Start » Proeflezen » [kort verhaal] Ongeremd

[kort verhaal] Ongeremd

Door: astridkruijff
Op: 5 februari 2019

Hier mijn korte verhaal (max500) Ongeremd. Het fictieve plot schreef ik een paar weken geleden op basis van een real-life ervaring in de bioscoop met daarbij natuurlijk mijn eigen gekleurde bril. Is de tekst en opbouww nog voldoende realistisch, aantrekkelijk voor een eerste leeservaring? Is er meer context nodig? Of, is het 'too much'? Ik ben benieuwd hoe het op jou als lezer overkomt. En alle andere suggesties zijn natuurlijk ook welkom.

Ik heb het eerder gepubliceerd op *** (link verwijderd i.v.m. forumregels)

Fragment: 

‘Echt tof om hier weer te zijn!’ hoor ik iemand door de roodfluwelen bioscoopzaal roepen. De enthousiaste kreet komt van een tengere jongen. Een volle haardos siert zijn gelaat. Samen met een oudere vrouw loopt hij wat zoekend heen en weer. Het lijkt wel of hij danst, zo licht beweegt hij zich door het zijpad. En dat met een opvallend zware stem. Iedereen kan hem gewoon letterlijk verstaan. ‘It’s so overwhelming! Echt fantastisch!’ Meer bezoekers kijken verbaasd om. Wat is dat voor een figuur? Als een kind zo blij rent hij de treden van de brede trap af en weer op. De vrouw wacht rustig af. Zou het zijn moeder zijn? Of misschien een begeleidster, een vrijwilliger die hem bijstaat tijdens een dagje uit? Ik zucht, soms word ik zo moe van mezelf. Mijn ogen lijken altijd op anderen te zijn gericht. Laat die andere bioscoopbezoekers toch. Snel stroop ik de mouwen van m’n trui naar beneden. Een gewoonte die er nog altijd is.

Het zijn vanmiddag vrije plaatsen. Toeval of niet, het markante stel gaat vlak voor me zitten. De donkerbruine lokken van de jongen wapperen springerig rond zijn spichtige gezicht wanneer hij ongegeneerd in het zachte pluche ploft. Ik buig me wat voorover en doe alsof ik iets in m’n handtas zoek. Onverwachts kijkt hij naar achteren. Pijlsnel kruizen onze blikken elkaar. Even lijkt het alsof ik oog in oog sta met de hoofdpersoon uit de film van vandaag: Alex Honnold, de free solo klimmer voor wie geen wand te steil is. M’n hartslag versnelt. Nee, het is hem niet, ik weet het zeker. Alhoewel zijn ogen, zijn expressie, alsof hij …

‘Wat een luxe, hier heb ik echt naar verlangd!’ De vrouw draait zich naar hem toe en geeft hem een dikke zoen bovenop z’n kruin. ‘Het is een lange tijd geweest, maar heb je er ook iets aangehad?’ De jongen bevrijdt zich uit haar omhelzing en recht zijn rug ‘Heel veel, ik heb er zeker heel veel aan gehad.’ Abrupt staat hij op om zijn jas uit te trekken. ‘Zeg, Ruben,’ begint de vrouw, ‘lukt het allemaal nog financieel? Je kan geld bij me lenen. Echt waar, geen probleem.’ Rubens toon wordt nu wat zachter en vlakker ‘Ja, misschien klop ik wel bij je aan. Ik heb nog geld voor een maand ongeveer.’ Dan is het even stil. ‘Weet je … pap gaf me vanmorgen de tip om nu vooral de tijd te nemen. Dat ik nu op een keerpunt in m’n leven sta en dat het goed is de afgelopen maanden eerst te verwerken. Daar zit ook wel wat in.’ Z’n moeder knikt, haar reactie gaat op in de luide klanken van de voorfilm die start.

Anderhalf uur later rolt de aftiteling over het doek. Bezoekers kunnen weer opgelucht ademhalen. ‘Wauww, awesome!' slaakt Ruben uit. Spontaan veert hij op, applaudisseert uitgelaten en roept zo hard als hij kan ‘So impressive! Indrukwekkender dan alle bergen van India en Nepal bij elkaar!’

Reacties

Harryhol
Laatst aanwezig: 2 dagen 8 uren geleden
Sinds: 26 Jul 2010
Berichten: 1818

Mijn eerste reactie na het lezen is: schrap driekwart van je bijvoeglijk naamwoorden. Dat is echt 'too much'.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 16 uren 13 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5867

Om er 'streng' aan toe te voegen: én 9/10 van de bijwoorden.

Citaat:

‘Wauww, awesome!' slaakt Ruben uit.

Het werkwoord uitslaken is nieuw voor me ... wink

Perspectief en focalisatie, wat verstaan we eronder en hoe gebruik je ze? Lees het hier.

Corine Binnekamp
Laatst aanwezig: 17 uren 19 min geleden
Sinds: 28 Jan 2018
Berichten: 53

Beste Astrid,

Ik ben het eens met de bovenstaande feedback.

Het fragment: de ik-persoon ontmoet in de bioscoop Ruben, een jongen die lijkt op de bergbeklimmer waar de film over gaat.
Dit zou kunnen passen in een langer verhaal. Voor mij als lezer roept het de vragen op:
-waarom is de bergbeklimmer zo belangrijk voor de ik-persoon?
-waar leidt deze ontmoeting toe?
Als ik het fragment lees, weet ik weinig van de ik-persoon, behalve dat ze op anderen let. Het nodigt mij nu nog niet uit om het verhaal verder te willen lezen.

Verdere reactie van mijn kant:
Sommige stukken kunnen korter. Voorbeeld: ‘Echt tof om hier weer te zijn!’ hoor ik iemand door de roodfluwelen bioscoopzaal roepen. De enthousiaste kreet komt van een tengere jongen.
'Echt tof om hier weer te zijn.' De kreet komt van een tengere jongen. (Dat hij enthousiast is, blijkt wel uit zijn woordkeuze). Roepen kan weg. Dat het fragment zich afspeelt in de bioscoop wordt gaandeweg duidelijk.

De jongen loopt zoekend heen en weer ... en het lijkt alsof hij danst. Ik zie dit niet voor mij. Zoekend heen en weer lopen is niet hetzelfde als dansen.

Succes met herschrijven,

Corine

astridkruijff
Laatst aanwezig: 15 weken 2 dagen geleden
Sinds: 8 Dec 2017
Berichten: 6
Harryhol schreef:

Mijn eerste reactie na het lezen is: schrap driekwart van je bijvoeglijk naamwoorden. Dat is echt 'too much'.

Dank je Harryhol, voor je duidelijke reactie. Daar kan ik wat mee! Astrid

astridkruijff
Laatst aanwezig: 15 weken 2 dagen geleden
Sinds: 8 Dec 2017
Berichten: 6
Thérèse schreef:

Om er 'streng' aan toe te voegen: én 9/10 van de bijwoorden.

Citaat:

‘Wauww, awesome!' slaakt Ruben uit.

Het werkwoord uitslaken is nieuw voor me ... wink

Therese, goed dat de verkeerde werkwoordsvorm opmerkt, had ik anders nooit gezien. Groet, Astrid

astridkruijff
Laatst aanwezig: 15 weken 2 dagen geleden
Sinds: 8 Dec 2017
Berichten: 6
Corine Binnekamp schreef:

Beste Astrid,

Ik ben het eens met de bovenstaande feedback.

Het fragment: de ik-persoon ontmoet in de bioscoop Ruben, een jongen die lijkt op de bergbeklimmer waar de film over gaat.
Dit zou kunnen passen in een langer verhaal. Voor mij als lezer roept het de vragen op:
-waarom is de bergbeklimmer zo belangrijk voor de ik-persoon?
-waar leidt deze ontmoeting toe?
Als ik het fragment lees, weet ik weinig van de ik-persoon, behalve dat ze op anderen let. Het nodigt mij nu nog niet uit om het verhaal verder te willen lezen.

Verdere reactie van mijn kant:
Sommige stukken kunnen korter. Voorbeeld: ‘Echt tof om hier weer te zijn!’ hoor ik iemand door de roodfluwelen bioscoopzaal roepen. De enthousiaste kreet komt van een tengere jongen.
'Echt tof om hier weer te zijn.' De kreet komt van een tengere jongen. (Dat hij enthousiast is, blijkt wel uit zijn woordkeuze). Roepen kan weg. Dat het fragment zich afspeelt in de bioscoop wordt gaandeweg duidelijk.

De jongen loopt zoekend heen en weer ... en het lijkt alsof hij danst. Ik zie dit niet voor mij. Zoekend heen en weer lopen is niet hetzelfde als dansen.

Succes met herschrijven,

Corine

Bedankt voor al je voorbeelden, Corine. Ik begrijp wat je bedoelt. Weer heel wat schrijfinzicht van jullie alle drie gekregen! Groet, Astrid

janpmeijers
Laatst aanwezig: 18 uren 15 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5883

astridkruijff,

het stuk kenmerkt zich inderdaad door overdaad. Je begin:

Citaat:

'Echt tof om hier weer te zijn!’ hoor ik iemand door de roodfluwelen bioscoopzaal roepen. De enthousiaste kreet komt van een tengere jongen.

Er wordt iets geroepen, dat blijkt al uit de ''. Vervolgens gebruik je 'hoor' 'roepen' en 'enthousiaste kreet.'
Er is 'iemand' die roept. Die iemand blijkt een 'tengere jongen'.
Wat nu als je als die informatie samenvoegt?
Mogelijk dit:
'Echt tof om hier weer te zijn!’ roept een tengere jongen door de roodfluwelen bioscoopzaal.
(Het enthousiasme zit al in de woorden en het roepen)

Kortom, schrijven is schrappen en herschikken.

succes.

astridkruijff
Laatst aanwezig: 15 weken 2 dagen geleden
Sinds: 8 Dec 2017
Berichten: 6
janpmeijers schreef:

astridkruijff,

het stuk kenmerkt zich inderdaad door overdaad. Je begin:

Citaat:

'Echt tof om hier weer te zijn!’ hoor ik iemand door de roodfluwelen bioscoopzaal roepen. De enthousiaste kreet komt van een tengere jongen.

Er wordt iets geroepen, dat blijkt al uit de ''. Vervolgens gebruik je 'hoor' 'roepen' en 'enthousiaste kreet.'
Er is 'iemand' die roept. Die iemand blijkt een 'tengere jongen'.
Wat nu als je als die informatie samenvoegt?
Mogelijk dit:
'Echt tof om hier weer te zijn!’ roept een tengere jongen door de roodfluwelen bioscoopzaal.
(Het enthousiasme zit al in de woorden en het roepen)

Kortom, schrijven is schrappen en herschikken.

succes.

schrappen en herschrikken. slik, helaas maar waar. Dank je JanP voor je tips!

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN