9 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Gestructureerd schrijven - wie wil een voorbeeld delen of helpen?

Hi allemaal,

Rond 2005 kreeg ik een idee voor een boek dat ik wilde schrijven. Mijn inspiratie was The Davinci Code van Steve Brown, in de trant van: Pak een esoterisch onderwerp, probeer dat te plotten in een verhaallijn die zich nu afspeelt, maar die ver teruggaat in het verleden, met feiten & fictie gecombineerd.

Ik heb toen eerst veel tijd geinvesteerd in het nadenken en uitwerken van de karakters. Ook heb ik veel tijd geinvesteerd in het voelen van de emoties van mijn hoofdpersonen, begrijpen wat hen drijft, waarom ze zijn wie ze zijn. 

Ik ben rond 2007 begonnen met schrijven en tot 2013 heb ik vlagen van inspiratie gehad waardoor ik nu rond de 25.000 woorden zit. Het enige dat ik nog niet heb is hoe het verhaal afloopt. Ik merk dat ik de structuur mis die ik nodig heb om naar een einde toe te schrijven. 

Nu door de hele Corona-situatie ga ik toch weer nadenken over het oppakken van het schrijven. Het staat op mijn bucketlist om ooit een boek uit te geven.

Ik kan mij voorstellen dat er hier personen genoeg zijn geweest die een soortgelijk iets hebben meegemaakt. Je hebt de juiste emoties en karakters, je hebt in grote lijnen het begin en ook bepaalde ontwikkelingen in het verhaal redelijk duidelijk, je mist alleen de structuur en de ervaring om het verhaal op een mooie manier af te ronden.

Is hier misschien iemand die wilt delen hoe zij dit hebben opgelost? Ik ben zonder het plot te kennen begonnen met schrijven, en merk dat ik hier continue op vast loopt. Ik heb gelezen dat je als schrijver ook een soort van framework kan opzetten dat je tijdens het schrijven helpt om dit te doorbreken. 

Mocht er iemand bereid zijn (in omgeving Amsterdam) om mij hierbij te helpen, dan kan ik beperkt ook de tijd vergoeden.

Om mijn verhaal niet teveel te verklappen kan ik wel een idee geven van wat ik wil bereiken:

• Neem het onderwerp 'Druïde, wat weten we daar nu echt van? Een oude man met medicijnen?
  • Iemand die nu leeft blijkt een verre afstammeling te zijn van een bekende Druïde
  • Deze persoon heeft in het hedendaagse leven last van psychoses. De huidige wetenschap zegt dat dit iets is dat wij met medicijnen moeten bestrijden
  • Ergens in het boek komen we erachter dat die psychoses niet een zwakte, maar eigenlijk juist een kracht zijn. Wij begrepen het gewoon verkeerd
  • De hoofdpersoon is zich hier in het begin niet van bewust, die denkt dat hij/zij inderdaad 'fixed' moet worden.
  • Een bedrijf komt erachter dat deze hoofdpersoon de opening kan zijn tot nieuwe/synthetische mogelijkheden die waarde op de markt kunnen betekenen en zij willen graag de hoofdpersoon hiervoor gebruiken/misbruiken. 
  • Vanuit hier ontstaat er een kat/muisspel dat ..... (dit is nog blurry)

NB. Mijn onderwerk gaat niet over een Druïde, maar een soortgelijk onderwerp. Verder, ala 'Dan Brown' bevat het verhaal heel veel grepen naar wetenschappelijke bevindingen die de lezer het idee moeten geven dat alles wel eens echt waar zou kunnen zijn.

Mocht je dit lezen en je denkt dat je mij een beetje kan helpen, ik zou een reactie echt super vinden. En zoals ik al zei, elke hulp is welkom. Een keer afspreken en samen brainstormen is misschien nog wel leuker. Alle hapjes/drankjes zijn voor mijn rekening :)

-Laartje

9 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Wha, je verhaalidee klinkt awesome. Ik zou het zelfs cool vinden als je je personages-met-onbekende-krachten letterlijk druïdes zou noemen, maar dat ben ik ^.^

5 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker

Uit hetgeen je vertelt, zit er inderdaad potentieel in je verhaal. Het is goed dat je met andere mensen brainstormt over hoe het kan aflopen. Ik geloof zelf sterk in structuur, en begin zelfs niet te schrijven aan scenes en dialogen als die structuur (middels een geschreven samenvatting van het ganse verhaal) van in het begin niet duidelijk is. Dat betekent niet dat die structuur niet kan wijzigen in de loop van het schrijven. Er kan altijd wel een verhaallijn toegevoegd worden, bv. over de impact van je onderwerp op een jan-met-de-pet personage, of over de familieleden van het hoofdpersonage (ouders, voorouders, ...) of er kan in de tijd gesprongen worden (in beperkte mate).

Het einde van het verhaal is heel belangrijk. In feite zou je tijdens het schrijven van het verhaal naar dat einde moeten toewerken, zodat het voor de lezer een logische ontknoping is. Het zou dus kunnen dat je delen van je verhaal moet herschrijven, voor een gepast einde.

Ik zou eerst kiezen welke soort afloop je wenst: een gelukkig einde, een ongelukkig einde, een open einde of een (tragi)komisch einde. Daarna kan je dit concreter gaan invullen.

Wat ook kan helpen is een soort mindmap te maken van alle vertakkingen die je onderwerp heeft (zelfs al komen niet alle vertakkingen aan bod in je verhaal). Mogelijks haal je hieruit dan inspiratie.

Ik woon niet in de buurt van Amsterdam. Dus daar afspreken zal niet gaan. Ik ben wel bereid om eens een videochat sessie te houden op computer (bv via Skype of Google Meet). Een vergoeding vraag ik niet, maar misschien wel het reviewen van een volgende verhaal van me. Laat maar weten of je dit wenst.

Vriendelijke groeten,

Carl

9 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Als antwoord op door Carl P. Dolkin

Hi Carl,

Dank je voor je reactie. Leuk om te horen dat je potentie ziet in het verhaal. Het wordt echt nog even stoeien met de verhaallijn de komende tijd. Ik ben te vaak vastgelopen door het gebrek aan structuur, dus ik ga daar nu eerst even flink in investeren. 

Woon je ver vanaf Amsterdam? Ik heb er geen probleem mee om een keer in de auto of op de motor te stappen. Videochat kan uiteraard ook, maar ik zit voor mijn werk al hele dagen met collega's achter een laptop met video aan, zeker nu met Corona. Afspraken in een openbare ruimte met een hapje/drankje trekt mij echt veel meer, ik mis de menselijke interactie zo enorm.

Voor alle duidelijkheid, ik was daar recent door iemand anders al op gewezen, Lara/Laartje is de naam van mijn hoofdpersoon. In het echte leven heet ik Dennis en ben ik een man van 45. Het kan maar duidelijk zijn :)

Mvg,

Dennis

3 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Ik ben een beginnend schrijver. Mijn verhaal is af en ik sta aan het begin van een mega-herschrijf van het hele verhaal.

Ik heb het inderdaad zo gedaan als hierboven beschreven. Ik heb eerst een heel raamwerk uitgewerkt van wat er per hoofdstuk(je) moet gebeuren, van begin tot en met het allerlaatste eind. Dat heeft echt heel erg goed geholpen om steeds goed te weten waar ik nu eigenlijk mee bezig was. Zonder het raamwerk zou ik heel veel aandacht kwijt geweest zijn puur met het op de juiste weg blijven. Nu had ik veel meer hersens vrij om te zorgen dat alle bijzaken een beetje klopten en open te staan voor elementen die het verhaal alleen maar sterker maakten.

Met het schrijven zelf ben ik inderdaad pas begonnen nadat ik mij een goed idee had gevormd van de afloop.

Gaandeweg is het verhaal zelf niet veel veranderd, wel zijn er een paar elementen in geslopen die ik van tevoren niet bedacht had en is de nadruk in het verhaal verschoven. Aanpassingen die denk ik heel goed zijn geweest, maar die ik zonder mijn raamwerk niet had kunnen bedenken. 

Succes, ik vind je verhaalconcept goed! 

9 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Als antwoord op door Martijn H

Hi Martijn,

Ik ben nu inderdaad begonnen met het 'skelet' van mijn boek. Ik merk nu al dat het meer vorm begint te krijgen dan hiervoor. Oeh, het is echt zo leuk en spannend allemaal. 

Leuk dat je het verhaalconcept goed vindt. Dit was maar een voorbeeld, het gaat nog een stuk dieper en over een ander esoterisch onderwerp. Ik ben echt benieuwd hoe het ontvangen wordt als het mij ooit lukt om het uit te geven.

Hoe lang heb jij gedaan over het schrijven? En zat je nog vaak vast een in een schrijversblokkade? Ben je ook van plan om het echt uit te geven?

9 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Laartje, als ik jouw "probleem" zo aanhoor, lijkt me de Snowflake Method wel iets voor jou, van Randy Ingermanson. Zelf gebruik ik die niet overigens. Er zijn verder genoeg andere boeken over plot en structuur. Ik heb een grote bibliotheek aan schrijfboeken. Stuur me maar een pb als je wat wilt lenen. (Aanbod geldt ook voor andere geïnteresseerden.). 

9 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Als antwoord op door Leonardo Pisano

Hi Leonardo,

Dank je voor de tips. Ik heb het op basis van eerdere tips inderdaad 'een beetje' op deze manier uitgewerkt. Ik ben nu op twee bladzijden en heb voor mijn gevoel 2/3de van mijn boek in hoofdlijnen op papier. Verder dan hiervoor.

Voor mijn hoofdpersoon heb ik al meerdere bladzijden met karaktereigenschappen en drijfvereren uitgewerkt, voor andere hoordpersonen iets minder, maar het begint te komen. 

Ik ga je tips gebruiken om er meer vorm aan te geven, leuk. 

Dank je!

3 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Als antwoord op door Laartje

Nadat het skelet of was, heb ik er drie of vier jaar over gedaan om het verhaal op te schrijven. Er waren een paar onderbrekingen, niet zozeer door een writer's block maar door persoonlijke omstandigheden. En het tempo lag altijd al vrij laag, door baan en gezin. Anderen zouden hetzelfde doen in minder dan een jaar.

Soms was het wel echt werken: omdat tijd zo schaars was, schreef ik soms ook met tegenzin. Doel 1 was echt om het hele verhaal uitgewerkt op te schrijven, niet om het meteen perfect proberen te doen. Ik wist van anderen dat de eerste versie toch altijd "ruk" is... 

Ik hoop dat het uiteindelijk lukt om mijn verhaal bij een echte uitgever uit te geven. Daarvoor moet ik echt nog veel verbeteren aan mijn schrijfstijl. Maar ik geloof in mijn verhaal en mijn zelfopgelegde deadline is 2030, dus ik heb nog even... (Lukt het niet, dan geef ik het alsnog zelf uit.)

9 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Als antwoord op door Martijn H

Hi Martijn,

Wat een enorm mooie drive heb jij. Een deadline in 2030, wow.

Ik ben 13 jaar geleden begonnen en heb toen in een periode van 6 jaar tijd flink wat onderzoek gedaan en +- 25.000 woorden op papier gezet. Voor mijn gevoel is mijn verhaal hiermee nog niet eens op 25% van mijn boek. Toen liep ik vast en heb ik de moed een beetje opgegeven. Toch is het altijd blijven knagen. 

Zo nu en dan vertel ik iemand over mijn poging tot schrijven en het verhaal dat ik had bedacht. Iedereen wil dat ik het af ga schrijven, ze vinden het een super verhaal. Dat zorgt er o.a. voor dat ik het nooit helemaal heb afgezworen.

Ik wil mij de komende 1-2 jaar meer gaan verdiepen in schrijfstijlen en misschien hier en daar een curus volgen. Ik denk nu hard na of ik https://www.schrijversacademie.nl/opleidingen/creatief-schrijven-compleet/ niet wil gaan volgen. Wel een flinke uitgave :)

Als ik nu doorzet, dan wil ik het verhaal toch echt wel binnen één jaar op papier hebben staan. Dan nog een jaartje bijschaven en herschrijven. Ik hoop dat ik 2023 haal als uitgave jaar. 

*spannend*

3 maanden 3 weken

Rol

• Gewone gebruiker

Klinkt als een erg leuk plot. Ik denk dat je een beetje tegen hetzelfde probleem loopt waar de meeste mensen zonder structuur tegenaan lopen, een erg leuk idee maar de weg door het verhaal heen vinden is erg lastig. 
Vooral belangrijk is dan ook dat je notities bij houd van dingen die je graag wil laten gebeuren en tijdens je schrijf werk ook je structuur probeert te maken.
Wat zijn de uiteindelijke doelen van de personages en hoe wil je ze de doelen laten bereiken (of juist laten falen). 
En wat is de uiteindelijke boodschap van het verhaal? Wat voor gevoel wil je achterlaten wanneer het boek dicht geslagen is. Dat zijn overwegingen die je misschien met een uiteindelijk einde kunnen helpen. 

Ik zelf heb in het verleden altijd een soort framewerk toegepast en ontdekt dat ik er zo van af dwaal, dat het framewerk geen zin leek te hebben voor me.
Nu schrijf ik voor het eerst zonder dat framewerk, maar merk ik toch dat ik er eentje kan bouwen en afbreken tijdens het schrijven. Het kost meer tijd en is zeker geen efficiënte manier van schrijven, maar mij persoonlijk helpt het wel door te blijven gaan en niet in de war te brengen. 

Mag ik je eens aanraden om naar een Canadese youtuber te kijken?
ShaelinWrites, ze is jong maar geeft geweldig advies. Ze is absoluut geen tegenstander van een goeie structuur toepassen, maar ze is één van de weinige mensen wie ook goed advies geeft voor mensen die zonder framewerk schrijven. 
https://www.youtube.com/watch?v=DkZSBS_YI1Q

9 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

Als antwoord op door Applecore

Hi, dank je, Ik ga het filmpje zo kijken :)

Ik ben inmiddels gestart met een framewerk op te stellen en merk dat het mij in ieder geval in deze fase al erg goed helpt. Zo heb ik nu iemand die mijn hoofdpersoon in het boek in het begin helpt. Later blijkt dat deze persoon een dubbele agenda heeft en weer later dat mijn hoofdpersoon dat stiekem al die tijd al wist. Zulk soort leuke plotwendingen zijn lastig om naar toe te schrijven als je ze nog niet vooraf duidelijk hebt... althans, voor mij dan!

Het probleem was denk ik dat ik tot nu toe een vrij sterk hoofdpersoon had met een mooi persoonlijk verhaal, mooie karakterontwikkeling, uitdagingen die op het pad kwamen enz. Wat nog ontbrak is de intriges, plotwendingen, verrassingen, de 'aha momenten' en uiteindelijk de ontknoping van het hele verhaal. Best wel belangrijke stukken dus. Ik begin dat nu al beter uitgewerkt te krijgen en krijg nu ook steeds meer zin om echt weer te gaan schrijven.