14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker

een gedachte koesteren

Een gedachte koesteren. Kun je dat zeggen of is dat een rare uitdrukking? Bijv. ik koester de gedachte dat hij terugkomt.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Kijk even in de van Dale: 4 · (figuurlijk) (mbt. gevoelens en gedachten) huldigen hoop, liefde, wantrouwen, haat tegen iem. koesteren argwaan, boze gedachten koesteren het voornemen koesteren voornemens zijn ------- Het is dus een bestaande uitdrukking.

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Ik vind het mooi gezegd, rudolf. Ik dacht dat het ook correct was.

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
En dit keer ben ik dus zo'n iemand die gewoon even in het woordenboek had kunnen kijken. ;-) Dank voor jullie reacties. Soms ga je zo vreemd aankijken tegen een samenstelling van woorden dat je hopeloos in de war raakt.

14 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Ik vind het ook een mooie uitdrukking. Kan me echt zo voorstellen dat iemand die gedachte als een pluizig diertje in zijn handen houdt en aait en kroelt.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
En dit keer ben ik dus zo'n iemand die gewoon even in het woordenboek had kunnen kijken. ;-) Dank voor jullie reacties. Soms ga je zo vreemd aankijken tegen een samenstelling van woorden dat je hopeloos in de war raakt.
Dat klopt zeker, wat je daar zegt. Ik schrijf soms een woord en dan bedenk ik dat het echt niet goed kan zijn zo of in die betekenis. Alsof een woord je dan pas opvalt. Dus we nemen het je niet kwalijk dat je eraan twijfelde en zeker niet dacht dat het in het woordenboek zou kunnen staan. Je ziet wel, mijn digitale van Dale is me heilig geworden. Hij doet dagelijks goed werk :D

12 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Prachtig toch "een gedachte koesteren"? Bij het woord "koesteren" voel ik me geliefd, je koestert je kind, een koesterende gezelligheid, een éééénig woord. Dus als jij de gedachte koestert dat hij terugkomt, begrijp ik dat je er naar uitkijkt hem terug te zien. Lien

14 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ik vind het ook een mooie uitdrukking. Kan me echt zo voorstellen dat iemand die gedachte als een pluizig diertje in zijn handen houdt en aait en kroelt.
Mooi beeldend Micha!

13 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Koesteren, dat is een warm woord. Je kunt je koesteren in... of gewoon: je koestert je met de gedachte aan. Je koestert je. Kan goed, hoor. Klinkt een beetje knuffelig.