Start » Forum » Themaforums » Januari schrijfmaand » #3 Fotoshoot - De kater komt later

#3 Fotoshoot - De kater komt later

3 reacties [Laatste bericht]
Limoenijsje
Laatst aanwezig: 36 weken 11 uren geleden
Sinds: 13 Dec 2016

#3 Fotoshoot - De kater komt later

Mijn uitgaanslaarzen plakken aan de linoleumvloer terwijl ik mijn haar uit de knellende staart haal. De spiegel reflecteert een versie van mij die ik niet ken. Ik lach breeduit, steek mijn tong uit, blaas mijn wangen bol en laat mijn gezicht weer in de plooi vallen. Ik snuif minachtend en zet de fles prosecco aan mijn rood gestifte lippen. Een flinke teug verlaat de fles en bubbelt tegen mijn gehemelte alvorens ik de fles weer durf te laten zakken. Het laatste beetje klotst tegen de donkergroene binnenkant, dat is voor onderweg.

De zon sijpelt vanaf de horizon mijn kamer in, de gordijnen staan nog wagenwijd open. Ik begraaf mijn hoofd in de donzen deken tot ik plots een beweging voel die ik naar mijn gevoel niet zelf maak. Nee. Nee. NEE. Niet weer! Mijn hoofd tolt en met mijn ogen opengesperd zie ik een bos donkerblonde krullen welke overduidelijk niet mij toebehoren gezien mijn lokken al vijfentwintig jaar lang donkerbruin zijn. Ik gris naar mijn nachtkastje. Mijn telefoon. Ik probeer uit alle macht mijn ogen scherp te laten stellen op het scherm. Negen uur al. FUCK.

Mijn oma ziet er vredig uit met haar ogen dicht maar het ritmische gepiep lijkt te echoën tegen de chaos van slangetjes. De bezorgde ogen van de arts priemen in mijn fronsende voorhoofd tijdens haar uitleg. Ik pak met mijn beide klamme handen de hand van mijn moeder, de hand die niet haar tranen wegveegt, en knijp zachtjes. “Het komt wel goed, mama.”

Reacties

Dreaming
Laatst aanwezig: 6 dagen 9 uren geleden
Sinds: 6 Okt 2016

Mooi geschreven, de tegenstelling tussen het uitgaan en wakker worden met een vreemde in bed en vervolgens aan het ziekenhuis bed staan met moeder vind ik erg mooi. Ik vond de eerste alinea al fijn en leuk lezen, maar door die wending in de laatste alinea krijgt het verhaal en het personage nog veel meer diepgang. De andere alinea's komen daardoor ook in een ander daglicht te staan: misschien gaat het niet over de feestende student, maar over iemand die haar zorgen probeert te vergeten?

You can't use up creativity, the more you use, the more you have (Oscar Wilde)

Limoenijsje
Laatst aanwezig: 36 weken 11 uren geleden
Sinds: 13 Dec 2016

@ Dreaming:
Dankje! Dat is precies waar ik voor probeerde te gaan! smile
Goed te horen dat het overkomt! (Ben vrij nieuw hier en blijft toch moeilijk in een beperkt aantal woorden haha)

schrijfcoach Ma...
Laatst aanwezig: 39 weken 3 dagen geleden
Sinds: 8 Jan 2015

Dag Limoenijsje
Sterk contrast tussen de ogenschijnlijk plezier hebbende dochter die uitgaat en met god mag weten wie nu weer in bed beland die de andere dag haar moeder troost aan het sterfbed van oma.
Drinken om niet te hoeven huilen!

Maria van Deutekom Storytelling en Theaterregie Verhalenhuis.nl

Schrijfboek cadeau? Nu gratis bij een abonnement op Schrijven Magazine!

Neem een abonnement op Schrijven Magazine!

Maak je keuze!
Geen schrijfwedstrijd meer missen? Volg Schrijven Magazine op Facebook!

Like Schrijven Magazine op Facebook!

Vind ik leuk!
Storytelling in 12 stappen

Essentieel voor (tekst)schrijvers!

Meer over dit boek
Literair tijdschrift Alice, onderdeel van Schrijven Magazine

Stuur je allerbeste verhaal of gedicht in naar ons eigen literaire tijdschrift.

Meer informatie