Start » Proeflezen » [gedicht] Tegenwoord

[gedicht] Tegenwoord

Door: Yrret
Op: 9 juli 2019

Ik noem het een gedicht. Of is het meer een anekdote en kan het beter een kort verhaal zijn?
Zijn de gebroken zinnen nog in verband te brengen? Zijn de witregels passend?
Heb je een idee waar ik mee zit - te over, en nog eens, te overdenken?

Taaltechnisch in orde?

Feedback graag tot op de punt en komma - ook inhoudelijk en persoonlijk.

Vast bedankt.

NB 2e versie in #4
NB 3e versie in #8

Fragment: 

Tegenwoord

Tegenwoordig leef ik in het verleden.
In de toekomst ook. Bereiding voor
een toertje naar de Kringloopwinkel.
Ja, een toertje! zo zei mijn Vlaamse vriendin.

Eens waardevol in geld, nu vol
van verleden waarden in energie.
Je hebt mij nodig … je wil mij hebben
het boeit niet wat het kost
ik ben zo goedkoop

Zo kijkt de zetel mij zwijgend aan. Het versleten zitvlak nodigt uit
te overdenken, wie eens hier zat. En waarom ben je te koop.

Ik leg de zetel op de kop. Gewonde poten, doch stevig in verband
ik neem je mee en leef mijn zittend leven, onderuit gezakt
op je vervormde veren voort. Je heet vintage met vage rozen
vette armleuningen, oren waarnaast ik mij veilig waan.

De zetel leeft kreunend voort, kent geen angst
draagt lichtvoetig mijn gewicht - en -
in het gordijnenschemer onder zuinig licht
onderzoek ik het tegenwoord
dat kringen loopt in mijn gedachten

Reacties

L.P.
Laatst aanwezig: 7 uren 32 min geleden
Sinds: 10 Apr 2019
Berichten: 60

Gedichten zijn niet mijn genre, dus inhoudelijk ka ik iet erg veel zeggen. Taal is dan weer mijn job en daarbij kan ik je wel wat helpen, zeker als je tot op het punt en de komma feedback wil. Hieronder staat je gedicht met wat aanpassingen op vlak van taal. De regels waarin ik niets heb aangepast, heb ik vervangen door 3 puntjes. De woorden die ik heb aangepast heb ik in hoofdletter gezet zodat het opvalt waar ik iets heb aangepast.

...
OOK in de toekomst. VOORbereiding OP (het kom van voorbereiden, en je bereid je voor op iets, niet voor iets)
...
Ja, 'een toertje', zo zei mijn Vlaamse vriendin. (aanhalingstekens omdat je aanhaalt wat je Vlaamse vriendin net zei.)

...
van verleden WAARDE in energie. (enkelvoud, een meervoud bestaat, maar ik denk dat je hier meer het algemene enkelvoud van een waarde bedoeld en niet echt verschillende levels van energie. Als ik het fout heb begrepen, kan je deze suggestie negeren)
...
...
...

...
te overdenken, wie eens hier zat. En waarom ben je te koop? (vraagteken)

...
op je vervormde veren voort. Je heet vintage met vage rozen (of komma als het om bloemen gaat, roze (zonder n) + een komma als het om de kleur gaat.
...

...
...
...
...
...

Verder, voor mij lijkt het een gedicht, maar zoals ik al zei ben ik hierin niet echt thuis.
Heb ik enig idee welke gedachte hierin zit? Mij geeft het ene gevoel van heimwee, nostalgie en de geruststelling van het oude vertrouwde.

Veel succes!

Ook actief op: Sweek (L.P., @elpee) en Wattpad (L.P., @LP_elpee)

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
L.P. schreef:

Hieronder staat je gedicht met wat aanpassingen op vlak van taal.

Duidelijk, L.P.
Daar ben ik blij mee!

L.P. schreef:

Mij geeft het ene gevoel van heimwee, nostalgie en de geruststelling van het oude vertrouwde.

Dat past bij mijn gevoel.

Dank je wel voor de feedback!

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 3 uren 3 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5985

Yrret,

Voor mij is het een gedicht.
De 1e strofe is min of meer een inleiding naar de kringloop. De Vlaamse vriendin heeft in het vervolg geen functie, je zou die zin kunnen schrappen.

De witregel tussen strofe 2 en 3 kan weg. 'het boeit niet wat het kost
ik ben zo goedkoop' vind ik niet passen bij de rest. Suggestie om strofe 2e en 3 samen te voegen:

Eens waardevol in geld, nu vol
van verleden waarden in energie.
Je hebt mij nodig … je wil mij hebben
zo kijkt de zetel mij zwijgend aan.
Het versleten zitvlak nodigt uit
te overdenken, wie eens hier zat.
En waarom ben je te koop.

Dat geeft meer eenheid, vind ik.

Verder een sterk gedicht met mooie vondsten als: 'Je heet vintage met vage rozen'

Ook sterk dat de personificatie van de stoel - hij heeft een verleden en zo blijkt ook een toekomst - overgaat in de beleving van de dichter met een filosofisch randje op het eind: de zoektocht blijft doorgaan zolang er leven is (de kringloop).

Kortom, sterke inhoud naar mijn smaak. Schaaf nog wat aan de vorm.

Succes.

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012

2e versie.

Tegenwoord

Tegenwoordig leef ik in het verleden.
In de toekomst ook. Bereiding voor
een toertje naar de Kringloopwinkel.

Eens waardevol in geld, nu vol
van verleden waarden in energie.
Je hebt mij nodig … je wil mij hebben
zo kijkt de zetel mij zwijgend aan.
Het versleten zitvlak nodigt uit
te overdenken, wie eens hier zat.
En waarom ben je te koop.

Ik leg de zetel op de kop. Gewonde poten, doch stevig in verband
ik neem je mee en leef mijn zittend leven, onderuit gezakt
op je vervormde veren voort. Je heet vintage met vage rozen
vette armleuningen, oren waarnaast ik mij veilig waan.

De zetel leeft kreunend voort, kent geen angst
draagt lichtvoetig mijn gewicht - en -
in het gordijnenschemer onder zuinig licht
onderzoek ik het tegenwoord
dat kringen loopt in mijn gedachten

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
janpmeijers schreef:

Suggestie om strofe 2e en 3 samen te voegen:

Eens waardevol in geld, nu vol
van verleden waarden in energie.
Je hebt mij nodig … je wil mij hebben
zo kijkt de zetel mij zwijgend aan.
Het versleten zitvlak nodigt uit
te overdenken, wie eens hier zat.
En waarom ben je te koop.

Dat geeft meer eenheid, vind ik.

Goede suggestie!

janpmeijers schreef:

Schaaf nog wat aan de vorm.

Gedaan!

Bedankt voor je feedback, janpmeijers.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 7 uren 12 sec geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5919

Ik vind het een mooie, herkenbare gedachte die beeldend is uitgedrukt.

Yrret schreef:

Tegenwoord

Tegenwoordig leef ik in het verleden.
In de toekomst ook. Bereiding voor
een toertje naar de Kringloopwinkel.

Stel dat je Bereiding verving door Tijd? Ik begrijp het woord Bereiding niet zo goed.

Schrijfmeters maken doe je in De scribbe. Boek je rond de eerste zondag van de maand, dan heb je gratis toegang tot het Schrijverskoffiehuis! Lees er meer over op deze pagina.

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
Thérèse schreef:

Ik vind het een mooie, herkenbare gedachte die beeldend is uitgedrukt.

Dank je wel!

Thérèse schreef:
Yrret schreef:

Tegenwoord

Tegenwoordig leef ik in het verleden.
In de toekomst ook. Bereiding voor
een toertje naar de Kringloopwinkel.

Stel dat je Bereiding verving door Tijd? Ik begrijp het woord Bereiding niet zo goed.

Oké.

L.P. schreef:

OOK in de toekomst. VOORbereiding OP (het kom van voorbereiden, en je bereid je voor op iets, niet voor iets)

Ook L.P. heeft er moeite mee.

Uitleg - Ik leef [vandaag] in het verleden. Ook in de toekomst - dus morgen ook. Vandaag ben ik bezig met de voorbereiding op een toertje. Ik zoek [bereiden] op internet [en stippel een route uit] de kringloopwinkels in de buurt om morgen te bezoeken en iets te vinden uit het verleden.

In mijn beleving klopt het wel, maar is het toch te ver gezocht om het de lezer te vermaken.

Ik vind "tijd" een mooie suggestie.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012

3e versie.

Tegenwoord

Tegenwoordig leef ik in het verleden.
In de toekomst ook. Tijd voor
een toertje naar de Kringloopwinkel.

Eens waardevol in geld, nu vol
van verleden waarden in energie.
Je hebt mij nodig … je wil mij hebben
zo kijkt de zetel mij zwijgend aan.
Het versleten zitvlak nodigt uit
te overdenken, wie eens hier zat.
En waarom ben je te koop.

Ik leg de zetel op de kop. Gewonde poten, doch stevig in verband
ik neem je mee en leef mijn zittend leven, onderuit gezakt
op je vervormde veren voort. Je heet vintage met vage rozen
vette armleuningen, oren waarnaast ik mij veilig waan.

De zetel leeft kreunend voort, kent geen angst
draagt lichtvoetig mijn gewicht - en -
in het gordijnenschemer onder zuinig licht
onderzoek ik het tegenwoord
dat kringen loopt in mijn gedachten

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 2 dagen 14 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 678

Het hangt inderdaad tussen gedicht, anecdote en sfeertekening. Probeer de mogelijkheden van al deze drie vormen uit, hoe meer u experimenteert met vormen hoe groter het veld dat u exploreert, hoe meer vonsten u vindt.

Als u kiest voor gedicht:
Een gedicht is een spel met woorden binnen een patroon. Dat patroon kan zijn een stak rijmschema, een strak metrum, een haikuvorm, een limerickvorm, wat dan ook - maar altijd een patroon want anders is het geen gedicht. U kiest niet voor strak rijm of metrum - wat dan wel? Ik herken woordspel: het uiteenrafelen van meerlettergrepige woorden, waarvan de lettergrepen apart een andee betekenis hebben. tegen-woord(ig) en kring-loop(winkel) worden in het eerste couplet samengevoegd geintroduceerd en in het laatste couplet onrafeld. Hoera, een mooi patroon!
Maar helaas niet verder utgewerkt. Die toekomst zou ook terug mogen komen:

Mijn voorstel:
Nu de zetel mij is toegekomen /
onderzoek ik het tegenwoord /
dat kringen loopt /
in mijn gedachten.

Waarde-vol heeft u niet zo mooi uitgewerkt: in het samengestelde woord hebben de grondwoorden 'waarde' en 'vol' hun oorspronkelijke betekenis, en de andere betekenis (niet geld maar "verleden waarden in energie" (Wat zijn dat?)) komt in dezelfde zin, niet in het laatste couplet. Jammer van het patroon. Zoek liever een ander woord dat hetzelfde gevoel weergeeft: het was een dure zetel, nu is het een ding dat zijn waarde heeft in de vervorming aan het lichaam van een gebruiker die niet wordt meegeleverd, maar die de schrijver wel herkent als veilig. Probeer het patroon vol te houden met een ander woord dan waarde-vol: probeer iets met door-leven -duur-zaam - ver-vormen - ver-leden.

Mijn voorstel:
(...) in de kringloopwinkel /
waar dingen uit het verleden /
duurzaam worden herverkocht. /
(...)
Nu wij samen hebben beslist hoe duur /
deze zetel die zo veel heeft geleden /
en nu ver weg in een ander huis(...)

Dit is geforceerd, een brouwsel van slechts een half uurtje overpeinzen - u zult zeker iets mooiers vinden om het patroon van dit gedicht te versterken.

Als u kiest voor een anecdote:
Dan is de zin "en waarom ben je te koop" de sleutelzin. De verteller legt de zetel op zijn kop, om het antwoord te vinden. De constructie geeft geen antwoord, pas door er in te gaan zitten komt er een gevoel op: veiligheid. Dan besluit de verteller dat het niet de onbekende geschiedenis (welk drama leidde er toe dat de vorige eigenaar van deze stoel moest scheiden?) van belang is, maar de toekomst: de zetel als ondersteuning voor de eigen gedachten. Is dat ongeveer wat u wilt vertellen? Vertel het dan, zo sober mogelijk, zonder woordspel want dat verlangt het genre der anecdotes. .

Als u kiest voor een sfeertekening:
Leg dan meer nadruk op waarom deze zetel zo aanspreekt tussen de fletse rotzooi in de kringkloopwinkel, of laat de verteller fantaseren over wat die zetel allemaal zou kunnen hebben meegemaakt.

Maar het liefst zie ik dat u op deze plaats vergast op proeven van bekwaamheid in alle drie de genres.

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
Menno Marrenga schreef:

Dit is geforceerd, een brouwsel van slechts een half uurtje overpeinzen - u zult zeker iets mooiers vinden om het patroon van dit gedicht te versterken.

U zorgt, met slechts een half uurtje overpeinzen, voor inmiddels [in mij] kwartieren overpeinzen. Kan ik dit gedicht echt mooier maken? Mogelijk overschat u mij ietwat. En ... wat is mooi?

Voor mij is mooi dat een lezer zijn [behalve het proeflezer zijn], zijn gedachten een breed analyse-vermogen tonen. Zo breed dat ik de lezer [positief] verdenk van spirituele energie overdracht.

Menno Marrenga schreef:

[...] de zetel als ondersteuning voor de eigen gedachten. Is dat ongeveer wat u wilt vertellen?

Ja, eeuwige twijfel, ook als ik denk gelijk te hebben.

De zetel - is voor mij een tastbare talis[vrouw]man. De zetel weert negatieve krachten en onderbouwt/steunt [bevestiging] als een positieve kracht [energie] van overledenen [een voor mij niet te doorgronden afstand] en beschermt mij tegen de levenden. Ik lees Jozef Rulof, maar kan zijn woorden niet bevatten. Ik 'geloof' in dingen [een zetel, een harp, vazen en nog vele andere tastbare vormen - hoe ouder en versleten, hoe beter] en hoop, precies [!] zoals u schrijft, dat die dingen mijn eigen gedachten ondersteunen.

Ik ben nog aan het bouwen. Het proces is nog niet voltooid.

Anekdote - de Nicolaïkerk in Appingedam heeft [volgens mij] foute steunberen. De steunberen zelf hebben een te zwak fundament. Een perfecte kerk - in klank, kleur en indringende energie, bijna 800 jaar oud - en ik waag het kritiek te hebben. Zou ik kunnen - dan zou ik deze kerk afbreken - 'contact' zoeken met de eeuwen oude energie van de bouwers, en weer opbouwen. Zo stond ik daar - in gedachten hooghartig te zijn - voor en in de kerk te wachten op antwoord. Is [doodse] stilte ook een antwoord?

Menno Marrenga schreef:

Als u kiest voor een anecdote - Als u kiest voor een sfeertekening - Als u kiest voor gedicht - [...] Maar het liefst zie ik dat u op deze plaats vergast op proeven van bekwaamheid in alle drie de genres.

Ja, maar ... mijn huidige bekwaamheid leid al tot zoveel - voor mij -zinvolle mooie feedback. Wil ik echt nog meer?

Dank voor uw feedback, Menno Marrenga.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 2 dagen 14 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 678

"Wat is mooi?" > Goede vraag. Moeilijk te beantwoorden. Maar deze vraag moet toch beantwoord zijn voordat het zoek naar iets mooiers richting krijgt.
Onderliggende vraag: wat wilt u bereiken met dit gedicht? 'Mooi' is daarvan een afgeleide: hoe effectiever het doel bereikt wordt, hoe mooier het werkstuk. Ik anticipeer enkele mogelijke antwoorden:

1. Het is een proeve van bekwaamheid, het doel is de taalvirtuositeit van de schrijver te etaleren. Gemeten naar dit doel is 'mooi': een goed uitgewerkte structuur.

2. Het is een tractaat of pamflet, het doel is een boodschap over te brengen. Gemeten naar dit doel is 'mooi': een logische gedaxhtenlijn die recht op het doel afgaat.

3. Het is opium voor het volk, het doel is de lezer te verstrooien en diens eigen gedachten te blokkeren. Gemeten naar dit doel is 'mooi': een spanningsboog, dus onlogische wendingen.

4. Iets anders, namelijk ... (zelf invullen).

Wat voor het ene doel mooi is, is voor het andere doel lelijk.

Mijn commentaar voor als u kiest voor een gedicht, veronderstelde doel 1. Als ik dat mis raadde, dan is mijn commentaar niet relevant. Maar met dit gedicht heeft u in ieder geval het doel bereikt dat ik ben gaan nadenken - is dat wat u bedoelt met "energieoverdracht"? Gemeten naar dat doel is het erg mooi en ik dank u er voor.

Ik heb de Nicolaikerk van Appingedam opgegoogeld, maar kon in de getoonde foto's geen steunberen terugvinden. Wel lees ik dat er in de loop der eeuwen heel wat aan vertimmerd is, het doel van de kerk evolueerde en daarmee verloren onderdelen als steunberen hun bestaansrecht of kregen een ander doel. Iedereen mag het wagen dat te zien, dus hooghartig kritiek te hebben. Ik raad aan de kerk niet af te breken. Juist doordat hij niet meer functioneert, heeft hij uw aandacht geleid naar de energie van de bouwers. Beschouw het als een oude zetel: draai hem om en aanschouw de constructie en gij ziet niets. Ga er in zitten en het komt tot u, wat 'het' ook zijn moge.

"Het proces is nog niet voltooid" > Houd ons op de hoogte. Volgelingen van 'proeflezen' zijn geinteresseerd in het proces, niet in de volle tooi.

Yrret
Laatst aanwezig: 10 uren 10 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6012
Menno Marrenga schreef:

Onderliggende vraag: wat wilt u bereiken met dit gedicht?

Het gedicht komt in een handgeschreven [mini] bundel. In de toekomst een cadeau voor één persoon.

Menno Marrenga schreef:

Het is opium voor het volk, het doel is de lezer te verstrooien en diens eigen gedachten te blokkeren. Gemeten naar dit doel is 'mooi': een spanningsboog, dus onlogische wendingen.

Het is opium voor één persoon. Als herkenning hoe onlogisch ik kan wenden, maar dat liefdevol voor lief neemt.

Menno Marrenga schreef:

Maar met dit gedicht heeft u in ieder geval het doel bereikt dat ik ben gaan nadenken - is dat wat u bedoelt met "energieoverdracht"? Gemeten naar dat doel is het erg mooi en ik dank u er voor.

Dat is het tegenovergestelde van "collateral damage" - in het Engels omdat het voor mij mooier klinkt en ja, dit is óók [vrijwillige] energieoverdracht.

Menno Marrenga schreef:

Houd ons op de hoogte. Volgelingen van 'proeflezen' zijn geinteresseerd in het proces, niet in de volle tooi.

Oké.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Word abonnee