Start » Proeflezen » [autobiografie ] dit fragment is verwijderd

[autobiografie ] dit fragment is verwijderd

Door: Vica
Op: 18 november 2015

dit fragment is verwijderd dit fragment is verwijderd dit fragment is verwijderd

Fragment: 

dit fragment is verwijderd dit fragment is verwijderd dit fragment is verwijderd

Reacties

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

-

bambino
Laatst aanwezig: 2 jaren 1 week geleden
Sinds: 4 Dec 2014
Berichten: 78

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet weet wat ik op dit stukje moet zeggen. Eigenlijk was ik na de eerste alinea de draad al kwijt.

Je opbouw maakte het voor mij onmogelijk het uit te lezen. Je gaat echt van de hak op de tak.

Ik heb bijvoorbeeld geen flauw idee wat je bedoeld met onderstaande zinnen:

- Hij vroeg of ik kwam en ik ging
- Het was hij en het is niet meer gestopt

Die eerste begrijp ik na herlezen dan wel, maar als je het leest in de context van het verhaal dan raak ik je helemaal kwijt.

Verderop gaat het een stuk beter. Maar er zit nogal veel "tell" in, wat vrij storend is. Probeer eens wat artikelen te lezen over "show dont tell".

Ik heb het zojuist nog een keer herlezen. Het is mij duidelijk dat het verhaal bij jou goed in je hoofd zit. Je vertelt alleen zoveel in zo'n klein stukje tekst dat het voor de lezer wat te snel gaat.

Nu is het absoluut niet mijn bedoeling om je stuk af te kraken, integendeel. Het heeft zeker potentie, maar ik kan je wel aanraden om wat artikelen over schrijftechnieken etc te lezen.

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Beste Bambino,

dank voor je comment. Ik ben wat gaan lezen over 'show don't tell'. Ik merk idd dat ik zinnen gebruik als:

'Onze relatie was vreemd en oppervlakkig, diep pijnlijk, indringend en barbaars.'

En daar moet de lezer het dan maar even mee doen ... ;-).

Ik merk dat ik idd snel ga, weinig details geef.

Ik voel ook dat er bij mij weerstand is voor die details, om iets helemaal te gaan beschrijven, omschrijven, ik weet eigenlijk niet waarom. Het moet vooruit gaan ... Ik wil de lezer zelf een beeld laten vormen ... Het is een fragment uit mijn verleden, dat wil ik gewoon even kort schetsen aan de lezer, zonder veel gedoe, en ik hou zelf wel van die flitsstijl :-)

Ik moet hier even over nadenken, ik wil u bedanken, het is zeer nuttig ...

Is het mss een idee, om op andere momenten in mijn boek wel de 'show stijl' te gebruiken en dat het toch kan hier? Of is dit stuk echt not done?

Dank,
Groet,
Vica

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Beste Bambino,

dank voor je comment. Ik ben wat gaan lezen over 'show don't tell'. Ik merk idd dat ik zinnen gebruik als:

'Onze relatie was vreemd en oppervlakkig, diep pijnlijk, indringend en barbaars.'

En daar moet de lezer het dan maar even mee doen ... ;-).

Ik merk dat ik idd snel ga, weinig details geef.

Ik voel ook dat er bij mij weerstand is voor die details, om iets helemaal te gaan beschrijven, omschrijven, ik weet eigenlijk niet waarom. Het moet vooruit gaan ... Ik wil de lezer zelf een beeld laten vormen ... Het is een fragment uit mijn verleden, dat wil ik gewoon even kort schetsen aan de lezer, zonder veel gedoe, en ik hou zelf wel van die flitsstijl :-)

Ik moet hier even over nadenken, ik wil u bedanken, het is zeer nuttig ...

Is het mss een idee, om op andere momenten in mijn boek wel de 'show stijl' te gebruiken en dat het toch kan hier? Of is dit stuk echt not done?

Dank,
Groet,
Vica

janpmeijers
Laatst aanwezig: 41 min 10 sec geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5954

Vica,

je schrijft:

Citaat:

Ik voel ook dat er bij mij weerstand is voor die details, om iets helemaal te gaan beschrijven, omschrijven, ik weet eigenlijk niet waarom. Het moet vooruit gaan ... Ik wil de lezer zelf een beeld laten vormen ... Het is een fragment uit mijn verleden, dat wil ik gewoon even kort schetsen aan de lezer, zonder veel gedoe, en ik hou zelf wel van die flitsstijl :-)

Flitsstijl - vooruitgaan, de lezer een beeld laten vormen. Prima. Als een achtbaan. De lezer wil vooraf best even in de rij staan en achteraf iets drinken. Kortom: wissel je flitsstijl af met een rustige scene waarin je de tijd neemt voor details een dialoog enz.

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Beste Jan,

ja, dank u wel, dit is zo fijn om te horen, deze opbouwende comments. Mooi hoe u dat zegt: even in de rij staan, achteraf iets gaan drinken.... ik ga dat ter harte nemen. Mss eerst zijn uiterlijk haarfijn omschrijven en wat dat met me deed en dan de achtbaan invliegen om mss te eindigen met een scene hoe het precies is uitgeraakt tussen ons. Eventueel tussendoor nog een rustpunt inlassen, maar weet nog niet wat.

Veel dank,
Groet,
Vica

bambino
Laatst aanwezig: 2 jaren 1 week geleden
Sinds: 4 Dec 2014
Berichten: 78

Natuurlijk. Show of tell, niemand die je zegt wat je moet doen. Persoonlijk vind ik het van belang dat je jezelf in ieder geval bewust moet zijn waarom je voor een bepaalde vorm kiest. Als je immers weet wat je doet zul je daar de rest van het verhaal logischerwijs op aanpassen en zal het - mits goed gedaan - voor de lezer geen enkel probleem zijn.

Wij zien hier natuurlijk slechts een klein stuk van het boek. Op basis daarvan is moeilijk te bepalen of je vertelvorm goed of slecht gekozen is.

En een flitsstijl kan inderdaad erg leuk zijn, lekker om te lezen ook. Hou wel in je achterhoofd dat het ook voor de lezer duidelijk moet zijn wat je bedoeld. Soms heb je het verhaal zo goed in je hoofd, helemaal als het autobiografisch is, dat zaken vanzelfsprekend voor jou zijn, maar dat wil niet per definitie zeggen dat dit ook voor de lezer geldt.

Succes.

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Beste Bambino,

ik onthoud vooral 'ME ER VAN BEWUST ZIJN'
Wat een waardevol advies.

BEWUSTZIJN, en wat een mooi woord ;-)

Dank,
Mooi,

Groet,
Vica

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Beste allen,

ik vraag me bij deze ook af hoe het komt dat ik zo veel weerstand heb tegen gedetailleerd schrijven zoals:

‘In de garage hing een wolk van uitlaatgassen. P. drukte haar sjaal tegen haar neus en wrong zich langs de auto’s.

Voor mij is 'Haastig liep P de garage binnen' veel duidelijker, directer, boeiender, meer confronterend.

Het eerste deel van mijn boek is vooral in deze flitsstijl geschreven zoals hierboven, het zijn fragmenten uit mijn verleden en kan hier zeer moeilijk de trage schrijfstijl hanteren of in detail gaan, merk ik.
In deel II wordt mijn verhaal meer gedetailleerd en in deel III, dat nog niet af is wil ik de filosofische toer op gaan.

Toch wil ik ook dat deel I van mijn boek interessant en boeiend is om te lezen en dat mensen niet gaan afhaken. Zijn er mensen die dit herkennen, die weerstand en hoe er door heen te breken zonder mijn eigen stijl te verliezen?

Als ik er aan denk dat ik bijvoorbeeld het uiterlijk van Robby, zoals hierboven in het fragment genoemd, helemaal in detail moet gaan beschrijven, krijg ik al de kriebels ;-).

HELP ! :-)

Groet,
Vica

janpmeijers
Laatst aanwezig: 41 min 10 sec geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5954

Vica,

je haalt dit aan (uit 'schrijven in scenes'):

Citaat:

‘In de garage hing een wolk van uitlaatgassen. P. drukte haar sjaal tegen haar neus en wrong zich langs de auto’s.

Voor mij is 'Haastig liep P de garage binnen' veel duidelijker, directer, boeiender, meer confronterend.

Je bent dus een voorstander van de flitsstijl en niet van de scene-stijl - daar voel je zelfs weerstand bij. Die weerstand herken ik niet bij mezelf maar ik denk dat ik je wel begrijp.
'haastig liep P de garage binnen' is inderdaad duidelijk en direct - maar daar blijft het wat mij betreft bij. Het is een mededeling zonder kleur, geur en smaak. In een verhaal (proza) gaat het erom de lezer in het verhaal te krijgen - alsof hij deelnemer is in het verhaal. Met alleen een serie mededelingen blijft de lezer aan de kant staan als een toeschouwer.
Terug naar jouw verhaal: probeer je flitsstijl te onderbreken met uitgewerkte kleine scenes zodat de lezer in je verhaal komt.
voorbeeld, je schrijft:

Citaat:

Binnen benam de rook je adem. Ik rookte lustig mee. De vrouw moest me niet. Me aanspreken deed ze nooit rechtstreeks, maar altijd via haar zoon. ‘Wat moet ze met die stoel?’ ‘Blijft ze ook eten?’ ‘Dat ze toch hier komt zitten!’ Ik was het gewoon en ik haatte haar, met haar dunne slierten haar en haar zakkerige, vieze, vuile, ouwe rommelkleren

Zo'n passage kan je net iets anders inrichten, suggestie:
In de huiskamer benam de rook je de adem. Ik legde mijn sigaret op de rand van de tafel en pakte een stoel.
'Wat moet ze daarmee?' vroeg zijn moeder aan Robby. Hij haalde zijn schouders op en ik twijfelde of ik zou gaan zitten.
'Ze blijft toch niet eten?'
Ze richtte zich weer tot Robby alsof ik er niet bij was. Ik deed net of ik haar niet hoorde en ging zitten. Wat haatte ik haar enz.
en daarna weer in de achtbaan smile

succes.

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Beste Jan,

dank u voor het voorbeeld, ik werk aan het fragment.
U doet mij iets inzien: namelijk dat u zegt dat de lezer aan de kant blijft staan.
Dit wil zeggen dat ik er zelf meer moet inkruipen, dichterbij komen, durven...

Ik dank u zeer.

Groet,
Vica

Diana Silver
Laatst aanwezig: 2 uren 2 min geleden
Sinds: 8 Nov 2010
Berichten: 4936
Vica schreef:

dat ik er zelf meer moet inkruipen, dichterbij komen, durven...

Dit vind ik een mooi inzicht. Makkelijk is het niet - zeker niet als je autobiografisch schrijft - maar dit is zeker wat een schrijver moet doen: je personages doorgronden tot het voelt alsof hun botten en zenuwen blootliggen, tot je trillend achter je toetsenbord zit.

Succes! smile

Waar waren we gebleven?

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Dank u Diana voor uw mooi geschreven reactie.

Groet,
Vica

Vica
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 21 Okt 2015
Berichten: 33

Dank u Diana voor uw mooi geschreven reactie.

Groet,
Vica

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Schrijven als Stephen King? Lees schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!