Start » Proeflezen » [fictie/ horror] Sheol, de wachtkamer (2)

[fictie/ horror] Sheol, de wachtkamer (2)

Door: Limbus
Op: 8 juni 2018

deel 2

dank u voor de feedback.
ik zou graag weten of het "werkt"

vriendelijke groet,
Patrick (Limbus)

Fragment: 

Anthony kwam bij hen staan en keek rond. “Mijn God.”
Peter keek op in de richting waarnaar Anthony verschrikt stond te kijken. Honderden, duizenden misschien wel tienduizenden mensen lagen een eind verder naakt en verbrand op de stoffige grond. Sommige kropen moeizaam vooruit. Er klonk gejammer en gehuil. Overal steeg witte rook in zuilen uit de grond.
“Wat is hier gebeurd?” snikte Peter. Hij viel op zijn knieën.
Anthony bewoog niet, hij staarde naar de gedaanten en naar de felle gloed aan de horizon.
“Dat zul je zo meteen wel merken.” zei hij stilletjes. “Als de zon opkomt en de dag aanbreekt.”
Peter keek hem verschrikt aan, met open mond. Hij schudde zijn hoofd.
“Wat moeten we doen?”
“Niets, we kunnen niets doen. Je kan je niet verbergen voor de zon, Peter. Hij komt en hij gaat, elke dag opnieuw.”
Helena ging bij Peter zitten en huilde luid.
“We kunnen toch een grot zoeken.”
“Je grot wordt zo meteen een oven, Peter. De brandwonden van deze mensen zijn niet iets van honderd graden. Ze zijn zwart. Hun kleren zijn weg, hun haren zijn weg. Wat denk je? Dat even in de schaduw gaan zitten je zal helpen? Elke dag zul je branden, hier. Elke nacht heeft je lichaam net genoeg om te herstellen om aan de volgende dag te beginnen. Eindeloos branden, ze hebben het ons zo verteld en we lachten het weg.”
Anthony draaide zich om en keek neer naar Peter en Helena.
“Dit is de hel.” zei hij zachtjes, het afgrijzen klonk in zijn stem.
Ze zaten neer, woordeloos tegen de rotswand te kijken naar de duizenden verbrande gedaanten. Het gejammer en gehuild deed hun pijn in de oren en ging door merg en been. Anthony greep was stof in zijn hand en liet het naar beneden dwarrelen. Hij wreef er wat plat tussen duim en wijsvinger en rook eraan.
“Dit is as van menselijke huid.” zei hij. “Duizenden jaren branden laat zijn sporen na.”
Ze deden geen moeite om te vluchten, om een schuilplaats te zoeken. Het was zinloos. De rode gloed aan de horizon tekende vreemde figuren aan de lucht, zoals fel poollicht. De hitte was drukkend en hun keel leek wel van schuurpapier. Nu en dan hoestte één van hen, niemand sprak een woord. Peter overschouwde zijn leven, op aarde en op Sheol. Hij vroeg zich af welke het beste was geweest. Hij keek naar Helena en net op dat moment sloeg ze haar betraande ogen naar hem op. Hij kon het niet opbrengen om iets te zeggen. Toen stond Anthony recht en tuurde strak naar de horizon.
“Het is zo ver.” fluisterde hij.
Recht voor hen werd de lucht aan de horizon feller, vuurrood. Er verscheen een verblindende richel van licht. De temperatuur schoot onmiddellijk de hoogte in. Peter en Helena namen elkaar in de armen en hielden hun hoofd dicht bij elkaar. Ze schoven achter een rots die nog wat schaduw bood. Het gejammer van de verbrande mensen veranderde in gegil en geschreeuw. De zon steeg behoorlijk snel en werd een enorme vuurbal aan de hemel, al was hij nu nog maar een vierde op. Rond de zon bleef de lucht zwart.
Het voelde aan zoals wanneer je een oven opentrekt en je hoofd naar binnen stak. Alle drie schreeuwden ze het uit van de pijn. De temperatuur liep nog verder op. Helena viel om en kronkelde gillend in het stof met haar handen voor haar gezicht. Van overal klonk geschreeuw. Peter bleef drukken tegen de rotswand die in een gloeiende plaat veranderde. Hij verbeet de gruwelijke pijn, had zijn hoofd tussen zijn knieën gestoken met zijn armen errond. Zijn tanden waren op elkaar geklemd en elke seconde leek een eeuwigheid te duren. Uiteindelijke schreeuwde hij het ook uit. Hij voelde het vel van zijn armen loskomen. Hij viel om en bleef liggen met zijn gezicht tegen de grond gedrukt. Zijn kleren en haar begonnen te smeulen. Hij tierde en klopte op zijn hoofd met zijn brandende armen. De enorme zon was ondertussen bijna helemaal op en begon aan haar vernietigende dagtaak, hij vulde de hele hemel. De grond barste hier en daar open en er steeg steeds meer rook op. Alle drie lagen ze kronkelend en brandend op de grond. Het geschreeuw verstomde in het lawaai van de brandende omgeving en uitbarstingen. Peter hoopte het bewustzijn te verliezen maar het gebeurde niet. Hij schreeuwde om de dood maar die kwam niet. Zijn kleren en haren brandden weg, zijn huid werd zwart en barste open. Wat een eindeloze eeuwigheid leek was er enkel pijn, ondragelijke pijn. Er was geen ruimte meer voor de anderen, enkel je eigen nooit ophoudende pijn. Na een tijd schreeuwde hij niet meer.

Reacties

Diana Silver
Laatst aanwezig: 1 uur 56 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4984

Hoi Patrick,

Kan ik je misschien een vraag stellen? Wat is de functie van deze episode in de context van je verhaal? Ik ben er benieuwd naar.

Waar waren we gebleven?

Yrret
Laatst aanwezig: 3 uren 22 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6075
Limbus schreef:

deel 2

dank u voor de feedback.
ik zou graag weten of het "werkt"

Of het "werkt"? Wat moet dan werken?

Ik vind het wel een interessant fragment. Ook wel aardig beschreven.

Limbus schreef:

“Dat zul je zo meteen wel merken.” zei hij stilletjes.
“Dit is de hel.” zei hij zachtjes, het afgrijzen klonk in zijn stem.
“Dit is as van menselijke huid.” zei hij.
“Het is zo ver.” fluisterde hij.

Beter een komma in plaats van een punt.

“Dat zul je zo meteen wel merken,” zei hij stilletjes.
“Dit is de hel,” zei hij zachtjes. Het afgrijzen klonk in zijn stem.
“Dit is as van menselijke huid,” zei hij.
“Het is zo ver,” fluisterde hij.

Limbus schreef:

Het voelde aan zoals wanneer je een oven opentrekt en je hoofd naar binnen stak.

En staat die oven dan al een poosje aan - op 240 °C? Dat heb ik [wie wel?] nog nooit gedaan - en is dus voor mij zinloos om te vermelden. Schrap die zin maar - het is mij wel duidelijk dat het heel heet is en pijn doet.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Limbus
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Hallo,

dank u voor de feedback.
Ik bedoelde eigenlijk of u zich kon inleven in het verhaal en iets van onbehagen kon voelen tijden het lezen van het fragment smile

Is dat zo met de komma in plaats van een punt?
Omg, dan moet ik mijn hele manuscript aanpassen.

Je hebt gelijk wat die oven betreft, ik heb er ook aan getwijfeld.
Het punt is: ik het dagelijks leven ben ik kok dus trek ik dagelijks gloeiende ovens open... smile smile smile

@ Diana Silver

In de Bijbel wordt het dodenrijk Sheol of de Hades meer dan zestig keer vermeld.
Het is de plaats waar overleden zielen wachten op het laatste oordeel.

Mijn verhaal is dat van Peter, een doorsnee man, opgevoed zoals u en ik.
In een tragisch ongeval komt hij op 44 jarige leeftijd om en belandt tot zijn verbazing op Sheol.
Iedereen is 33 jaar en heeft het eeuwig leven, wat niet altijd een gunst blijkt te zijn.
Zijn ouders wachten hem op, net als vele generaties van zijn familie.
Gezien onze mentaliteit van de laatste 50 jaar zijn de conflicten met de oude generaties niet te vermijden.

Mijn verhaal gaat over een man die te laat beseft dat de Bijbel juist was, hij in zijn leven fout heeft gehandeld, misleid is en met alle macht zijn nog op aarde levende zoon wil verwittigen.

Hij onderneemt daarvoor een aartsmoeilijke en gevaarlijke tocht doorheen het dodenrijk op zoek naar een medium om hem te helpen.

Grtjs,
Patrick

Jesaja 14.9: Het dodenrijk beneden is over u in beroering om u bij uw komst te ontmoeten; het wekt de schimmen voor u op, al de bokken der aarde; het doet alle koningen der volken van hun tronen opstaan.

Yrret
Laatst aanwezig: 3 uren 22 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6075
Limbus schreef:

Is dat zo met de komma in plaats van een punt?

Misschien niet ... of toch wel ... "onzetaal" helpt.

https://onzetaal.nl/taaladvies/aanhalingstekens-en...

Citaat:

Als de zin begint met het citaat, vervalt de punt (het vraagteken blijft staan), en wordt het citaat gevolgd door een komma. Na een vraagteken of uitroepteken kan die komma weggelaten worden, maar het hoeft niet:
"Ik hou niet van appeltaart", zei ik.
"Hebt u een klantenkaart?", vroeg de kassière.
"Hebt u een klantenkaart?" vroeg de kassière.

En hoe denken uitgevers daarover ...

Citaat:

Overigens houden uitgevers van romans en andere fictieboeken vaak net iets andere regels aan. Ze hanteren de ELDA-regel: 'eerst leesteken, dan aanhalingsteken'. Dat wil zeggen dat de komma in de volgende zinnen in veel boeken binnen de aanhalingstekens wordt geplaatst, hoewel die eigenlijk niet bij het citaat hoort:

"Ik hou niet van appeltaart," zei ik.
"Waarom," wilde mijn broertje weten, "zijn bananen krom?"

Aan u de beslissing.

Limbus schreef:

Omg, dan moet ik mijn hele manuscript aanpassen.

Nee hoor, alleen die 'enkele' punten vervangen door een komma.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

madam Bovary
Laatst aanwezig: 27 weken 1 dag geleden
Sinds: 17 Okt 2017
Berichten: 380

@ Limbus

ben niet direct een bijbel lezer maar tot op vandaag leefde ik in de overtuiging dat Hades tot het geloof van de oude Grieken behoorde. Een dwaling?

@ Yrret

't was misschien de oven van de Moloch. Die stond zo heet dat het lood van zijn ogen smolt (327,5°) en als tranen op de te offeren baby's vielen.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 2 uren 14 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5952
Citaat:

ik zou graag weten of het "werkt"

Het geeft een gruwelijk beeld; in die zin 'werkt' het wel. Er zitten echter wat 'uitleg- en herhaaldingetjes' tussen, die het verhaal van spanning ontdoen:

Citaat:

“Dit is de hel.” zei hij zachtjes, het afgrijzen klonk in zijn stem.

Het gejammer en gehuild deed hun pijn in de oren en ging door merg en been.

---

Het woord kijken c.q. vormen ervan zou je kunnen variëren:

Citaat:

Anthony … keek rond.
Peter keek op in de richting waarnaar Anthony verschrikt stond te kijken. Anthony staarde
Peter keek hem verschrikt aan.
Anthony … keek neer naar Peter en Helena.
Ze zaten … te kijken naar de duizenden verbrande gedaanten.
Hij keek naar Helena …
Toen stond Anthony recht en tuurde strak naar de horizon.

---

Citaat:

Honderden, duizenden misschien wel tienduizenden mensen lagen een eind verder naakt en verbrand op de stoffige grond. Sommige kropen moeizaam vooruit.

Om het nóg beeldender te maken kun je inzoomen op één persoon. Nu blijft het door sommigen wat algemeen. Met één persoon kun je de ernst van de situatie scherper tekenen, bijvoorbeeld:

Honderden, duizenden misschien wel tienduizenden mensen lagen een eind verder naakt en verbrand op de stoffige grond. Eén kwam traag overeind, zijn zwarte huid glom in het zonlicht, hij zocht wankelend steun in de hete lucht en viel geluidloos neer.

---

Tot slot kun je de bewegingen sec weergeven:

Citaat:

Peter bleef drukken tegen de rotswand die in een gloeiende plaat veranderde. Hij verbeet de gruwelijke pijn, had zijn hoofd tussen zijn knieën gestoken met zijn armen errond. Zijn tanden waren op elkaar geklemd en elke seconde leek een eeuwigheid te duren. Uiteindelijke schreeuwde hij het ook uit. Hij voelde het vel van zijn armen loskomen.

Peter bleef drukken tegen de rotswand die in een gloeiende plaat veranderde. Hij verbeet de gruwelijke pijn, stak zijn hoofd tussen zijn knieën met zijn armen errond, klemde zijn tanden op elkaar . (...) Het vel kwam van zijn armen los.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

Araglin
Laatst aanwezig: 4 uren 35 min geleden
Sinds: 20 Jul 2015
Berichten: 96

Je schrijfstijl doet me denken aan de horrorauteurs die begin jaren tachtig redelijk populair waren, onder wie James Herbert en John Saul en vooruit: het vroege werk van Clive Barker - in Nederland en België hebben we schrijvers als Jack Lance en Johan Deseyn die uit dit vaatje putten). Rechttoe rechtaan horror op Amerikaanse leest geschoeid, dat leest als een filmscript. Ik vind het alleen wel wat oppervlakkig. Je schrijft vrij vlak: gejammer en gehuil dat door merg en been gaat, een drukkende hitte, iemand tuurt naar de horizon etc. Het zou mijns inziens meer tot leven komen als je probeert beeldender te schrijven. Hoe ruikt het? Hoe voelt het als de zon opkomt? (En blijf dan weg van omschrijvingen als 'de hitte is verzengend' of 'gloeiend heet'.) Klein voorbeeldje: Peter valt op zijn knieën, schrijf je in het begin. Waarop precies? Doet het pijn? Scheurt zijn broek? De grond is stoffig - weer zo'n gemeenplaats. Over het uiterlijk van de personages lees ik niets. Nu hoef je niet gelijk alinea's vol te schrijven over kleding en schoeisel, maar wat sfeervolle pennenstreken zouden niet misstaan.Kortom, probeer het meer aan te kleden.

Yrret
Laatst aanwezig: 3 uren 22 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6075
madam Bovary schreef:

@ Limbus

ben niet direct een bijbel lezer maar tot op vandaag leefde ik in de overtuiging dat Hades tot het geloof van de oude Grieken behoorde. Een dwaling?

Openbaring 1:18 in de vertaling van Jehovah’s Getuigen

Citaat:

en de levende; en ik werd een dode, maar zie! ik leef tot in alle eeuwigheid, en ik heb de sleutels van de dood en van Ha̱des.

https://www.statenvertaling.net/bijbel/open/1.html

Citaat:

En Die leef, en Ik ben dood geweest; en zie, Ik ben levend in alle eeuwigheid. Amen. En Ik heb de sleutels der hel en des doods.

http://www.oudesporen.nl/Download/OS2011.pdf

Citaat:

Het woord ‘sjeool’ komt 65 keer voor in het Oude Testament en is in de King
James Vertaling (KJV, of ‘Authorized Version’) 31 keer met ‘graf’, drie keer met
‘afgrond’ en 31 keer met ‘hel’ vertaald. Dat geeft aan dat het verschillende
betekenissen kan hebben. Het woord is in de Septuaginta (de Griekse vertaling
van het O.T.) 61 keer met ‘hades’ (dodenrijk) vertaald, twee keer met ‘dood’ (Gr.
thanatos) (2 Sam. 22:6; Spr. 23:14), en tweemaal is het niet vertaald (Job 24:19;
Ezech. 32:21), omdat het Grieks de betekenis niet goed kon weergeven.

https://www.jw.org/nl/publicaties/boeken/wat-de-bi...

Citaat:

IN DE oorspronkelijke tekst van de bijbel worden het Hebreeuwse woord sjeʼōlʹ en het Griekse equivalent haiʹdes meer dan zeventig keer gebruikt. Beide woorden houden verband met de dood. In sommige bijbelvertalingen worden ze weergegeven met „graf”, „hel” of „afgrond”. Maar in de meeste talen zijn er geen woorden die de precieze betekenis van deze Hebreeuwse en Griekse woorden weergeven. Daarom gebruikt de Nieuwe-Wereldvertaling „Sjeool” en „Hades”.

madam Bovary schreef:

@ Yrret

't was misschien de oven van de Moloch. Die stond zo heet dat het lood van zijn ogen smolt (327,5°) en als tranen op de te offeren baby's vielen.

Of de 'oven' uit - "The Matrix"? Daniël 3:19 en de Wachowski's.

Citaat:

Toen werd Nebukadnezar met grimmigheid vervuld, en zijn gelaatsuitdrukking tegenover Sadrach, Mesach en Abed-Nego veranderde. Hij nam het woord en zei dat men de oven zevenmaal heter moest stoken dan men gewoon was hem te stoken.

Is de "Nebuchadnezzar" van Morpheus het Helleschip voor "The One"?

Zou Neo ook 33 jaar zijn geweest op dat moment?

Jezus, nog aan toe - het is een complot!

NB @Limbus,

Citaat:

De enorme zon was ondertussen bijna helemaal op en begon aan haar vernietigende dagtaak, hij vulde de hele hemel.

Is de zon een hij of een zij?

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

madam Bovary
Laatst aanwezig: 27 weken 1 dag geleden
Sinds: 17 Okt 2017
Berichten: 380

@ Limbus

Na de vele, weerzinwekkende kermissen op deze aarde, bewoond door woestelingen, zouden mij jouw taferelen te wachten staan? Gewoon omdat die wrede God mij niet beter geschapen heeft dan ik ben?
Ik kijk er naar uit!

@ Yrret

Het zal je misschien verwonderen, maar mijn bron voor dergelijke zaken is Guido Gezelle. Hij had een ongelooflijke kennis. Naast Grieks en Latijn kende hij Engels, Duits en Frans. Hij zou het eens geweest zijn met Schopenhauer die zei dat een oorspronkelijke, in het Grieks geschreven bijbel wel wat anders vertelt dan al die vertalingen.
Verder sta ik nog steeds versteld van een Luther die boos werd omdat een rabbijn hem voorloog over de betekenis van Hebreeuwse woorden. Het boekje "Die Juden und ..." was het gevolg. Ongelooflijk dat het in Duitsland (en elders) niet op de lijst van verboden boeken is terecht gekomen.

Wat Gezelle over de Moloch schrijft:
"De gehenna des vuur" is een veel verschrikkelijker naam dan de naam helle, - van helen, duiken, - dat maar een verholen plaats betekent.
Gehinnom, dal van het weeklagen, is de juiste naam waarvan men in het Latijn gehenna en in het Frans géhenne heeft gemaakt.
Dat gehinnom paalde waarschijnlijk aan het dal van Josaphath, het was een dal met in het midden een opgeworpen heuvel. Op die heuvel stond het beeld van Moloch - dat is koning - den afgod der Cananeeuwen, met zeven ovens rondom hem. De Moloch was hol. Daar stak men het vuur in en als de handen, de borst en de kop gloeiden, dan legde men levende, eerst geboren kinderen in zijn armen.
Het hoofd van die Moloch was door die Molochpapen zo gemaakt dat er tranen lood uit zijn ogen smolten en op het bradende kind vielen dat hij in zijn armen hield. Daarbij werd op cananeeuwsche toph-thops (trommels) geslagen om het weeklagen van moeders en kinderen onhoorbaar te maken"

Diana Silver
Laatst aanwezig: 1 uur 56 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4984
Yrret schreef:
madam Bovary schreef:

@ Yrret

't was misschien de oven van de Moloch. Die stond zo heet dat het lood van zijn ogen smolt (327,5°) en als tranen op de te offeren baby's vielen.

Of de 'oven' uit - "The Matrix"? Daniël 3:19 en de Wachowski's.

Anders misschien de oven van Lao Tzu - een broer van onze Draak, begreep ik? In dat geval is er wel iemand die zou weten hoe het voelt "wanneer je een oven opentrekt en je hoofd naar binnen stak" - zelfs al is dat een aap.

Waar waren we gebleven?

Diana Silver
Laatst aanwezig: 1 uur 56 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4984

On topic nu, Limbus,

De reden voor mijn vraag in post #1 was dat ik - net als anderen ook al aangeven - de horror een beetje onpersoonlijk en oppervlakkig vind. En daardoor niet zo sterk. De beelden zet je goed en akelig neer, daar ligt het zeker niet aan. Maar... het blijft slechts een hoop leed op elkaar gestapeld.

Uit je toelichting van post #3 meen ik op te kunnen maken dat dit het moment is waarop Peter zich voor het eerst (?) realiseert dat hij er heel zijn leven naast gezeten heeft. Het is dus een openbaring (no pun intended). Daar zie ik een heel mooi emotioneel drama voor het oprapen liggen. De verbijstering; ontkenning misschien in het begin; het langzaam dagende besef. De groeiende zekerheid dat hij wéét wat er gaat komen - ze hebben het ons verteld. De bittere spijt - waarom luisterde ik nooit. Ik neem aan dat hij zelfs goeie redenen had om niet te luisteren; welke waren dat? Wat blijft er van die redenen over nu dat hij met de waarheid geconfronteerd wordt?

Je hoeft niet eindeloos diep te graven, natuurlijk. Maar een beetje meer diepgang, beleving die voorkomt uit zijn persoonlijke achtergrond, zou het stuk voor mij interessanter maken.

Waar waren we gebleven?

Limbus
Laatst aanwezig: 1 week 1 dag geleden
Sinds: 23 Mei 2018
Berichten: 22

Hallo beste mensen,

het "werkt" dus, de discussie opwekken smile
Van harte bedankt voor de tips.
Nog veel werk aan mijn manuscript, lijkt me.
Is dit iets dat men aan iemand anders kan overlaten, die herhalingen, synoniemen zoeken, die fouten zoals met de zon (hij/zij), mits betaling uiteraard?

@ Thérèse: ik heb voor dit fragment al ingezoomd op één persoon. heb je mijn eerste stukje niet gelezen? Het staat iets onder dit deel. Dit is het vervolg omdat ik het niet kon beelden in 4500 tekens.

@Araglin: mijn grote voorbeeld is natuurlijk 'the master himself: Stephen King.
Heb je het vorig stukje gelezen? Ik kan in deze niets vertellen over het uiterlijk en dergelijke van de personages want dit fragment komt ergens op pagina 250 voor in mijn manuscript.

@ Madam Bovary: Zoals yrret aanhaalt komt Sheol inderdaad in de Bijbel voor. Maar wees gerust, Peter en zijn kompanen zijn per ongeluk in de hel beland. Als je niet buiten de lijntjes kleurt staat dit je niet te wachten. smile Mijn manuscript lezen zou je gerust stellen. (grapje)

@ Diana Silver: Dit fragment is helemaal niet de openbaring. Het is ergens op zo'n driekwart van het verhaal en Peter overlijdt al op pagina vier. Het is even moeilijk om de context te schetsen, zo uit het niets maar eigenlijk hoorden ze daar niet te zijn.

Iemand een idee hoeveel dat kost, een manuscript redigeren?
En heb je dan meer kans om een uitgever over de streep te trekken?

Dit is een fictief verhaal, volledig verzonnen maar toch gebaseerd op de Bijbel. Dit is hoe ik de hel zie.
Iemand zin in mijn interpretatie van het scheppingsverhaal? Het komt ook voor in het boek.

Nogmaals, bedankt voor jullie feedback.

Grtjs
Patrick

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 2 uren 14 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5952
Citaat:

Thérèse (...) heb je mijn eerste stukje niet gelezen?

Citaat:

Araglin (...) Heb je het vorig stukje gelezen?

Geef even een link of citaat; anders moeten mensen zo zoeken naar het eerste of vorige stukje - en dan weer terug naar hier om te antwoorden op je vraag.

Citaat:

Iemand zin in mijn interpretatie van het scheppingsverhaal? Het komt ook voor in het boek.

Je kunt hier een oproep plaatsen:

https://schrijvenonline.org/forum/oproepen/algemen...

Lees dan wel eerst even ook dit:

https://schrijvenonline.org/forum/oproepen/algemen...

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!