Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Streepjescode / Barcode zelf maken?

Hoi, Ik heb even gezocht op de zoekwoorden streepjescode en barcode, maar ik zie daar niet wat ik zoek. Zijn er mensen die zelf hun streepjescode hebben gemaakt? Zo ja, met welk programma heb je dat gedaan? Ik vond b.v. deze gratis link: http://www.barcoding.com/upc/ maar de code ziet er dan niet zo uit als die ik voor mijn 1e boek heb laten maken. Ik laat hem anders wel weer maken door de drukker, maar het lijkt me handig om dat zelf te kunnen.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij zie je over het hoofd waar de streepjescode voor is... Namelijk om je boek terug te kunnen vinden. De streepjescode is gelinkt aan een database waarin jouw boek uniek is. Je kunt dus wel een paar streepjes trekken, maar die betekenen niks en zijn al helemaal niet gekoppeld aan jouw boek. Nutteloos dus.

Lid sinds

14 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een bepaald streepje (of combinatie daarvan) staat voor een nummer of een letter. Met die fonts (van die site die ik doorgaf) kun je wel degelijk een leesbare streepjescode maken, hoor! Ze worden door winkeliers ook gebruikt. Op het eerste het beste boek wat ik pak (ik zal je vinden, van Tja) staat het ISB-nummer in streepjescode. (het staat er in gewone cijfers onder) De andere boeken die binnen handbereik staan dateren uit 1948 en zo en daar heb ik dus niet veel aan. Is het altijd het ISB-nummer? Weet iemand dat?

Lid sinds

14 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zijn 10 en 13 cijferige ISB nummers. Die is altijd in de barcode verwerkt. Amerikanen voegen er nog een extra aan toe voor een prijscode, de UPC-5 code. Als je zo'n code gebruikt 9omdat de software die je gebruikt dat nu eenmaal aanmaakt moet je voor Europa op die plek 9000 kiezen. Ik heb het indertijd zelf uitgeknobbeld en de resultaten in een blog gepubliceerd. http://kruimelsvanliefde.blogspot.com/2009/02/str… Maar pas op: De afgebeelde kleuren (rood op wit) zijn niet toegestaan, wat dat betreft is de link van Kate heel waardevol, daar staat een pdf met de precieze voorschriften

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hier staat makkelijke (gratis) barcode generator: http://www.free-barcode.com/download.htm let inderdaad goed op de eisen van CB die door Kate genoemd worden. De minimale afmetingen, de verhouding hoogte / breedte. Ook de witruimte rondom de barcode is belangrijk.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor jullie reacties. Met uitzondering van de laatstgenoemde (omdat dat programma maar 15 dagen werkt), heb ik mijn gemaakte code, vergeleken met de barcode die ik voor mijn eerste boek liet maken. Geen enkel code komt daar goed mee overeen qua lijnlengte en opmaak. Dus ik neem maar geen risico en laat hem wel gewoon maken.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Ons spambeleid is heel duidelijk. Geen commerciële uitingen op het forum. Zie ook de voorwaarden waarmee je akkoord bent gegaan bij aanmelding en het blok boven het forum.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik heb even gezocht op de zoekwoorden streepjescode en barcode, maar ik zie daar niet wat ik zoek. Zijn er mensen die zelf hun streepjescode hebben gemaakt? Zo ja, met welk programma heb je dat gedaan? Ik vond b.v. deze gratis link: http://www.barcoding.com/upc/ maar de code ziet er dan niet zo uit als die ik voor mijn 1e boek heb laten maken. Ik laat hem anders wel weer maken door de drukker, maar het lijkt me handig om dat zelf te kunnen.
De streepjescode op een boek is een machine leesbare representatie van het ISBN nummer. Voordat je een streepjescode gaat maken, is het dus van belang dat je een uniek ISBN nummer aanvraagt voor je boek. De streepjescode wordt gebruikt om het fysieke boek te koppelen aan data in computersystemen (zoals bijvoorbeeld de prijs, waardoor het aan de kassa van de boekenwinkel kan worden afgerekend). Het ISBN nummer moet weergegeven worden in een EAN13 symbool. Dat symbool heeft een aantal kenmerken, zoals dat de eerste, de middelste en de laatste streepjes iets langer doorlopen en dat de cijfers van in dit geval de ISBN code er in leesbaar schrift onder staan. Om de barcode leesbaar te maken moet er links en rechts van de code een 'witruimte' zijn. Dat wil zeggen dat er in de buurt van de streepjes geen verstorende afbeeldingen, tekst, kleur of streepjes mogen staan. Een barcode hoeft niet per se te bestaan uit zwarte streepjes op een witte achtergrond. Bedenkt dat een scanner leest met rood licht. Alles wat nog te lezen valt als je er een rood doorzichtig stukje plastic overheen legt, werkt (dus groene streepjes op een rode achtergrond werkt ook). De streepjes moeten in rood licht donkerder zijn dan de achtergrond (dus geen witte streepjes op een zwarte achtergrond). Ook de hoogte/breedte verhouding is vastgelegd in standaards. Bij GS1.nl kun je daar meer over vinden.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, Ik heb even gezocht op de zoekwoorden streepjescode en barcode, maar ik zie daar niet wat ik zoek. Zijn er mensen die zelf hun streepjescode hebben gemaakt? Zo ja, met welk programma heb je dat gedaan? Ik vond b.v. deze gratis link: http://www.barcoding.com/upc/ maar de code ziet er dan niet zo uit als die ik voor mijn 1e boek heb laten maken. Ik laat hem anders wel weer maken door de drukker, maar het lijkt me handig om dat zelf te kunnen.
De streepjescode op een boek is een machine leesbare representatie van het ISBN nummer. Voordat je een streepjescode gaat maken, is het dus van belang dat je een uniek ISBN nummer aanvraagt voor je boek. De streepjescode wordt gebruikt om het fysieke boek te koppelen aan data in computersystemen (zoals bijvoorbeeld de prijs, waardoor het aan de kassa van de boekenwinkel kan worden afgerekend). Het ISBN nummer moet weergegeven worden in een EAN13 symbool. Dat symbool heeft een aantal kenmerken, zoals dat de eerste, de middelste en de laatste streepjes iets langer doorlopen en dat de cijfers van in dit geval de ISBN code er in leesbaar schrift onder staan. Om de barcode leesbaar te maken moet er links en rechts van de code een 'witruimte' zijn. Dat wil zeggen dat er in de buurt van de streepjes geen verstorende afbeeldingen, tekst, kleur of streepjes mogen staan. Een barcode hoeft niet per se te bestaan uit zwarte streepjes op een witte achtergrond. Bedenkt dat een scanner leest met rood licht. Alles wat nog te lezen valt als je er een rood doorzichtig stukje plastic overheen legt, werkt (dus groene streepjes op een rode achtergrond werkt ook). De streepjes moeten in rood licht donkerder zijn dan de achtergrond (dus geen witte streepjes op een zwarte achtergrond). Ook de hoogte/breedte verhouding is vastgelegd in standaards. Bij GS1.nl kun je daar meer over vinden.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo, Ik vond dit forum al Googelen. Ik zoek ook naar een barcode voor op onze koffie zakken te zetten. Maar die van GS zijn te duur en jaarlijks lidgeld. Nu zijn er bedrijven die dat aanbieden,maar is dat wettelijk? Ik lees hier ook dat je ze zelf kan maken? KAN DAT, dat is toch ergens geregistreerd,degene die je koopt .Maar die dat je zelf maakt toch niet?

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ondertussen is het bijna 2018. Misschien is het een idee om een QR-code te genereren met de link naar je website of je webshop, een directe link naar de bestelpagina van je boek. Of de website van je koffie. Of je boek over koffie.

Lid sinds

6 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja ,ik heb het gezocht op Google. Maar ik denk niet dat dit hetzelfde is als een eancode of barcode.

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een QR code is een quick response (snel antwoord) code. Waar een streepjescode enkel cijfers representeert, kan een QR code ook teksten representeren. Zo kan je bijvoorbeeld een visitekaartje in QR code zetten. Of je ISBN met website, auteur en datum uitgifte alles in een code. Het idee is dat een streepjescode naar een database gaat en daar de code vertaald wordt naar de informatie, een QR code kan uitgelezen worden zonder die koppeling. (Vandaar de quick response)