Start » Proeflezen » [roman] De val der Kronen

[roman] De val der Kronen

Door: eppicninjabunny
Op: 26 maart 2019

Allereerst een kleine uitleg:

Kiraly = een ongekozen leider van een rijkdom, een leider die geen absolute macht kent maar moet zijn beslissingen moet maken met de Kleine Raad.

Rani = Uit de kluiten gewassen behaarde mensachtige die eigenlijk alleen nuttig zijn in oorlogsvoering
Savievaren = onderdeel van het leger, die zich voornamelijk bezighoud met het bewaken en handhaven van de wet.

Gomor: de stad waarin het zich afspeelt. De stad is in drie provincies opgedeeld en vernoemd naar de muren die de scheiding brengen: Ivelany (de buitenste muur) Randry (de middelste muur) en Havony (de binnenste muur).

Is het goed geschreven, of beter gezegd: lees het lekker weg?

Wat is de algemene indruk?

Maakt het nieuwschierig? (en zou je verder willen lezen.)

Geeft dit een beetje een setting van een fantasy?

Feedback in het algemeen, dat is altijd handig.

Fragment: 

Achter in de troonzaal, verscholen in zijn eigen schaduw zit de Kiraly van Gomor, Fedor Anyaky. Een spichtige, oude man met op zijn hoofd een met edelstenen belegde en goud beslagen kroon. Zijn gezicht is uitgemergeld en gerimpeld, het haar grijs, kort geknipt en achterover gekamd zodat de kale plekken niet opvallen. In de ver weggezakte oogkassen liggen twee rusteloze, grijsblauwe ogen. Puntige kaken, dunne lippen en ver uitstekende voortanden kenmerken het altijd starre gelaat. Aan zijn voeten ligt het Rode Pad, een rood marmeren loper die zijn oorsprong vindt bij de grote poort van Havony; Mihidy. Vanaf daar loopt het Rode pad ononderbroken en in een rechte lijn terug naar het slot, de troonzaal in. Omringd door de standbeelden van de Honderd Schonen en alleen gelaten door de grote villa’s, die op gepaste afstand van het Rode Pad zijn gebouwd, is dit het enige pad wat belopen mag worden door zij van buiten muur Havony, de binnenste van de drie muren die Gomor beschermt van buitenstedelijke troepen en de kaste een onderverdeling geeft. Alleen via hier, en onder zware bewaking van Savievaren, mogen zij één keer per negen zonreizingen zich begeven naar het slot om daar bij hun laatste strohalm hulp of advies te vragen. Van heinde en verre komen ze, wanhopig, uitgeput en niet uitzonderlijk op sterven na dood. In de steek gelaten door hun eigen huizen, die niet in staat zijn om te helpen of een totale desinteresse tonen voor hun onderdanen. Rijk zijn de bezoekers nooit, altijd arm. En als ze thuis gefortuneerd waren komen ze hier berooid aan, uitgebuit door herbergiers, afgeperst door hoeren en overvallen door bandieten.
‘Wie zijn de volgende gasten?’ Spreekt op Fedor minachtende toon over de bezoekers van wier hij nog nooit de namen heeft gehoord of hun gezichten heeft gezien. Het is het soort minachting die door ieders oor als arrogant en uit den hoogte zou worden beschouwd, maar die voor een heersende Kiraly niet meer als normaal is.
‘De dorpshoofden uit Pantry, Poneny en Tanany, Kiraly. De dorpen zijn gelegen aan de rand van de buitenste muur, Ivelany, mijnheer.‘ De Derde Wijze uit de Kleine Raad van Gomor, Matevy Pitakiry, rolt een rol dik perkament op. Hij is ontzagwekkend dik, zijn buik zo rond als een bal, wangen die bungelen en slingeren bij elke beweging, vet dat onder zijn kin tot aan de borst hangt en met behaarde faun poten zakken ver door onder de druk van het gewicht dat zijn lichaam meedraagt. Nauwelijks zichtbaar en goed verborgen tussen de overhangende vetrollen zitten twee donkerbruine, onmeedogend kijkende ogen.
Op de overloop tussen de edelen, rijke handelaren en weggeslopen bedienden staat Andimy Anyaky, Fedors enige nog levende zoon, de eerste in de lijn van opvolging, heer van Nyaly, heer van Vessa, bewaker van Nilandon. Zijn gezicht houdt hij goed verscholen onder een monnikskap die een schaduw werpt over zijn ware identiteit. Er staat slechts een leegte omringd door een zwart witte habijt en een versleten broek gemaakt van jute. Niemand die hem hier zou herkennen, niemand die hem hier zal lastig vallen. En dat is maar goed ook, de Negende der Oude Wetten spreekt een duidelijk verbod uit op de aanwezigheid van familieleden van de Kiraly. Slechts de Kiraly zelf, de leden van de Mikiri, audiëntie en andere betrokkenen mogen toeschouw nemen. Toch is hij hier, ondanks het meedogenloze verbod dat is uitgesproken op zijn aanwezigheid en de zware sancties die erop staan mocht hij betrapt worden. Zijn vader zou het niet licht opvatten, en hem evenmin zacht straffen als hij te horen kreeg dat zijn zoon de Oude Wetten schond.
Toch staat de prinselijke monnik hier. Een bijeenkomst als deze is zeldzaam. Zeldzamer als de geboorte van een nieuwe troonopvolger. Voor het eerst in mensenheugenis is er audiëntie uit Ivelany, het vergeten deel van Gomor.

Reacties

BelleAdore
Laatst aanwezig: 1 uur 59 min geleden
Sinds: 6 Mrt 2019
Berichten: 52
Citaat:

Is het goed geschreven, of beter gezegd: lees het lekker weg?

Persoonlijk moest ik het echt een paar keer goed lezen en kwam vaak niet voorbij de eerste alinea. Structuur en opbouw van het verhaal is naar mijn mening goed geschreven, maar ik ben geen gramaticaal wonderkind. Dat laat ik liever over aan de deskundige over. Ik liep vooral stuk op de vele informatie in comabinatie met moeilijke namen die je al vanaf de eerste regel overdonderd.

Citaat:

Wat is de algemene indruk?

In de boekwinkel lees ik altijd de eerste alinea, als het me intregeert, mij het gevoel geeft van 'Hoe/'wat nu?'' kopen we het en lezen we thuis verder. In dit geval zou ik bij de eerste alinea denken, pff ik wacht wel op de verfilming.

Citaat:

Maakt het nieuwschierig? (en zou je verder willen lezen.)

Het maakt mij persoonlijk niet nieuwschierig meer omdat ik denk Lord of the rings / Games of Thrones 2.0.
Er is wel een enorme markt voor dit soort boeken/verhalen.

Citaat:

Geeft dit een beetje een setting van een fantasy?

Ja, het is overduidelijk dat het om een fantasy gaat en schets van de settingen word ook zeker heel goed en duidelijk omschreven.

Citaat:

Feedback in het algemeen, dat is altijd handig.

De setting en personage omschrijving heb je super gedaan! Ik kreeg meteen het gevoel dit is een fantasy verhaal. Alleen haakte ik in het begin af omdat ik het gevoel kreeg, hier gaan we weer lord of the rings 2.0 anno 2019 wil je iets nieuws zien en verrast worden. Het 2e stuk las wat makkelijker weg en je slot zin was goed, de belofte op een mysterie en willen weten wat die is... Misschien een optie om bij
die belofte op mysterie te beginnen voordat je de personages introduceert? Zodat je de lezer vanaf het begin al een goede reden geeft om door te willen blijven lezen..

“I would like to be the air that inhabits you for a moment only. I would like to be that unnoticed and that necessary.” ― Margaret Atwood

Etesian
Laatst aanwezig: 3 dagen 5 uren geleden
Sinds: 5 Mei 2018
Berichten: 184

@ eppicninjabunny

Ik heb me zowel in deze versie als in je vorige versie beperkt tot het begin omdat je tekst me niet voldoende boeide. Wat me wel meteen opviel is dat er in je vorige tekst meer mystiek zat. De beschrijving van de vorige setting betoverde me meer dan dit fragment. Wellicht zullen de meesten hier zeggen dat jouw tekst beter is geworden door de redactieronde die je er inmiddels op uitvoerde. Ik vind van niet. De tekst is netter, maar verliest aan overtuigingskracht.

Voor de rest kan ik nog de tip geven om ofwel met die rusteloze blauwe ogen te beginnen ofwel met de grootsheid van dat rode pad. Dat beeld van een rood pad dat door een heel rijk is doorgetrokken is iets uitzonderlijks. Die grandeur zou ik gebruiken om de setting in de ver te zetten. ( Laat na de beschrijving ervan eventueel iemand het bad bewandelen die dat niet mag, zo zet je je beschrijving om in actie met spanning) Oftewel het tegengestelde doen en met de kleine menselijkheid van iemands bijzondere blik in blauwe ogen te beginnen.
Hier begin je met een nogal clichématige troonzaal. Laat je unieke elementen spreken, niet deze die het genre eigen zijn.

"Is het goed geschreven, of beter gezegd: lees het lekker weg?"
Wellicht gaf je het hier zelf al aan, maar ik wil graag verduidelijken dat 'lekker weglezen' niet gelijk staat aan goed geschreven.

krommenaas
Laatst aanwezig: 1 dag 15 uren geleden
Sinds: 9 Dec 2014
Berichten: 290

Je begint met een infodump, een klassieke fout waarmee je heel wat lezers wegjaagt.

Laat je personages eerst iets interessants zeggen of doen voordat je uitwijdt over hun uiterlijk. Introduceer een karakter met een ankerkenmerk (gezette reus, gebogen grijsaard, zoiets) om de lezer een beeld te geven en geef de details later, als ze belangrijk zijn.

Begin eens met "Wie zijn de volgende gasten" en probeer te zorgen dat minstens de helft van wat erna komt dialoog of actie is. Probeer zoveel mogelijk informatie binnen te smokkelen in de dialogen en acties van de personages, ipv ze gewoon te vertellen. Bvb "Een bijeenkomst als deze is zeldzaam" zou kunnen blijken uit wat de betrokken personages tegen elkaar zeggen. Iemand kan zich onwennig voelen, aan iemand anders fluisterend vragen hoe zo'n bijeenkomst eigenlijk verloopt, die zegt dat hij het ook niet weet want dat het van zijn grootvaders tijd is geleden dat er nog zo'n bijeenkomst was, enzovoort. Tegelijk met de informatie kan je dan de personages schetsen door de manier waarop ze praten, hun onzekerheden, hun kennis.

Je proza leest op zich goed, maar ik zou er een gewoonte van maken er af en toe een spellingchecker op los te laten; het resultaat presenteert beter en het is ook leerzaam smile

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • De grootste uitdaging voor iedere schrijver: de erotische scène
  • Zo repareer je een haperend plot
  • 8 manieren om taalvouten te voorkomen
  • De 10 schrijfregels van Carolina Trujillo en Henk van Straten
  • Je debuutroman schrijven in New York, Bert Moerman deed het
  • Schrijftips van bestseller auteur Abdelkader Benali
  • Alles wat je moet weten over het schrijven van dialogen
  • De schrijfgeheimen van Ingmar Heytze
  • Waar let een bureauredacteur op?
  • Een nieuwe editie van ons literaire katern Alice met daarin o.a. de winnaars van onze schrijfwedstrijd 'De Bruiloft'

Als je je aanmeldt vóór maandag 25 maart 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN