Start » Proeflezen » [kort verhaal] De goede kant I

[kort verhaal] De goede kant I

Door: Branx
Op: 28 mei 2019

Dit kortverhaal speelt zich af in dezelfde setting van mijn vorige kortverhaal dus het zou handig zijn om dat eerst te lezen om alles te begrijpen maar het is zeker geen vereiste. Vertel me zeker wat je ervan vind. Wat vind je van de personages? Woordgebruik? Klopt de continuïteit? Zijn de personages realistisch? Vond je het leuk om te lezen en boeide het verhaal je? Het verhaal zal opgedeeld worden in verschillende delen

Fragment: 

Het begin van de Rebellie

“De enige goede kant is de kant waar het meeste geld is!”
Rauw gelach kwam van de gasten in de gelagkamer, sommige bleven stil en hadden een boze blik op hun gezicht. Gris had duidelijk wat controversiële woorden uitgesproken, maar dat deerde hem niet want hij meende het. “De enige goede kant is waar gerechtigheid en trouw bovenop blijft,” zei een ridder die eruit zag alsof hij elk moment de wereld kon redden met een flits van zijn zwaard. Het werd stil in de herberg. Gris’ gezicht kreeg een verveelde uitdrukking. De ridder ging uitdagend met z’n handen in zijn zei voor Gris staan. Gris kruiste zijn armen. “Makkelijk gezegd voor een ridder”
“Wat wil je daarmee zeggen?”
“Daarmee wil ik zeggen dat jij opgegroeid bent tussen de muren van een kasteel en ik in de vieze straten van Melkborn als wees, dus spreek me niet over geld dat niet van belang is, dit werk kies ik niet”
De ridder probeerde deze laatste uitspraak te negeren.
“Het is nog geen oorlog, dus voorlopig sta ik niet toe dat men kwaad spreekt over de koning”
“Ik sprak niet kwaad, ik maakte alleen mijn mening duidelijk, is dat tegenwoordig niet gepermitteerd in het bijzijn van een ridder?”
“Ik ben gewoon aan het uitzoeken aan welke kant jij staat, huurling”
“Ik dacht dat al duidelijk was, de kant met het meeste geld,” zei Gris. “Iedereen weet dat dat de Melnirs zijn, juist of niet jongens?”
De andere huurlingen lachten luid en bespotten de ridder. “Maar maak je geen zorgen, het is geen oorlog, NOG niet althans,” vervolgde Gris. De spanning was om te snijden, zowel in de herberg als in het koninkrijk Melkborn. Een rebellie was bijna onvermijdelijk en de vrede tussen de Murrons en de Melnirs stond op barsten. Met het keizerrijk van Bardognia dat aanklopte aan hun grenzen rezen de spanningen en de familie Melnir vond huis Murron niet capabel om op dit tijdstip het koninkrijk te verdedigen tegen het dreigende gevaar. Daarom was het gevaar van een interne oorlog zeer reëel.
De ridder maakte aanstalten om zijn zwaard te trekken.
Nu was Gris ook opgestaan. Ze konden elkaars adem bijna voelen. Gris’ hand gleed voorzichtig naar zijn mes. “Ben je zeker dat je het zover wil brengen?” zei hij.
De spanning werd verbroken door de deur die openzwaaide. Een stelletje ruige soldaten kwamen naar binnen, gekleed in de kleuren van de familie Melnir. “Alle royalisten moeten hier als de smerige hel oprotten,” zei de kapitein van het stelletje. De ridder stapte vastberaden op de rebellen af. “Hier gelden de wetten van koning Lance Murron, u hebt geen gezag hier!”
“Wie de hel denk je dat je bent, je komt hier als verdomme Allen Marken ons de les spellen,” antwoordde de kapitein. “Flikker op”
Op deze woorden trok de ridder zijn zwaard tezamen met de andere royalisten die aanwezig waren. Hij was echter te laat want op het moment dat zijn zwaard volledig uit de schede was getrokken, drong er een kruisboogpijl zijn schedel binnen. Dat was het startsein van een kort maar brutaal gevecht tussen de rebellen en de royalisten. Gris keek koud toe. De meeste gasten waren weggelopen. Het zicht van opengereten kelen en gespleten schedels was hen te veel geworden. Degenen die langs de voordeur naar buiten waren gevlucht waren al snel gestopt door een vijftal kruisboogschutters met een paar dodelijke schoten.
Gris zat nog altijd op zijn stoel. De kapitein van de rebellen merkte hem op. “Ik bewonder je moed, je bent de enige die hier nog zit”
“Het zicht van bloed ben ik wel gewoon”
De kapitein knikte even.
“Ben je te huur?”
“Voor de juiste prijs”
“Mooi”
“Wat is de opdracht?”
“We zijn op plundertocht en een extra zwaard zou handig zijn voor het geval dat we onverwachte tegenstand tegenkomen”
“Plunderen is niet echt mijn ding”
“Ik bied je het dubbele van je normale tarief”
Gris dacht even na.
“Dat zijn dan tweehonderd zilverlingen”
“Dat is dan geregeld,” zei de kapitein. Ze schudden elkaar de hand.

Reacties

eppicninjabunny
Laatst aanwezig: 26 min 51 sec geleden
Sinds: 19 Jun 2017
Berichten: 46

Het laatste stuk dialoog vind ik slordig overkomen. De stukken zelf zijn zeer kort en komt nogal over als een gehaast gesprek. Laat de mensen wat doen, dan wordt het tempo al een stuk lager. Ook leg je soms dingen te veel uit, bijvoorbeeld:

"Dat deerde hem niet want hij meende het."
Waarom niet gewoon "Dat deerde hem niet."?

Veel van je dialoog begint ook met het woord "ik", iets wat me vrij frustreerd.

"De ridder maakte aanstalten om zijn zwaard te trekken." Waarom wil hij zijn zwaard trekken? Dit mag je dan wel weer een beetje uitleggen.

"Wie de hel" is geen Nederlandse uitdrukking maar Engels. En al is het een uitdrukking in de wereld waar het zich afspeelt klinkt het belabberd.

Parttime schrijver, grafisch ontwerper en youtuber

Branx
Laatst aanwezig: 2 dagen 23 uren geleden
Sinds: 16 Feb 2019
Berichten: 40

@epicninjabunny,
Bedankt voor je feedback. Ik zal er zeker wat mee doen.

Ik ben een beginnend schrijver en probeer zo goed mogelijk te worden met alle kritiek en feedback die ik krijg. Check dus zeker mijn werken en vertel maar wat je ervan vond.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 4 min 36 sec geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5885

Branx,

over personages en woordgebruik:

“De enige goede kant is de kant waar het meeste geld is!”
misschien 'de beste kant is die waar het meeste geld is.

'met z’n handen in zijn zei voor Gris staan' - in zijn zij

'en hadden een boze blik op hun gezicht.'
is wat merkwaardig - keken boos

Citaat:

zei een ridder die eruit zag alsof hij elk moment de wereld kon redden met een flits van zijn zwaard.

hier gebruik je het dialooglabel: zei een ridder, om er een vervolg aan vast te plakken dat duidelijk de vertellersstem is - doe dat niet. Laat de dialoog de dialoog, en gebruik de vertellerssgem alleen als het nodig is - na een enter.

'De ridder probeerde deze laatste uitspraak te negeren.'
hier ga je min of meer vanuit de ridder schrijven - houd je bij de waarneming vanuit Gris, in elk geval in deze scene.

“Ik sprak niet kwaad - ik sprak geen kwaad

“Ik ben gewoon aan het uitzoeken aan welke kant jij staat, huurling”
ik zoek (gewoon) uit aan wiens kant jij staat, huurling. Vermijd overbodige (hulp)werkwoorden.

Citaat:

De spanning was om te snijden, zowel in de herberg als in het koninkrijk Melkborn. Een rebellie was bijna onvermijdelijk en de vrede tussen de Murrons en de Melnirs stond op barsten. Met het keizerrijk van Bardognia dat aanklopte aan hun grenzen rezen de spanningen en de familie Melnir vond huis Murron niet capabel om op dit tijdstip het koninkrijk te verdedigen tegen het dreigende gevaar. Daarom was het gevaar van een interne oorlog zeer reëel.

Het begin vde 1e zin is nog binnen de scene, met het koninkrijk Melkborn ga je uit de scene. De verteller geeft vervolgens algemene informatie. Doe dat in een aparte alinea, zodat de lezer weet dat het buiten de beleving/scenes vd personages valt.

'De ridder maakte aanstalten om zijn zwaard te trekken.'
te formeel, laat aan de lezer zien hoe die ridder dat doet.

'Ze konden elkaars adem bijna voelen.'
schrijf dat vanuit alleen Gris. Je personages zijn geen helderzienden.

Citaat:

'De spanning werd verbroken door de deur die openzwaaide. Een stelletje ruige soldaten kwamen naar binnen, gekleed in de kleuren van de familie Melnir.'

leg het niet uit met 'de spanning werd verbroken'. Laat die soldaten binnenkomen.
'ons de les spellen' - ons de les lezen

Citaat:

Hij was echter te laat want op het moment dat zijn zwaard volledig uit de schede was getrokken, drong er een kruisboogpijl zijn schedel binnen. Dat was het startsein van een kort maar brutaal gevecht tussen de rebellen en de royalisten.

dit zou een actiescene moeten zijn. Door je formele woordkeus is het traag en niet spannend. De truc is te zorgen dat de leestijd gelijk loopt met de vertelde tijd in het verhaal. (Denk aan een film waarbij de bom binnen 30 seconden zal afgaan - die scene kan niet langer dan 30 seconden duren. Met schrijven is het net zo. Hij trok zijn zwaard. Een kruisboogpijl raakte hem.

Citaat:

Gris keek koud toe. De meeste gasten waren weggelopen.

hier schrijf je ineens dat de gasten al weg zijn! Laat ze wegrennen/vluchten/strompelen, daar op dat moment.
"Ik bewonder je moed, je bent de enige die hier nog zit”
ja, logisch, de anderen zijn weg.

De einddialoog is wel vlot.

Het komt nog niet tot leven vanwege je omslachtige stijl en hier en daar uitleg. Trek het strak. Dialoog - actie - alinea met verteller - actie - dialoog, enz. Dan hoef je niets uit te leggen of toe te lichten.

succes.

Branx
Laatst aanwezig: 2 dagen 23 uren geleden
Sinds: 16 Feb 2019
Berichten: 40

@janpmeijers
Heel erg bedankt voor je interessante toelichting!

Ik ben een beginnend schrijver en probeer zo goed mogelijk te worden met alle kritiek en feedback die ik krijg. Check dus zeker mijn werken en vertel maar wat je ervan vond.

  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!