Start » Proeflezen » [Fantasy] De Val der Kronen - Het Vuur van de Goden (H2D6)

[Fantasy] De Val der Kronen - Het Vuur van de Goden (H2D6)

Door: eppicninjabunny
Op: 7 september 2019

Dit is deel 6 (van de 8 ) uit mijn tweede hoofdstuk van het boek De val der Kronen - Het vuur van de Goden.

Leest het goed en sluit het aan op het voorgaande stuk?

Komt Kena over als een labiel persoon die haar woede bij tijd en wijlen niet onder controle heeft?

Is de dialoog goed? En niet te simpel zoals ik de indruk telkens krijg bij het teruglezen.

Andere kritiek, op wat dan ook, is altijd welkom.

Overigens heb ik nog 1 laatste vraag, zodra ik het laatste stuk ergens in de aankomende weken plaats, is het dan toegestaan om een linkje te plaatsen naar Sweek, waar ik de hoofdstukken plaats? Of gaat dat tegen de huisregels in?

Fragment: 

‘Dit zijn geen Duisterlanders, maar Helenaids, dienaren van het rijk, vluchtelingen van het duister dat regeert onder de aarde.’ verbeterde Andimy zijn moeder. ‘Duisterlanders worden geboren in de Duistere Landen, daar waar geen licht schijnt en wetteloosheid regeert. Dat zijn zij niet, geen Helenaid is geboren in de Duistere Landen, maar hier, in Kattai net zoals u en ik.’ Andimy richtte zijn vinger uitgestoken op de voorste van zijn lijfwachten. ‘Torech, waar ben jij geboren?’
Torech ontdeed zich uit zijn ogen schijnend versteende gedaante en keek naar beneden en zei: ‘Nagar, even voorbij Vessa, mijn heer.’
‘En jij?’ Andimy verlegde zijn vinger naar de man naast Torech.
‘Plonmont, mijn heer.’
‘Asar?’ Andimy wees naar de achterste van zijn lijfwachten.
‘Ook uit Plonmont, ik ben twee huizen verderop geboren, tegelijkertijd met Zebulan.’
‘Batuël?’
‘Hou op!’ Vrouwe Kena sloeg met haar hand op het houten bankje en smeet de thee weg. Porselein sloeg kapot tegen de gespierde borst van haar lijfwacht. Sissend schroeide haar weg, verbrandde de huid tot het rood werd en zwart verkleurde. De Rani gaf geen krimp, noch deed het moeite om de kokend hete, amberkleurige drank weg te vegen. ‘Het zijn Duisterlanders, en ik hoef ze hier niet te hebben. Stuur ze weg, dat is een order!’ krijste ze buiten zinnen van woede.
Andimy keek naar de Rani, in zijn ogen lag een emotieloze leegte die pijn op een ongehinte manier verraadde. Medelijden vervulde zijn hart, aan de littekens en misvormde huid te zien was het niet de eerste keer dat de arme man had moeten lijden onder haar drift.
Andimy rechtte zijn rug en keek zijn moeder weer aan. ‘Ze blijven hier, net als ik. Mijn Helenaids zullen u net zo min tot last zijn als uw Rani dat zijn. Mocht u toch tot het besluit komen om voet bij stuk te houden, dan zal ik die wens voor u vervullen en mijn lijfwachten uit ons bijzijn verwijderen. Echter zal ik hun eed niet laten breken door een ander dan mijn vader en hun absentie bijwonen.’
Vrouwe Kena haalde een paar keer diep adem en liet haar wenkbrauwen zakken, de dikke rimpel op haar voorhoofd verdween als een golf aan het strand en trok zich strak samen met het oppervlak. Ze twijfelde zichtbaar, Andimy kon het bijna ruiken.Vrouwe Kena knipte met haar vingers. ‘Emmy, thee voor mijn zoon.’ De woorden waren nog nog niet gesproken of er kwam een vrouw aanlopen. Lang, kastanjebruin haar golfde vrolijk mee op haar pas. Ze was in het bezit van een wonderschone glimlach met boven haar rode lippen en witte tanden een leger aan bruine sproetjes. Slanke schouders en brede heupen gingen verloren in de lelijke boerenlinnen jurk en goudkleurige riem die haar moeder dwong te dragen. De betoverende schoonheid die ze geweest zou zijn verdween er door volledig in het niets en maakte haar een zwart schaap in een kudde van witte. Een zwakke glimlach betrok zijn gezicht, hij voelde haar pijn onder haar omhoog getrokken mondhoeken. Ze glimlachte terug. Dit was niet zoals ze elkaars wederzien hadden voorgesteld. Kinderen waren ze nog, de maan en sterren hadden ze nog nooit gezien, toen ze uit elkaar werden getrokken door een wreed, doch voorzien, lot. Emmy’s moeder was net zoals zij een meid in dienst van Vrouwe Kena en groeide daarom op in de voorburcht bij de rest van de hofhouding. Al vroeg was er tussen de twee een goede band ontstaan, tot op het punt waarop ze onafscheidelijk waren. Maar zoals elk van hen al wist kwamen hun levens aan op een splitsing van waar ze verder gescheiden verder moesten. Zij ging in de leer als dienstmeid in het kasteel, Andimy volgende de militaire opleiding in de Militaire Gordel. Bij hun laatste blik legde ze de belofte af om elkaar zo vaak mogelijk te zien als de tijd hun dat toeliet. Een belofte die werd gebroken doch behouden, elkaar hadden ze nooit meer gesproken. ‘Goed je weer te zien, Emmy, Hopelijk gaat alles goed met je.’ Zijn stem trilde een beetje van een spanning die hij niet kon plaatsen.
Emmy antwoordde niet, en keek hem ook niet aan. Haar handen trilde, de thee kwam schokkerig uit de pot. Een paar keer klotste het over de rand heen, een fout die zijn moeder niet ongestraft laten gaan. Ze moest er nog harder van trillen en haar ademhaling verstokte bij het zien van al de gemorste thee. Toen ze het kopje overhandigt had verdween ze weer, haastiger dan ze kwam, maar zonder het opgewekte loopje. Andimy kon de ongeluk in haar ogen zien zoals hij dat kon bij zijn moeder.

Reacties

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 2 uren 39 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5932
epicninjabunny schreef:

Overigens heb ik nog 1 laatste vraag, zodra ik het laatste stuk ergens in de aankomende weken plaats, is het dan toegestaan om een linkje te plaatsen naar Sweek, waar ik de hoofdstukken plaats? Of gaat dat tegen de huisregels in?

Dat is inderdaad tegen de regels.

Psychologie van het personage - wat is het en hoe beschrijf je het? Lees het hier: https://www.mboox.nl/blog/https:--www.mboox.nl-sep...

L.P.
Laatst aanwezig: 8 uren 55 min geleden
Sinds: 10 Apr 2019
Berichten: 60

Enkele kleine foutjes

eppicninjabunny schreef:

ogen schijnend

"ogenschijnend" als 1 woord.

eppicninjabunny schreef:

Sissend schroeide haar weg, verbrandde de huid tot het rood werd en zwart verkleurde

Deze zin vind ik niet zo duidelijk. Ik heb hem meermaals moeten lezen. Misschien is het duidelijker als je er "zijn haar" of zo van maakt.

eppicninjabunny schreef:

Stuur ze weg, dat is een order!

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind 'order' zo raar klinker. Volgens mij dacht je aan het Engels "That's an order!", maar n het Nederlands denk ik dat "dat is ene bevel" minder vreemd zal klinken. Maar het kan ook aan mij liggen.

eppicninjabunny schreef:

Komt Kena over als een labiel persoon die haar woede bij tijd en wijlen niet onder controle heeft?

Deels. Voor mij komt het wat gekunsteld over. Ik zie de signalen wel, maar ik ben niet echt mee in het verhaal, om het zo te zeggen.

Je stuk over Emmy is geschreven vanuit de vertellen, niet vanuit Andimy. En dat maakt de verloren vriendschap niet zo rakend als hij had kunnen zijn.

eppicninjabunny schreef:

s de dialoog goed? En niet te simpel zoals ik de indruk telkens krijg bij het teruglezen.

Ik snap wat je bedoelt. Ook hier vind ik het nogal gekunsteld overkomen. Deze scène, is die alleen bedoeld om het karakter van Kena te tonen? Of zit er meer achter? Ik krijg het gevoel dat je in deze scène eerder wat info wil meegeven, namelijk dat Kena een furieuze bitch is, maar niet dat je echt een verhaal aan het vertellen bent. Ik volg je stukken in proeflezen en dit is tot nu toe het stuk dat ik het minste vind. In je eerdere stukken kon je me meer mee krijgen in het verhaal.
Probeer de scène wat natuurlijker te maken. Hoe zou een echte woedebui eruitzien en hoe zou een gesprek dan gaan? Als je deze scène enkel schreef om het karakter van Kena te laten zien, zou ik zeggen dat je haar karakter misschien op een andere manier naar voren kan laten komen, niet in een scène die om haar draait, maar om een scène waar ze toevallig ook aanwezig is.

eppicninjabunny schreef:

Overigens heb ik nog 1 laatste vraag, zodra ik het laatste stuk ergens in de aankomende weken plaats, is het dan toegestaan om een linkje te plaatsen naar Sweek, waar ik de hoofdstukken plaats? Of gaat dat tegen de huisregels in?

Ik ben niet 100% zeker, maar ik denk van niet. Je kan ene link altijd in je onderschrift plaatsen. Daarnaast, heb je het nu wel succesvol vermeld en ik wil je verhaal zeker opzoeken aangezien ik wel fan was van je eerdere stukken. Ik zit al op Sweek en vroeg me al een tijdje af of ik je verhaal daar zou kunnen volgen.

Veel succes!

Ook actief op: Sweek (L.P., @elpee) en Wattpad (L.P., @LP_elpee)

eppicninjabunny
Laatst aanwezig: 6 uren 3 min geleden
Sinds: 19 Jun 2017
Berichten: 89
L.P. schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Ook hier vind ik het nogal gekunsteld overkomen. Deze scène, is die alleen bedoeld om het karakter van Kena te tonen? Of zit er meer achter? Ik krijg het gevoel dat je in deze scène eerder wat info wil meegeven, namelijk dat Kena een furieuze bitch is, maar niet dat je echt een verhaal aan het vertellen bent. Ik volg je stukken in proeflezen en dit is tot nu toe het stuk dat ik het minste vind. In je eerdere stukken kon je me meer mee krijgen in het verhaal.
Probeer de scène wat natuurlijker te maken. Hoe zou een echte woedebui eruitzien en hoe zou een gesprek dan gaan? Als je deze scène enkel schreef om het karakter van Kena te laten zien, zou ik zeggen dat je haar karakter misschien op een andere manier naar voren kan laten komen, niet in een scène die om haar draait, maar om een scène waar ze toevallig ook aanwezig is.

Dit stuk zal op het eerste oog inderdaad om info mee te geven, maar later in het verhaal zal deze scene gevolgen hebben voor de rest van het verloop, dit even zonder echte spoilers te geven.

De rest heb van de opmerkingen ik daar waar nodig aangepast, bedankt daarvoor.

Parttime schrijver, grafisch ontwerper en youtuber

janpmeijers
Laatst aanwezig: 7 uren 53 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 6012

@L.P

Citaat:

"ogenschijnend" als 1 woord.

Het is: oogschijnend wink

  • THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!