14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker

Schrijven Magazine nr 6 van 2008

Hadden we niet altijd een thread waarin we het laatste nummer van Schrijven Magazine bespraken? Ik kan het nergens (meer) vinden. Het decembernummer viel bij mij laatst op de mat en het is altijd wel leuk om het nummer even te bespreken.

13 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Het volgende nummer zal ook leuk zijn, bij de vooraankondiging las ik iets over historische personages en jouw naam :nod: Het decembernummer heb ik grotendeels doorgenomen. Ik begon met de Lange dagen, het (droom)debuut van... Leuk stukkie. De workshop over conflict vond ik leuk om te lezen. maar ik doe nooit de voorgestelde oefeningen. Doet iemand dat wel?

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Ik heb het Magazine nog niet ontvangen, en ik ben bang, het vorige óók niet. Maar ik wil er wel graag over praten. (Wordt moeilijk, zonder SM).

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Moeten er zweepjes bij??? Ik heb mijn blad half uitgelezen (eerst natuurlijk de wintervertellingen en het interview met Ondine) en toen opengeslagen op mijn tafel laten liggen. Mijn kanaries besloten (en dat mogen ze eeeeeecht niet, weten ze) om boven het blad, op de lamp te gaan zitten slapen. En nu is het danwel geen blaadje voor de kattenbak, maar toch zeker wel besmeurd met het een en ander. Gggrrr, als ze zich niet gedragen ga ik ze weer verbannen achter de tralies. :( Ik vrees dat dit niet echt een inhoudelijke bjdrage is aan de discussie :\\

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Moderator
  • Administratie
  • Beheerder
Hadden we niet altijd een thread waarin we het laatste nummer van Schrijven Magazine bespraken? Ik kan het nergens (meer) vinden. Het decembernummer viel bij mij laatst op de mat en het is altijd wel leuk om het nummer even te bespreken.
Zo hee, dat was lang geleden hoor Rudolf. Ongeveer voor het laatst toen jij lid werd. Maar wat mij betreft herstellen we die traditie in ere. Goed voor de feedback enzo (ben ik altijd erg gek op).
Ik heb het Magazine nog niet ontvangen, en ik ben bang, het vorige óók niet. Maar ik wil er wel graag over praten. (Wordt moeilijk, zonder SM).
Mail over het vorige nummer even naar de uitgever: info@virtumedia.nl. Dit nummer is wat vetraagd en kan bij sommigen pas dinsdag op de mat vallen. Ik heb het zelf ook nog niet.

13 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Goed plan en hel leuk. Eerlijk gezegd heb ik het hele nummer alleen nog maar gescand voor de wintervertellingen. Ik wil iedere dag beginnen om het hele blad uit t pluizen, letter voor letter. De voorgestelde oefeningen probeer ik daarna wel altijd. Ik smul van dit blad.

14 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
Die aankondiging is natuurlijk het belangrijkst, Merel. ;) Ik vond het weer een interessante uitgave. Ik lees Schrijven Magazine vaak ook niet zo snel. De ene keer spreken de onderwerpen me ook meer aan dan de andere keer, zoals bij elk tijdschrift. In het vorige nummer vond ik bijvoorbeeld het stuk over boekomslagen enorm interessant. Dit keer vond ik het stuk over setting zeer verhelderend. Ik was het er ook helemaal mee eens: het lijkt vaak geen prioriteit te hebben in Nederland. En de informatie over het boek over POD-uitgeven zal toch ook veel leden moeten aanspreken. Tot nu toe vind ik het dus een interessant nummer, maar ik heb ook nog niet alles gelezen.

14 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
En de informatie over het boek over POD-uitgeven zal toch ook veel leden moeten aanspreken.
Boeken over POD-uitgeven zijn altijd interessant. :nod: Ik heb hier nog steeds een SM liggen nummer 3 die ik nog helemaal moet doornemen.

14 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ik moet bekennen dat ik niet alle artikelen lees, alleen wat me aanspreekt. Alles wat met gedichten te maken heeft lees ik bijvoorbeeld niet :o . Van dit nummer heb ik tot nog toe alleen de wintervertellingen gelezen en het stuk over Pia.

12 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ik heb het stukje over Pia het eerst gelezen. Leuk, en het onbevangene dat ze met het schrijven had, vond ik heel herkenbaar. Verder het stukje Van talent naar beroep gelezen, omdat ik daar stiekem van droom.. Het commentaar dat Yke Schotanus op een ingezonden fragment levert vind ik ook altijd boeiend. Alleen snapte ik het deze keer niet helemaal, geloof ik. Schotanus heeft het over de groenblauwe ogen die de baby heeft en schrijft o.a.: ik blijf onzeker over mijn interpretatie, zowel waar het de groenblauwe ogen betreft als.. en verderop: Minder zeker ben ik over die ... en die groenblauwe ogen. Is het nou sterk dat de lezer 'weet' dat Taco die ogen ook heeft, of is het juist zwak dat er nergens een regel is die dat bevestigt. ??? In het fragment staat duidelijk: Taco's groenblauwe ogen schitteren vrolijk. Mis ik hier nu iets of ziet de commentator iets over het hoofd? Het antwoord is niet van levensbelang, maar ik ben toch nieuwsgierig of het aan mij ligt dat ik het niet snap.

13 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ha Lucas, ik ga de rapportage van jou zeker lezen in het volgende nummer!

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ik had ook het idee dat Yke het niet helemaal begrepen had, debutant. Het stond er overduidelijk dat hij ook die kleur ogen had.

14 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Inmiddels gekregen, heb hier en daar al wat gelezen. Ik bewaar het voor vanavond met een kopje thee op de bank.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Maar wat mij betreft herstellen we die traditie in ere. Goed voor de feedback enzo (ben ik altijd erg gek op).
Oke, dan hier een beetje feedback. Ik vind dat er opgepast moet worden dat het niet te veel een reclameblaadje gaat worden. Uiteraard heb je de reclames nodig om het blad rendabel te maken, dat snap ik ook wel. En sommige reclames zijn ook wel weer informatief. Maar ik tel zo al 9 en een kwart pagina reclame (ik tel de reclame voor het blad Schrijven en de online academie en het pluslidmaatschap dan even mee). Daarnaast nog vier pagina's interviews en voorbeschouwing van nieuwe boeken in de schrijfbieb. Informatieve reclame noem ik dat. Was dat altijd al zo, die verhouding? Valt het me nu pas op? Wat vinden anderen daarvan? Ik zie in het blad interessante artikelen over poza, poezie en toneelschrijven. Uiteraard was het interview met Pia de Jong favoriet :D Maar ik mis in het blad (opnieuw) aandacht voor het schrijven voor kinderen. Er staat wel een resume over een kindermiddag (door kinderen) maar niets over het schrijven voor kinderen. Dat is echt een aparte tak van sport. En er zijn zo vreselijk veel mensen die voor kinderen (willen) schrijven. Het blad laat een grote doelgroep liggen, naar mijn idee. Mijn ideeenlijstje voor kinderen: - ook een tekstuur voor kinderen. Afwisselend de ene keer een kinderverhaal door Wim Daniels en de andere keer een kindergedicht door Joke van Leeuwen (ik noem maar wat, er zijn veel deskundigen op dit vlak) - een workshop schrijven van prentenboekverhalen (door de combinatie beeld/woord ook een aparte tak van sport) - debutanten van kinderboeken. Te denken valt aan iemand als ons aller Ing en we hebben er het komend jaar nog tig hier op het forum waar je uit kunt kiezen. Graag in elk blad een :nod: - de waarde van wedstrijden voor kinderboekenuitgevers en de waarde van die wedstrijden voor wannabee schrijvers. Uitgevers als Gottmer (Heksen, trollen, glazen bollen), Nino (historische reeks), Averbode (Vlaamse filmpjes), Pica (gestreepte boekjes), Clavis (prentenboekenwedstrijd), Ploegsma?? (hockeyboekwedstrijd) putten voor nieuwe voorraad uit ingezonden werk bij wedstrijden. Wat levert dat de uitgever en de schrijver op? Er zitten wat winnaars en verliezers op dit forum, dus een enquete is snel geregeld. - Vergelijking van kinderliteratuur met kinderlectuur. Een Lucas in de sneeuw van Koos Meinderts bij Lemniscaat afgezet tegen een willekeurig luchtig boek van de Eekhoorn of zo. Waarschijnlijk zijn er wel twee boeken te vinden over hetzelfde onderwerp met een heel andere insteek. - Veel beginnende kinderboekenschrijvers hebben geen flauw benul van de fondsverschillen tussen uitgevers. Boeken van de Eekhoorn (waar ik overigens ook twee 'goedkope' boeken voor heb geschreven) kun je tegenwoordig ook voor 2 euro kopen bij de Action, kinderboeken van gerenomeerde uitgeverijen staan duur te koop in de kinderboekhandel. Verschillen ze in meer dingen dan alleen in de prijs? - Een wedstrijd: schrijf een kinderverhaal met het thema van de kinderboekenweek. Daar hadden we het al eens bilateraal over :nod: - De ontwikkeling van real-live boeken voor pubers. Denk aan de Slashreeks bij Querido (gerenomeerde schrijvers schrijven een boek samen met een jongere met een bewogen leven), de boeken van Helen Vreeswijk die gebaseerd zijn op haar ervaringen als rechercheur, een boek als 'De duik' van Therese Major, geschreven over en met een jongen die verlamd raakt door een duik. Literaire non-fictie. Wat betekenen die boeken voor de lezers. Volgens mij zijn ze razend populair. Kortom, als ik nog even nadenk heb ik ideeen zat om twee jaar lang een behoorlijk gehalte aan 'schrijven voor kinderen' in het blad op te nemen. :D Ben ook benieuwd naar reacties van anderen.

14 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
De laatste Schrijven heb ik wel binnen maar nog niet gelezen (oeps), over een week is er rrrrrust, dus dan lukt het vast. Net als Zjors vind ik het aandeel kinderboeken erg karig vertegenwoordigd, in mijn ogen een gemiste kans want er zijn veel auteurs die juist die doelgroep voor ogen hebben. Ik wil best brainstormen over mogelijke invalshoeken, maar eerst zou ik willen weten of er een reden is waarom er zo weinig aandacht voor is?

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
O ja, wat ik ook nog dacht: vroeger was ik altijd heel erg blij met de agenda waar alle wedstrijden en cursussen in stonden. Maar nu dat alles op de site hetzelfde en nog uitgebreider te vinden is dacht ik: ruim die twee pagina's voortaan maar in voor de 'kinderenschrijvers'. :D

13 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Net als debutant begrijp ik het commentaar van Yke niet helemaal. Het staat duidelijk in de tekst, die groene ogen. Hij heeft het gewoon gemist. Verder niks. hoewel het een van mijn favorieten blijft. En nou ja, eerlijk is eerlijk. Een commentator mist wel vaker iets. Kijk maar naar studio Sport, m.n. als onzer MartSmeets bezig is. Ik gruw van deze man terwijl hij door heel Nederland op handen gedragen wordt. Ooit was hij verslaggever van een plaatselijk voetbalclubje uit een aangrenzend iets op de kaart. Toevallig zat hij toen naast ons aan een tafeltje in een restaurant met de voetbaljunioren. Tjongejonge, commentator? vader van Nederland op en top. Hij mist iets. Kortom: iedereen mist ooit wel iets, ongeacht de manier waarop zijn brood verdient wordt. Hij zij hen vergeven.

13 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Net als debutant begrijp ik het commentaar van Yke niet helemaal. Het staat duidelijk in de tekst, die groene ogen. Hij heeft het gewoon gemist. Verder niks. hoewel het een van mijn favorieten blijft. En nou ja, eerlijk is eerlijk. Een commentator mist wel vaker iets. Kijk maar naar studio Sport, m.n. als onzer MartSmeets bezig is. Ik gruw van deze man terwijl hij door heel Nederland op handen gedragen wordt. Ooit was hij verslaggever van een plaatselijk voetbalclubje uit een aangrenzend iets op de kaart. Toevallig zat hij toen naast ons aan een tafeltje in een restaurant met de voetbaljunioren. Tjongejonge, commentator? vader van Nederland op en top. Hij mist iets. Kortom: iedereen mist ooit wel iets, ongeacht de manier waarop zijn brood verdient wordt. Hij zij hen vergeven.

14 jaar 6 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Maar wat mij betreft herstellen we die traditie in ere. Goed voor de feedback enzo (ben ik altijd erg gek op).
Oke, dan hier een beetje feedback. Ik vind dat er opgepast moet worden dat het niet te veel een reclameblaadje gaat worden. Uiteraard heb je de reclames nodig om het blad rendabel te maken, dat snap ik ook wel. En sommige reclames zijn ook wel weer informatief. Maar ik tel zo al 9 en een kwart pagina reclame (ik tel de reclame voor het blad Schrijven en de online academie en het pluslidmaatschap dan even mee). Daarnaast nog vier pagina's interviews en voorbeschouwing van nieuwe boeken in de schrijfbieb. Informatieve reclame noem ik dat. Was dat altijd al zo, die verhouding? Valt het me nu pas op? Wat vinden anderen daarvan?
Dat viel mij ook op.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Maar het pluslidmaatschap is niet hetzelfde als een abonnement op het blad Schrijven, Sietske. Verwar je die twee nu? Het pluslidmaatschap gaat over extra dingen die je op deze site hebt en korting bij boeken en cursussen en zo. En het is wel logisch dat daarvoor reclame wordt gemaakt in het blad, maar het wordt me een beetje veel die reclame merk ik.

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Er is sowieso iets met het verschil tussen kinder-/jeugd- en volwassenenliteratuur. In de boekwinkel staan de schappen vól met volwassenenliteratuur, en er is een apart hoekje voor de kinderen. Ik snap wel dat die boeken niet door elkaar moeten staan, maar de ruimte voor kinderboeken is meestal stukken kleiner dan de ruimte voor volwassenen, terwijl ik me afvraag waar er meer van zijn: volwassenen of kinderen. In Schrijven Magazine vind je inderdaad ook dat stramien terug. Waar ligt dat aan? Er zijn zóveel thema's die zowel voor kinderen als volwassenen interessant zijn, bijvoorbeeld ziekte en gezondheid, reizen, vriendschap, etc. Ik verbaas me er ook over dat de volwassenenliteratuur zo vol zit met titels van bijvoorbeeld allochtone schrijvers (die zijn best hot), maar zijn er dan zo weinig allochtone kinderboekenschrijvers of auteurs die over allochtone thema's schrijven en daar ook echt aandacht voor krijgen? Wie kan er bijvoorbeeld, behalve Anne Frank, nu een kinder- of jeugdboek noemen vanuit een Joods perspectief? Of een boek, volkomen vanuit de Arabische kinderwereld beschreven? Of ... Een blad als Schrijven Magazine zou daar best als een bok op de haverkist op mogen zitten. Een signalerende functie hebben. Het is wel een beetje een volgzaam blad, eigenlijk, wat dat betreft. Weet iemand wat de doelstelling van het blad is?

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Ik verbaas me er ook over dat de volwassenenliteratuur zo vol zit met titels van bijvoorbeeld allochtone schrijvers (die zijn best hot), maar zijn er dan zo weinig allochtone kinderboekenschrijvers of auteurs die over allochtone thema's schrijven en daar ook echt aandacht voor krijgen? Wie kan er bijvoorbeeld, behalve Anne Frank, nu een kinder- of jeugdboek noemen vanuit een Joods perspectief? Of een boek, volkomen vanuit de Arabische kinderwereld beschreven? Of ...
Een beetje off-topic, maar ik lees nu 'De gelukvinder' van Edward van de Vendel, samen met Anoush Elman. Een van de slashboeken waar ik het hierboven over had. Weliswaar niet geschreven door een allochtone schrijver (ik denk dat Edward het meeste heeft geschreven), maar helemaal de actualiteit volgend. Het gaat over een Afghaanse jongen van 10 die met een deel van zijn familie naar Nederland vlucht. Het leven in Afghanistan komt uitgebreid aan bod. Een C-boek, dus voor de jeugd. Er was laatst een krantenartikel dat allochtonen bijna nooit over allochtonenproblematiek willen schrijven voor kinderen, ondanks de subsidie die daarvoor verstrekt wordt. Maar we dwalen af van het blad Schrijven. Ik neem aan dat Louis wel kan vertellen wat de doelstelling van het blad is.

13 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Maar ik mis in het blad (opnieuw) aandacht voor het schrijven voor kinderen. Er staat wel een resume over een kindermiddag (door kinderen) maar niets over het schrijven voor kinderen. Dat is echt een aparte tak van sport. En er zijn zo vreselijk veel mensen die voor kinderen (willen) schrijven. Het blad laat een grote doelgroep liggen, naar mijn idee. Mijn ideeenlijstje voor kinderen: ... Kortom, als ik nog even nadenk heb ik ideeen zat om twee jaar lang een behoorlijk gehalte aan 'schrijven voor kinderen' in het blad op te nemen. :D
Ben het helemaal met Zjors eens! Als het blad binnenkomt kijk ik meteen of er iets in staat dat van belang is voor 'ons', kinderboekenschrijvers. Dit nummer was dat niks. Het zou heel leuk zijn als er een rubriek tekstuur schrijven voor kinderen ingevoegd zou worden. Naast info over nieuwe kinderboeken en debutanten. Want net als Zjors heb ik het idee dat een groot deel van de lezers van het blad zich bezig houdt met schrijven voor kinderen.

14 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Dag Zjors, Goede suggesties, prima, dat waardeer ik zeer. Het probleem is een beetje dat jij toevallig een sterke focus op kinderboeken hebt, terwijl ik als hoofdredacteur een veel bredere blik moet hebben, op alle genres en subgrens. Wat je zegt, klopt dus wel, maar hetzelfde kun je ook beweren voor mensen die levens- en familieverhalen schrijven (autobiografisch), reisverhalen, columns, thrillers en chicklit - allemaal razendpopulaire genres die breed beoefend worden, maar die ook allemaal - en terecht - aan bod willen komen. Vandaar dat we wat meer streven naar onderliggende technieken en ideeën, zoals deze keer over het gebruik van ruimte, de noodzaak tot conflictstof en de invloed van beeld op schrijven en andersom. Daar hebben alle genres iets aan. Maar nogmaals: je suggesties zijn zeer welkom, en we gaan er zeker iets mee doen. Wat het commerciële aspect betreft kan ik alleen maar zeggen dat het bittere noodzaak is om bladen zoals deze te doen overleven. We werken - anders dan tien of vijf jaar geleden - zonder een cent subsidie en uitgever Virtumedia heeft tot nu toe voornamelijk geinvesteerd in dit magazine. Reclame is dus meer dan noodzakelijk, zeker in de zware economische tijden die we nog tegemoet gaan. (Nee, wij krijgen geen ondersteuning van Plasterk ;-)). Bovendien had het tijdschrift tot enkele jaren geleden altijd 40 pagina's omvang, met daarin enkele adverententiepagina's. Nu is het al een tijdje 48 pagina's, waarvan gemiddeld zo'n 8 aan advertenties - van onszelf en van anderen. Dus qua inhoud hoeven lezers er zeker niet onder te lijden

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
[ ... ] hetzelfde kun je ook beweren voor mensen die levens- en familieverhalen schrijven (autobiografisch), reisverhalen, columns, thrillers en chicklit - allemaal razendpopulaire genres die breed beoefend worden, maar die ook allemaal - en terecht - aan bod willen komen. [ ... ]
Ik ben maar even zo vrij om hier op te reageren, hoewel het bericht aan Zjors gericht is. :) De genres die je hier noemt, Louis, zijn zonder uitzondering voor volwassenen. Dus hetzelfde kun je niet beweren voor kinderliteratuur. Dat is niet een genre, maar een aparte, grote doelgroep. (Wat het commerciële betreft, zolang het met schrijven te maken heeft, heb ik er geen moeite mee. Die reclame is ook een vorm van informatie, en als men bereid is die tegen betaling te verstrekken, is dat voor iedereen mooi meegenomen). Maar ik ben nog wel benieuwd naar de doelstelling van het blad. Ooit zal die - zeker als het blad vroeger gesubsidieerd was - geformuleerd zijn.

16 jaar 3 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
Dat snap ik ook wel, van die advertenties. Anders overleeft een blad niet. Maar het viel me gewoon op en nu je zegt dat er nog net zoveel inhoud in staat als eerst, alleen extra pagina's advertenties ben ik gerustgesteld. :nod: Wat betreft je redenatie over de genres ben ik het absoluut oneens met je. Je noemt hier de genres uit de volwassenenboeken en zegt in een adem dat kinderboeken ook een genre is. Dat is niet zo. Je hebt volwassenenboeken met de vele genres die jij noemt. Ik ben het met je eens dat je algemene artikelen vaak op al die genres zou kunnen toepassen. Artikelen zoals het gebruik van ruimte. Maar je hebt: volwassenenboeken en kinder/jeugdboeken. Naast elkaar. Kinderboeken zijn geen subgenre naast de boeken die jij noemt. Hoe leg ik dat nu uit zodat er een knop omgaat in het denken wat dat betreft. Visualiseer even: Zet bovenaan: boeken Daaronder twee categorieen: voor volwassenen en voor kinderen En trek van daaruit lijntjes van je volwassenenboeken naar de verschillende genres en vervolgens vanuit je kinderboeken naar even zovele genres. Dat deel is nu nog leeg in je redenatie. Er bestaan ook kinderthrillers, kinderfantasy, waargebeurde verhalen, inzichtgevende verhalen, luchtige lectuur, literatuur, prentenboeken enz enz. Maar, en nu komt het: je algemene artikelen zijn daar, anders dan jij denkt, vaak niet op van toeassing. 'Gebruik van ruimte' moet in een kinderboek heel anders dan in een boek voor volwassenen. Show don't tell moet in sommige kinderboeken heel anders dan voor volwassenen. In een aantal gevallen moet je show and tell doen. Combinatie beeld/tekst is bij uitstek een fenomeen in kinderboeken maar aan dit artikel in Schrijven over dat onderwerp heeft de kinderboekenschrijver niets. Daar zijn echter wel heel interessante artikelen over te schrijven. Zaken als personages voor kleine kinderen schetsen in de tinten zwart of wit in plaats van de round characters in volwassenenliteratuur hebben een functie in bepaalde kinderboeken, en zijn verfoeilijk in de grotemensenboeken. Opbouwen van spanning in een thriller is heel anders dan in een kinderboek waar je veel meer lineair moet werken en waarbij je rekening moet houden dat een kind vaak maar een paar bladzijden per dag kan lezen en dus alle stiekeme aanwijzingen van pagina's terug weer vergeten is. Dat werkt gewoon anders. Een artikel daarover is dus niet universeel (een aantal onderdelen natuurlijk wel). Je hebt dus als schrijver van boeken voor kinderen weinig aan artikelen over de genoemde onderwerpen. Ik heb ook niet het idee dat de schrijvers van deze artikelen een kinderboek (ook) in hun achterhoofd hebben als ze focussen op de doelgroep. Dat soort dingen bedoel ik dus als ik zeg dat dit blad gemaakt is voor de schrijver van volwassenenliteratuur. De artikelen die het bevat zijn niet een op een en vaak zelfs helemaal niet toepasbaar in de kinderliteratuur. Zie de kinderboeken niet meer als genre, maar als een aparte tak van de boekenwereld. Een tak die volgens mij minstens net zo groot is als ik zie wat er aan kinderboeken per jaar uitkomt. En je hebt gelijk: ik ben gefocust op kinderboeken, het is tenslotte mijn vak. Toch kan ik wel erg genieten van de artikelen in Schrijven, anders was ik al niet zveel jaren abonnee (vanaf de allereerste les die ik op een cursus volgde waarbij Judy ons een oud exemplaar van het blad in handen duwde met de boodschap: lid worden!). Maar eerlijk gezegd heb ik aan het blad weinig voor mijn ontwikkeling als kinderboekenschrijver. Wel schrijf ik ook voor volwassenen en daar zie ik veel meer dingen toepasbaar zijn. Zo, dit was even mijn pleidooi weer om de kinderboeken uit het frobelhoekje te krijgen en als volwaardige tak van sport te laten zien. :\\ En nu ga ik even met een pruillipje zitten mokken: waarom krijgen 'wij kinderboekenschrijvers' ook niet minstens twee pagina's zoals de dichters ook krijgen? En liefst vier. Een tekstuurdeel elke keer en een specifiek artikel over het vak. Ruimte kun je halen door de agenda voortaan weg te laten. Die staat al op de site en daar kun je naar verwijzen :D (Zie je wel, ik denk wel mee)

16 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
Kan er een hier-ben-ik-het-volkomen-mee-eens-smiley ontworpen worden? :thumbsup: :!: , Zjors. Je legt uit wat ik bedoel.