Start » Proeflezen » [kort verhaal] Rambo in de bocht

[kort verhaal] Rambo in de bocht

Door: mw.Marie
Op: 23 januari 2019

Graag wil ik weten of er voldoende spanning in de tekst zit en of het prettig leesbaar is, ontspannend voor de lezer.
Het is de bedoeling dat dit een onderdeel wordt van een bundel verhalen over dieren, voor dierenliefhebbers alle leeftijden.

Hier is het eerste deel van mijn tekst.

Fragment: 

af. Waardoor mijn lichtbruine Rambo verandert in zwart, racet op de gebarende man en vrouw af.
Oh nee, denk ik nog en ja hoor, Rambo botst frontaal op de beige jassen.
De vrouw in beige jas huilt, ligt op de grond. Haar partner probeert op te staan.
Ik ren er ontsteld op af: ‘Oh wat vreselijk, ik help u opstaan.’
Daarop rent Rambo op mij af en springt mij omver.
De man schreeuwt: ‘Ga weg mens met dat vreselijke mormel. Zie je niet dat mijn vrouw iets gebroken heeft!’
Ik sta op, roep Rambo, doe hem aan de lijn en bel 112.
De clowns zijn in geen velden of wegen te bekennen, de kinderen staan om me heen. Een jongen vraagt: ‘Ik kan Rambo wel vasthouden hoor.’
Ik geef hem de riem en help de vrouw zo goed als ik kan. De man doet zijn jas uit en legt hem onder het hoofd van zijn vrouw. De vrouw komt een beetje overeind, roept: ‘Let op de kinderen met die enge clowns, ik vertrouw ze voor geen cent.’
Ik kijk naar de groep om me heen: ‘Zijn jullie er allemaal of missen jullie vriendjes, kinderen?’
De jongen met Rambo roept: ‘Michiel ben je hier?’
Geen antwoord, mijn hart bonst in mijn keel. ‘Heb je iets bij je van Michiel?’
‘Eh nee, oh ja toch wel. Dit stokje van de suikerspin. We wilden er straks iets van gaan maken.’
‘Laat Rambo eraan ruiken en maak hem los,’ zeg ik tegen de jongen.
Rambo ruikt, trekt een diepe rimpel en heft zijn kop. Op mijn ‘Rambo zoek,’ spurt de hond weg.
‘Erachteraan,’ roept de mevrouw op de grond. ‘Nu!’

Reacties

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 1 week 16 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 653

Een verhaal voor alle leeftijden is vrijwel altijd een compromis, vlak, voor niemand echt interessant. Advies: concentreer je op een preciesere leeftijdsgroep, dat geeft je meer vrijheid om te spelen met taal.

Het is voor mij niet spannend of ontspannend, want ik zie het niet goed voor me: ik snap het niet erg.

1. "De clowns zijn in geen velden of wegen te bekennen" - maar even later refereert de gevallen vrouw toch naar "die enge clowns."

2. Rambo lijkt me een overanthousiaste uit de kluiten gewassen jonge hond, die onbehouwen een vrouw en zelfs zijn baasje omverloopt. Minstens veertig kilo, schat ik. Dan houdt een toeschouwend jongetje (dertig kilo?) hem zo koest dat Rambo verder niet opvalt in het verhaal. Dat verwondert me, ik verwacht dat Rambo hijgend en kwijlend de aandacht zal blijven trekken, zijn neus in iedereens hand of kruis duwt en af en toe blaft als niemand hem aait.

3. De IK heeft het nog druk met de gevallen vrouw, misschien wel met een gebroken heup of pols - dat lijkt me niet het moment waarop ze ineens bezorgt moet zijn over weggelopen toeschouwers. Jongetjes lopen immers niet weg als er iets sensationeels te beleven valt met een huilende vrouw, schreeuwende man en een ambulance die er aan gaan komen.

4. Waarom commandeert de gevallen vrouw Rambo om Michel (zo te lezen geen famillie) te zoeken? Ik zou in haar plaats op hoge toon eisen dat dat monster goed aangelijnd blijft.

Zorg dat het op deze punten duidelijker wordt, en dan lijkt het me een leuk verhaal te worden.

mw.Marie
Laatst aanwezig: 20 uren 32 min geleden
Sinds: 3 Mrt 2016
Berichten: 2738
Menno Marrenga schreef:

Een verhaal voor alle leeftijden is vrijwel altijd een compromis, vlak, voor niemand echt interessant. Advies: concentreer je op een preciesere leeftijdsgroep, dat geeft je meer vrijheid om te spelen met taal.

Het is voor mij niet spannend of ontspannend, want ik zie het niet goed voor me: ik snap het niet erg.

1. "De clowns zijn in geen velden of wegen te bekennen" - maar even later refereert de gevallen vrouw toch naar "die enge clowns."

2. Rambo lijkt me een overanthousiaste uit de kluiten gewassen jonge hond, die onbehouwen een vrouw en zelfs zijn baasje omverloopt. Minstens veertig kilo, schat ik. Dan houdt een toeschouwend jongetje (dertig kilo?) hem zo koest dat Rambo verder niet opvalt in het verhaal. Dat verwondert me, ik verwacht dat Rambo hijgend en kwijlend de aandacht zal blijven trekken, zijn neus in iedereens hand of kruis duwt en af en toe blaft als niemand hem aait.

3. De IK heeft het nog druk met de gevallen vrouw, misschien wel met een gebroken heup of pols - dat lijkt me niet het moment waarop ze ineens bezorgt moet zijn over weggelopen toeschouwers. Jongetjes lopen immers niet weg als er iets sensationeels te beleven valt met een huilende vrouw, schreeuwende man en een ambulance die er aan gaan komen.

4. Waarom commandeert de gevallen vrouw Rambo om Michel (zo te lezen geen famillie) te zoeken? Ik zou in haar plaats op hoge toon eisen dat dat monster goed aangelijnd blijft.

Zorg dat het op deze punten duidelijker wordt, en dan lijkt het me een leuk verhaal te worden.

Menno, heel hartelijk dank voor het lezen en uitgebreide leerzame reactie.
Het schaamrood staat mij op de kaken, want er is iets fout gegaan met het plaatsen van het eerste deel.

Ik ga nu vandaag een nieuwe poging wagen met een verbeterde vraagstelling.

Fijne dag.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 54 min 37 sec geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5835

Hoi mw. Marie, je kunt de vraagstelling aanpassen in je startbericht, en daarnaast kun je de herschreven versie ook plaatsen in ditzelfde topic. Nu heb je twee topics aangemaakt met dezelfde tekst; dat is overbodig.

Het andere topic sluiten we dan; ik bedoel dit:

https://schrijvenonline.org/proeflezen/kort-verhaa....

Een goed verhaal, wat is het en hoe schrijf je er een? Lees het hier.

mw.Marie
Laatst aanwezig: 20 uren 32 min geleden
Sinds: 3 Mrt 2016
Berichten: 2738

Helemaal duidelijk Thérése, dank voor de uitleg.

De herschreven tekst volgt hier:
Langzaam wordt de geur van dennennaalden verdrongen door een geur die ik nooit meer zou vergeten en nog dagenlang op mijn huig zou blijven liggen. Ik verlaat het wandelpad en loop een stukje verder het bos in. Plotseling zie ik een open plek waar een paar clowns dansen met een enorme suikerspin. Dat was de geur die ik net geroken heb, ierzoet.\
Om de clowns staan kinderen, van een jaar of tien, te dansen en te springen. De clowns delen de suikerspinnen uit.
De lucht is bijna ondragelijk in mijn neus. ‘Hatsji, hatsji,’ nies ik.
De clowns kijken mijn kant op.
Mijn hond is niet meer te houden, hij holt naar de kinderen. Hij rolt over de kop en maakt een enorme sprong, de kinderen lachen. Hij laat zich lekker vertroetelen en hij krijgt suikerspin gevoerd. Zijn bek is helemaal roze, daardoorheen probeert hij met zijn lange tong al dat lekkers op te likken. De kinderen schateren het uit om mijn hond.
Ineens roepen de kinderen hem: ‘Rambo.’

Hoe kan dat nu, ze kennen hem niet en het is zijn echte naam, ik schud glimlachend mijn hoofd.

Aan de anderen kant van de open plek zie ik een keurige dame en heer in beige jassen aankomen. Ze kijken nogal ontstemd. Ik zie hun afkeurende blikken terwijl ze wijzen naar de clowns en de kinderen. De man stapt hier meteen op af. Gebaart dat ze moeten vertrekken. De vrouw steekt haar handen vertwijfeld in de lucht.
Op dat moment komt de groep kinderen aangerend met vooraan mijn hond. Rambo heeft een bal in zijn bek, de kinderen lachen en proberen hem de bal af te pakken. Ze stormen recht op een grote modderplas af. Waardoor mijn lichtbruine Rambo verandert in zwart, racet op de gebarende man en vrouw af.
Oh nee, denk ik nog en ja hoor, Rambo botst frontaal op de beige jassen.
De vrouw in beige jas huilt, ligt op de grond. Haar partner probeert op te staan.
Ik ren er ontsteld op af: ‘Oh wat vreselijk, ik help u opstaan.’
Daarop rent Rambo op mij af en springt mij omver.
De man schreeuwt: ‘Ga weg mens met dat vreselijke mormel. Zie je niet dat mijn vrouw iets gebroken heeft!’
Ik sta op, roep Rambo, doe hem aan de lijn en bel 112.
De clowns zijn in geen velden of wegen te bekennen, de kinderen staan om me heen. Een jongen vraagt: ‘Ik kan Rambo wel vasthouden hoor.’
Ik geef hem de riem en help de vrouw zo goed als ik kan. De man doet zijn jas uit en legt hem onder het hoofd van zijn vrouw. De vrouw komt een beetje overeind, roept: ‘Let op de kinderen met die enge clowns, ik vertrouw ze voor geen cent.’
Ik kijk naar de groep om me heen: ‘Zijn jullie er allemaal of missen jullie vriendjes, kinderen?’
De jongen met Rambo roept: ‘Michiel ben je hier?’
Geen antwoord, mijn hart bonst in mijn keel. ‘Heb je iets bij je van Michiel?’
‘Eh nee, oh ja toch wel. Dit stokje van de suikerspin. We wilden er straks iets van gaan maken.’
‘Laat Rambo eraan ruiken en maak hem los,’ zeg ik tegen de jongen.
Rambo ruikt, trekt een diepe rimpel en heft zijn kop. Op mijn ‘Rambo zoek,’ spurt de hond weg.
‘Erachteraan,’ roept de mevrouw op de grond. ‘Nu!’
De kinderen zijn sneller dan ik: ‘Bij elkaar blijven als groep,’ roep ik hen na.
Dan hoor ik Rambo blaffen, ergens diep in het bos. De kinderen en ik rennen ernaar toe.
Een meisje struikelt naast me en huilt, haar broek is gescheurd, haar knie bloedt.
‘Loopt u maar door naar Rambo, ik redt me wel,’ zegt ze.
‘Nee, meiske, niemand blijft nu alleen, kan je lopen,’ vraag ik haar.
Ze hinkt, doet haar uiterste best, ik zie haar tranen, die ze verwoed wegveegt op haar wangen.
Rambo blijft blaffen, het gaat over in grommen en iemand schreeuwt.

mw.Marie
Laatst aanwezig: 20 uren 32 min geleden
Sinds: 3 Mrt 2016
Berichten: 2738

Mijn vraagstelling is nu:
Voor welke doelgroep van lezers zou deze tekst kunnen zijn?
Ik heb zelf moeite om dit te bepalen.

Zijn er regels tav woordgebruik voor de diverse categorieën?

Chicklit is voor mij duidelijk, maar andere categorieën vind ik het moeilijk.

Er wordt heel veel thriller geschreven, maar zou 'men' daar niet al een beetje genoeg van hebben, na zo veel jaar. Daarom dit idee van dierenverhalen.

Deze keer is gekozen voor een verhaal met een ik figuur als hp.

Het doel is een bundel dierenverhalen te schrijven, vanuit diverse uitgangspunten, ik als hp, het dier zelf etc.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 1 week 16 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 653

Vooral bij schrijven voor kinderen zou ik de volgorde omdraaien.

Eerst: bedenk wat je wilt vertellen, aan wie. En bedenk dan pas een tekst die past bij de boodschap en geschikt is voor de doelgroep.

Een bestaande tekst aanpassen aan een doelgroep verslapt.

mw.Marie
Laatst aanwezig: 20 uren 32 min geleden
Sinds: 3 Mrt 2016
Berichten: 2738
Menno Marrenga schreef:

Vooral bij schrijven voor kinderen zou ik de volgorde omdraaien.

Eerst: bedenk wat je wilt vertellen, aan wie. En bedenk dan pas een tekst die past bij de boodschap en geschikt is voor de doelgroep.

Een bestaande tekst aanpassen aan een doelgroep verslapt.

Dank Menno, leerzame tips.

Fijn dat je de moeite neemt nogmaals te komen lezen, mijn dank.

Fijne avond.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • De grootste uitdaging voor iedere schrijver: de erotische scène
  • Zo repareer je een haperend plot
  • 8 manieren om taalvouten te voorkomen
  • De 10 schrijfregels van Carolina Trujillo en Henk van Straten
  • Je debuutroman schrijven in New York, Bert Moerman deed het
  • Schrijftips van bestseller auteur Abdelkader Benali
  • Alles wat je moet weten over het schrijven van dialogen
  • De schrijfgeheimen van Ingmar Heytze
  • Waar let een bureauredacteur op?
  • Een nieuwe editie van ons literaire katern Alice met daarin o.a. de winnaars van onze schrijfwedstrijd 'De Bruiloft'

Als je je aanmeldt vóór maandag 25 maart 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN