Afbeelding

Zo maak je een graphic novel

Unsplash.com

In 5 stappen een graphic novel schrijven

Zo maak je een graphic novel De graphic novel is in opmars. Niet alleen komen er steeds meer nieuwe titels op de markt, ook bekende romans worden steeds vaker verstript. Zo is De Aanslag van Harry Mulisch verkrijgbaar in stripvorm en werd Familieziek van Adriaan van Dis bewerkt tot beeldroman. Genoeg redenen om je te verdiepen in dit genre. Wil jij jouw teken- en schrijftalent combineren? Dan volgt hier een stappenplan om een graphic novel te schrijven.

1 Schrijf een goed verhaal

Alle ingrediënten die je nodig hebt voor een roman, heb je ook nodig voor een graphic novel: ronde personages, een goed ontwikkeld plot, een interessant hoofdpersonage, een conflict, een setting, een begin, midden en eind. Werk eerst het verhaal helemaal uit voordat je begint te tekenen, je wil niet uren zweten op tekeningen voor een verhaal dat nooit afkomt. Eerst een verhaal schrijven en daarna uitwerken in tekeningen kost veel tijd. Kies een thema waar je met plezier een lange periode aan kunt werken. Wil je eerst oefenen en je tekenstijl ontwikkelen, dan kun je er natuurlijk ook voor kiezen om voor jezelf eerst een bestaand verhaal te 'verstrippen'.

2 Maak een storyboard

Net zoals dat je verhaal consistent moet zijn en personages niet halverwege per ongeluk van naam mogen veranderen, zo moeten ook je tekeningen consequent zijn. Om te zorgen dat je personages herkenbaar blijven maak je een storyboard. Hierop teken je de personages die een rol spelen in het verhaal, het liefst vanuit verschillende hoeken. Om je hierbij te helpen kun je eerst een 3D-model van je belangrijkste personages maken.

Denk goed na over de setting van je verhaal. Hier kun je echt een visueel feest van maken door mooie of humorvolle details toe te voegen. Een sauna voor zombies bijvoorbeeld als je voor horror gaat of een botanische tuin als je graag bloemen en planten tekent. Als je nog niet precies je eigen tekenstijl te pakken hebt kun je verschillende storyboards maken om stijlen uitproberen.

3 Wie laat je aan het woord?

Laat je de beelden voor zich spreken of laat je de personages aan het woord? In het laatste geval is het belangrijk veel aandacht te besteden aan de dialogen. Zij moeten bijdragen aan de ontwikkeling van de personages en van het verhaal. Bedenk hoe je de balans tussen tekst en beeld wilt vormgeven. Gebruik je tekstballonnen, bijschriften of gespiegelde pagina's met aan één kant tekst en één kant beeld?

4 Maak een eerste versie

Ga ervanuit dat het niet in een keer goed gaat. Werk een eerste versie uit in potlood en vraag feedback. Laat je werk vooral lezen door mensen die fan zijn van het genre. Laat de conceptversie een tijdje liggen zodat je er met een verse blik naar kunt kijken.

5 Puntjes op de i

Heb je feedback verzameld en afstand genomen? Dan kun je aan de slag om de puntjes op de i te zetten. Je kunt natuurlijk met de hand de potloodlijnen inkten en alles inkleuren, maar je kunt ook gebruik maken van programma's als Adobe Photoshop of Illustrator, dat werkt een stuk sneller en kun je snel weer aan de slag met je volgende verhaal, want inmiddels heb je vast weer nieuwe ideeën.

Heb je een briljant idee voor een graphic novel, maar geen tekentalent? Misschien kun je met iemand samenwerken die wel goed kan tekenen, of trek eropuit met je camera en maak een fotoroman. De foto's kun je eventueel met Photoshop omzetten in illustraties. 

Uitgeven