Start » Proeflezen » [young adult drama] Karmijn

[young adult drama] Karmijn

Door: RoseGirl
Op: 7 oktober 2018

- Nodigt dit uit om verder te lezen?
- Hoe kan ik mijn schrijfstijl technisch en grammaticaal verbeteren?
- Hoe kan ik zowel in verleden als tegenwoordige tijd schrijven?
Dit verhaal is bedoeld voor een jong publiek.

Fragment: 

Karmijn

5. Het regende pijpenstelen, wat een verschil met vorige zomer toen alles nog anders was…
In de verte weerklonk de lijzige stem van een man door een microfoon, één man, het was tijd voor de avondbijeenkomst. Ik graai mijn versleten mantel van de stoel, werp een blik in een scherf aan de muur en sluit de gammele deur van het vertrek achter me. De anderen zitten in kleermakerszit tegen de lange pastelkleurige wand van de rechthoekige zaal. Een gigantische kristallen kroonluchter verlicht de bleke gezichten van de aanwezigen, iedereen zwijgt en wacht op de komst van de Leider. ‘Is het gelukt gisteren?’ fluistert Jana met stijve lippen in mijn oor. ‘Ik heb nog niemand gevonden, sorry.’ De witte dubbele deur zwaait open, een atletische figuur met halflang blond haar stapt op blote voeten de getapijte zaal binnen. ‘Gezegende avond’ wordt in koor gezongen, daarop bedankt hij met een kort knikje en gaat pal onder de kroonluchter zitten.
Stilzwijgend neemt hij ons één voor één op met zijn azuurblauwe ogen, geen tikkende klok of vallende speld die het gebeuren verstoort. ‘Vanavond zal ik een vrouw gelukkig maken, God heeft mij een mooie droom geschonken’ zei hij op opwindende toon. Jana en ik keken elkaar niet eens aan, we wisten allebei waar dit op sloeg: Jeremia zou een ongehuwde uitkiezen om uit te huwelijken aan hemzelf of aan één van de weinige mannen die overbleven in de gemeenschap. Toen ik hier met mijn ouders op mijn veertiende kwam wonen met de weinige bezittingen die ik had wist ik dat me een bijzonder leven te wachten stond. Voor Jana lag het anders, zij kende geen leven buiten de gemeenschap omdat haar ouders er kort na haar geboorte kwamen wonen.
‘God vraagt ons talrijk te worden en de Aarde te bevolken om hem te dienen. Om dit te bereiken mogen we niet zelfzuchtig zijn.’ Zelfzucht of egoïsme is de basis van alle zonden, dat werd de volgelingen van bij de eerste initiatie ingegeven. In de Community heeft niemand een eigendom, een auto leende je van het communale wagenpark en zelfs je echtgenoot moest je delen. De spanning bouwt zich op in de zaal, de ongehuwden waar Jana ook bijhoort hielden hun adem gelijktijdig in. Een huwelijksaankondiging kon je leven drastisch veranderen, als je geluk had werd het aangenamer. Jeremia staat op vanuit zijn comfortabele positie, wandelt naar een schraal uitziend meisje en neemt haar hand vast. ‘Sarah, aanvaard jij de eer om in het huwelijk te treden met mijn geliefde broeder Robert?’ Sarah slaat haar ogen neer en prevelt: ‘De eer is de mijne.’ Jeremia hield haar hand nog steeds vast en staarde haar aan, het leek wel een eeuwigheid te duren voor hij iets zei. Ik kende Sarah slechts oppervlakkig, we wisselden hoogstens een goedemorgen uit als we elkaar tegenkwamen op onze weg naar de lokale supermarkt. ‘Je geliefde zusters zullen je voorbereiden op de grote dag, komende zaterdag.’ Hij liet eindelijk haar hand los en een seconde leek het alsof hij uit een betovering werd gehaald en terug met beide voeten op de grond werd gekatapulteerd. We klappen in onze handen en algauw verzamelt een groepje zich rond Sarah om haar persoonlijk te feliciteren. ‘Dd…dit had ik echt niet verwacht toen we bijeengeroepen werden’ stamelt ze met haar hand op haar borstkas. ‘Veel geluk Zuster, dat God jullie huwelijk moge zegenen’ zei ik uit beleefdheid tegen het meisje dat weldra tot mijn familiekring zou toetreden.

Het was gestopt met regenen dat merkte ik aan de zoetige geur die in de hal hing. ‘Wil je me alsjeblief naar huis brengen? De moeders hebben het te druk met de kleintjes.’ vroeg Jana. ‘Laten we gauw vertrekken, Jeremia wordt gek als we opnieuw niet voltallig aan de eettafel verschijnen vanavond.’ De motor van de Chevrolet Suburban sputterde tegen, het ding was rijp voor de schroot maar auto’s waren duur en schaars dus bleven we ‘herstellen’. De weg naar ‘The Peek’ één van de 3 woonwijken van de gemeenschap lag er glad bij, op sommige plaatsen was het hele wegdek ingenomen door vijvers van regenwater. ‘Bedankt Isa’ fluisterde Jana, ze tuurde door het raam naar de verdwijnende horizon, haar handen onrustig op de schoot. ‘Ik wou dat ik je kon helpen Jana, echt…’ mijn stem stokte in mijn keel. ‘Ik red me wel, het is tenslotte nog pril’ met een korte beweging stapte ze uit de wagen en haastte zich naar het deurportiek van de villa.

Reacties

Elza
Laatst aanwezig: 2 weken 4 dagen geleden
Sinds: 1 Dec 2014
Berichten: 306

Hoi RoseGirl,

Nodigt dit uit om verder te lezen?
Op zich schets je een interessante situatie (een sekte?), waar ik best over zou willen lezen. Het gegeven dat dit jonge ongehuwde meisjes zijn en dat er uitgehuwelijkt wordt, roept direct spanning op. Maar ik moet zeggen dat ik me inderdaad door nogal wat taalfouten ed heen moet worstelen, wat maakt dat ik niet uitgenodigd wordt om verder te lezen.

Hoe kan ik mijn schrijfstijl verbeteren? Hoe in vt en tt schrijven?
Om met dat laatste te beginnen: waarom wil je dat? Je wisselt in de eerste zinnen al van tijd en dat klopt niet. Als je in verleden tijd schrijft, moet je dat blijven doen. Ze kan niet in het verleden de stem door de microfoon horen en in het heden haar jas van de stoel graaien om ernaar toe te gaan!
Verder moet ik in het eerste stukje al veel schakelen. Je begint bij dat meisje die het ziet regenen. Dan hoor ik een stem en ga ik in mijn gedachten daarnaar toe (het meisje zal dus wel daar zijn), maar ze blijkt nog in haar eigen kamer? Zodra ik dat verwerkt heb, zit ik al weer in een zaal, dus weer terug bij de plek van de microfoon.

De uitleg van dingen (bijv. hoogmoed als ergste zonde) kun je ook later in het verhaal meer verwerken. Bedenk goed welke uitleg nu belangrijk is en wat later kan. Zorg dat vooral heel duidelijk is wat hier gebeurt, wie de meiden zijn, welke relatie ze tot elkaar hebben.

Je stipt ook al kort iets aan door wat Jana zegt en het antwoord (ik heb nog niemand gevonden). Dit is echter zo vaag, dat het meer verwarring schept, dan iets vertelt over het verhaal. Maak dat iets duidelijker, als je op dit moment een hint naar meer wil geven.

Ik zie een 5 staan. Is dit het vijfde hoofdstuk?

Oh ja... en lees je verhaal eens hardop voor en kijk wat je dan aan fouten eruit kunt halen.

Heb je hier wat aan? Anders moet je gewoon verder vragen!

Groetjes Elza

RoseGirl
Laatst aanwezig: 9 weken 2 dagen geleden
Sinds: 17 Mei 2018
Berichten: 2

Het is het eerste hoofdstuk, ik zal alles in tegenwoordige tijd moeten schrijven. De situatie schakelt inderdaad snel over. Verder weet ik niet of er nog veel grove taalfouten inzitten? Nu zie ik wel in dat er een aantal fouten inzitten .

Elza
Laatst aanwezig: 2 weken 4 dagen geleden
Sinds: 1 Dec 2014
Berichten: 306

Er zijn best wat zinnen die om interpunctie vragen. Een aantal voorbeelden:
"In de verte weerklonk de lijzige stem van een man door een microfoon, één man, het was tijd voor de avondbijeenkomst."
Deze weet ik niet goed te herschrijven met interpunctie, omdat ik de zin niet zo goed snap. Waarom zeg je 'een man' tussendoor?

"Een gigantische kristallen kroonluchter verlicht de bleke gezichten van de aanwezigen, iedereen zwijgt en wacht op de komst van de Leider. ‘Is het gelukt gisteren?’ fluistert Jana met stijve lippen in mijn oor. ‘Ik heb nog niemand gevonden, sorry.’ De witte dubbele deur zwaait open, een atletische figuur met halflang blond haar stapt op blote voeten de getapijte zaal binnen. ‘Gezegende avond’ wordt in koor gezongen, daarop bedankt hij met een kort knikje en gaat pal onder de kroonluchter zitten."

Interpunctie toegevoegd:
Een gigantische, kristallen kroonluchter verlicht de bleke gezichten van de aanwezigen. Iedereen zwijgt en wacht op de komst van de Leider.
'Is het gelukt gisteren?' fluistert Jana met stijve lippen in mijn oor.
'Ik heb nog niemand gevonden. Sorry.'
De witte, dubbele deur zwaait open en een atletisch figuur met halflang, blond haar stapt op blote voeten de getapijte zaal binnen.
'Gezegende avond', wordt in koor gezongen.
Hij bedankt met een kort knikje en gaat pal onder de kroonluchter zitten.

Terwijl ik dit over typ, vallen me nog meer dingen op, die ook de leesbaarheid niet vergroten smile.
- Je gebruikt heel veel bijvoeglijk naamwoorden. Let op je eerste zin en de zin vanaf 'de witte, dubbele...'.
- 'wordt gezongen' kun je duidelijker omschrijven. Wie zingt in koor? Schrijf dat op. En ook 'een figuur' is heel vaag. Het kan man of vrouw zijn of zelfs dier?
- hoe voel je stijve lippen in je oor?

"De spanning bouwt zich op in de zaal, de ongehuwden waar Jana ook bijhoort hielden hun adem gelijktijdig in."
Ook dit zijn weer twee zinnen, in plaats van één met een komma verbonden. Daarnaast voeg je in de tweede zin ook nog een bijzin toe: 'waar Jana ook bij hoort'. De ongehuwden in combinatie met bijhoort klopt niet. Je kunt iets zeggen als: Jana houdt samen met de andere ongehuwde meisjes haar adem in.

Je vraag is hoe je beter kunt gaan schrijven. Medelezers gaan niet alle fouten voor jou eruit halen, denk ik, daar moet je zelf gevoel voor gaan ontwikkelen, zodat mensen zich kunnen richten op het verhaal. Ken de taalregels, lees je verhaal hardop voor, wees zorgvuldig. Er is genoeg informatie over te vinden.

Succes!

Runes
Laatst aanwezig: 2 dagen 4 uren geleden
Sinds: 10 Aug 2018
Berichten: 16

Hoi Rosegirl,

Ik vind het een hele leuk stuk.

Heb je toevallig je inspiratie van het boek : Het verhaal van de dienstmaagd van Margaret Atwood?

Het lijkt er een beetje op..

''All the make-up in the world, won't make you less insecure.''

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
MIs het komende nummer van Schrijven Magazine niet!

THEMA: Schrijf die familieroman!

  • 9 tips om jouw familieverhaal tot een succes te maken
  • Researchen voor een familieverhaal, hoe doe je dat?
  • 'Het begint met pure fascinatie' - succesvolle non-fictie-schrijvers over hun werkwijze
  • Elke Geurts schreef een roman over haar scheiding
  • Hoe schep je sfeer in verhalen?
  • Schrijf jij de nieuwe Game of thrones?
  • Rosita Steenbeek: 'Tijdens het wandelen vallen dingen op hun plek'
  • Essentieel in het schrijfproces: keuzes maken 
  • Hoe schrijf je een scenario?

Dit nummer ligt omstreeks 14 december in de winkel.

WORD ABONNEE