernote het meest, ik ben fan! Toch zou ik geen windowsphone meer kopen, vanwege de beperkte appstore en omdat al die dingen die ik fijn vindt, voornamelijk het syncen met mijn tablet en pc, ook met android wel kunnen. Voor mij is een pc wel onmisbaar trouwens, ik heb twee beeldschermen en dat vind ik heerlijk met schrijven, het geeft meer overzicht voor mij. Op een klein scherm / zonder normaal toetsenbord en muis, voelt het toch behoorlijk onoverzichtelijk voor mij als ik meer wil doen dan een beetje forum lezen.

Lid sinds

11 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn e-reader synct met mijn android en chromebook. Ik gebruik Evernote veel op de reader voor het nalezen van wat ik de avond ervoor heb geschreven. Vandaag nog, buiten in de zon :) Ik kan met de reader zelfs highlighten en opmerkingen invoegen. Evernote op die e-reader is ook nog eens superhandig wanneer ik voordraag, omdat ik nieuw werk zo op de reader kan toevoegen. Echt schrijven met de reader kan wel, maar werkt niet fijn. Ben ik onderweg, dan kan ik dus op mijn telefoon typen of een voordracht aanpassen en vervolgens Evernote syncen. Et voila, alles staat op de reader. Ik heb sinds kort een cloudprinter (HP, 39 euro) onderweg naar huis de printopdracht geven - wat een luxe :) Ben het met je eens Allie, dat een pc fijner werkt. Maar voor wie graag onderweg werkt (of moet werken) is dat geen optie. Die twee schermen, love it.