#74 De fiets

Geen reacties
Martijn Katsman
Laatst aanwezig: 7 uren 53 min geleden
Sinds: 19 Sep 2017

#74 De fiets

De harde wind weet wel raad met het gebrek aan isolatie en beleving die dit huis teisteren. Een van de meest vervelende dagen van het jaar, is de dag dat je eraan herinnerd wordt dat het voorjaar ook mindere dagen kent. Kortgeleden genoot ik van de zon die elk deel van me verwarmde, nu zie ik vanachter het glas druppels een weg omlaag vormen, alsof ze bezig zijn aan een afdaling over een brede asfaltweg in de Alpen. De Alpen zijn niet mijn favoriete gebied, met het gevaar achter elke bocht, naast ieder stuk asfalt, maar ik zou mijn vrije dag zo inruilen voor een rit door de bergen, desnoods in de regen.

Vanmorgen was er nog niks van te merken. Ontbijt met havermout en drie koppen koffie, wat later gevolgd door pannenkoeken, die werden aangevallen op een manier die het dichtst in de buurt komt van die van een tijger die dagen niet gegeten heeft. De hele week stond alles in het teken van vandaag. Hij ging vroeg naar bed, at elke avond pasta en maakte meer dan gemiddeld schoon, wat voor mij niet onprettig was. Op een dag gingen we naar buiten, een rondje rijden over het parcours. Rollend door de polder, gedragen door een voorjaarsbries en verwarmd door de lentezon, voelde ik me voor even een koe die na een lange winter de wei in mag.

Ik ben benieuwd hoe die domme koe zich nu voelt. Hoe lang hij weg is, weet ik niet, alleen dat het al een tijd is. De auto werd volgestopt met alle benodigdheden. Kleding, fietsschoenen, energierepen, bidons, vergunning. Zelfs de computer die ik jarenlang heb gedragen, door weer en wind, zit in de auto waar ik in had moeten liggen. Mijn vrienden zullen me uitlachen tijdens de volgende wedstrijd. Ik zal hem wel krijgen.

• De grootste uitdaging voor iedere schrijver: de erotische scène
  • Zo repareer je een haperend plot
  • 8 manieren om taalvouten te voorkomen
  • De 10 schrijfregels van Carolina Trujillo en Henk van Straten
  • Je debuutroman schrijven in New York, Bert Moerman deed het
  • Schrijftips van bestseller auteur Abdelkader Benali
  • Alles wat je moet weten over het schrijven van dialogen
  • De schrijfgeheimen van Ingmar Heytze
  • Waar let een bureauredacteur op?
  • Een nieuwe editie van ons literaire katern Alice met daarin o.a. de winnaars van onze schrijfwedstrijd 'De Bruiloft'

Als je je aanmeldt vóór maandag 25 maart 16:00 u. krijg je dit nummer thuis!

MELD JE AAN
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!