Start » Schrijftips » Schrijftips voor superheldverhalen

Schrijftips voor superheldverhalen

7 Mei 2014

Schrijftips voor superheldverhalen  Waar superhelden vroeger alleen te vinden waren tussen de omslagen van stripboeken, schitteren ze nu ook op het witte doek en zijn ze steeds meer terug te vinden in goede, serieuze romans. Kunnen romans echt de uitvinding van strips stelen?

Er is een verschuiving gaande in de superheldverhalen niche op vlak van kwaliteit, diepgang en literaire waardes. Voorbeelden zijn The Violent Centry door Lavie Tidhar over een alternatieve geschiedenis van Amerika. Of Vicious van Victoria Schwab dat vraagtekens zet bij de notie van heldhaftigheid. Of Nick Harkaways Tigerman met zijn held van in de veertig.

Aangezien er zoveel aandacht wordt besteed aan het superheldengenre, is dit het moment om verhalen over superhelden te schrijven. Dus bieden wij maar al te graag schrijftips specifiek voor dit genre.

1.    Maak je superheldverhaal invoelbaar

Laten we er maar gelijk voor uitkomen: superheldenverhalen zijn escapistisch. Eén van de redenen waarom mensen ze lezen is om spanning te voelen van dingen die ze normaal niet kunnen meemaken. Als je de lezer dezelfde vreugde kan laten voelen als Spiderman als hij tussen wolkenkrabbers slingert, of het gevoel van voldoening dat Batman krijgt als hij een bende gangsters een koekje van eigen deeg geeft, dan zit je goed. De superheld geeft de lezer de kans om dat te beleven.

2.    Maak je superheld relateerbaar

Peter Parker is een tiener. Bruce Wayne is een wees. Wonder Woman droomt over een wereld voorbij Paradise Island. Al deze helden hebben de tand des tijds doorstaan onder andere omdat lezers iets terugvinden van zichzelf in de helden. Om een invoelbaar personage te hebben, moet de lezer iets vinden in het verhaal van de held wat het ook zijn verhaal maakt, hoe vreemd de superheld ook is. Nog beter dan een verbinding maken met de held is een verbinding maken met zijn dromen, verwachtingen en ambities en hetgeen wat hem in de weg staat deze te bereiken.

3.    Maak je superheld een weerspiegeling van hun wereld

Superman is Metropolis, Batam is Gotham. Beide helden passen perfect in hun steden. Je kan de personages niet omruilen en een onderhoudend verhaal neerzetten. Batman past niet tussen het glanzende glas en de staalconstructies van Metropolis, net zoals Superman niet om kan gaan met Gotham schurken. Als je een superheld bedenkt, bedenk dan waarom dat personage het masker opzet en criminaliteit bestrijdt.

Zo zijn in X-men de gevechten altijd tussen mutanten of mutanten tegen de overheid. Gewone criminelen raken er bijna nooit bij betrokken. De X-men bestaan uit zelfbescherming. In tegenstelling tot Spiderman, die een masker op doet omdat hij het gevoel heeft de verantwoordelijkheid te dragen om iets te doen met zijn krachten.

4.    Maak je superheld de oplossing voor zijn eigen probleem

In de jaren zeventig en tachtig gebeurde het vaak dat televisieschrijvers zichzelf vastschreven waardoor ze heel snel oplossingen moesten verzinnen. Als ze superheldenverhalen schreven, dan was die oplossing veelal de superheld een nieuwe kracht geven. Als je dit doet, verliest je verhaal al gauw aan spanning.

Ook al is het vaak dat de superheld uiteindelijk wint aan het einde van een episode, dan komt een groot deel van de spanning uit op hoe hij wint en als kijker kan je alleen meedenken als je weet wat de superheld kan en wat niet.

Bij de climax van het verhaal, waar de held begraven is onder al zijn problemen, moet hij zich bevrijden met zijn eigen verstand, vaardigheden of spieren.

Door: Elisabeth Hunting

« terug naar het overzicht van schrijftips

Gerelateerd nieuws:

- 5 schrijftips voor het schrijven van historische fictie
- 5 schrijftips voor een succesvol kort verhaal
- 6 kenmerken van een bestseller auteur - deel 1
- Beter leren schrijven? Lees Schrijven Magazine!


Schrijven
  • 5 essentiële schrijftips van Jonas Jonasson (De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween)
  • Alles over het schrijven van een familieverhaal
  • Zo maak je tijd om te schrijven
  • Stoomcursus literaire non-fictie
  • Wat kunnen romanschrijvers leren van toneelschrijvers?
  • Niet de plot, maar het ritme is essentieel voor een goed verhaal
  • Suspense opbouwen? Doseer je informatie

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 juli 16:00 u. een abonnement!

WORD ABONNEE
Schrijven

Ontvang de gratis nieuwsbrief boordevol tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!