Start » Proeflezen » [achterflap tekst voor boek ] achterfalp tekst voor boek

[achterflap tekst voor boek ] achterfalp tekst voor boek

Door: Ria Smit
Op: 14 januari 2019

Wat vind je van deze achterflap tekst voor mijn boek: de stem van Lena
het boek is een streekroman

Fragment: 

Noord Holland, begin twintigste eeuw. Lena komt na haar huwelijk met de rustige tuinder Theo, in Steendijk terecht, in het Rijk der Duizend Eilanden. Weg van haar familie, voelt ze zich eenzaam. Het leven wordt bepaalt door de kerk, hard werken en armoede. Een groot gezin is de wens van de kerk, maar door de armoede levert dat strijd op tussen Lena en Theo. Haar man laat zijn leven bepalen door de kerk en wat er in het verleden is gebeurd.
En de vrouwen in het dorp? Worstelen zij er net zo mee als Lena? Of dragen zij het leed allemaal alleen?

Ria Smit ('s-Hertogenbosch 1952) werkte tot haar pensioen als verzorgende in verpleeghuizen en als zzp er in de thuiszorg. Ria was actief bij het amateurtoneel en dat zette haar aan tot schrijven. Ze sluit zich aan bij de schrijfwerkplaats in haar woonplaats.
Naar aanleiding van haar werk schrijft ze columns over praktijkervaringen, met name over de zorg van mensen met dementie. 'De stem van Lena' is haar debuut.

Reacties

Yrret
Laatst aanwezig: 3 uren 2 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6003
Ria Smit schreef:

Wat vind je van deze achterflap tekst voor mijn boek: de stem van Lena
het boek is een streekroman

Bijna goed - voor mij.

Ria Smit schreef:

Naar aanleiding van haar werk [...]

Ik denk - "dat je naar aanleiding schrijft van je werk" - niet nodig is te vermelden.

Het volgende is, lijkt mij, voldoende;

Ze schrijft columns over praktijkervaringen, met name over de zorg van mensen met dementie.
Enter!
'De stem van Lena' is haar debuut.

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Maria Anna (niet geverifiëerd)

Dag Ria Smit,
Mooi. Het geeft in het kort een idee wat men van het verhaal en de stijl van schrijven mag verwachten. Pakkende titel ook.
Ik ben het eens met de vorige reactie.
Als ik mij niet erg vergis moet wordt bepaald (regel 2) met een D. Ik zou de komma achter Theo (regel 1) en misschien die achter familie (regel 2).
Groet!

janpmeijers
Laatst aanwezig: 2 uren 8 min geleden
Sinds: 8 Mrt 2013
Berichten: 5984

Ria Smit,

Ik meen dat het goed past bij het beoogde genre. De komma achter Theo hoort daar niet.

Citaat:

Het leven wordt bepaalt door de kerk, hard werken en armoede

wordt bepaald
De samentrekking is naar mijn smaak onzorgvuldig. De kerk bepaalt inderdaad het leven, van bovenaf.
Hard werken en armoede zijn kenmerken van het leven zelf, in het bijzonder van Lena en Theo.
(De kerk bepaalt de regels, en het leven bestaat uit hard werken en armoede)

Citaat:

Een groot gezin is de wens van de kerk, maar door de armoede levert dat strijd op tussen Lena en Theo. Haar man laat zijn leven bepalen door de kerk en wat er in het verleden is gebeurd.

je schrijft ineens 'haar man' dat is echt verwarrend. Hij volstaat. Nog een keer de armoede noemen is niet nodig.
Een groot gezin is de wens van de kerk. Het zorgt (echter) voor strijd tussen tussen Lena en Theo, hij laat zijn leven bepalen door de kerk en het verleden.

Van de laaste drie zinnen zou je er een kunnen maken met twee komma's en een vraagteken,

succes.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 48 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5916
Citaat:

Het leven wordt bepaalt door de kerk, hard werken en armoede. Een groot gezin is de wens van de kerk, maar door de armoede levert dat strijd op tussen Lena en Theo. Haar man laat zijn leven bepalen door de kerk en wat er in het verleden is gebeurd.
En de vrouwen in het dorp? Worstelen zij er net zo mee als Lena? Of dragen zij het leed allemaal alleen?

Ik vind het een beetje een rommelige tekst, en daardoor verwarrend.

Citaat:

Een groot gezin is de wens van de kerk, maar door de armoede levert dat strijd op tussen Lena en Theo.

Compacter:

Een groot gezin is de wens van de kerk, maar de armoede levert strijd op tussen Lena en Theo.

Of:

Een groot gezin is de wens van de kerk, maar de armoede die dat met zich meebrengt, levert strijd op tussen Lena en Theo.

Wellicht zou je het ook sterker kunnen benadrukken: levert een crisis op of drijft Lena en Theo uit elkaar. Specifieke tekst vergroot de betrokkenheid van lezers, omdat ze zich gemakkelijker kunnen inleven dan bij vage bewoordingen.

Citaat:

Hij laat zijn leven bepalen door de kerk en wat er in het verleden is gebeurd.

Hier komt ineens iets om de hoek kijken over 'wat er in het verleden is gebeurd'. Je benoemt dit verder niet - daar zul je een reden voor hebben - maar het sluit vreemd aan op de zinnen erna:

Citaat:

En de vrouwen in het dorp? Worstelen zij er net zo mee als Lena? Of dragen zij het leed allemaal alleen?

Slaat dit terug op wat er in het verleden is gebeurd? Hadden al die vrouwen in het dorp ermee te maken? Worstelen zij ermee? Als zij allemaal 'dit leed alleen dragen', dan hebben ze niet te maken met wat er in het verleden is gebeurd (want dat draag je dan samen).

Wat dragen zij dan wél allemaal alleen?

Vandaar verwarring.

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Menno Marrenga
Laatst aanwezig: 5 uren 31 min geleden
Sinds: 27 Okt 2013
Berichten: 678

Een flaptekst moet de potentile koper/lezer in de boekhandel bewegen 1.) na de eerste seconde de flaptekst uit te lezen in plaats van door te scrollen naar de volgende van de houderduizenden boeken, 2.) nieuwsgierig te worden, 3.) het boek te kopen.

In 1. slaag je voor mij niet, door wat M.Boox (#3) een "rommelige tekst" noemt.

Wat zou mij nieuwsgierigheid opwekken?
Die duizend eilanden, de sfeer van een tuinderij in NoordHolland honderd jaar geleden, daar wil ik wel wat over lezen. Misschien ook wel over hoe Lena nacht na nacht onder een hitsige Theo probeert uit te worstelen. Op dat punt he je die eerste seconde overleefd.

Maar dan gaat het over kerk en buurvrouwen, een thema van overal en alle tijden. En de schrijfster komt uit 's Hertogenbosch 1952, die was dus 16 in 1968 ... dat doet me vermoeden dat die meer ervaring heeft met conservatieve dorpspastoors en jongemeisjes die meer van het leven willen dan Brabantse fokzeug zijn, dan met Noordhollandse opa's met smeuiige verhalen over het tuindersleven.

En dan die uitsmijter: praktijkervaring met dementenzorg. Ojee - denk ik, straks word ik nog aangesproken op dat "nu mogen we een plasje doen" toontje. Ik zet direct dit boek terug en scroll door naar de volgende flaptekst.

Disclaimer: Dit is een ongenuanceerd hard oordeel dat nergens op gebaseerd is. Maar een flaptekst leidt tot dat soort oordelen. Ik heb je boek niet gelezen, het kan best een heel goed boek zijn. En ik heb bewondering voor mensen die het in de verzorging uithouden, en thuiszorg lijkt me helemaal moordend werk. Alle respect, maar ik stel me nu een schrijfster voor die elke avond doodmoe thuiskomt en dan met de voeten in een teiltje sodawater en een ijzeren discipline weer vijfhonderd woorden neerpent om maar even niet te hoeven piekeren over de ellende van al die patienten.

Mijn advies: vermeld alleen in je persoonsbeschrijving dat je historicus bent en veertig jaar orale historie hebt opgetekend van alle gepensioneerde tuindersvrouwen in Steendijk, of dat je een smeuiig losbadig leven hebt geleid en al twintig bestsellers op je naam hebt staan.

madam Bovary
Laatst aanwezig: 18 weken 2 dagen geleden
Sinds: 17 Okt 2017
Berichten: 380

@ Maria Anna

"Als ik mij niet erg vergis moet wordt bepaald (regel 2) met een D."

deze opmerking is van hetzelfde gehalte als:

als ik mij niet erg vergis is 1 + 1 twee en niet drie, waarom schrijf je niet gewoon: wordt bepaald is meteen D?

Ria Smit
Laatst aanwezig: 20 weken 7 uren geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Heel erg bedankt voor jullie reacties
ik ben er enorm mee geholpen en ik zet een nieuwe versie op schrijven online

Maria Anna (niet geverifiëerd)

Voor Madam Bovary:
Mijn opmerking hierboven:
'Als ik mij niet erg vergis moet wordt bepaald (regel 2) met een D.'
is van het zelfde gehalte als mijn opmerking in een andere reactie:
'...zou ik je graag willen helpen, maar mijn woordenschat en kennis van de grammatica e.d. is niet meer wat het geweest is, wat mij erg stoort.'
Ik probeer zo weinig mogelijk te laten zien van wie ik ben, maar het kan inderdaad nog wel wat minder.
Mijn excuses voor het ongemak.

Yrret
Laatst aanwezig: 3 uren 2 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6003
Maria Anna schreef:

Ik probeer zo weinig mogelijk te laten zien van wie ik ben, maar het kan inderdaad nog wel wat minder.

being evil

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Ria Smit
Laatst aanwezig: 20 weken 7 uren geleden
Sinds: 9 Feb 2018
Berichten: 77

Hierbij mijn herschreven tekst
zijn de veranderingen verbeteringen?
bij voorbaat dank

Noord Holland, begin twintigste eeuw. Lena komt na haar huwelijk met de rustige tuinder Theo in Steendijk terecht, in het Rijk der Duizend Eilanden, in die tijd de groenteschuur van Europa. In dit dorp bepaalt de kerk de regels en het leven bestaat uit hard werken en armoede. Lena voelt zich er eenzaam. Een groot gezin is de wens van de kerk, het zorgt echter voor strijd tussen Lena en Theo, hij laat zich leiden door de pastoor en het verleden. En de vrouwen in het dorp, worstelen zij er net zo mee als Lena, of dragen zij het leed allemaal alleen? De kennismaking met Miep, de vrouw van de veilingmeester, geeft haar hoop op vriendschap en meer.

Ria Smit ('s-Hertogenbosch 1952) werkte tot haar pensioen als verzorgende in verpleeghuizen en als zzp er in de thuiszorg. Ze was actief bij het amateurtoneel en dat zette haar aan tot schrijven. Ze sluit zich aan bij de schrijfwerkplaats in haar woonplaats.
Ze schrijft columns over haar praktijkervaringen, met name over de zorg van mensen met dementie.
'De stem van Lena' is haar debuut.

Thérèse
beheerder
Laatst aanwezig: 1 uur 48 min geleden
Sinds: 2 Aug 2009
Berichten: 5916

Ik moet zeggen dat Het Rijk der Duizend Eilanden als boektitel me duizend keer meer aanspreekt dan De stem van Lena. Dat laatste is zó algemeen. Het Rijk de Duizend Eilanden is mysterieus, roept nieuwsgierigheid op.

De flaptekst zelf kan/moet naar mijn mening ook nog véél pittiger.

Citaat:

Lena voelt zich er eenzaam.

Kun je dat zichtbaar/invoelbaar maken? Waaruit blijkt haar eenzaamheid? Hoe uit zich die? Wordt ze ziek van eenzaamheid? Stoot ze mensen af door haar eenzaamheid? Of dringt ze zich juist enorm op aan haar man en gezin of anderen om maar de eenzaamheid te ontlopen? Laat het de lezer zíen, voelen (nog beter).

Wat ik eerder aangaf over de strijd tussen Lena en Theo blijft ook in deze tekst overeind. Wat voor strijd? Maak het specifiek.

Tot slot: doet het er voor het verhaal eigenlijk toe of de vrouwen in het dorp dezelfde worsteling ondergaan als Lena? Zo ja, maak dat dan ook specifiek. Broeit er iets in het dorp? Komt er opstand? Ondermijnen ze het kerkgezag? Hoe organiseren ze dat?

Zo nee, dan hoef je die dorpsvrouwen niet eens te vermelden.

Met andere woorden: maak je flaptekst zo concreet mogelijk, dan kunnen lezers het personage en haar situatie voor zich zien, zich inleven in haar. Wellicht worden ze daardoor aangezet om in elk geval de eerste pagina te lezen. En als ze dat doen - en die pagina trekt hen het verhaal in - lezen ze ook de tweede pagina, de derde ... dan kopen ze je boek.

Maar op basis van algemeenheden gaat dit niet gebeuren.

P.S. Verander even het woord achterfalp in je topictitel ... smile

Tijdens de zomervakantie schrijfmeters maken in De scribbe? Lees er meer over op deze pagina.

Yrret
Laatst aanwezig: 3 uren 2 min geleden
Sinds: 16 Jul 2012
Berichten: 6003
Thérèse schreef:

P.S. Verander even het woord achterfalp in je topictitel ... smile

Falp.

Citaat:

1.)a type of foam (bubbles), usually found after pouring fresh grape juice into a cup.

https://www.urbandictionary.com/define.php?term=falp

Ooit protesteerde ik tegen het 'monopolie der oude heren'. Nu ben ik er zelf één.

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Topaanbieding