Start » Proeflezen » [roman] De Qumran Controverse

[roman] De Qumran Controverse

Door: Jos Kremers
Op: 1 februari 2014

Is er iemand die controle kan uitoefenen op de historische context van dit verhaal?

Fragment: 

1947
Mohammed ed-Dib was een Bedoeïen, halfweg de dertig. Zijn bijnaam, ed-Dib betekende de wolf, zijn lef en vasthoudendheid hadden hem die bijnaam bezorgd. Hij had de zorg over een kudde schapen in de bergen, even ten noorden van Qumran, aan de rand van de Dode Zee, ongeveer dertig kilometer ten oosten van Jeruzalem. Hij ging vaak met zijn kudde naar een nederzetting in deze buurt, de Khirbet Qumran. Dat was een oord van de Essenen, in de Bijbelse tijd naast de Farizeeën en Sadduceeën de derde grote religieuze groep. Hoewel algemeen werd aangenomen dat de Essenen in het jaar 68 werden uitgemoord door de soldaten van de Romeinse veldheer Titus was deze groep in rechte lijn een afstamming van de groep Essenen uit het Bijbelse tijdperk. De Essenen van Qumran waren weer een afscheiding van een grotere groep. De Essenen uit Qumran hadden echter wel veel meer fundamentalistische trekjes. Ze dachten dat hun visie over het geloof de enig juiste was en deed de rest van de Joodse bevolking af als afvalligen.

Het was warm. Zelfs voor een Bedoeïen die toch gewend was om in de hitte van de dag tussen de bergen te lopen met een kudde schapen en twee honden. Het landschap in de Khirbet Qumran en omstreken deed nog altijd bijbels aan. In bijna twee millennia was hier niets veranderd. Troosteloos was het woestijngebied, droog en dor. Veel te weinig eten voor de schapen. Er was bijna geen begroeiing te bekennen. Meedogenloos scheen de zon op het landschap, alles verschroeiend wat zich in het zonlicht bevond. Mohammed zou blij zijn als het avond werd en de temperatuur zakte tot een prettig niveau. Zoals zo vaak zou hij de nacht in de bergen doorbrengen. De schapen werden bijeen gehouden door de honden die continu waakten over de kudde. Hij zou rustig kunnen slapen en er waren in dat gebied grotten genoeg die een plekje boden waar hij redelijk comfortabel kon slapen en eten en voor roofdieren hoefde hij hier niet bang te zijn. Wat hout zoeken voor een vuurtje om zijn schamele maaltijd te bereiden en dan gaan liggen en naar de sterrenhemel kijken. Hij had geen verstand van de sterren, wist niets van sterrenbeelden, Grote Beren en Poolsterren maar hij werd altijd gefascineerd door de aanblik van de sterrenhemel. Met die blik viel hij in een droomloze slaap.

Hij miste een schaap. Die kleine met die zwarte vlek net onder zijn rechteroor zag hij niet meer. De honden hadden nergens op gereageerd en dat was vreemd. Zij waren altijd de eersten die een onregelmatigheid ontdekten. Het toonde wel aan dat het schaap niet was geroofd of aangevallen want dan waren de honden wel aangeslagen. Hij keek nog eens goed in het rond maar kon het schaap nergens ontdekken. Vlakbij ging flink het steil naar beneden, hij was bang dat het schaap was gestruikeld en de hele berghelling naar beneden was gevallen. Dat zou hij niet hebben overleefd. Voorzichtig zette Mohammed een stap richting de afgrond en keek of hij beneden iets zag wat op de aanwezigheid van het schaap kon wijzen. Er liep een heel smal richeltje wat schuin naar beneden, een richeltje dat voor een schaap dat gewend was in de bergen geen onoverkomelijke hindernis zou zijn. Hij had geen idee of het schaap dit pad was gevolgd maar hij dacht dat dit de enige weg was die de honden geen aanleiding zou geven om te gaan blaffen. Hij volgde zijn instinct maar en liep voorzichtig in de richting van de richel. Goed naar de grond kijkend om zijn voeten goed neer te zetten zag hij ineens wat keuteltjes liggen. Hij bukte zich om ze te bekijken. Ze waren nog vers, dus hij had het pad gevonden dat het schaap had genomen. Hij slaakte een zucht van opluchting, hij had niet thuis kunnen komen zonder dat schaap, dat had voor problemen gezorgd. Nou maar hopen dat hij het snel zou vinden en dat het niets zou mankeren.
____
Dit is het begin van hfdst. 1. Het verhaal is 'concept' t/m hfdst 4.
Interesse in het vervolg: laat het weten.
Het wordt een thriller met de Dode-Zee rollen als thema.

Reacties

Solidgrey
Laatst aanwezig: 3 jaren 26 weken geleden
Sinds: 13 Aug 2013
Berichten: 369

Niet dat ik er voldoende van afweet om de historische context te verifieren, maar ik heb slechts twee vragen.

Bedoeïen betekent woestijnnomade. Over het algemeen zijn dat Arabieren. En geassocieerd met niet-Joden. Klopt dat?
De naam Mohammed wordt geassocieerd met islamieten, niet met Joden. Klopt dat?
Is er een reden dat je deze (schijnbare) tegenstrijdigheid zo benadrukt?

Odysseia
Laatst aanwezig: 12 weken 1 dag geleden
Sinds: 18 Mrt 2008
Berichten: 851

[off topic: puur taalkundig voor de topic titel: con T roverse. Bekt lekker, Qumran Controverse.
voor de rest kan ik je helaas niets vertellen dat Google je niet ook kan vertellen]

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

@solidgrey,
De naam Mohammed-ed-Dib is de echte naam van de bedoein die de rollen heeft gevonden. Ook ik ben me ervan bewust dat het een Islamitische naam is en ik overweeg dan ook om de relatie met de ultraorthodoxe joden wat losser te maken. Dat die relatie er echter was is volgens mij een historisch gegeven.

Auteur

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

@ Odysseia,
Natuurlijk moet er een T tussen.
Slip-of-the-pen

Auteur

Eyckie
Laatst aanwezig: 1 jaar 4 weken geleden
Sinds: 10 Jul 2012
Berichten: 118

Als ik jou was zou ik voor het controleren van de historische context je tekst op een historisch forum plaatsen. De meesten hier zullen je veel kunnen vertellen over de tekstuele kwaliteiten, en of het geloofwaardig overkomt, maar niet over de historische accuratesse, dan moet je toch echt bij historici of theologen (gezien je onderwerp) zijn.

SchrijvenNico
Laatst aanwezig: 1 dag 6 uren geleden
Sinds: 20 Aug 2013
Berichten: 498

Context uitoefenen?

Het doet denken aan mijn vakantie in Jordanië waar ook de tijd leek teruggedraaid.
Ik lees 1947 en later over de historie van de omgeving van de Dode Zee. Ik kan mij vinden in de dieren die je beschrijft. Ik ben benieuwd naar je vervolg....

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

@Nico,
Ik ben nog maar net begonnen en verwacht nog ongeveer een jaar nodig te hebben.
De Qumran hoofdstukken leiden het echte verhaal in vormen de basis voor het plot.
Het wordt een thriller.
Een beetje Dan Brown-achtig maar met mijn eigen stijl.

Auteur

Solidgrey
Laatst aanwezig: 3 jaren 26 weken geleden
Sinds: 13 Aug 2013
Berichten: 369

''Dat was een oord van de Essenen, in de Bijbelse tijd naast de Farizeeën en Sadduceeën de derde grote religieuze groep."

Het waren alle drie splintergroeperingen, zo lees ik in Wikipedia. Zo bedoel jij het waarschijnlijk ook, maar met deze zin suggereer je iets anders.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 7 uren 49 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5703

Jos Kremers, het is het soort verhaal dat ik altijd erg aantrekkelijk vind. Wat betreft je fragment: zou je deze informatie:

Citaat:

Dat was een oord van de Essenen, in de Bijbelse tijd naast de Farizeeën en Sadduceeën de derde grote religieuze groep. Hoewel algemeen werd aangenomen dat de Essenen in het jaar 68 werden uitgemoord door de soldaten van de Romeinse veldheer Titus was deze groep in rechte lijn een afstamming van de groep Essenen uit het Bijbelse tijdperk. De Essenen van Qumran waren weer een afscheiding van een grotere groep. De Essenen uit Qumran hadden echter wel veel meer fundamentalistische trekjes. Ze dachten dat hun visie over het geloof de enig juiste was en deed de rest van de Joodse bevolking af als afvalligen.

niet eruit kunnen laten, óf heel mondjesmaat, hapjesgewijs voeren aan de lezer? Het is nu een onderbreking van het verhaal in de vorm van wat we een beetje respectloos noemen infodump. Is het wérkelijk belangrijk dat je deze informatie hier, op deze plaats in de tekst geeft?

Citaat:

1947
Mohammed ed-Dib was een Bedoeïen, halfweg de dertig. Zijn bijnaam, ed-Dib betekende de wolf, zijn lef en vasthoudendheid hadden hem die bijnaam bezorgd. Hij had de zorg over een kudde schapen in de bergen, even ten noorden van Qumran, aan de rand van de Dode Zee, ongeveer dertig kilometer ten oosten van Jeruzalem. Hij ging vaak met zijn kudde naar een nederzetting in deze buurt, de Khirbet Qumran.(...)

Het was warm. Zelfs voor een Bedoeïen die toch gewend was om in de hitte van de dag tussen de bergen te lopen met een kudde schapen en twee honden. Het landschap in de Khirbet Qumran en omstreken deed nog altijd bijbels aan. In bijna twee millennia was hier niets veranderd. Troosteloos was het woestijngebied, droog en dor. Veel te weinig eten voor de schapen. Er was bijna geen begroeiing te bekennen. Meedogenloos scheen de zon op het landschap, alles verschroeiend wat zich in het zonlicht bevond. Mohammed zou blij zijn als het avond werd en de temperatuur zakte tot een prettig niveau. Zoals zo vaak zou hij de nacht in de bergen doorbrengen. De schapen werden bijeen gehouden door de honden die continu waakten over de kudde. Hij zou rustig kunnen slapen en er waren in dat gebied grotten genoeg die een plekje boden waar hij redelijk comfortabel kon slapen en eten en voor roofdieren hoefde hij hier niet bang te zijn. Wat hout zoeken voor een vuurtje om zijn schamele maaltijd te bereiden en dan gaan liggen en naar de sterrenhemel kijken. Hij had geen verstand van de sterren, wist niets van sterrenbeelden, Grote Beren en Poolsterren maar hij werd altijd gefascineerd door de aanblik van de sterrenhemel. Met die blik viel hij in een droomloze slaap.

Hij miste een schaap. Die kleine met die zwarte vlek net onder zijn rechteroor zag hij niet meer. De honden hadden nergens op gereageerd en dat was vreemd. Zij waren altijd de eersten die een onregelmatigheid ontdekten. Het toonde wel aan dat het schaap niet was geroofd of aangevallen want dan waren de honden wel aangeslagen. Hij keek nog eens goed in het rond maar kon het schaap nergens ontdekken. Vlakbij ging flink het steil naar beneden, hij was bang dat het schaap was gestruikeld en de hele berghelling naar beneden was gevallen. Dat zou hij niet hebben overleefd. Voorzichtig zette Mohammed een stap richting de afgrond en keek of hij beneden iets zag wat op de aanwezigheid van het schaap kon wijzen. Er liep een heel smal richeltje wat schuin naar beneden, een richeltje dat voor een schaap dat gewend was in de bergen geen onoverkomelijke hindernis zou zijn. Hij had geen idee of het schaap dit pad was gevolgd maar hij dacht dat dit de enige weg was die de honden geen aanleiding zou geven om te gaan blaffen. Hij volgde zijn instinct maar en liep voorzichtig in de richting van de richel. Goed naar de grond kijkend om zijn voeten goed neer te zetten zag hij ineens wat keuteltjes liggen. Hij bukte zich om ze te bekijken. Ze waren nog vers, dus hij had het pad gevonden dat het schaap had genomen. Hij slaakte een zucht van opluchting, hij had niet thuis kunnen komen zonder dat schaap, dat had voor problemen gezorgd. Nou maar hopen dat hij het snel zou vinden en dat het niets zou mankeren.

Hiermee heb je een begin van een verhaal (ik heb de info tussen haakjes gewist < als idee, om te zien / ervaren hoe het zonder de info leest). Die Essenen en zo, wat heeft 'de wolf' daar op dit moment mee te maken? Denkt hij eraan? Stamt hij er vanaf? Is hij op onderzoek? Het blijkt niet uit de tekst. Daarom is die info daar (hier) niet op zijn plaats.

Heb ik nog een vraag:

Citaat:

Zelfs voor een Bedoeïen die toch gewend was om in de hitte van de dag tussen de bergen te lopen met een kudde schapen en twee honden.

Trekken bedoeïenen op het heetst van de dag met de kudde rond? Of rusten ze?

Wat doet uitgeverij M.BOOX voor jou? Klare taal in 12 vragen en antwoorden!

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

@therese,
Iets verderop in het verhaal wordt deze informatie belangrijk. Het is zelfs de ruggengraat van het plot.
Het zou wel kunnen worden opgedeeld in stukjes of in andere hoofdstukken maar ik ben bang dat dan de samenhang met het plot enigszins verloren gaat. Ik zal er nog eens over nadenken.

En het trekgedrag van een bedoeïen hangt volgens mij samen met het voedselaanbod dat de dieren krijgen en ja, zelfs op het heetst van de dag (hoewel dat hier niet letterlijk staat). In de zomer is het in dat gebied totdat de avond valt verzengend heet wat impliceert dat het op nagenoeg elk tijdstip na 11 uur zou kunnen zijn.
Enne..... het past als 'couleur locale' goed in dit deel van het verhaal denk ik.
Ik hoor het graag als jij het anders ziet.

Auteur

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

@solidgrey,
Ik denk een kwestie van interpretatie of dit splintergroeperingen zijn of niet.
Zoals ik het las waren ze in elk geval belangrijk voor de destijds heersende religieuze standpunten vandaar dat ik ze als 'grote' groepering aanmerk. Aangenomen wordt dat de Essenen uit ongeveer 400 leden bestonden. Destijds was dat best een grote groep maar in de hedendaagse opvattingen inderdaad een splintergroep.
De context van het tijdsbeeld heeft me gebracht tot deze omschrijving. Of dit helemaal correct is weet ik eerlijk gezegd niet maar ik hoop dat mijn motivatie dit rechtvaardigt.

Auteur

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 7 uren 49 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5703
Jos Kremers schreef:

Iets verderop in het verhaal wordt deze informatie belangrijk. Het is zelfs de ruggengraat van het plot.

Dan is het een structuurkwestie. Voor de nietswetende lezer is de informatie op deze plaats verhaalonderbrekend. Ik denk dat je niet op een willekeurige plaats informatie kunt geven omdat dat verderop belangrijk wordt.

Wat doet uitgeverij M.BOOX voor jou? Klare taal in 12 vragen en antwoorden!

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

Ik heb wat meer duidelijkheid geschapen in de status van Mohammed en in zijn religie.
Overige (mogelijke) aanpassingen in een to-do lijstje gezet.

Ik tob nog over een bergplaats voor een van de documenten in het gebied van de woestijn van Judea. Iemand een idee?

Auteur

Odysseia
Laatst aanwezig: 12 weken 1 dag geleden
Sinds: 18 Mrt 2008
Berichten: 851
Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

Dank je Odysseia, ik ga dat uitvogelen.

Auteur

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11

Odysseia, dat blijkt ongeveer 60 kilometer. Die afstand is te groot.
Toch bedankt.

Auteur

Odysseia
Laatst aanwezig: 12 weken 1 dag geleden
Sinds: 18 Mrt 2008
Berichten: 851

De link bevat allemaal namen van dorpen en steden uit die streek; misschien vind je er een van je gading tussen.

Jos Kremers
Laatst aanwezig: 11 weken 4 dagen geleden
Sinds: 30 Jan 2014
Berichten: 11
SchrijvenNico schreef:

Context uitoefenen?

Het doet denken aan mijn vakantie in Jordanië waar ook de tijd leek teruggedraaid.
Ik lees 1947 en later over de historie van de omgeving van de Dode Zee. Ik kan mij vinden in de dieren die je beschrijft. Ik ben benieuwd naar je vervolg....

Het boek is klaar Nico en sinds 1 april gepubliceerd. www.jos-kremers.simplesite.com voor de volledige info.

Auteur

Harryhol
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1504

Ik weet dat je het niet vraagt, maar ik denk dat eerlijke feedback ook nuttig is:

Mijn allereerste reactie bij het lezen is: dit moet in tegenwoordige tijd staan, niet in verleden tijd. Het wordt nu afstandelijk en traag. En eerlijk gezegd daardoor ook knullig.

Schrijven Magazine SUPERAANBIEDING

Korting én 3 cadeaus!

Word nu abonnee!

Meld je aan voor de Schrijven Nieuwsbrief.

Het is gratis!
Geef Schrijven Magazine cadeau! (Beeld: SXC)

Geef Schrijven Magazine cadeau!
(en krijg zelf ook een presentje) 

Bestel nu!
Lees Geschiedenis Magazine

Lees Geschiedenis Magazine. Profiteer van de prima aanbieding.

Korting én cadeaus!