Start » Proeflezen » [gedicht] Jouw stem

[gedicht] Jouw stem

Door: Ria Smit
Op: 3 juli 2018

Dit is een gedicht dat ik maak bij mijn boek 'de misstap'

wat roept het bij je op?
loopt het soepel?
is het misschien te lang?
of andere fb

Fragment: 

Jouw stem

Wie ben je?
Op zoek naar jou
vond ik een vrouw
trouw aan haar gezin haar
levenslot lijdzaam aanvaardend

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan
heel anders dan het mijne

Ik heb je niet gekend
jouw leven
zorg voor man en kinderen
jouw wereld, jouw taak
Altijd zorgen
Altijd zorg

Je liet je niet horen
zoals veel vrouwen in jouw tijd
ik tracht me je voor te stellen
in jou te verdiepen.
voor mij is er de rust en de ruimte
jouw stem te laten horen

Ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg
en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert mij
jij, mijn moedersmoeder
ik laat jouw stem horen.

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 38 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5928
Ria Smit schreef:

of andere fb

De eerste regels van de strofes.

Ria Smit schreef:

Wie ben je?

Weinig bleef bewaard

Ik heb je niet gekend

Je liet je niet horen

Ik geef je een stem

De regel; 'Weinig bleef bewaard' valt op.

Ria Smit schreef:

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan
heel anders dan het mijne

Zou ik geheel schrappen.

Ria Smit schreef:

Wie ben je?
Op zoek naar jou
vond ik een vrouw
trouw aan haar gezin haar
levenslot lijdzaam aanvaardend

De regel; 'trouw aan haar gezin haar' is - voor mij - vreemd.

Wie ben je?
Op zoek naar jou vond ik
een vrouw trouw aan haar gezin
haar levenslot lijdzaam aanvaardend

Hetzelfde - maar dan anders.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 1 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5906

Ria Smit,

'loopt het soepel?'
Niet zo, het hapert naar mijn smaak en het gedicht valt in herhaling
'is het misschien te lang?'
naar mijn smaak wel.
'of andere fb'
Het leven vd moeder van toen is kennelijk onbekend. (Wie ben je?) De dichter gaat het daarna wel invullen: 'levenslot lijdzaam aanvaardend'. Dit is een aanname vanuit het heden? Immers: 'ik heb je niet gekend' en zo nog wat zinnen. Het gedicht lijkt geen recht te doen aan de moeder van toen. Mogelijk was zij een tevreden mens in haar tijdsgewricht.
Hier wordt het anders:
'Ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg
en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert mij
jij, mijn moedersmoeder
ik laat jouw stem horen.'

Ik zou deze strofe als kern houden, zodat duidelijk is dat de dichter in het heden een stem geeft aan de moeder van toen. 'Ik laat jouw stem horen' zou ik wel schrappen, het is immers een fictieve stem. Het 'ik geef je een stem' is wat mij betreft een mooi uitgangspunt.

succes.

Ria Smit
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Dank jullie wel voor de fb
Yrret: wat vind je ervan dat de zin: weinig bleef bewaard opvalt?
waarom zou je de 2e strofe schrappen?

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 38 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5928
Ria Smit schreef:

Yrret: wat vind je ervan dat de zin: weinig bleef bewaard opvalt?
waarom zou je de 2e strofe schrappen?

Uit de eerste zinnen van een strofe kan ik [ geen wetenschap - mijn persoonlijk gevoel] de gevoel/gedachten vorming [ook de volgorde daarin] van de dichter aflezen. Ik kan de indeling aflezen - hoe de dichter haar gedachten in porties [strofe] op tafel zet. Gedichten kunnen met veel minder woorden als je heel zorgvuldig afweegt. Dus tot op de milligram.

In die strofe benoem je kwantiteit - maar dat kan een gedichtenlezer wel afleiden uit de overige strofen.

Weinig bleef bewaard = Wie ben je - uit de eerste strofe. "jij, mijn moedersmoeder!
alleen de getallen = Je liet je niet horen. "de weinige woorden"
van een eenvoudig bestaan = "man en kinderen - jouw wereld, jouw taak"
heel anders dan het mijne = simpele vaststelling - dat is wel duidelijk.

Ik probeer als lezer jou te volgen - maar ik ben jou niet. Gedichten 'analyseren' is een pseudowetenschap [lees onzin] dat drijft op ieders eigen perceptie.

Als mijn feedback kant noch wal raakt negeer je het gewoon. Als ik een punt van de wal of kant raak kan je denken - oh ja!

Feedback op gedichten geeft mij - als proeflezer - de mogelijkheid mijn gevoel bloot te geven. Niet om mijn gelijk te krijgen dat ik het beter weet of kan - integendeel. Zo kan ik als man oefenen in de ontwikkeling van vrouwelijke gevoelens die mannen - volgens vrouwen - in veel mindere mate 'schijnen' te hebben.

Hoe langer een gedicht is = hoe minder impact elk woord. [wankele stelling van mijzelf]

Dit gedicht heeft óók een doel - "Dit is een gedicht dat ik maak bij mijn boek 'de misstap'" en zal dus hoogstwaarschijnlijk aansluiten bij wat ik al heb gelezen en zal gaan lezen.

En dan is er altijd nog iets dat smaak heet. Echter, je kan je eigen smaak ontwikkelen en dan proef je hoeveel [tot op een enkele gram] koriander er in het gerecht [gedicht] zit.

Soms 'voel' ik bij een gedicht - de mens die een dichter is als het volledige masker is afgezet. Een 'zielgedicht' noem ik dat. Het gedicht is dan vrij ...

Ellen Deckwitz schreef:

Ik lees eerder bij een gedicht tussen de regels door dan bij een recept voor aardappelpuree.

Ik denk; dat Ellen Deckwitz eens een 'kort' gedicht schrijft waarvan zij zegt;

Yrret schreef:

Dit is mijn gehele leven
het was maar even.

Zo lees ik in die ene strofe van jou - een geheel gedicht;

Ria Smit schreef:

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan
heel anders dan het mijne

Ik vind dit/dat mooi - en daarom zou ik het schrappen - uit jouw gedicht.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Ria Smit
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Dag Yrret
je zet mij aan het denken en dat is heel goed! dank je wel
een gedicht schrijven gaat in fases, is een proces en ik kom telkens een stukje verder
eerst had ik alleen de laatste strofe, ik wilde meer vertellen maar misschien stop ik er nu teveel in

dit is mijn laatste versie, zoals je ziet staat de tweede strofe er nog in, maar misschien gaat die er nog uit.

Jouw stem

Op zoek naar jou
vond ik een vrouw
trouw aan haar gezin
haar levenslot
lijdzaam aanvaardend

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan

Je liet je niet horen
zoals veel vrouwen in jouw tijd
ik tracht me in jou te verplaatsen
voor mij is er rust en ruimte

Ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg
en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert mij
jij, mijn moedersmoeder

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 38 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5928
Ria Smit schreef:

dit is mijn laatste versie, zoals je ziet staat de tweede strofe er nog in, maar misschien gaat die er nog uit.

Heel mooi ... en lekker laten staan - het is zeer waarschijnlijk de voor jou nodige gedachten-wending.

Ria Smit schreef:

Jouw stem

Op zoek naar jou
vond ik een vrouw
trouw aan haar gezin
haar levenslot
lijdzaam aanvaardend

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan

Je liet je niet horen
zoals veel vrouwen in jouw tijd
ik tracht me in jou te verplaatsen
voor mij is er rust en ruimte

Ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg
en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert mij
jij, mijn moedersmoeder

Ik zou nu de rijmwoorden er uit halen. Dan weet een ieder dat het een gedicht is - geen rijmpje ...

Op zoek naar jou
vond ik een vrouw

Alternatief; en er zijn vele mogelijkheden die ongetwijfeld beter passen - hou de klank in de gaten.

Ik zocht je op
en vond een vrouw

en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert mij

Alternatief;

en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert me

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Ria Smit
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Dank je wel Yrret

leuk hoor, ik ga weer verder puzzelen

Ria Smit
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

herschreven versie. Ik twijfel over de volgorde, weinig bleef bewaard zou naar voren moeten maar dat vind ik in het gedicht niet zo mooi. 'ik tracht me in jou te verplaatsen' heb ik geschrapt omdat ik haar een stem geef, daarmee geef ik aan me in haar te verplaatsen

Jouw stem

Ik zocht je
en vond een vrouw
trouw aan haar gezin
berustend in haar levenslot

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan

Jij liet je niet horen
voor mij is er rust en ruimte
ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg

en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert me
jij, mijn moedersmoeder

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 38 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5928
Ria Smit schreef:

herschreven versie. Ik twijfel over de volgorde, weinig bleef bewaard zou naar voren moeten maar dat vind ik in het gedicht niet zo mooi. 'ik tracht me in jou te verplaatsen' heb ik geschrapt omdat ik haar een stem geef, daarmee geef ik aan me in haar te verplaatsen

Jouw stem

Ik zocht je
en vond een vrouw
trouw aan haar gezin
berustend in haar levenslot

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan

Jij liet je niet horen
voor mij is er rust en ruimte
ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg

en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert me
jij, mijn moedersmoeder

Ziet er goed uit.

Vraag; wat betekent voor jou in dit gedicht - 'voor mij is er rust en ruimte'?

Is 'moedersmoeder' jouw oma? Wat als je moeders moeder schrijft?

Als die ene zin - 'voor mij is er rust en ruimte' - eruit gaat, krijg je strofen van 3 regels. Ook in de eerste strofe een kleine wijziging? Elke strofe beginnen met een hoofdletter? Just for the look ...? Langere pauze tussen toch - toch?

Jouw stem

Ik zocht je en vond
een vrouw trouw aan haar gezin
berustend in haar levenslot

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan

Jij liet je niet horen
ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg

En toch ... toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert me
jij, mijn moeders moeder

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Ria Smit
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Leuk Yrret het wordt steeds mooier

de zin: 'voor mij enz' betekent dat zij werd opgeslokt door haar gezin
had geen rust en ruimte voor zichzelf
ik heb dat wel en ben daarom in de gelegenheid over haar te schrijven

iemand van mijn schrijfgroep hoort ook een breuk bij dat zinnetje en inderdaad strofes met hetzelfde aantal zinnen is mooier. hij staat er nog wel in

ook heb ik de volgorde veranderd omdat ik daar nog aan twijfelde
dat betekent wel dat ik het zinnetje 'ik zocht je' moet herhalen
het geeft met het voorlezen wel een mooie cadans

welke versie vind jij de mooiste

Jouw stem

Ik zocht je
en vond een vrouw
trouw aan haar gezin
berustend in haar levenslot

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan

Jij liet je niet horen
voor mij is er rust en ruimte
ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg

en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert me
jij, mijn moeders moeder

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 38 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5928
Ria Smit schreef:

Jouw stem

Ik zocht je
en vond een vrouw
trouw aan haar gezin
berustend in haar levenslot

Weinig bleef bewaard
alleen de getallen
van een eenvoudig bestaan

Jij liet je niet horen
voor mij is er rust en ruimte
ik geef je een stem
je leeft in een andere tijd, ver weg

en toch, toch ben je dichtbij
je bezielt en stimuleert me
jij, mijn moeders moeder

Voor mij - is het gedicht zo heel goed. Hardop lezen klinkt mooi. Ik zou er nu niets meer aan doen.

wiki schreef:

Het woord 'dichter' gaat terug op het Latijnse dictāre, dat ‘met nadruk zeggen' betekent.

En daar op aansluitend;

Ellen Deckwitz schreef:

De dichter
zegt niet
gewoon wat
hij bedoelt,
hij zegt
precies wat
hij bedoelt.

Waarom Ellen Deckwitz hij schrijft en niet zij schrijft is voor mij een raadsel.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

zezinho
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 25 Mrt 2010
Berichten: 7

interessante ontwikkeling, maar toch , zonder aan te kunnen geven wat het precies is .... het blijft voor mij te veel een vertelling, te veel een argumentatie.

Ik heb wat zitten spelen met je woorden en kom tot het volgende, niet beter, maar anders .... .
Wellicht geeft dit aan, wat ik bedoel.

Jouw stem

Ik zocht je
trachtte je te vinden,
maar aan je lot verankerd
bleef je schuil gaan in je gezin

Slechts weinig bleef bewaard,
wat markerende getallen
uit een eenvoudig bestaan

Ver weg, vanuit een andere tijd
zoek ik naar een stem voor jou
vanuit mijn rust en ruimte nu

Langzaam kom je dichterbij
je raakt mijn ziel,
al zwijgend geef je me woorden,
jij, mijn moeders moeder

Ria Smit
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Zezinho

dank je wel.
maar ik houd niet zo van suggesties. maar meer van het voortborduren op wat er is
het is tenslotte mijn gedicht
zelf geef ik nooit suggesties

Ria Smit
Laatst aanwezig: 11 weken 5 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Dank je wel Yrret

ik twijfel nu nog over de zin: 'voor mij enz'
maar ik ga het vaak hardop lezen en kom er wel uit
leuk om dit zo te doen

zezinho
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 25 Mrt 2010
Berichten: 7
Ria Smit schreef:

Zezinho

dank je wel.
maar ik houd niet zo van suggesties. maar meer van het voortborduren op wat er is
het is tenslotte mijn gedicht
zelf geef ik nooit suggesties

was ook niet bedoeld als suggestie; ik heb dat blijkbaar niet duidelijk genoeg gezegd. Maar ik vond het moeilijk onder woorden te brengen wat mij hinderde. Ik hoopte dat een "alternatief" dit wat duidelijker zou kunnen maken. Ik meen dit wel gesuggereerd te hebben.

Lees Schrijven Magazine

THEMA: Week van het Schrijven | Overzicht schrijfcursussen

  • Kritiek geven en ontvangen: o zo moeilijk!
  • Ellen Deckwitz: zo word je een geweldige dichter
  • Schrijftips van Bert wagendorp (Ventoux)
  • Talent pools bij uitgeverijen: hoe kom je erbij?
  • Leer liedjesschrijven van Jan Rot
  • Hoe voorkom je fouten in perspectief?
  • Scenarioschrijven: zo geef je een personage vorm
  • Wat romanschrijvers van speechschrijvers kunnen leren (en vice versa)
  • Hoe vorm je familieverhalen om tot een roman?

Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 21 juli 16:00 u., dan krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN
Mis Schrijven Magazine niet!

Het komende nummer van Schrijven Magazine niet missen? Word vóór 16.00 u. abonnee!

Superaanbieding!