Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Onderbroken zinseinde, hoe spel je dan?

Als je in de directe rede schrijft en iemand iets zegt en onderbroken wordt, schrijf je een streepje in plaats van drie puntjes. Zover was ik inmiddels. Maar komt het streepje aan het laatste woord vast, of komt er eerst een spatie? En als de zin doorloopt, komt er dan een komma voor het dialoogteken sluiten, of valt die weg? En als de zin niet doorloopt, komt er dan een punt of niet? Hm, kan de zin eigenlijk wel doorlopen, als de spreker onderbroken wordt? :confused: Tijd dat ik Renkema bestel geloof ik :O (Zo maar) Een voorbeeldje: 'Stel je eens voor dat-' Haar vader onderbrak haar ruw. Of: 'Stel je eens voor dat - .' Haar vader onderbrak haar ruw. Of: 'Stel je eens voor dat -' Haar vader onderbrak haar ruw. Of nog weer anders?

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou zelf voor drie puntjes kiezen. 'Stel je voor dat...' Haar vader onderbrak haar ruw.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een streepje geeft aan dat een zin afgebroken wordt, drie puntjes dat de persoon in kwestie zelf de zin niet afmaakt. Volgens mij is het de derde, maar ik ben te lui om het op te zoeken. Dus wat dat betreft sluit ik me bij Zjors aan ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
'Stel je eens voor dat -' Haar vader onderbrak haar ruw. De ... vertraagt vind ik :nod: - niet. Dat is gewoon onderbroken worden.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb zojuist via bol.com de Renkema maar besteld. Het overkomt me toch net iets te vaak dat ik iets niet weet. :O Ik dacht zelf trouwens ook dat het de derde was, maar wist het niet zeker.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een streepje geeft aan dat een zin afgebroken wordt, drie puntjes dat de persoon in kwestie zelf de zin niet afmaakt.
Dat is hier toch het geval? In Renkema staat het volgende voorbeeld (beletselteken): "Ik heb het echt gepro..." "Ja dat zal wel!" Dit voorbeeld lijkt me vergelijkbaar met die in de openingspost. Overigens moeten de puntjes bij een onafgemaakt woord direct na de laatste letters en in alle andere gevallen na een spatie.

Lid sinds

18 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
A. http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/312 (gedachtenstreepje ´U gebruikt gedachtestreepjes als u een zin onderbreekt met een korte zin (of een deel daarvan)´ ) B. http://taaladvies.net/taal/advies/tekst/90/ (beletselteken ´Het kan aangeven dat een gedachtegang niet helemaal wordt afgemaakt en dat de lezer geacht wordt dat wat ontbreekt zelf aan te kunnen vullen´). Overigens wordt je hier niet veel wijzer van. Je onderbreekt de zin, dus ik zou zeggen optie A (geen punt of komma na het streepje overigens, staat er ook in). Gevoelsmatig zeg ik ook optie A. Het is een botte onderbreking, en de puntjes verzachten het juist, geven een gevoel alsof de spreker twijfelt, dromerig is. Maar in de vooorbeelden van taalunie wordt de zin onderbroken en na het volgende gedachtenstreepje voortgezet. Hmm. Optie B dan toch maar? Dat klopt niet met mijn gevoel. Als ik de utleg lees van taalunie klopt het ook niet, want Trenke wil juist niet dat de lezer de zin aanvult, de rest van die zin blijft in de lucht hangen. Ik zou het dus de taalunie vragen (en dan nagaan wie sneller is, bol of unie).

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik het goed gelezen heb in de Renkema (bladzijde 370 in de grote) moet een plotselinge onderbreking in de zin met drie puntjes worden aangegeven. Het gedachtestreepje (blz 367) mag in drie gevallen gebruikt worden: -onderbreking van een gedachtegang; -aanduiding van een verrassende wending; -markering van leden van een opsomming. Voordat iemand op de proppen komt dat het ruw afbreken van een zin een onderbreking van een gedachtegang is, het voorbeeld in de Schrijfwijzer; Weet jij waar Hans - o, daar is hij al! Zou dat in een dialoogvorm zijn: 'Weet jij waar Hans..' 'Hij komt er juist aan!' Nogmaals, iedereen, maar dan ook iedereen die regelmatig vragen heeft over stijl en grammatica; rep u naar de boekenwinkel en koop de Schrijfwijzer van Renkema. Het is een investering in uw schrijfcarrière. Ik zal voor eeuwig een probleem hebben met die en dat, maar dan snuffel ik in de schrijfwijzer en dan kan ik weer verder. De discussie over het ruw afbreken van een zin, dat dit enkel met een streepje kan worden aangeduid worden, heb ik ook al eens gevoerd met een lerares Nederlands. Zij wees mij er fijntjes op dat zo'n streepje stripboekentaal is. Maak er uw gedacht van, zeggen ze hier, en hou het voortaan op puntjes.

Lid sinds

6 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het gedaan met een hele kastlijn. Puntjes geven aan dat degene die praat pauzeert. Dus het is nu zo: Ik ben zo kwaad. 'Je moet niet denken dat ik me hier zomaar bij neer—' 'Ik denk helemaal niets,' zegt hij minzaam.

Lid sinds

6 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou ervoor kiezen om de Renkema te bestellen :lol:
Misschien moet ik dat ook even doen. Hoewel, ik slik even van de prijs.