Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

[Kort verhaal] Mist

Ik heb een zeer kort verhaal geschreven dat ik wil insturen voor een wedstrijd. Het is een stuk korter dan de toegestane hoeveelheid woorden (ongeveer de helft) en dat maakt me onzeker. Ik wil graag feedback op:

- Het einde. Voor mij is het fragment af, maar voelt dat ook zo voor de lezer? Of is het misschien te abrupt? Is er nog een klein stukje opvolging nodig?

- Gebruik van namen. Ik schreef het stuk eerst zonder namen, dus alleen "hij/zij". Bij nader inzien leek het me te verwarrend voor de lezer. Nu heb ik twijfel of ik de namen weer teveel noem in deze korte tekst. 

- Interpunctie

Fragment

“We hadden toch een deal?” riep hij. Koortsachtig probeerde ze zich te herinneren waar Nido het over had. Geen tijd, er moest iets gebeuren. Hij ging bijna kopje onder. Dieuwke greep Nido’s arm en voelde hoe ze langzaam zelf het moeras in werd getrokken. Hij klom langs haar lichaam naar boven. “Bedankt, lief.”

Lid sinds

12 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Dag Maartje,

Het is een stuk korter dan de toegestane hoeveelheid woorden

Daar zou ik me zeker geen zorgen over maken. Gaaf juist. Je weet nooit waar een jurie op zit te wachten, dus je kunt net zo goed een verhaal van originele lengte opsturen. Waarom niet?

Het einde lees ik als volgt: ze zijn een stel, en de clou is dat Nico Dieuwke desondanks opoffert om zichzelf te redden. Klopt dat?

De namen... Ja, ik snap je dilemma. Persoonlijk zou ik denk ik met de namen beginnen.

“We hadden toch een deal?” riep Nico. Koortsachtig probeerde Dieuwke zich te herinneren waar hij het over had. Geen tijd, er moest iets gebeuren. Hij ging bijna kopje onder. Ze greep zijn arm en voelde hoe ze langzaam zelf het moeras in werd getrokken. Nico klom langs haar lichaam naar boven. “Bedankt, lief.”

Want, dat ik Dieuwkes naam pas halverwege het verhaal te weten kom, voelt vreemd (zelfs al is 'halverwege' slechts de derde regel).

Met de interpunctie is volgens mij niets mis. Het is iets gebruikelijker tegenwoordig om enkele aanhalingstekens te gebruiken dan dubbele, maar dat is jouw keuze.

Andere dingen over de inhoud:

Na vier keer lezen snapte ik wat er zich in dit verhaal afspeelt. Op zich geen probleem om het vier keer te lezen, daar is het kort genoeg voor. Het enige waar ik uiteindelijk niet achter weet te komen, is wat die 'deal' nou is waar hij het over heeft.

"Hij klom langs haar lichaam naar boven." - Dit kan ik niet voor me zien. Het doet me even vermoeden dat hij een hagedis is, of een ander klein dier. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat deze handeling met één zin af is. Als hij een volwassen man is, dan moet de omschrijving - voor mij gevoel - meer voeten in de aarde hebben om overtuigend over te komen. Hoe zie je dit voor je? Mij lijkt het dat als een volwassen man over een ander heen probeert te klimmen een moeras uit, dat zij haar grip (waar ze zich ook aan vasthoudt) zou verliezen en ze samen in het moeras belanden...

"... voelde hoe ze langzaam zelf het moeras in werd getrokken." - Dit zou ik zintuigelijker proberen te beschrijven. Iets over het gevoel van de drekkige blubber die over haar huid omhoog kruipt, of de slijmerige nattigheid die haar kleren aan haar lichaam plakt.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

 

- Het einde. Voor mij is het fragment af, maar voelt dat ook zo voor de lezer? Of is het misschien te abrupt? Is er nog een klein stukje opvolging nodig?

Voor mij is het gewoon af, rond, klaar. Niets meer aan vast breien.

- Gebruik van namen. Ik schreef het stuk eerst zonder namen, dus alleen "hij/zij". Bij nader inzien leek het me te verwarrend voor de lezer. Nu heb ik twijfel of ik de namen weer teveel noem in deze korte tekst.

Ik zou aan hij en zij genoeg hebben. In zo'n kort verhaal voegt een naam niets toe. De personages zijn schimmen die in de beleving van de lezer opduiken en verdwijnen. Namen zouden zelfs kunnen afleiden. Wie is Nido? Wie is Dieuwke? Wat moet de lezer van hen weten om het verhaal meer duiding te geven? Niets. Het verhaal, de gebeurtenis, het thema, is duidelijk en belangrijker dan de namen. 

Óf je zou er een voorgeschiedenis aan moeten vastplakken - iets over die deal en de reden waarom/manier waarop Nido in het moeras is terechtgekomen (maar dan breid je het verhaal enorm uit, en dat is denk ik niet de bedoeling).

Dieuwke greep Nido’s arm en voelde hoe ze langzaam zelf het moeras in werd getrokken.

Dat langzaam het moeras ingetrokken worden, heeft een oorzaak: Nido doet het welbewust; hij heeft het besluit genomen om dat te doen.

Dieuwke wéét dat, terwijl het gebeurt ontdekt ze het, en dat geeft natuurlijk een enorme schrik-/paniekreactie.  Daarom zou je er een actie bij kunnen beschrijven - hoe trekt Nico haar naar beneden? Hoe merkt Dieuwke wat zijn bedoeling is? Ze laat zich toch niet zonder meer naar beneden het moeras in trekken? Ze zal toch tegenspartelen? Er zal toch op zijn minst een hevig, zij het kort gevecht plaatsvinden? 

Misschien zie je kans om Dieuwkes besef en schrik in enkele bewoordingen weer te geven? Dan krijgt Nido's daad nog meer wrangheid.

Tot slot nog iets over het perspectief: het verhaal is geschreven vanuit Dieuwkes beleving. Als zij dan hoort "Bedankt, lief", en het is het einde van het verhaal, zou ze die woorden eigenlijk niet meer kunnen horen. Je zou de laatste twee zinnen kunnen omwisselen; dan komt het chronologisch aannemelijker over: 

Hij klom langs haar lichaam naar boven. “Bedankt, lief.”

wordt dan:

“Bedankt, lief.” Hij klom langs haar lichaam naar boven.

Einde.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

 

- Het einde. Voor mij is het fragment af, maar voelt dat ook zo voor de lezer?

[...] Hij klom langs haar lichaam naar boven. [...] 

 

Het is - voor mij - een open eind. Dat hij [of zij]  zegt;  “Bedankt, lief.”, kan veel betekenen. 

Wat kan?

Ze gaan beide dood. Hij klimt naar boven, maar is dan nog niet uit het moeras. 

Zij gaat tevreden dood, want de deal was, herinnerde ze zich op het allerlaatste moment,  dat hij voor haar baby gaat zorgen, wat zij niet meer kan. 

Hij gaat dood, want zij is 7e dan judoka en zij was de deal vergeten dat zij niet zou tegenstribbelen. 

Het kan ook zij zijn die hem bedankt voor de zeldzame bloem - op een boomstronk, amper drijvend, in het toen nog niet zichtbare moeras - die hij voor haar heeft geplukt.

"Bedankt, lief." is een uitdrukking die meer uitgesproken is door een zij dan door een hij.  

Lid sinds

1 maand 2 weken

Rol

  • Gewone gebruiker

Wauw, heel erg bedankt! Wat een goede feedback.

"Hij klom langs haar lichaam naar boven." - Dit kan ik niet voor me zien. Het doet me even vermoeden dat hij een hagedis is, of een ander klein dier. Dan zou ik me kunnen voorstellen dat deze handeling met één zin af is. Als hij een volwassen man is, dan moet de omschrijving - voor mij gevoel - meer voeten in de aarde hebben om overtuigend over te komen.

Het is een verhaal dat ik in een flow heb geschreven. In mijn hoofd is het een vloeiende beweging, dat naar boven klimmen, terwijl zij kopje onder gaat. Realistisch gezien begrijp ik dat dat voor de lezer moeilijk voor te stellen is. 

Het enige waar ik uiteindelijk niet achter weet te komen, is wat die 'deal' nou is waar hij het over heeft.

Ik zie nu pas zelf in dat de deal is: In ruil voor zijn liefde, offert hij haar op en zij zichzelf. Hij schermt met deze eenzijdige deal terwijl hij haar zo in paniek brengt met de dreiging dat hij afzakt, dat ze niet helder kan nadenken en alleen maar bezig is hem helpen (en zelf ten onder gaat).

Hoe merkt Dieuwke wat zijn bedoeling is? Ze laat zich toch niet zonder meer naar beneden het moeras in trekken? Ze zal toch tegenspartelen? Er zal toch op zijn minst een hevig, zij het kort gevecht plaatsvinden? 

Ik kan me voorstellen dat je als lezer geïrriteerd raakt, of minimaal verbaasd bent, door haar passiviteit. Maar hij heeft haar in zijn macht, ze wordt gemanipuleerd. Haar besef komt pas in de sequel ofzo ;-) 

Herschrijving

“We hadden toch een deal?” riep hij. Koortsachtig probeerde ze zich te herinneren waar hij het over had. Geen tijd, er moest iets gebeuren. Hij ging bijna kopje onder. Ze greep zijn arm en voelde hoe ze langzaam zelf het moeras in werd getrokken. De koude, natte substantie omsloot haar lichaam. Moest ze vechten met de man van wie ze hield? Ze vond troost in zijn vergenoegde blik, die ze verwarde met liefde. “Bedankt, lief.” Hij klom langs haar lichaam naar boven.

Lid sinds

13 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator

Ze greep zijn arm en voelde hoe ze langzaam zelf het moeras in werd getrokken.

Misschien:

Ze greep zijn arm en voelde hoe hij haar langzaam het moeras in trok.

Dan vermijd je de passieve vorm en maak je er een actie van een personage van.
Ze vond troost in zijn vergenoegde blik, die ze verwarde met liefde.  “Bedankt, lief.” Hij klom langs haar lichaam naar boven.

Qua perspectief klopt het niet: je schrijft vanuit haar beleving - wie vertelt dan dat ze zijn vergenoegde blik verwarde met liefde? Er is niemand om dat te vertellen, alleen zijzelf. Maar zij verdwijnt in het moeras.

Dan misschien iets als:

Ze vond troost in zijn innige (*) blik en zijn laatste woorden die ze hoorde: 'Bedankt, lief.' 
Hij klom langs haar lichaam naar boven.

Dan blijf je bij haar beleving (**) - ook al kan dit verhaal natuurlijk niet verteld worden door iemand die het moeras ingezogen wordt en daar verdrinkt, maar dat is niet zo erg; het gaat om je plot en in theorie zou iemand aan de kant van het moeras kunnen staan en dit verhaal vertellen. In dat geval zou je woorden/ervaringen als herinneren, voelen en vinden moeten vervangen door meer objectieve observaties, namelijk die van degene die het ziet gebeuren en erover schrijft (die weet niet wat zij zich op dat moment herinnert, wat zij voelt en wat ze vindt). Maar dan wordt het wel een beetje theoretisch, misschien vind je het toch interessant; daarom noem ik het. En vooral ook omdat je een mooi verhaalidee hebt.

(*) Een synoniem voor liefdevol, om te vermijden dat je twee keer een woord met liefde vlak achter elkaar krijgt
(**) Ook genoemd: focalisatie. Als je hier meer over wilt weten: er zijn artikelen over te vinden op deze site