4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

verhaal langer maken

beste forum leden, ik heb een sprookje op het internet gevonden http://nl.allreadable.com/5da34wZF en deze zou ik willen gebruiken als basis voor een langere verhaal! mag dat zomaar? ik vind het een te kort verhaallijn hebben. wat vinden jullie van het idee voor mijn boek de roos?

9 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Hoi Yasien,
en deze zou ik willen gebruiken als basis voor een langere verhaal! mag dat zomaar?
Ja, dat mag. Oude sprookjes zijn van iedereen, dus je mag ze opnieuw schrijven en uitbreiden zoveel je wilt. Veel plezier!

7 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
beste forum leden, ik heb een sprookje op het internet gevonden http://nl.allreadable.com/5da34wZF en deze zou ik willen gebruiken als basis voor een langere verhaal! mag dat zomaar? ik vind het een te kort verhaallijn hebben. wat vinden jullie van het idee voor mijn boek de roos?
Ja, natuurlijk mag dat. Dat verhaal waar je het over hebt is hoofdstuk 34 en het lijkt alsof er geen delen voor - of na - zijn geschreven. Wat ik je wel adviseer is de namen in deze korte verhaallijn exact zo te houden als ze nu zijn. Plagiaat is een middeleeuws begrip in Nederland. Heb je al een titel? Oh excuus, de roos! Mag ik jouw verhaal straks gebruiken als basis voor mijn boek? Vreemd, je wil het als basis gebruiken. Een basis kan ook een enkele steen zijn. Het zou een piramide kunnen worden. Vreemd, waarom vraag je dit? Stel, ik lees hoofdstuk 26 uit een boekje van Tom Clancy. Beetje mager. Gaat over een slechte Rus en een goede Mexicaan. En een muis. Vreemd, stel ik weet niets, [bijna de waarheid] - dan heb ik geen enkele basis om iets te doen. En met een stukje houtskool teken ik een rund - en mijzelf met een speer - op de wand van de rots waarin ik woon. Gewoon voor de lol. En daarna kwam God van een andere planeet en leerde mij schrijven. Vreemd, eigenlijk gebruik ik jouw topic als basis voor mijn feedback dat overigens kant noch overkant slaat. In den beginne schreef ik; Ja, natuurlijk mag dat. Als basis!

4 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ja, natuurlijk mag dat. Dat verhaal waar je het over hebt is hoofdstuk 34 en het lijkt alsof er geen delen voor - of na - zijn geschreven. Wat ik je wel adviseer is de namen in deze korte verhaallijn exact zo te houden als ze nu zijn. Plagiaat is een middeleeuws begrip in Nederland. Heb je al een titel? Oh excuus, de roos! Mag ik jouw verhaal straks gebruiken als basis voor mijn boek? Vreemd, je wil het als basis gebruiken. Een basis kan ook een enkele steen zijn. Het zou een piramide kunnen worden. Vreemd, waarom vraag je dit? Stel, ik lees hoofdstuk 26 uit een boekje van Tom Clancy. Beetje mager. Gaat over een slechte Rus en een goede Mexicaan. En een muis. Vreemd, stel ik weet niets, [bijna de waarheid] - dan heb ik geen enkele basis om iets te doen. En met een stukje houtskool teken ik een rund - en mijzelf met een speer - op de wand van de rots waarin ik woon. Gewoon voor de lol. En daarna kwam God van een andere planeet en leerde mij schrijven. Vreemd, eigenlijk gebruik ik jouw topic als basis voor mijn feedback dat overigens kant noch overkant slaat. In den beginne schreef ik; Ja, natuurlijk mag dat. Als basis!
bedankt voor de tips ik ga ze gebruiken

6 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ik zou als ik jou was eens uitzoeken hoe oud het oorspronkelijke sprookje is. Na een bepaalde tijd vervalt enig copyright. De meeste sprookjes vallen niet meer onder copyright, maar er zijn nog mensen die sprookjes schrijven. Als het sprookje een duidelijke auteur heeft en minder dan een bepaald aantal jaren geleden is geschreven, (wat dat aantal is weet ik niet zo uit mijn hoofd) dan kun je je schuldig maken aan copyright schending. Houdt er verder rekening mee dat alhoewel het sprookje misschien geen copyright meer heeft, de vertaling waar je naar verwijst wel. Zoek dus het oorspronkelijke Engelse sprookje op.

9 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Die vertaling lijkt me van google of een andere vertaalmachine te zijn, ik kan me niet voorstellen dat een mens zo'n tekst zou opschrijven? Bij mijn weten moet de auteur 80 jaar overleden zijn voor het copyright vervalt (maar het kan zijn dat ik me vergis).

7 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
http://etc.usf.edu/lit2go/68/fairy-tales-and-othe…
Joseph Jacobs (29 August 1854 – 30 January 1916) English fairy tale: The Cat and the Mouse. Year Published: 1923.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Auteursrecht
Het auteursrecht op een werk vervalt zeventig jaar (te rekenen vanaf de 1e januari) na het overlijden van de maker van het betreffende werk. Na deze periode kan het werk vrij verspreid en aangepast worden.