Start » Forum » Themaforums » Wekelijkse schrijfopdracht » #264 - De ziekte van Lowagie

#264 - De ziekte van Lowagie

12 reacties [Laatste bericht]
Bruno Lowagie
Laatst aanwezig: 3 uren 56 min geleden
Sinds: 16 Nov 2018

#264 - De ziekte van Lowagie

Er waren jaren van onderzoek voor nodig geweest, maar de klinische tests hadden eindelijk ons gelijk aangetoond. De blind peer reviews waren unaniem: Maurits Tack en ik hadden een nieuwe ziekte ontdekt. Geen enkele van de collegae in ons werkveld was ooit geconfronteerd met de symptomen en gevolgen van de aandoening die wij in kaart brachten. De kwaal was zeldzaam, maar extreem dodelijk. We slaagden er als eersten in de ziektekiem te isoleren bij een pas overleden patiënt. We cultiveerden ze in ons labo voor verder onderzoek. Kleine proefdieren die we besmet voedsel toedienden, stierven binnen het uur; grotere proefdieren hielden het bijna een dag uit, maar leden verschrikkelijke pijnen. De kiem zelf was moeilijk op te sporen. Dat maakte de aandoening ongrijpbaar, tot Maurits en ik ze ontmaskerden.
Binnenkort zouden we op een symposium in New York onze paper aan de wereld mogen voorstellen. Maurits en ik hadden de tekst gelezen en herlezen tot we er scheel van zagen. Onze afspraak met de geschiedenis was gemaakt. Bij één van onze trial & error pogingen, had ik zelfs al een remedie ontdekt, maar die wetenschap hield ik voorlopig voor mezelf. Er restte ons immers nog één groot punt van discussie: welke naam zouden we aan de ziekte geven?
Maurits stelde “de ziekte van Tack-Lowagie” voor, maar ik vond dat vreemd klinken. Mijn voorkeur ging uit naar “de ziekte van Lowagie-Tack”, want dat weerspiegelde ook het feit dat mijn verdienste in de ontdekking groter was dan die van Maurits.
We kwamen er maar niet uit, dus nam ik een drastische beslissing.

‘Waarde collegae, dames en heren, ik heb het genoegen u vandaag de ziekte van Lowagie voor te stellen. Ik draag deze presentatie op aan mijn goede collega en beste vriend, Maurits Tack, zonder wie mijn baanbrekend onderzoek niet mogelijk was geweest. Hij zal helaas de geschiedenis ingaan als één van de laatste mensen die bezweek aan de ziekte die mijn naam draagt, voor ik de tijd had een levensreddende remedie te ontwikkelen. Laat ons Maurits dankbaar herdenken voor de grote verdienste die zijn zelfopoffering voor de wetenschap betekende.’

Web site: lowagie.com
Neem ook een kijkje op mijn schrijfkalender

Reacties

Fief
Laatst aanwezig: 2 uren 6 min geleden
Sinds: 4 Apr 2019

Dat was wel een heel drastische beslissing, Bruno. Erg gehaaid.
Mooi verhaal, verrassend einde. thumbsup

Van proberen kun je leren. Denk niet in problemen, maar in uitdagingen.

Tilma
Laatst aanwezig: 13 uren 35 min geleden
Sinds: 8 Dec 2017

Ouch, that's cold. Lekker stukje intrige.

mw.Marie
Laatst aanwezig: 3 uren 44 min geleden
Sinds: 3 Mrt 2016

Bruno, dat is niet mis te verstaan, bijna creepy.

Goed geschreven weer natuurlijk en ik heb weer genoten van de Vlaamse invallen: labo

Hier twijfel ik over ze: De kiem zelf was moeilijk op te sporen. Dat maakte de aandoening ongrijpbaar, tot Maurits en ik ze ontmaskerden. Ze slaat op de oorzaak, cq kiem/ aandoening door jou genoemd. Zou het niet hem zijn ipv ze?

Fijne dag.

Bruno Lowagie
mw.Marie schreef:

Bruno, dat is niet mis te verstaan, bijna creepy.

Hoezo bijna? Het was de bedoeling helemaal creepy te zijn big grin

mw.Marie schreef:

Hier twijfel ik over ze: De kiem zelf was moeilijk op te sporen. Dat maakte de aandoening ongrijpbaar, tot Maurits en ik ze ontmaskerden. Ze slaat op de oorzaak, cq kiem/ aandoening door jou genoemd. Zou het niet hem zijn ipv ze?

Het kan allebei volgens Van Dale: https://www.vandale.nl/gratis-woordenboek/nederlan...

Ik vermoed dat men in Nederland in zo'n geval meestal de mannelijke vorm kiest, maar in Vlaanderen gebruikt men de vrouwelijke vorm

N.D.D.
Laatst aanwezig: 5 uren 26 min geleden
Sinds: 3 Jan 2014

Graag gelezen. thumbsup

Bij twijfel rond genus van woorden, surf ik soms naar: http://www.inventio.nl/genus/
Als er twee mogelijkheden zijn, dan gaat de voorkeur uit naar het eerste dat niet tussen haakjes staat? #dtv

Jurrit
Laatst aanwezig: 1 dag 6 uren geleden
Sinds: 25 Feb 2018

Hoi Bruno,

Dat heb je knap gedaan. In het begin werd ik in slaap gesust door het onderwerp, ziektekiemen en laboratoria spreken me niet direct aan. Het einde heeft echt een hele goede twist. Die zag ik niet aankomen. Ik hoop niet dat de wetenschapper uit het verhaal aansluit bij jouw persoonlijkheid, anders blaas ik mijn dagje Antwerpen morgen maar af wink

Bruno Lowagie
Jurrit schreef:

Hoi Bruno,

Dat heb je knap gedaan. In het begin werd ik in slaap gesust door het onderwerp, ziektekiemen en laboratoria spreken me niet direct aan. Het einde heeft echt een hele goede twist. Die zag ik niet aankomen. Ik hoop niet dat de wetenschapper uit het verhaal aansluit bij jouw persoonlijkheid, anders blaas ik mijn dagje Antwerpen morgen maar af wink

Ik dacht dat meer mensen zouden vallen over de wreedheid tegenover proefdieren. Dat zou voor mij als lezer al een serieuze indicatie zijn dat geen van die twee wetenschappers scrupules hebben.
Dat zegt misschien al iets meer over mijn eigen persoonlijkheid en is (hoop ik) een beetje een geruststelling big grin

Bruno Lowagie
N.D.D. schreef:

Graag gelezen. thumbsup

Bij twijfel rond genus van woorden, surf ik soms naar: http://www.inventio.nl/genus/
Als er twee mogelijkheden zijn, dan gaat de voorkeur uit naar het eerste dat niet tussen haakjes staat? #dtv

Ik dacht dat ook heel lang, maar het blijkt niet zo te zijn: https://onzetaal.nl/taaladvies/woordgeslacht-in-wo...

Ik citeer: "In Vlaanderen worden deze woorden meestal nog als vrouwelijk aangevoeld en bestaat er dus een voorkeur voor vrouwelijke verwijswoorden: ‘De bank informeerde haar medewerkers’ en ‘De bloem knakte toen ze op de grond viel.’ In Nederland wordt meestal voor een mannelijke verwijzing gekozen: ‘De bank informeerde zijn medewerkers’; ‘De bloem knakte toen hij op de grond viel.’ Het is allebei correct."

Zie ook Katja de Vries, met name dit citaat:

'Ze druppelt gif met de kleur van snoepjes in het lichaam van mijn zoon.'
--> Ik vermoed dat je met 'ze' naar de pomp wilt verwijzen. En 'pomp' kan inderdaad zowel mannelijk als vrouwelijk zijn. Dan kom ik toch weer even terug op het 'Vlaamse' aspect. Dit is namelijk iets waar Vlamingen in het algemeen veel beter in zijn dan Nederlanders: 'aanvoelen' of een woord mannelijk dan wel vrouwelijk is. Veel Nederlandse lezers zullen hier denken dat je met 'ze' naar de eerder genoemde verpleegster verwijst. Maar die druppelt natuurlijk niets rechtstreeks in iemands lichaam. Dat doet (indirect, dat dan weer wel) de pomp. Als een woord zowel mannelijk als vrouwelijk kan zijn, kun je het beste voor het mannelijke verwijswoord kiezen. De vrouwelijke verwijswoorden worden door Nederlanders bijna alleen nog maar gebruikt bij verwijzingen naar personen (of vooruit, vrouwelijke dieren kunnen ook nog, maar zelfs daar wordt vaak 'hij' tegen gezegd). Als een woord echt specifiek (alleen) vrouwelijk is, zullen de meeste Nederlandse schrijvers zoeken naar een formulering waarbij ze het vrouwelijke verwijswoord toch kunnen vermijden. Hier vind ik je keuze overigens wel opvallend. Ik heb namelijk altijd vermoed dat het betere instinct van Vlamingen hierin te danken is aan de nabijheid van het Franse taalgebied. Maar in het Frans is 'pompe' juist een mannelijk woord...

Dat was één van mijn struikelblokken met deze schrijfcoach. In het Frans is "pompe" geen mannelijk woord: https://www.cnrtl.fr/definition/pompe (zie 2de betekenis). Het is "la pompe", niet "le pompe". Het is dus weldegelijk logisch om "de pomp, zij druppelt" te zeggen. Het is niet omdat Nederlanders minder taalgevoel hebben dat ik mij als Vlaming moet aanpassen, en al zeker niet als iemand op een belerende toon fout is big grin
Ik heb echter gemerkt dat ik dat niet tegen iedereen hardop mag zeggen. Oopsie...

N.D.D.
Laatst aanwezig: 5 uren 26 min geleden
Sinds: 3 Jan 2014

@Bruno: bedankt voor de toelichting. smile

Spraakwater
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 17 Aug 2019

Heel graag gelezen!

Virtuosuo
Laatst aanwezig: 2 dagen 11 uren geleden
Sinds: 6 Nov 2014

Intrigerend stukje. Mede door die laatste alinea is dit alvast niet geschikt voor het slapen gaan. Hoop niet dat de ziekte besmettelijk is? Roept vragen op; zou HP bewust de tijd nemen voor de remedie omdat hij het toch al niet zo op zijn collega had, of had hij hem echt niet kunnen redden?

Bruno Lowagie
Virtuosuo schreef:

Intrigerend stukje. Mede door die laatste alinea is dit alvast niet geschikt voor het slapen gaan. Hoop niet dat de ziekte besmettelijk is? Roept vragen op; zou HP bewust de tijd nemen voor de remedie omdat hij het toch al niet zo op zijn collega had, of had hij hem echt niet kunnen redden?

De HP heeft zowel zijn collega als zichzelf besmet, maar de remedie enkel op zichzelf toegepast. Zodra macht in het spel is, wordt over lijken gegaan. Voor je medelijden krijgt met het slachtoffer: zijn collega had net hetzelfde gedaan als hij dat gekund had. Zie mijn opmerking over de wreedheid tegenover dieren.

De inspiratie voor dit verhaal komt uit mijn ervaring in de zakenwereld waar ik weliswaar geen moorden heb meegemaskt, maar wel gezien hoe mensen die ik als mijn vrienden beschouwde, plots helemaal veranderden eenmaal ze van de macht geproefd hadden.

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!