Start » Oefening » Verbeelding

Verbeelding

Soms hoeft de verbeelding maar met een paar aanwijzingen op gang te worden gebracht. In deze zesdaagse oefening volgen we een geheimzinnige vrouw die haar intrek neemt in een afgelegen dorpshotel.

Deel 1: De aankomst in het hotel

Stel je voor: een klein hotel – het enige hotel in een klein dorpje, ver afgelegen van de grote stad. Een vrouw komt binnen: een keurige vrouw, een tikkeltje sjiek zelfs. In haar hand heeft ze een kleine linnen koffer. De hotelbaas kijkt haar nieuwsgierig aan, heeft geen reserveringen ontvangen. Ze vraagt: ‘Heeft u een hotelkamer voor mij.’ De man knikt. ‘Kan ik die voor een maand huren? Of nee, maak er maar twee maanden van.’ Ze haalt een envelop tevoorschijn, bulkend van het papiergeld.

Oefening:

Bedenk wat de aanleiding kan zijn voor de gebeurtenissen hierboven. Waarom is deze keurige vrouw in dit dorp verzeild geraakt? Waarom wil zij zo lang een kamer huren in dit verafgelegen oord? En waarom zo lang? Schrijf een paar scenario’s uit en kies de interessantste. Schrijf de bovenstaande scène uit, met je eigen verhaal in het achterhoofd. Maak het niet te expliciet. Houd het geheimzinnig.


Deel 2: Het voorwerp in de koffer

Stel je nu voor: de vrouw uit de vorige oefening gaat naar haar hotelkamer, een eenvoudige ingerichte kamer met douche, een zitje, een wasbak, een tafel met stoel en een bed. Ze doet haar jas uit, hangt hem op een knaapje. Ze doet de gordijnen van haar kamer dicht, ook al is het nog licht buiten. Ze draait de deur aan de binnenkant op slot. Ze legt haar kleine linnen koffer op het bed, haalt een sleuteltje tevoorschijn en doet de slotjes open. Uit de koffer haalt ze een voorwerp tevoorschijn, omhuld door een doek.

Oefening:

Bedenk wat dit voorwerp kan zijn. En wat heeft het te maken met het verhaal wat je in je hoofd hebt over deze vrouw en haar achtergronden? Bedenk een situatie, waarin het voorwerp een centrale rol kan spelen in de geschiedenis van deze vrouw. Schrijf je scenario’s uit en kies de beste. Schrijf de bovenstaande scène uit, met je eigen verhaal in het achterhoofd. Wees ook nu niet té expliciet, houd het mysterieus.


Deel 3: Een geheimzinnig telefoontje

Scene drie. De vrouw loopt naar beneden en vraagt de hotelbaas waar ze kan bellen. Hij antwoordt dat er een telefooncel aan de andere kant van het dorp is, maar dat ze ook hier bij de balie kan bellen. Ze knikt en pakt de telefoon, draait een nummer en luistert. Heel aandachtig luistert ze naar de hoorn, maar ze zegt niets. Na enkele seconden legt ze weer op. Verbijsterd slaat de hotelbaas haar gade.

Oefening:

Bedenk waarom de vrouw dit telefoontje pleegde. Wie was de persoon aan de andere kant van de lijn? Wat wilde ze weten, wat wilde ze bereiken met dit telefoontje? Wat is de reden dat ze niets zei? Maak dit verhaal consistent met het tot nu toe door jouw bedachte verhaal. Pas je scenario desnoods aan, om dit telefoontje te kunnen herbergen. Schrijf nu de scène uit, met al deze aanwijzingen in je achterhoofd. Behoud het mysterieuze karakter: verklap niet te veel.


Deel 4: Vreemd bezoek

Een tijd later. De vrouw logeert nu al drie weken bij dit dorpshotel. Ze zegt niet veel. De hotelbaas probeert haar af en toe uit te horen, maar vangt telkens bot. Hij begrijpt er weinig van: ze heeft enkele eenvoudige kleren gekocht bij een rijdende textielwinkel, en lijkt met weinig tevreden. Ze maakt lange wandelingen – ‘s ochtends en ‘s middags. Op een middag arriveert een sjieke, dure auto, een zilvergrijze Austin Martin. Een man stapt uit, loopt rond, lijkt het hotel in de gaten te houden. Eet een meegebracht broodje op het dorpsplein. Na een paar uur verdwijnt hij weer. Even later verschijnt de vrouw, zichtbaar geschrokken. Ze gaat naar haar kamer en doet de gordijnen dicht.

Oefening:

Bedenk wat de aanleiding kan zijn voor het plotselinge bezoek en het gedrag van de vrouw. Wie is de man, welke rol speelt hij in haar leven? Waarom schrikt ze zo? En waar bleef ze al die tijd? Schrijf de scène uit en maak er een spannend geheel van. Verklap nog niet te veel: suggereer!


Deel 5: De hotelbaas snuffelt

Na een maand houdt de nieuwsgierige hotelbaas het niet meer uit. Het raadsel van de vrouw is er alleen maar groter op geworden. Ze gebruikt elke dag drie keer een maaltijd in het hotel, en telkens probeert de hotelbaas met haar in gesprek te komen, maar ze houdt het kort en oppervlakkig. Als de vrouw weer een lange wandeltocht onderneemt pakt de hotelbaas de reservesleutel en gaat haar kamer binnen. Hij snuffelt rond, gejaagd, luisterend naar de geluiden in zijn hotel. Dan ziet hij het koffertje, schuin onder het bed. Hij legt het op bed, doet het open, pakt de spullen er een voor een uit. Dan vallen z’n ogen open. ‘Dus dat is het,’ mompelt hij.

Oefening:

Wat vindt hij in het koffertje? Wat doet zijn ogen openvallen? Leg je scenario tot nu toe naast deze scène en probeer deze er zo goed mogelijk in te passen. Herschrijf vervolgens bovenstaande scène. Je mag nu iets explicieter worden, hoewel je het grote geheim nog steeds niet verklapt. Suggereer, maak omtrekkende bewegingen.


Deel 6: De ontknoping

Een geluid: de klink van de deur beweegt, de vrouw stapt binnen. Het gebeurt allemaal zo snel dat de hotelbaas niet meer kan reageren. Met de voorwerpen op het bed, en de opengeslagen koffer is hij meer dan betrapt. De vrouw kijkt hem glazig aan, vraagt: ‘Wat dacht je te vinden.’ Hij mompelt wat, het schaamrood op de kaken. De vrouw schudt haar hoofd, zucht, stapt naar binnen. Maar ze is niet alleen. In haar gevolg komt nog iemand de kamer binnen. De ogen van de hotelbaas staan op steeltjes, hij valt van de ene verbazing van de andere. ‘Nou begrijp ik het,’ mompelt hij.

Oefening:

Wie is de persoon die de vrouw meeneemt? Waarom begrijpt de hotelbaas het nu allemaal. Pas je scenario aan en breidt het uit met deze laatste scène. Herschrijf de laatste scène en pas deze in je verhaal. Lees nu het gehele verhaal en bepaal waar de zwakke punten zitten. Wordt de spanning voldoende opgebouwd? Geef je niet te veel weg in het begin? Kleine suggesties en aanwijzingen werken vaak beter dan grote. Houd het subtiel. Herschrijf het geheel met je nieuwe inzichten.


Meer schrijfoefeningen...

Heb je een tip voor een onderwerp van een schrijfoefening? Stuur dan een mailtje hier.

Like Schrijven Online op Facebook!

Like Schrijven Online op Facebook!

Vind ik leuk!

Door ervaren, professionele redacteuren. Goed én betaalbaar!

Meer informatie
Neem een abonnement op Schrijven Magazine.

Neem nu een abonnement op Schrijven Magazine. Profiteer van onze superaanbieding!

Korting én cadeaus!

Lees Tekstblad!

Neem een (proef)abonnement