# 14 - Voornaam

3 reacties [Laatste bericht]
Riny
Laatst aanwezig: 2 min 38 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013

# 14 - Voornaam

Autobiografische schrijfopdracht # 14 – Voornaam

Mijn naam stond al te pronken op een geboortekaartje: Hendrina Wilna, opgefleurd met een roze strikje.
Bij het gemeentehuis, kreeg mijn gelukkige vader te horen dat die naam niet goedgekeurd kon worden. Wilna was een stad in Rusland. Een oplossing was snel gevonden: Wilhelmina, zou het worden.

Mijn moeder was het er niet mee eens. Zij kende een baby met de naam Wilna en daar zou ik naar vernoemd worden. Ik heb zelfs nog een foto van Wilna, zittend in een ruime wieg. Prachtig kindje in een prachtige omgeving.

Mijn roepnaam werd Rina.
Deze naam duurde maar kort want mijn halfzusje (15 jaar ouder) en vriendin, vonden Rini leuker want dat paste goed bij Mini. Daar was dus Rini.
Op de lagere school werd het geschreven: Rienie en/of Rinie en later in de tijd toch Rini.

Op de ULO kregen we de opdracht een opstel te maken over onze vakantie. Ik vol vuur aan de slag, heerlijk in zo’n nieuw schrift. Hum, ik zie en hoor de leraar nog zeggen: en dan heb ik hier het beste opstel, helaas kan de schrijfster haar eigen naam niet spellen. Ik was zo gehaast dat ik de T in mijn achternaam vergat.

Toen ik Engels kreeg heb ik de laatste I verandert in een Y.

Reacties

manon1963
Laatst aanwezig: 14 uren 41 min geleden
Sinds: 21 Feb 2017

Leuk verhaal Riny en deze verandering van maar één letter maakt je naam zoveel interessanter.

Jacqueline van ...
Laatst aanwezig: 1 dag 20 min geleden
Sinds: 16 Jan 2018

Hallo Riny,

Je plezier in het schrijven komt duidelijk naar voren. En plezier had je er ook al in op school! ‘Vol vuur aan de slag, heerlijk zo’n nieuw schrift.’

Je tekst roept nog een aantal vragen bij mij op. Zo ben ik nieuwsgierig naar wat er met de naam Wilna is gebeurd: je moeder wilde deze naam graag, betekent dit dat je voor de burgerlijke stand Wilhelmina heet en officieus (op je geboortekaartje en voor de familie) Wilna als tweede naam hebt?

Was er een reden dat Rini bij Mini moest passen? Is Mini een persoon of klonk Rini Mini gewoon komisch? En waarom heb je de schrijfwijze van je naam gewijzigd van Rini naar Riny? Wat waren je gedachten daarbij? Wat zijn je associaties bij Engelse namen? Misschien kun je hier voor jezelf nog eens naar kijken en het er eventueel bijschrijven.

Grappig dat je in je enthousiasme om te schrijven de T in je achternaam vergat. Helemaal verbonden met je opstel. :-)

Bedankt voor het delen en succes met de volgende opdracht.

Groet,
Jacqueline

Riny
Laatst aanwezig: 2 min 38 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013

Dag Jacqueline,

... wat een gezellige reactie van jou.

Met de naam Wilna is niets gebeurd. Mijn moeder vond het wel spijtig, heeft ze me eens verteld. Mijn vader had zich met een kluitje in het riet laten sturen. Met Wilhelmina had ze wel vrede. Dat geloof ik ook wel, want ze was nogal koningsgezind. Wilna staat nog wel op het kaartje.

De naam van mijn halfzus (15 jaar oud) was Mini, - afgeleid van Hermina. Nu vonden mijn zus en haar vriendin het wel leuk om mij Rini te noemen. Weer gaf mijn moeder toe. Door dat geschrijf ga je steeds meer dingen ontdekken.

Die laatste letter I veranderen in een Y, kwam doordat wij Engels kregen op school. Dat werd een modeverschijnsel: Liny (een veel latere vriendin van mij) handelde ook op die manier.

Het kan wel zijn dat ik onbewust gedacht heb: Ik treed nu een nieuw tijdperk in. Pats boem uit - het is Riny.

Dank voor je uitgebreide reactie.

Schrijven

Ontvang de gratis nieuwsbrief boordevol tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!
Schrijven
  • 5 essentiële schrijftips van Jonas Jonasson (De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween)
  • Alles over het schrijven van een familieverhaal
  • Zo maak je tijd om te schrijven
  • Stoomcursus literaire non-fictie
  • Wat kunnen romanschrijvers leren van toneelschrijvers?
  • Niet de plot, maar het ritme is essentieel voor een goed verhaal
  • Suspense opbouwen? Doseer je informatie

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 juli 16:00 u. een abonnement!

WORD ABONNEE