Start » Forum » Themaforums » Leven etc de wekelijkse autobiografische schrijfopdracht » Wekelijkse autobiografische schrijfopdracht #1 – Eenzaam

Wekelijkse autobiografische schrijfopdracht #1 – Eenzaam

2 reacties [Laatste bericht]
Julie Van der heyden
Laatst aanwezig: 5 dagen 23 uren geleden
Sinds: 12 Okt 2017

Wekelijkse autobiografische schrijfopdracht #1 – Eenzaam

Mijn eenzaamheid.

“Jij, eenzaam? Komaan zeg !” zou mijn echtgenoot zijn reactie zijn als hij mijn verhaal rond eenzaamheid zou kennen. Want wat is eenzaamheid voor een vrouw van bijna veertig die volop in het actieve leven staat. Een vrouw die twee kinderen ongehavend groot tracht te brengen in een razendsnelle maatschappij. Het is niet zo moeilijk te beschrijven deze vorm van eenzaamheid. Ik zou het verbeelden als een ontbladerde boom in de herfst. Een door de maatschappij als jong en dynamische boom beschouwde prachtige vrouw, maar die in de wind staat, ergens boven op een berg. Ze werd daar boven op de top geplant door haar ouders destijds. Die plek was volgens hen de beste plek voor haar, de top. Universiteit, prachtige schoolse prestaties, het maken in het leven en vooral veel geld verdienen was hun ideaal voor mij. Dus daar planten ze dat meisje. Op de top en in de wind. De seizoenen gingen voorbij en de groene blaadjes werden grauw, bruin en vielen af naarmate de wind van het leven ging waaien. Niemand die zich er druk over maakte dat die groene blaadjes vergeelden en afstierven. Uiteindelijk sta je aan de top, dus wie zou er komen kijken naar die blaadjes van jou. Maar ze vallen wel, één na één. Als jonge vrouw verloor ik beetje bij beetje mijn blaadjes. En dan, op een dag, ondanks het nog geen herfst is, merk je op dat de boom kaal is. De strafste uitspraak die ik ooit hoorde in die context en mij daarna totaal en definitief in de ironie stortte was:”Hier werken is gewoon een tijdverdrijf.” En dan sta je alleen. Eenzaam in de actieve wereld. Met zowaar niemand die begrijpt hoe je je voelt vanbinnen. Niemand. Of toch wel iemand. Dat stemmetje diep vanbinnen in jezelf.

Reacties

Schrijfcoach Bl...
Laatst aanwezig: 20 min 31 sec geleden
Sinds: 29 Mei 2008

Dag July, wat heb je ons een prachtige inzending gegeven.
Welkom hier.
De buitenwereld ziet de geslaagde vrouw die eigenlijk innerlijk zich kaal en verloren voelt. Zoals een boom die zich heeft voorbereid om de winter tegemoet te treden.
Weet je dat de herfst het mooiste jaargetijde is.? Voordat de blaren zich van de boom losmaken, verkleuren ze soms tot goudbruin en dieprood. The Indian Summer is wereldberoemd.
De vrouw die je beschrijft is in feite nog piepjong, moeder van opgroeiende kinderen, ze is in de bloei van haar leven. Het gevoel dat ze al in haar herfsttooi is, is een illusie, een negatieve illusie.
blush
Je hebt een mooie schrijfstijl, ik zou graag nog van je lezen.

Leven en laten leven.
auteur van de roman "De oude man" en het young adultboekje "Mare".

Schrijfcoach Corrie
Laatst aanwezig: 23 uren 29 min geleden
Sinds: 5 Jan 2015

Hallo Julie,

Eenzaam aan de top... Mooie beeldspraak met die boom, vooral omdat een boom door de seizoenen heen van zichzelf al zoveel 'gezichten' heeft. Alleen de boom die jij beschrijft, lijkt niet meer in de jaarlijkse cyclus van seizoenen te zitten, maar in een neerwaartse spiraal, met blaadjes die niet meer terug lijken te komen.
Bedenk, een boom is sterk. Misschien ben je wel een Ginkgo Biloba en overleef je net als die in Hiroshima zelfs de atoombom.

Dank voor deze mooie bijdrage aan mijn schrijfopdracht.
Schrijfcoach Corrie

Zinexprez - voor de zin tussen de regels

Jouw kidlit laten bespreken in Schrijven Magazine?

Stuur het in voor Tekstuur Kidlit! Meer informatie vind je in Schrijven Magazine.

Word nu abonnee!
Verkoopt jouw boekhandel Schrijven Magazine?

Benieuwd of jouw boekhandel of kiosk Schrijven Magazine verkoopt? Zoek het op in de storelocator...

Zoek een verkooppunt
Alice, het literaire tijdschrift van Schrijven Magazine

Voortaan in iedere editie van Schrijven Magazine!

Lees meer
Volkskrant looft Schrijven Magazine

In een stuk getiteld: 'Schrijven Magazine, omdat iedereen schrijver wil worden'.

Lees meer