Start » Proeflezen » [kort verhaal] De klapper deel drie

[kort verhaal] De klapper deel drie

Door: anoniem76
Op: 30 december 2017

Voor wat het waard is. Het laatste deel van de Grote Klapper.
Is dit het einde wat je je erbij hebt voorgesteld?
Kun je symphatie opvatten voor de hoofdpersonen.

Verder is alle feedback welkom.

Fragment: 

Arnold zit tegenover Anita aan de keukentafel. Ze heeft nog rode wangen van de seks die ze voor het eerst in hun leven hebben gehad.' Ik wil niet terug naar school. '
'Ga morgen met mij mee naar huis,' zegt Arnold. Hij legt een grote hand op haar hand en knijpt er even in.'Dan laat ik je zien wat ik van plan ben.'

Ze staan samen bij de werkbank. Arnold heeft de schema's opengevouwen voor hem liggen en wijst haar op de belangrijkste punten. Met stijgende opwinding hoort ze wat hij van plan is. Anita luistert en stelt vragen . Hij opent de dozen en laat alles zien. Arnold bespeurt de spanning in haar stem en hij weet dat zijn geheim bij haar veilig is. Als hij alles weer heeft opgeruimd en op zijn plek gezet drukt ze zich tegen hem aan.
' Ze zullen ook bij mij komen,' fluistert Anita, als hij zijn armen om haar heen slaat.' Mensen hebben ons samen gezien, ze zullen denken dat ik er vanaf wist.'
Arnold drukt teder een kus op haar voorhoofd. 'Je moet zeggen dat je van niks wist. Ik heb je nooit iets verteld.'
Tranen wellen op in haar ogen en druppelden op zijn blouse. Ze begint te huilen en drukt haar hoofd
tegen zijn borst. 'Ik wil je niet kwijt.'
Ze slaat haar ogen naar hem op. 'We gaan samen.'

31 december 2017.

De school is verlaten als Arnold en Anita zeven uur door een open gelaten achterdeur naar binnen gaan en starten met hun voorbereidingen. Klokslag tien uur begint het oudejaarsfeest. Arnold denkt dat ze ongeveer anderhalf uur nodig hebben. Ze werken snel en geconcentreerd en precies op tijd verricht hij de laatste handeling. Arnold is tevreden. Ze kussen elkaar en samen lopen ze naar beneden. Voor het grote raam van de aula dat uitkijkt op het schoolplein blijven ze hand in hand staan. Ze kijken omhoog naar een heldere hemel waar miljoenen sterren schitteren op een zwart fluwelen kleed. Het word een koude nacht. 'Wat zou er gebeuren als je dood gaat.'
'Je houdt gewoon op te bestaan,' antwoord Arnold.' Er is geen hemel en de hel is hier op aarde.'
Zo staan ze zwijgend naast elkaar, elk vervuld van hun eigen gedachten.' Ik wil seks met je,' zegt Anita.' In de buitenlucht, ik wil je in mij voelen.'

Twee minuten voor twaalf steekt een agent zijn hoofd om de hoek. 'Eh, brigadier. Ik denk dat u deze mail even moet lezen.'
De dienstdoende brigadier steekt zijn hand uit en laat zijn ogen over de paar regels gaan. Hij fronst zijn wenkbrauwen en kijkt naar de klok tegenover hem aan de muur. Hij komt zo snel overeind dat zijn stoel kletterend op de vloer valt. 'Waarschuw die school gelijk. Evacueren, en snel verdomme.'
Op het moment dat hij het zegt slaat de kerkklok buiten twaalf keer en luidt daarmee het nieuwe jaar in. 1 januari 2018. Enkele kilometers verderop kleurt de hemel rood en een explosie zo hard dat het bureau op zijn grondvesten trilt. De drukgolf is zo sterk dat alle ramen in een omtrek van tweehonderd meter springen. Brokken beton en stenen vliegen in de lucht om tientallen meters verderop weer neer te komen. Buizen en leidingen springen door de kracht van de ontploffing en water spuit alle kanten op. Mensen rennen in paniek weg en worden verpletterd onder gesteente. Een schokgolf doet de grond trillen en honderden mensen zijn in de veronderstelling dat het een aardbeving is. Tafels en stoelen van een naburig restaurant vallen om en een woning in aanbouw stort in. Mensen die op het schoolplein zijn voor het oudejaarsfeest worden geraakt door rondvliegend glas. Tientallen zwaargewonden liggen kermend op de grond. Van de school zelf staat de helft nog overeind. Een grote wolk van puin en stof hangt minutenlang in de lucht voordat het op de grond terug valt. Mensen in de verre omtrek blijven in paniek liggen met de armen boven hun hoofd. Door de gigantische ontploffing was het normale geluid van het vuurwerk op de achtergrond gedrongen.
Van alle kanten klinken de sirenes en duizenden mensen vragen zich af wat er in Godsnaam is gebeurt.

De trieste eindbalans is honderd vier en twintig doden en meer dan twee honderd gewonden waarvan tientallen zwaargewond. Onder het puin vinden hulpverleners ook de gebroken lichamen van Arnold en Anita. Ze liggen hand in hand. En hij heeft gelijk gekregen. De hele dag ligt zijn naam op ieders lippen.

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 3 uren 30 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5627

wilfredbreda,

'Is dit het einde wat je je erbij hebt voorgesteld?'
- de gebeurtenis, explosie, wel. De dubbele zelfmoord niet, daar zit ook de zwakte vh verhaal. Want waarom?
'Kun je symphatie opvatten voor de hoofdpersonen.'
nee, ook geen antipathie, daarvoor blijven ze te vlak.

Probeer de drijfveer vd personages aan te geven. Nu vertel je het verhaal lineair: van A naar B en verder. Je kunt ook 2 of 3 momenten uit het verhaal kiezen en die in scenes vangen. Per scene kun je je dan richten op de drijfveer/het innerlijk conflict v/e personage. Waarom kiest Arnold voor deze daad, waarom neemt hij Anita mee, waarom stemt zij in, enz.

Tip: een scene is in het hoofd vd schrijver een eenheid van plaats tijd en handeling met een thema en/of motief. De lezer hoeft die formule niet te proeven. Begin daarom liever niet met letterlijk benoemen van een of meerdere van die elementen. Zoals je nu wel doet:
'Arnold zit tegenover Anita aan de keukentafel.'
en:
'Ze staan samen bij de werkbank.'

Laat het in beide gevallen blijken door wat ze doen en/of zeggen.
zie ook:
https://www.schrijvenonline.org/fragment/schrijven...

De taalfoutjes mag je zelf uithalen, gebruik je controlefunctie.

Succes.

www.janpmeijers.nl
Nieuwe roman: Ladders van schuim. klik hier

anoniem76
Laatst aanwezig: 17 weken 4 dagen geleden
Sinds: 25 Jul 2010
Berichten: 160

Bedankt JP.

Zoals altijd is jouw feedback weer zeer welkom en waardevol.
Dank hiervoor. Schrijven is voor mij een proces van vallen en opstaan.

De reden waarom ze samen zelfmoord plegen, is dat ze buiten de
maatschappij staan. Ze voelen zich eenlingen die door
het lot met elkaar verbonden zijn. En omdat Anita zich geen leven meer kan
voorstellen zonder Arnold gaat ze me met hem mee.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 3 uren 30 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5627

wilfredbreda,

Citaat:

De reden waarom ze samen zelfmoord plegen, is dat ze buiten de
maatschappij staan. Ze voelen zich eenlingen die door
het lot met elkaar verbonden zijn. En omdat Anita zich geen leven meer kan
voorstellen zonder Arnold gaat ze me met hem mee.

Dat blijkt naar mijn smaak te weinig uit het verhaal. Met name Anita is duidelijk verliefd, dat leidt eerder tot levenslust dan een zelfmoord. Hier zit wel een aanknopingspunt:

Citaat:

'Je houdt gewoon op te bestaan,' antwoord Arnold.' Er is geen hemel en de hel is hier op aarde.
Zo staan ze zwijgend naast elkaar, elk vervuld van hun eigen gedachten.' Ik wil seks met je,' zegt Anita.' In de buitenlucht, ik wil je in mij voelen.'

Je zult het voor de lezer wel aannemelijk moeten maken dat ook Anita vindt dat de hel op aarde is - het is immers de enige plek waar je seks kunt hebben, en dat is wat ze wil.
Noot: die zin over hemel/hel wordt mijns inziens gezegd door Arnold, dan tussen ''

succes.

www.janpmeijers.nl
Nieuwe roman: Ladders van schuim. klik hier

anoniem76
Laatst aanwezig: 17 weken 4 dagen geleden
Sinds: 25 Jul 2010
Berichten: 160

Dit is een beetje psychologie van de koude grond, maar Anita wil graag seks met
Arnold omdat ze beseft dat het de laatste keer zal zijn.

Als schrijver ga je er vaak ten onrechte van uit dat de lezer ook gelijk
meegaat in de gevoelens en verwachtingen van de hoofdpersonen.

' was ik vergeten.

anoniem76
Laatst aanwezig: 17 weken 4 dagen geleden
Sinds: 25 Jul 2010
Berichten: 160

Ik zat te twijfelen tussen een goede afloop en een dramatische afloop
en omdat ik graag de explosie scene wilde schrijven is het
slecht afgelopen, ook voor Anita. Had de verliefdheid van
haar bij Arnold de doorslag gegeven, hadden ze waarschijnlijk
nog lang en gelukkig geleefd.

Schrijven

Ontvang de gratis nieuwsbrief boordevol tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
Schrijven
  • 5 essentiële schrijftips van Jonas Jonasson (De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween)
  • Alles over het schrijven van een familieverhaal
  • Zo maak je tijd om te schrijven
  • Stoomcursus literaire non-fictie
  • Wat kunnen romanschrijvers leren van toneelschrijvers?
  • Niet de plot, maar het ritme is essentieel voor een goed verhaal
  • Suspense opbouwen? Doseer je informatie

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 juli 16:00 u. een abonnement!

WORD ABONNEE