Start » Proeflezen » [Fictie] Sheol, de wachtkamer (flaptekst)

[Fictie] Sheol, de wachtkamer (flaptekst)

Door: Limbus
Op: 19 januari 2019

De flaptekst is het moeilijkste uit het schrijfproces.
Je zwoegt eindeloos aan een verhaal, schrijft meer dan 300 pagina's en plots moet je dit in een paar regels kunnen omvatten.
Je beseft dat het net die regels zijn die beslissend zullen worden voor het succes en beslissing van de uitgevers.
Je moet de potentiële lezer prikkelen, je verhaal uitleggen zonder teveel weg te geven en nieuwsgierigheid opwekken.

Mag ik u vragen of dit bij u zou werken.
Het is wel een niet alledaags thema smile

Fragment: 

Sheol, de wachtkamer.

Peter, een 44 jarige vrijzinnige verzekeringsagent, komt totaal onverwacht in een tragisch verkeersongeval om het leven.
Tot zijn immense verbazing ontwaakt hij op Sheol, het dodenrijk zoals meer dan zestig keer beschreven in de Bijbel.
Dit is echter geen oord met rijstpap en gouden lepeltjes maar een keiharde, gevaarlijke wereld.
Het is een rauwe realiteit waar onze generatiegenoten wegens onze huidige opvattingen geminacht worden door de vele honderden generaties voor ons.
Zijn ouders vangen hem op en proberen hem zijn plaats te laten vinden in deze primitieve samenleving.

Peter beseft algauw dat hij op aarde is misleid, dat zijn lot is betekend en dat hij zich heeft laten overtuigen door onder meer de evolutietheorie.
Hij besluit om een razend gevaarlijke tocht te ondernemen doorheen het dodenrijk met als enige doel zijn nog op aarde levend zoontje te verwittigen om zijn ziel te redden.

Het is een verhaal vol emotie, pijn en verwondering.
Een verhaal van geloof en ongeloof, religie versus wetenschap.
Een verhaal over verdoemde zielen, engelen en demonen.
Het is vooral het ware verhaal van wat ons allemaal, zonder uitzondering, vroeg of laat te wachten staat.

Be prepared...

Reacties

Henkie
Laatst aanwezig: 10 uren 36 min geleden
Sinds: 1 Aug 2016
Berichten: 211

Dag Limbus,

Je onderwerp is interessant - een beetje ambitieus, misschien -, maar de flaptekst spreekt mij niet bijzonder aan. Omschrijvingen als 'razend gevaarlijk' en 'vol pijn en verwondering' zeggen mij niet erg veel. Ik denk dat je flaptekst aansprekender zou zijn als je specifieker was over de details die jouw verhaal origineel en de moeite waard maken. Dat 'be prepared' zou ik sowieso schrappen; het doet me denken aan de trailer van een goedkope Hollywoodfilm.

Veel succes!

Chrissie de Jager

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 35 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5864
Limbus schreef:

Sheol, de wachtkamer.

Peter, een 44 jarige vrijzinnige verzekeringsagent, komt totaal onverwacht in een tragisch verkeersongeval om het leven.
Tot zijn immense verbazing ontwaakt hij op Sheol, het dodenrijk zoals meer dan zestig keer beschreven in de Bijbel.
Dit is echter geen oord met rijstpap en gouden lepeltjes maar een keiharde, gevaarlijke wereld.
Het is een rauwe realiteit waar onze generatiegenoten wegens onze huidige opvattingen geminacht worden door de vele honderden generaties voor ons.
Zijn ouders vangen hem op en proberen hem zijn plaats te laten vinden in deze primitieve samenleving.

Peter beseft algauw dat hij op aarde is misleid, dat zijn lot is betekend en dat hij zich heeft laten overtuigen door onder meer de evolutietheorie.
Hij besluit om een razend gevaarlijke tocht te ondernemen doorheen het dodenrijk met als enige doel zijn nog op aarde levend zoontje te verwittigen om zijn ziel te redden.

Het is een verhaal vol emotie, pijn en verwondering.
Een verhaal van geloof en ongeloof, religie versus wetenschap.
Een verhaal over verdoemde zielen, engelen en demonen.
Het is vooral het ware verhaal van wat ons allemaal, zonder uitzondering, vroeg of laat te wachten staat.

Be prepared...

Het kan ietwat korter.

Peter, een 44 jarige verzekeringsagent, komt om het leven. Tot zijn verbazing ontwaakt hij op Sheol, het dodenrijk zoals beschreven in de Bijbel. Zijn overleden ouders vangen hem op en proberen hem zijn plaats te laten vinden in deze samenleving. Peter beseft algauw dat hij op aarde is misleid door de evolutietheorie. Hij besluit een gevaarlijke tocht te ondernemen doorheen het dodenrijk met als doel zijn nog op aarde levend zoontje te verwittigen om zijn ziel te redden.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 18 uren 27 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5883

Limbus,
voor mij werkt het niet. Een flaptekst is geen uitreksel van het verhaal, eerder een introductie tot het thema van het verhaal.

Een stuk korter met alleen jouw woorden:

Peter, een 44 jarige vrijzinnige verzekeringsagent, komt onverwacht in een verkeersongeval om het leven.
Hij ontwaakt op Sheol, het dodenrijk zoals beschreven in de Bijbel. Zijn enige doel is nu zijn zoontje op aarde te bereiken om zijn ziel te redden.
Een verhaal over geloof en ongeloof, religie versus wetenschap.

succes

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 16 uren 24 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5867

Dan zou ik onverwacht ook nog weglaten, want wie wordt er nu verwacht bij een verkeersongeval betrokken en overlijdt eraan?

Perspectief en focalisatie, wat verstaan we eronder en hoe gebruik je ze? Lees het hier.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 18 uren 27 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5883

@Thérèse,
wink eens
Het is verder aan Limbus.

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Bedankt voor de tips smile
Jullie hebben uiteraard gelijk wat bovenstaande betreft, maar is korter dan zoveel beter?
Ik had gehoord om niet boven een tweehonderd woorden te gaan...

Is dat de regel om het zo kort mogelijk te houden en waarom?

Henkie
Laatst aanwezig: 10 uren 36 min geleden
Sinds: 1 Aug 2016
Berichten: 211

Ik denk omdat een flaptekst eigenlijk een samenvatting is, Limbus. En dan nog niet eens van het hele verhaal. Het is hier je doel om alles zo 'bondig' mogelijk op te schrijven.Maar zoals je zelf al zei moet je wel je potentiële lezer prikkelen... Misschien een balans tussen die twee dingen zoeken dan maar? smile

Chrissie de Jager

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Naar mijn idee is de flaptekst een beetje zoals de trailer van een film.
Als ik 's avonds een film wil meepikken bekijk ik steevast enkele trailers van films die mijn interesseren, zoals wellicht iedereen.
Meestal laat ik me ook beïnvloeden door die ene minuut die de volgende pakweg negentig minuten gaan bepalen die avond.
Waarom moet een flaptekst voor een boek dan zo kort zijn, het lezen van een iets langere flaptekst met een tweehonderdtal woorden neemt geen minuut in beslag en aan een boek heb je meer dan anderhalf uur plezier.

Ik verdedig niet mijn tekst hierboven want jullie opmerkingen zijn meer dan terecht, waarvoor dank, enkel dat "korter" vind ik wat vreemd.
Ik had nog zoveel willen vertellen ...

smile

Elrick
Laatst aanwezig: 4 weken 5 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2014
Berichten: 65

Ik snap niet helemaal hoe je een verhaal schrijft over religie versus wetenschap. Het zijn net per se elkaars tegenpolen, en het lijkt me duidelijk dat er tegen wetenschap weinig in te brengen is.

Which would be worse: to live as a monster, or to die as a good man?

Henkie
Laatst aanwezig: 10 uren 36 min geleden
Sinds: 1 Aug 2016
Berichten: 211
Limbus schreef:

Ik verdedig niet mijn tekst hierboven want jullie opmerkingen zijn meer dan terecht, waarvoor dank, enkel dat "korter" vind ik wat vreemd.
Ik had nog zoveel willen vertellen ...

Ik snap wel wat je bedoelt. Misschien helpt tegen de regels ingaan wel, als je het echt graag wilt zoals je voor ogen hebt.

Chrissie de Jager

Diana Silver
Laatst aanwezig: 6 uren 20 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4929
Limbus schreef:

enkel dat "korter" vind ik wat vreemd.

Als ik mjin visie mag geven op je vraag: korter is geen doel op zich. Het doel is om zo te schrijven dat elke zin de lezer méér het verhaal intrekt. Daarvoor moet elke zin nieuwe informatie geven, to-the-point zijn. Een opeenstapeling van te voorspelbare en voor-de-hand-liggende woorden staat al snel in de weg voor het bereiken van dit doel. Vandaar dat er te pleiten valt voor een zin als

"Op 44-jarige leeftijd komt Peter om het leven."

In plaats van

"Peter, een 44 jarige vrijzinnige verzekeringsagent, komt totaal onverwacht in een tragisch verkeersongeval om het leven."

Het eerste grijpt meer aan. Al die feiten in de langere versie wekken geen nieuwsgierigheid (maakt het uit of je vrijzinnig verzekeringsagent was of bloemist, op het moment dat je sterft en ondekt dat het dodenrijk bestaat?)

Citaat:

Ik had nog zoveel willen vertellen ...

Dat mag! Het gaat niet om de hoeveelheid inhoud, maar om de hoeveelheid woorden die je gebruikt om de inhoud te over te brengen.
Waar ik jouw tekst in de openingspost wat te langdradig vind om door te blijven lezen, vind ik JanP's versie uit nummer #3 wat te droog en kaal om me mee te slepen. Dus het mag van mij iets meer zijn. Maar probeer bij de kern van het verhaal te blijven. Probeer niet in details te verzanden. Het helpt misschien om bij volgende versies niet uit te gaan van de vraag "wat kan ik toevoegen", maar liever "welke details kan ik weglaten?"

Waar waren we gebleven?

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 35 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5864
Limbus schreef:

[...] enkel dat "korter" vind ik wat vreemd.
Ik had nog zoveel willen vertellen ...smile

Vreemd dat korter vreemd is.

Citaat:

De tekst op de achterzijde van je boek is nog belangrijker dan de inhoud.

https://www.hetboekenschap.nl/flaptekst/

Citaat:

Een goede flaptekst bevat 75 tot 100 woorden.

https://schrijvenonline.org/nieuws/geef-je-zelf-je...

Citaat:

'Ten slotte is het belangrijk dat je in de flaptekst niets belooft wat in het boek niet wordt waargemaakt. Volgens W.F. Hermans was dit bijna altijd het geval. Hij was dan ook faliekant tegen flapteksten.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/zo-ma...

Citaat:

Een korte boodschap komt het best over

https://www.marjaduin.nl/hoe-schrijf-je-een-flapte...

Citaat:

Bij onze uitgeverij schrijven we flapteksten van 125 tot 175 woorden, maar eigenlijk moet je al succes boeken in de eerste 50 tot 75 woorden.

https://www.uitgeverijdialoog.nl/index.php/blog/it...

Citaat:

Het eerste kenmerk van een goede flaptekst is: zo kort mogelijk. [...] Probeer het eens in veertig. Of twintig. Of drie.

http://www.boekenfluisteraar.nl/wp-content/uploads...

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Dat zijn een hoop argumenten, Yrret, wie ben ik om die tegen te spreken smile

Diana Silver, op het moment dat je sterft maakt het inderdaad niet uit of je verzekeringsagent of bloemist bent maar ik wilde het gegeven "vrijzinnig" zeker opnemen omdat ik absoluut wil vermijden dat de potentiële lezer denkt: "Het zal wel een boek met allemaal religieuze bullshit zijn." ... en dat is het net niet.

Er zijn twee soorten mensen: creationisten en evolutionisten.
Met dit boek strijk ik hen allebei tegen de haren in maar als ik niet oplet in de flaptekst haken beiden af alvorens ze iets gelezen hebben.

@ Elrick: dat had je gedacht, religie en wetenschap sluiten naadloos op elkaar aan.
Dat zal ik aantonen in dit verhaal. wink

madam Bovary
Laatst aanwezig: 5 weken 11 uren geleden
Sinds: 17 Okt 2017
Berichten: 380

@ Limbus

Volgens mij heeft wetenschap te maken met wat GEKEND kan worden en volstrekt niets te maken met wat GELOOFD mag worden. De twee zijn twee afzonderlijke zaken. Het geloof onderwijst in wat niet gekend kan worden. Als het wel gekend kon worden, zou geloof zinloos en belachelijk zijn.

janpmeijers
Laatst aanwezig: 18 uren 27 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5883

Limbus,

Citaat:

Naar mijn idee is de flaptekst een beetje zoals de trailer van een film.
Als ik 's avonds een film wil meepikken bekijk ik steevast enkele trailers van films die mijn interesseren, zoals wellicht iedereen.

Trailers sla ik over - wel lees ik de omschrijving van een film/serie. Netflix is er sterk in met twee zinnen een film/serie te kenmerken. Denk ook aan filmposters: Meestal een zin.

Diana Silver
Laatst aanwezig: 6 uren 20 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4929
Citaat:

Diana Silver, (...) ik wilde het gegeven "vrijzinnig" zeker opnemen omdat ik absoluut wil vermijden dat de potentiële lezer denkt: "Het zal wel een boek met allemaal religieuze bullshit zijn." ... en dat is het net niet.

Ik vermoedde al dat iets dergelijks je reden was om je personage krampachtig het stempel "vrijzinnig" mee te geven. Maar dit woord het absoluut niet het effect waar je op hoopt. Noch is dat nodig. Vertrouw op je verhaal, vertrouw erop dat jouw bedoeling erin doorklinkt. Het verhaal zoals je het in de flaptekst omschrijft klinkt als een avonturenreis met emotionele boventonen. En religieuze grondtonen. Laat Peter gewoon Peter zijn, en het verhaal het verhaal.

Waar waren we gebleven?

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22
madam Bovary schreef:

@ Limbus

Volgens mij heeft wetenschap te maken met wat GEKEND kan worden en volstrekt niets te maken met wat GELOOFD mag worden. De twee zijn twee afzonderlijke zaken. Het geloof onderwijst in wat niet gekend kan worden. Als het wel gekend kon worden, zou geloof zinloos en belachelijk zijn.

Beste Madam Bovary,
Ik ben het niet met u eens smile
Geloof is geloof zolang het niet bewezen is, daarna wordt het wetenschap.
Ik geef een voorbeeld: gelooft u in buitenaards leven?
Dat is geloof, van zodra men micro-organismen op bvb Mars vindt wordt het wetenschap.
Hoe kun je bepalen wat ooit gekend kan worden, waar is de grens?
Twintig jaar geleden geloofden we allemaal dat er exoplaneten bestonden maar we konden het niet bewijzen.
De mens ontdekt dagelijks nieuwe dingen waar hij volhardend in gelooft.

Als u, hopelijk voor u over vele jaren, plots ontwaakt op Sheol zal uw geloof (of ongeloof) voor u ook wetenschap geworden zijn. smile smile smile (grapje)
... en zo is het ook met religie.

madam Bovary
Laatst aanwezig: 5 weken 11 uren geleden
Sinds: 17 Okt 2017
Berichten: 380

@ Limbus

we praten over twee verschillende zaken.
Je vraagt me of ik in buitenaards leven geloof? Ik geloof niet in een buitenaards leven, ik hou er rekening mee dat dit zou kunnen bestaan.
Je eventuele micro-organismen op Mars hebben niets met geloof te maken omdat ze vroeg of laat - als ze bestaan - bewezen kunnen worden. Het bestaan van een hiernamaals zal je nooit kunnen bewijzen, daar moet je in geloven of niet.

Geloof en kennis zijn totaal verschillende dingen. Je houdt ze dan best -tot hun wederzijds voordeel- gescheiden, zodat ze hun eigen weg kunnen gaan.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 6 dagen 2 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 670

Deze flaptekst werkt voor mij.
Maar dat komt mede doordat ik zelf over dit onderwerp geschreven heb ("Brief aan Jehovah", hier op dit forum.)

Maar: hoe korter, hoe beter. Want als ik in de boekwinkel of bol.com grasduin tussen honderdduizend titels en ik heb minder dan honderdduizend secondes de tijd, dan neem ik in de eerste seconde de beslissing of ik een tweede seconde aan je flaptekst wil besteden. En op bol.com staan maar een paar woorden voor ik op de 'lees meer' knop moet klikken, dus die eerste paar woorden zijn extra belangrijk.

Advies: laat die eerste paar woorden niet vertellen dat het boek over een verzekeringsagent gaat die tragisch om het leven komt. Want dan denk ik aan een heel ander soort boek dat ik niet wil lezen.

In de diverse door proeflezers voorgestelde inkortingen mis ik wat mijn interesse opwekt:

"Het is een rauwe realiteit waar onze generatiegenoten wegens onze huidige opvattingen geminacht worden door de vele honderden generaties voor ons."

Advies: zorg dat deze boodschap zo vroeg mogelijk in je flaptekst komt, en overweeg of dit (iets herschreven) de hele flaptekst moet zijn.

Wat mij doet twijfelen of ik mijn goede geld aan je boek wil uitgeven:

"een 44 jarige vrijzinnige verzekeringsagent." > Verzekeringsagenten lijken mij weinig interessante figuren, en van een goede verzekeringsagent verwacht ik dat hij de kleine lettertjes van zijn polis nogal precies interpreteert, en er niet al te vrijzinnig mee omgaat. En van een schrijver verwacht ik dat hij precies met zijn taal omgaat, en dus 'vrijzinnig' koppelt aan diens levensbeschouwing en niet aan diens baan - of daar heel bewust een grap mee maakt ... maar dan niet in de flaptekst waar de punline ontbreekt.

"Vele honderden generaties" > Dat we ueberhaupt kans maken op een plaatsje in de Hemel, dat komt door Jezus en die leefde minder dan honderd generaties geleden - of ik had Jood moeten worden, maar zelfs Abraham is nauwelijks tweehonderd generaties geleden, geen "vele honderden". Ik lees liever schrijvers die hun huiswerk goed gemaakt hebben.

"Zijn op aarde levend zoontje te verwittigen om zijn ziel te redden." en "Het is vooral het ware verhaal van wat ons allemaal, zonder uitzondering, vroeg of laat te wachten staat." > O jee, ik dacht eerst: dit een interessante verhandeling over : hoe moeten mensen uit verschillende culturen en tijdperken in godsnaam in een overvolle hemel voor eeuwig de lieve vrede bewaren? - maar het blijkt een wervingsfolder bekeert u voor het te laat is.

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Hier heb ik echt iets aan, waarvoor dank.
IK heb met veel plezier uw "brief aan Jehova" en de vele reacties gelezen, die had ik even gemist op dit forum.
Dergelijke onderwerpen brengen altijd heel wat discussies op gang en ergens schep ik daar wel plezier in, u ook lijkt me. smile

Het is al enkele keren aangehaald en het klopt dat vermelden dat het om een vrijzinnige verzekeringsagent handelt geen enkele meerwaarde biedt in de flaptekst.
De oorspronkelijke bedoeling was om aan te tonen dat Peter gewoon iemand is "als u en ik" en niets met religie te maken heeft, maar dat werkt duidelijk averechts.
Ik zal dit zeker weglaten.

Het gegeven van honderden generaties in deze tekst klopt ook niet.
Eigenlijk moest het zijn: "honderden mensen UIT generaties voor ons" maar dan is het misschien nog beter gewoon "velen uit generaties voor ons" Ik denk er nog eens over na.
Ik heb met verschillende mensen gesproken naar aanleiding van dit verhaal die een bijna-doods ervaring hebben meegemaakt.
Velen vertellen hun ouders te hebben gezien die hen opwachtten.
Door dit gegeven heb ik Peter laten aankomen op Sheol op een plaats die bevolkt wordt door zijn eigen voorouders, generaties ver.

Het is helemaal geen boek met als functie een wervingscampagne "Bekeer u voor het te laat is" door de strot te duwen.
Als het zo overkomt in de flaptekst dan mist het zijn doel volledig.
Wat echter niet kan ontweken worden is dat als Peter ontwaakt op Sheol, dan moet religie een grond van waarheid bevatten.
Vanuit dat standpunt heb ik dit boek geschreven en dan kunnen we de Bijbelse gegevens over het dodenrijk niet negeren.
Net zoals ik de hedendaagse wetenschappelijke kennis over evolutionisme niet zal negeren.
Naar mijn mening is de sterkte van dit verhaal net dat ik beiden samenvoeg en dit zelfs redelijk logisch kan laten klinken. smile
De boodschap dat Peter aan zijn zoontje wil doorgeven is, zoals in uw topic beschreven, "Doe een ander nooit wat je zelf niet wil." meer niet.
Dit is echter onderschikt aan het verhaal, het gaat meer over de zoektocht om contact te maken met de aarde.

Ik heb behoorlijk mijn huiswerk gemaakt denk ik wink
Aan delen van dit boek hebben verscheidene deskundigen op hun gebied hun meningen en opmerkingen gemaakt.
Ik heb onder meer gesproken met:

Peter Borger,auteur van "Terug naar de oorsprong"
Ben Hobrink, auteur van "Wetenschap in de Bijbel"
Bonnie Bessem, medium en auteur van talrijke boeken over het onderwerp
Stef Heerema, voorzitter van logos instituut
Twee bachelors in theologie en religiewetenschappers.
Overtuigde evolutionisten op onder meer scientias.nl

Maar uiteraard blijft het fictie.... en daar had ik graag een "Blair Witch" sausje over gegoten met deze laatste zin.
"Het is vooral het ware verhaal van wat ons allemaal, zonder uitzondering, vroeg of laat te wachten staat."
Vele filmmaatschappijen weten ook dat de film net dat iets spannender wordt met de zin:
"Gebaseerd op ware feiten."

.... maar misschien werkt dit ook averechts.
Vreselijk, die flaptekst smile

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 6 dagen 2 uren geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 670

Ik geloof graag dat u uw huiswerk goed gemaakt heeft en dat dit geen bekeringsstrooibiljet is. Maar een flaptekst vraagt om een snel (voor)oordeel op basis van een eerste indruk; op basis van veel te weinig feiten. Als u die waarschuwing aan de zoon op de flaptekst wilt houden, zorg dan voor een tekening op het voorkaft die niet lijkt op een illustraties uit de Wachttoren, en voor een schrijversfoto waarop u geen wit overhemd met stropdas draagt.

In tegensteling tot andere proeflezers vind ik "vrijzinnig" wel verhelderend want dat geeft bondig de indruk die u wilt wekken. Alleen niet als bepaling bij 'verzekeringsagent'.

Waarom laat u die zin over honderden uit generaties niet gewoon weg? Het gaat niet om het aantal. Zelfs al zijn er maar 144000 uitverkorenen, als Elia en Saulus Peters nieuwe buren worden is het daar in Sheol al knap vol met ego's..

Als Peter in Sheol ervaring op heeft gedaan met een multiculturele samenleving, dan lijkt me dat hij eerder de boodschap "wees tolerant jegens andersdenkenden, hopende dat andersdenkenden ook tolerant zijn jegens u" dan "doe een ander nooit wat je zelf niet wil(t)". Maar dat gaat over de inhoud, niet over de flaptekst.

Laat u ons hier op Proeflezen ook iets lezen uit het boek zelf?

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 35 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5864
Menno Marrenga schreef:

In tegensteling tot andere proeflezers vind ik "vrijzinnig" wel verhelderend want dat geeft bondig de indruk die u wilt wekken.

Is dat een onafhankelijke, vrije geest? Bestaan zulke mensen echt? En als ze bestaan - en de schrijver is het niet - kan de schrijver dan wel voldoen aan de verwachtingen van de lezer die kritisch zal lezen. Een vrijzinnig mens valt al snel door de mand - want heeft elke vrije geest niet zijn beperkingen?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 35 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5864
Limbus schreef:

Ik heb onder meer gesproken met:

Peter Borger,auteur van "Terug naar de oorsprong"
Ben Hobrink, auteur van "Wetenschap in de Bijbel"
Bonnie Bessem, medium en auteur van talrijke boeken over het onderwerp
Stef Heerema, voorzitter van logos instituut
Twee bachelors in theologie en religiewetenschappers.
Overtuigde evolutionisten op onder meer scientias.nl

Dat zijn vast mooie gesprekken geweest.

Peter Borger.

Citaat:

We kunnen Genesis dus gewoon serieus nemen en als geschiedenis lezen.

https://logos.nl/onderzoek-wijst-op-recente-oorspr...

Ben Hobrink.

Citaat:

Maar ik geloof dat God niet iets anders in Genesis vertelt dan Hij daadwerkelijk heeft gedaan. Waarom zegt Hij dat de wereld in zes dagen geschapen is, als het niet waar is?

https://visie.eo.nl/2013/10/ben-hobrink-ik-geloof-...

Bonnie Bessem.

Citaat:

Op 28 juli 2015 overlijdt de vader van Bonnie Bessem plotseling. Twee dagen later vangen zijn vier kinderen, apart van elkaar, dezelfde boodschappen van hem op. Niet alleen zij, ook anderen in hun omgeving. Het bewijst dat er leven na de dood is. Via zijn dochter Bonnie, al 20 jaar werkzaam als medium en psychologe, geeft hij vervolgens zijn kennis door over het leven en daarna.

https://www.bonniebessem.com/

Stef Heerema.

Citaat:

Er blijven redenen te over om vast te houden aan de Bijbelse tijdlijn, die wijst op een nog jongere aarde.

https://logos.nl/oorsprongsdogmas-ter-discussie/

Limbus, U heeft alle reden om continu te twijfelen.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

madam Bovary
Laatst aanwezig: 5 weken 11 uren geleden
Sinds: 17 Okt 2017
Berichten: 380

"We kunnen Genesis dus gewoon serieus nemen en als geschiedenis lezen"

Ik heb van katholieke priesters altijd geleerd dat ik Genesis helemaal niet serieus moest nemen, trouwens niks uit dat Oude Testament afgezien dan van de wijze woorden van profeten.

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

@ Yrret.

Ik heb nooit beweerd dat ik het met hen eens was smile maar ik heb heel veel opgestoken van hun gedachtegang.
Het waren inderdaad leuke gesprekken.
Bovendien zijn zij stuk voor stuk bestsellerauteurs met een aanzienlijke groep believers, dat moet je toch toegeven.
Stef Heerema heeft omwille van net die uitspraak die je citeert zich uiteindelijk gedistantieerd van mijn visie.

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 35 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5864

Limbus, ik denk inderdaad dat je iets kan opsteken van hun gedachtegang. Ik stel mij zo voor dat elk mens van hetzelfde iets anders opsteekt. Waarom mensen dan een believer worden is voor mij nog steeds een raadsel.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 35 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5864
Limbus schreef:

De flaptekst is het moeilijkste uit het schrijfproces.
Je zwoegt eindeloos aan een verhaal, schrijft meer dan 300 pagina's en plots moet je dit in een paar regels kunnen omvatten.
Je beseft dat het net die regels zijn die beslissend zullen worden voor het succes en beslissing van de uitgevers.
Je moet de potentiële lezer prikkelen, je verhaal uitleggen zonder teveel weg te geven en nieuwsgierigheid opwekken.

Mag ik u vragen of dit bij u zou werken.
Het is wel een niet alledaags thema smile

Even weer terug naar jouw vraag.

Deze flaptekst werkt niet voor mij.

Ik denk dat die regels niet beslissend zijn voor het succes, maar wel mede-beslissend kunnen zijn. Waarom denk je dat je die flaptekst ook voor de uitgever schrijft? Is dat wel zo?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Ik denk dat elke letter dat op papier staat belangrijk is, zo ook de flaptekst.
Ik vermoed dat elke uitgever, die dagelijks bedolven wordt onder de manuscripten, net zo goed moet geprikkeld worden als de potentiële lezer door een korte beschrijving van het verhaal.
Meer dan ieder ander kunnen ze op basis van een korte tekst het hele verhaal evalueren.
Ik werk zelf met personeel en heb meestal met één minuut sollicitatiegesprek voldoende om te weten of iemand al dan niet geschikt is voor de job.

@ Menno Marenga.
Ik had hier een tijd geleden een paar stukjes gepost over Peters kortstondig verblijf in de hel. (zie link)
Dankzij de vele tips heb ik dit mooi kunnen herschrijven, waarvoor dank.
Ik had graag nog een stuk gepost waarin ik het heb over Genesis vs Evolutie maar dit forum laat maar maar een beperkt aantal tekens toe en dan verliest het stukje zijn relevantie.

Hel 1) https://schrijvenonline.org/proeflezen/fictie-horr...
Hel 2) vervolg https://schrijvenonline.org/proeflezen/fictie-horr...

Limbus
Laatst aanwezig: 1 dag 12 uren geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Goede morgen,
sorry om deze topic nog eens te "liften" maar.. is dit beter?
Rekening houdend met alle nuttige tips die hierboven beschreven staan.

Een ongeval, drie doden waaronder Peter.
Peter ontwaakt op Sheol, het dodenrijk zoals meer dan zestig keer beschreven in de Bijbel.
Zijn overleden ouders vangen hem op en proberen hem zijn plaats te laten vinden in de rauwe onderwereld waar generatieconflicten, verdoemde zielen, engelen en demonen een harde realiteit zijn.
Peter beseft dat hij op aarde is misleid door de hedendaagse visie van wetenschap en religie en besluit een razend gevaarlijke tocht doorheen het dodenrijk te ondernemen met als enige doel zijn nog op aarde levend zoontje te verwittigen.

Yrret
Laatst aanwezig: 1 uur 35 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 5864
Limbus schreef:

Een ongeval, drie doden waaronder Peter.
Peter ontwaakt op Sheol, het dodenrijk zoals meer dan zestig keer beschreven in de Bijbel.
Zijn overleden ouders vangen hem op en proberen hem zijn plaats te laten vinden in de rauwe onderwereld waar generatieconflicten, verdoemde zielen, engelen en demonen een harde realiteit zijn.
Peter beseft dat hij op aarde is misleid door de hedendaagse visie van wetenschap en religie en besluit een razend gevaarlijke tocht doorheen het dodenrijk te ondernemen met als enige doel zijn nog op aarde levend zoontje te verwittigen.

Korter?

Een ongeval. Drie doden, waaronder Peter.
Peter ontwaakt op Sheol, het dodenrijk zoals beschreven in de Bijbel. Zijn overleden ouders vangen hem op en proberen hem zijn plaats te laten vinden in het dodenrijk waar generatieconflicten, verdoemde zielen, engelen en demonen een harde realiteit zijn. Peter beseft dat hij op aarde is misleid door de hedendaagse visie van wetenschap en religie en besluit een gevaarlijke tocht doorheen het dodenrijk te ondernemen met als enige doel zijn nog op aarde levend zoontje te verwittigen.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

  • Carry Slee onthult haar schrijfgeheimen
  • Waarom je niet moet wachten met je debuut
  • Schrijftips van John Boyne (De jongen in de gestreepte pyjama)
  • Wat verdient een schrijver aan een boek? (En hoe eerlijk is dat)
  • 9 (te) gekke manieren om inspiratie op te doen
  • Ontdek waarom je van je leven een schrijf-mijnenveld moet maken. 
  • Interview met Simone van der Vlugt
  • Tips door Bregje Hofstede en Saskia de Coster, ze schreven allebei boeken die uitblonken in originaliteit en kwaliteit. Hoe deden ze dat? 
  • We spraken Sabine van den Berg over haar carrière, prozawerk, de liefde voor het schrijven van gedichten en over studenten zonder talent
  • Uitblinken in Spoken Word en/of Performance Poetry?

Als je je aanmeldt vóór maandag 27 mei 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!