De regels

150 reacties [Laatste bericht]

Reacties

AllieCalhoun
Laatst aanwezig: 2 jaren 29 weken geleden
Sinds: 1 Dec 2013

Het subforum van de Januari Schrijfmaand staat er weer bij! Ik heb goeie hoop... big grin

Zara Mansourova
Laatst aanwezig: 51 weken 1 dag geleden
Sinds: 5 Feb 2013

Beste iedereen,

Ook wij van de redactie willen jullie het allerbeste wensen voor het nieuwe jaar!

Zoals beloofd, zou ik jullie op de hoogte houden wat betreft de Januari Schrijfmaand. Het gaat door en we beginnen vandaag. Zie het berichtje op de homepage en het forum.

Ook gaan we deze week weer verder met de wekelijkse schrijfopdracht.

Veel plezier en schrijf ze!

Dos Wijnhof
Laatst aanwezig: 4 dagen 12 uren geleden
Sinds: 2 Dec 2011

Zara, insgelijks. Fijn dat er weer wekelijkse schrijfopdrachten komen. Zoals je hebt gezien, waren we zelf al een eindje in die richting gelopen.

Wie reimt sich das zusammen?

Pieremegoggel
Laatst aanwezig: 3 jaren 44 weken geleden
Sinds: 30 Mrt 2015

Ik zie een maximaal aantal woorden in de opdracht, ik zie een regel die me verbiedt langere verhalen te plaatsen, maar toch wil ik graag weten: Is er een bepaalde coulance? Wordt er zogezegd 'niet op een woordje meer of minder' gekeken? Ik zit nu op 410 voor opdracht #50, maar ik heb geen idee hoe ver ik dat terug kan brengen.

Vraag me naar mijn pokemans

Zara Mansourova
Laatst aanwezig: 51 weken 1 dag geleden
Sinds: 5 Feb 2013

Beste Pieremegogget,

Het maximum aantal woorden is eerder een richtlijn dan een regel. Iets meer dan 400 woorden hoeft niet erg te zijn, maar het is niet aan te raden om lappen tekst online te zetten.

Schrijf ze!

Dave83
Laatst aanwezig: 12 weken 6 dagen geleden
Sinds: 12 Jun 2011

Hoi,

Ook ik probeer nu mee te doen met de schrijfopdrachten.
Mag ik mijn verhalen verbeteren in het forum naar aanleiding van de gegeven opmerkingen?
En de oorspronkelijke tekst bijvoorbeeld tussen haakjes zetten waardoor anderen er misschien iets uit kunnen leren?

Groeten,
Dave

Blog over mijn manier van schrijven: https://woordchemie.wordpress.com/

Lilithx
Laatst aanwezig: 25 weken 5 dagen geleden
Sinds: 12 Sep 2014

Hallo Dave
Je kan de aangepaste versie misschien beter posten in een reactie. Zo zie je zelf ook je vooruitgang smile

In art we combine our heart and mind.

AllieCalhoun
Laatst aanwezig: 2 jaren 29 weken geleden
Sinds: 1 Dec 2013

Wat gebruikelijk is ligt aan de aard van de aanpassingen. Als het een paar losse woordjes zijn, doen de meeste mensen dat gewoon in de oorspronkelijke post. Als je echt flink veel verandert, zou ik dat als een reactie doen en dan het nummer van die reactie in de titel posten. (bijvoorbeeld zo: #54 Titel, herschreven in #4)

Dave83
Laatst aanwezig: 12 weken 6 dagen geleden
Sinds: 12 Jun 2011

Hartelijk dank voor de reacties.

Blog over mijn manier van schrijven: https://woordchemie.wordpress.com/

Coach Marijcke Cauwe
Laatst aanwezig: 1 week 6 dagen geleden
Sinds: 29 Mei 2008

Goedendag redactie en coaches,

ik vind het leuk om een foto bij de opdracht te plaatsen, is dat eigenlijk wel toegestaan?
de foto's vallen wat groot uit, ik probeer ze aan te passen, hebt U daar een tip voor?
Met dank en nog een fijne zondag blush

Leven en laten leven.
auteur van de roman "De oude man" en het young adultboekje "Mare".

Lilithx
Laatst aanwezig: 25 weken 5 dagen geleden
Sinds: 12 Sep 2014

Hallo jullie

Kan iemand mij wat meer uitleg geven bij de 'essay-verteller'?

In art we combine our heart and mind.

Annemieke Brink
Laatst aanwezig: 47 weken 1 dag geleden
Sinds: 1 Jun 2015

Hoi Lilithx,

Toevallig of misschien totaal niet toevallig zag ik een blog geschreven door Odile:

https://odileschmidt.wordpress.com/2015/07/24/de-e...

Misschien heb je er iets aan.

Groet,
Annemieke

bartsnel
Laatst aanwezig: 1 week 4 dagen geleden
Sinds: 5 Jun 2012

En Odile zelf schrijft: "Maar er wordt geen duidelijke uitleg gegeven over deze verteller. "
Misschien is het de bedoeling dat wij het haar vertellen. :-)

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Annemieke Brink

Dag Bart,

Dat vermoeden had ik ook al. Maar het staat er -min of meer- wel in.

Coach Marijcke Cauwe

Sorry, maar veel wijzer ben ik niet geworden door het artikel over de essay-verteller. Ik zit dus met een probleem blush

Leven en laten leven.

bartsnel

Blavatski, zoals ik het begrijp gaat het om een vertelperspectief ergens tussen de alwetende, neutrale verteller enerzijds en de ik-persoon die deel uitmaakt van het verhaal anderzijds. Bijvoorbeeld, een roddeltante die vertelt wat er 's avonds laat in het huis van de burgemeester allemaal gebeurt (volgens haar) of een vader die elke dag zijn dochtertje van school haalt en ziet wat er zich aan pesterijen op het schoolplein afspeelt.
Dus wel met een eigen invalshoek en stemgeluid, maar wel anekdotisch.

“There is nothing to writing. All you do is sit down at a typewriter and bleed.”
Ernest Hemingway

Coach Marijcke Cauwe

Dag Bart, bedankt voor de uitleg. Nu nog even wachten tot de inspiratie komt. blush

Leven en laten leven.

Annemieke Brink

Dag schrijvers (en redactie),

Doen we nog een extra schrijfopdracht? En wie wordt opdrachtgever en coach? Jan P.? Ja? Alsjeblieft?

Groet,
Annemieke

Annemieke Brink

Ik vernam net dat Jan P. niet in de gelegenheid is. Iemand anders? Schrijfcoach tot 5 januari?

Dos Wijnhof
Annemieke Brink schreef:

Ik vernam net dat Jan P. niet in de gelegenheid is. Iemand anders? Schrijfcoach tot 5 januari?

Leonardo is nog niet aan de beurt geweest. Toe, Leo, nu je uit je versteende kast gekropen bent, laat je van je beste kant zien.

Annemieke Brink
Dos Wijnhof schreef:
Annemieke Brink schreef:

Leonardo is nog niet aan de beurt geweest. Toe, Leo, nu je uit je versteende kast gekropen bent, laat je van je beste kant zien.

Ja? Vanmiddag wil ik graag een verhaaltje schrijven smile.

Leonardo Pisano
Laatst aanwezig: 18 weken 5 dagen geleden
Sinds: 7 Nov 2010

Ik als inval-schrijfcoach? Ik mocht willen dat ik tijd had. Maar met al mijn beperkingen wil ik wel mijn best doen. Moet ik ook een opdracht verzinnen?

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

Annemieke Brink
Leonardo Pisano schreef:

Ik als inval-schrijfcoach? Ik mocht willen dat ik tijd had. Maar met al mijn beperkingen wil ik wel mijn best doen. Moet ik ook een opdracht verzinnen?

Ook dat nog.

Dos Wijnhof

Leonardo, wat grandioos. We hebben met deze dagen allemaal tijdgebrek. Daarom, beperk je tot het verzinnen van een leuke schrijfopdracht. Het coachen doen we gezamenlijk.
Max. 500 woorden zou ook fijn zijn; omdat het feest is.

Leonardo Pisano

Oké, dan.

Sfeer en omgeving zijn belangrijk als anker in een verhaal. Veel schrijvers beschrijven die feitelijk, neutraal. Een gemiste kans, want juist door de omgeving vanuit een personage te schrijven, wint het verhaal aan sterkte. Stel. een personage staat in een daktuin ergens in een grote stad. Is het een burger met hoogtevrees dan zal hij niet dicht bij de rand durven staan en weinig van de omgeving meekrijgen. Is het een sluipschutter die een moord wil plegen, dan zal hij kijken hoe hij kan ontsnappen, de beste plek zoeken om toe te slaan, de wind in acht nemen. Is het een carrièrevrouw, single, van 40 die een nieuw appartement zoekt dan zal ze het uitzicht bewonderen (of juist niet). Met andere woorden: karakter/persoonlijkheid, persoonlijke omstandigheden en doel kleuren de waarnemingen van het personage.

Opdracht: je personage verlaat zijn stad of dorp waar het altijd heeft gewoond. Het maakt een laatste wandeling. Beschrijf de wandeling. 'Wandeling' mag ruim geïnterpreteerd worden - het gaat erom schrijven vanuit het personage te oefenen. Vermijd een toeristische beschrijving (zoals je vindt in de VVV-gids). Laat zien wat er door het personage heen gaat; benoem het niet: de lezer moet het voelen/concluderen, niet opgelepeld krijgen.

Auteur van Achter de nevel en Noblesse Oblige  // www.leonardopisano.nl Mede-auteur van Mosterd voor de maaltijd (over schrijven van dialogen) - maritschrijft.com/mvdm 

bartsnel

... en we noemen haar: Wekelijkse schrijfopdracht 79a.

Ernest Hemingway

Leonardo Pisano

Ok dan - max 300w,

Marietje
Laatst aanwezig: 1 jaar 20 weken geleden
Sinds: 8 Jan 2014

big grin Joepie!

Volg mijn manuscript Control op Facebookpagina (https://www.facebook.com/Control-boek-in-wording-1...) onder pseudoniem May Laysen.

Dos Wijnhof

Morgen is het woensdag. Dan is het weer wekelijkseschrijfopdrachtwisseldag en zitten wij met onze handen in het haar en te neuspeuteren bij gebrek aan een interessante opdracht. Leonardo heeft ons deze week, als een voorbeeld voor alle andere coaches -hen niet te na gesproken - behoed voor oervervelende kerstdagen. Hiervoor dank. thumbsup thumbsup Applaus... thumbsup thumbsup
Wie durft het aan ons welgemutst het nieuwe jaar in te loodsen?

Dos Wijnhof

Ik zie nu pas dat Leonardo, ons als een zorgzame vader, heeft voorzien van een leerzame opdracht. #119 kan dus de prullenbak in.
Succes ermee.

Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
  • De grootste uitdaging voor iedere schrijver: de erotische scène
  • Zo repareer je een haperend plot
  • 8 manieren om taalvouten te voorkomen
  • De 10 schrijfregels van Carolina Trujillo en Henk van Straten
  • Je debuutroman schrijven in New York, Bert Moerman deed het
  • Schrijftips van bestseller auteur Abdelkader Benali
  • Alles wat je moet weten over het schrijven van dialogen
  • De schrijfgeheimen van Ingmar Heytze
  • Waar let een bureauredacteur op?
  • Een nieuwe editie van ons literaire katern Alice met daarin o.a. de winnaars van onze schrijfwedstrijd 'De Bruiloft'

Als je je aanmeldt vóór maandag 25 maart 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN