#3 De baron

6 reacties [Laatste bericht]
Martijn Katsman
Laatst aanwezig: 2 weken 1 dag geleden
Sinds: 19 Sep 2017

#3 De baron

De baron

‘Kom Bertus, de douche in.’
Mijn moeder heeft gelijk, zoals altijd. Mijn roodbruine krullen zijn een stuk donkerder geworden na een middag slootjespringen. Ik heb het douchen nog even uit kunnen stellen, mocht eerst aan de erwtensoep, daarna televisie kijken, toen ging mijn broer douchen, maar nu ben ik. Alleen nota bene, mijn vriendjes en vriendinnetjes kunnen me niet redden.

De tranen helpen niet, dat deden ze gisteren niet, vorige week niet, alleen de eerste keer, toen ik mijn moeder vertelde wat er aan de hand was. De angst die ik voor haar heb gevoeld, verbleekt als een huid waar je de modder van afschrobt bij dit gevoel. Ter info, mijn moeder zei ooit tijdens het afdrogen dat ze me ging opeten. Wat gelukkig niet is gebeurd en waarschijnlijk ook niet meer gaat gebeuren, ook al is ze erg mager.

Toch maar naar binnen, een huilbui zonder toeschouwers is nog altijd beter dan uitgelachen worden door je familie. Ik stap met mijn blote voeten op de grijze tegels, leg mijn onderbroek en hemd op de dichtgeklapte wc, mijn handdoek hang ik aan de linkerkant, over de verwarming. Voor me het douchegordijn, met blauwe eenden erop, die je de neiging geven weg te willen zwemmen. Ik probeer niet te bewegen, adem nauwelijks en spits mijn oren. Een schok. Nee, dat was mijn vader die moest niezen. Het is echt stil. Ik haal diep adem, sluit mijn ogen en trek het douchegordijn opzij. Geen reactie. Voorzichtig open ik mijn ogen. De baron uit Bassie en Adriaan staat er niet. Dan zal hij me morgen wel komen vangen.

Reacties

Stella M.
Laatst aanwezig: 6 min 22 sec geleden
Sinds: 13 Jul 2017

Wat een bijzonder 'monster onder het bed' had jij, de baron van Bassie en Adriaan in de douche.
Mooi hoe je beschrijft dat het eerst je moeder was die je wilde opeten.
Ik vind 'ter info' je leuke verhaal een beetje tekort doen.

Martijn Katsman
Laatst aanwezig: 2 weken 1 dag geleden
Sinds: 19 Sep 2017

Hoi Stella.

Die stomme baron. En ik kwam er pas veel later achter dat hij in de eerste series door Adriaan werd gespeeld. Wat een jeugd heb ik gehad.

Over 'ter info' heb ik lang getwijfeld, want ik vind het normaal gesproken ook niet kunnen. Maar ik zag ineens voor me hoe een vijfjarig kind een verhaal vertelt. Vandaar toch maar gedaan. Sorry daarvoor smile

Frank Noe
redactie
Laatst aanwezig: 1 dag 4 uren geleden
Sinds: 7 Sep 2011

Wat een bijzonder monster die blijkbaar vooral in de badkamer verschijnt.

Ik ben benieuwd of andere mensen ook 'opeet'-angsten hebben nadat vader of moeder daar voor de grap een keer op heeft gezinspeeld. Als vader heb ik er nooit bij stil gestaan dat je daarmee een diepe kannibalistische angst zou kunnen wakker maken.

'Ter info' inderdaad meer een zakelijke formulering van een volwassene. Maar dat is een kleinigheid. Leuk stukje.

Hoofdredacteur Schrijven Magazine

Riny
Laatst aanwezig: 10 min 2 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013

Hallo Martijn,

... ik lees je verhaal net en met jouw 'opeet-angst' moet ik denken aan mijn moeder toen ze me weer eens quasi mopperend waste voor de wastafel - douches bestonden toen nog niet - ik geef je nog eens met de zigeuners mee. Ik was weer eens zwart en mijn kleren zaten onder het zand en het gras. Ik verblikte of verbloosde niet; ik wist dat ze dat toch niet zou doen.

In onze omgeving was een zigeunerkamp gesitueerd, soms kwamen zigeunervrouwen aan de deur met het verzoek om ketels te lappen. Maar dat kon mijn vader zelf wel, hij kon trouwens alles in mijn ogen.
Het kwam regelmatig voor dat de zigeuners wegtrokken en dan kwam er een hele sliert woonwagens langs ons huis met onderaan een soort berging met tralies en daar zag je dan konijnen of andere dieren door. In mijn hart wilde ik best wel eens mee ... Ik heb het nooit gezegd. Ik ben ook nooit bang geweest.

Dat 'opeten' van kinderen kwam wel eens voor tijdens het opschoot zitten en je dan knuffelen in je hals; ik eet je op, hoor! Dat kietelde, was lekker warm en liep dan uit op een schaterpartij van beiden. Alleen maar leuk, niks geen kannibalen.

Tjonge, ik heb nogal een lange reactie gegeven. Dat komt ook door de redactie #3 .

vrg

Frank Noe
redactie
Laatst aanwezig: 1 dag 4 uren geleden
Sinds: 7 Sep 2011

Leuke reactie Riny. Dank. Jou maakten ze vroeger zo te lezen nergens bang mee :-)

Hoofdredacteur Schrijven Magazine

Riny
Laatst aanwezig: 10 min 2 sec geleden
Sinds: 16 Apr 2013

@ Frank Noe , nod nod

Ontdek je schrijftalent!

Volg onze online cursus voor beginnende schrijvers!

Vanaf € 90,-!
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 26,50 én 3 cadeaus!

Profiteer nu!
Literair tijdschrift Alice, onderdeel van Schrijven Magazine

Stuur je allerbeste verhaal of gedicht in naar ons eigen literaire tijdschrift.

Meer informatie

Intensieve online cursussen. Goed én betaalbaar!

Meer informatie