Start » Proeflezen » [fragment uit roman ] Bezoek aan hotel

[fragment uit roman ] Bezoek aan hotel

Door: Ria Smit
Op: 28 augustus 2018

Volgens mij heb ik dit stuk vanuit het perspectief van Erik geschreven. Maar iemand zei dat het een alwetende verteller is.
wie kan mij daarbij helpen? het staat op de 2e pagina van de roman

Fragment: 

Het hotel ligt inderdaad op een mooie plek, het is oud, zoals Hans vertelde, binnen is het aangepast aan deze tijd, maar het karakteristieke is behouden gebleven. Erik is er van onder de indruk. Met Hans wandelt hij in de verwilderde tuin en hij vertelt over de geschiedenis van het hotel. Dat hij als kind al werd voorbereid om dit over te nemen en dat hij hoopt dat zijn dochter dat ook doet.
'De tuin moet hoog nodig opgeknapt worden,' zegt hij als hij Erik kritisch naar de verwaarloosde stuiken ziet kijken. 'Ik kom er niet aan toe en het is ook een vermoeiende bezigheid, vroeger deed ik het heel graag, maar de leeftijd gaat een woordje meespreken.'
'Kun je er geen personeel voor aannemen?'
Hans trekt wat takken opzij van een struik, ook aan de onderkant. 'Ik zal er eens over nadenken. Jammer genoeg heb ik geen zoon.'
'Vrouwen vinden het ook vaak leuk,' zegt Erik, 'mijn moeder tuinierde heel graag, ik vond het prima, het is niets voor mij.'
Hans wrijft zijn handen langs elkaar om de stof eraf te vegen en neemt Erik mee voor een rondleiding binnen. 'Mijn dochter Kim houdt er niet van. Heb je ook kinderen?’
‘Nee.’
‘Vind je dat niet jammer,’ gaat Hans verder als ze de trap oplopen.
‘Nee hoor.’
‘Een relatie?’
‘Ja, mijn vriendin is dit weekend de stad uit.’ Hij vraagt wel door, denkt Erik.
Hans laat hem verschillende kamers zien, want ze variëren, er zijn nu niet veel gasten.
‘Kijk hier is een sauna met alles wat daarbij hoort en een zwembad.’ Erik vindt het allemaal heel lux, maar hij ziet ook dat het niet meer zo goed wordt bijgehouden. De sauna ziet er niet zo fris uit.
Die avond zit hij onverwachts met hen aan tafel. Ze eten het menu dat de kok van het hotel voor de gasten heeft bereid. Het smaakt hem goed.
Dochter Kim, met haar postuur en halflang rood krullend haar, lijkt ze niet op haar vader, blijkt nog bij haar ouders te wonen. Tja, het is ook fijn, zodat ze bij het hele proces betrokken is.
Hans legt zijn hand op haar schouder: ‘Kim doet nu de pr en stuurt het personeel aan, neemt steeds meer over en is een grote steun en toeverlaat voor mij. Ik ga er vanuit dat ze straks op haar beurt dit bedrijf over kan nemen.’
Ze lacht naar haar vader: ‘Ik hoop het van harte.’
‘Met jouw inzet gaat het wel lukken,’ zegt Marian.
Vriendelijk en met een zachte stem had Hans’ vrouw zich aan Erik voorgesteld. Dezelfde krullen als Kim, maar dan grijs. Ze lijkt steeds een wat verbaasde blik te hebben. Stelt zich bescheiden op en houdt zich bezig met het opdienen van de maaltijd.
'Jij moet wel ver reizen voor je werk, Erik,' richt ze zich tot hem.
'Valt wel mee. in de trein lees ik de krant en ongemerkt ben ik er. En het bevalt me nog steeds goed.'
'Je werkt daar al lang hoorde ik.'
Hij knikt. 'Meer dan tien jaar.'
De maaltijd verloopt gemoedelijk en voor hij het weet is de avond om.
Kim loopt mee naar de auto als Hans Erik weer terug brengt. ‘Leuk je ontmoet te hebben, Erik. Heb je een fijne woonplek in de stad?’
‘Jazeker, dan ben ik ook snel bij het station om de trein te nemen naar mijn werk.’
‘Oh ja. Ik zie je vast nog wel een keer.’
'Vast wel.'
Ze stappen in.
‘Tot ziens, Erik,’ ze zwaait.
Hans start de auto. ‘Een gouden dochter heb ik.’
‘Dat is fijn.’ Ja, leuke vrouw, denkt Erik. Hoe oud? Een jaar of veertig?
‘Wat vind je van het hotel?’
‘Mooi, mooie plek om te logeren en om er te wonen.’
‘Het is een geweldige woonplek.'

Reacties

janpmeijers
Laatst aanwezig: 8 uren 35 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5937

Ria Smit,

Een alwetende verteller is in het verhaal aanwezig zonder een personage te zijn. In dit fragment is wel een verteller, echter niet in het verhaal aanwezig.
Als je het volledig vanuit de 3e persoon Erik wilt schrijven, kun je alleen schrijven wat Erik weet, denkt voelt enz.
Hier ga je over die grens:

'zegt hij als hij Erik kritisch naar de verwaarloosde stuiken ziet kijken.'

Het is immers een constatering van Hans dat Erik kritisch kijkt - en Erik weet van zichzelf wel dat hij kritisch is, echter niet dat Hans dat ook weet. Verplaats je dus zo in de situatie dat je alleen die informatie aan de lezer geeft die Erik weet.

Hier ook:
'Hans wrijft zijn handen langs elkaar om de stof eraf te vegen en neemt Erik mee voor een rondleiding binnen.

Het doel van het handen wrijven kan Erik nog wel raden, maar de formulering is wel heel direct. Feitelijk ben jij als schrijver aan het woord en passeer je Erik. Probeer het te formuleren zoals Erik het waarneemt. De rondleiding moet nog plaatsvinden, Erik kan dat daarom niet weten. Ook met die mededeling ben je zelf aan het woord.
Het kan allemaal wel in een perspectief van 3e persoon alwetend ((third person omniscient), het komt echter al snel wat knullig over omdat de schrijver te zichtbaar is als de maker van dit alles. Het idee van een verhaal/roman is juist dat de personages het zelf meemaken vanuit hun perspectief.

je kunt dit fragment makkelijk uitsluitend vanuit het standpunt van Erik schrijven. Noot: dat is dus een beperking die jij jezelf als schrijver oplegt.

terzijde, let op je komma's:

Dochter Kim, met haar postuur en halflang rood krullend haar, lijkt ze niet op haar vader, blijkt nog bij haar ouders te wonen.
De 2e is echt onjuist. De hoofdzin is: dochter Kim (...) blijkt nog bij haar ouders te wonen.

succes.

Ria Smit
Laatst aanwezig: 15 weken 6 dagen geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Dank je wel Jan voor je uitgebreide antwoord
Nu kan ik aan de slag om het te verbeteren

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 27,50 én cadeaus!

Profiteer nu!