Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

ISBN veranderd = inhoud ook veranderd??

Hallo Allemaal, Ik ben momenteel bezig met het inkopen van mijn schoolboeken, maar heb nu wel even een vraag over die mooie ISBN-nummertjes die op ieder boek staat. Het heeft niet echt te maken met het schrijven hier op dit forum, maar misschien weten jullie er toch wel iets vanaf? Wat ik namelijk wil weten is of de inhoud ook veranderd kan zijn als het ISBN-nummer veranderd is. Ik weet wel dat het ISBN-nummer veranderd als er een (herziene) druk is... maar verder?? En wat als wel het ISBN-nummer verandert is, maar niet het druknummer? Wie kan mij het verlossende andwoord geven? Het zal me in ieder geval kapitalen kosten (of schelen).

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline Ik weet het niet precies maar zeker is, dat bij mij de drukker op de omslag een ander ISBN nr. drukte dan wat in het boek staat en wat wel juist is. Zulke dingen gebeuren en dit werd pas ontdekt toen de bibliotheek er erg in had. Misschien kun je dus het beste het ISBN nr aanhouden wat in het boek staat, meestal is dat het oficieel geregistreerde nummer. Groetjes van Roos van den Bergh dag

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Roos (en anderen), Het gaat niet om de isbn-nummers die op de boeken staan, maar die op mijn boekenlijst staan. Die komen nagenoeg overeen, al hebben de oude nummers 3 cijfers voor de cijferreeks minder en is enkel het laatste cijfertje anders. Voorbeeld: 9789055744909 9055744905 Snappen jullie het?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan heb je nu een EAN en geen ISBN meer al wordt het nog wel zo genoemd. (13 cijfers) en het klopt dat er dan een code van 3 cijfers voor komt en dat het controlegetal (het laatste getal) daarmee verandert. Ben je een dummy? :tear: Dan mag je dit downloaden en ben je daarna een slimmy :lol: https://portal5.boekhuis.nl/portal/page?_pageid=1… Als de inhoud van een boek wijzigt krijgt het een nieuw ISBN of nu dus een nieuw EAN. Dan is het een echt gewijzigde druk, dus niet alleen de spelfoutjes er nog uit. Het lijkt me dat je deze boeken met oud ISBN kunt vergelijken met boeken met nieuw EAN, al weet je wel zeker dat ze een paar jaar oud zijn.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Roos (en anderen), Het gaat niet om de isbn-nummers die op de boeken staan, maar die op mijn boekenlijst staan. Die komen nagenoeg overeen, al hebben de oude nummers 3 cijfers voor de cijferreeks minder en is enkel het laatste cijfertje anders. Voorbeeld: 9789055744909 9055744905 Snappen jullie het?
Dan is het een ISBN-10 wat is geconverteerd naar een ISBN-13 (ik werk bij het Centraal Boekhuis). Omdat de ISBN's met 10 cijfertjes op begonnen te raken is er een paar jaar geleden besloten om over te stappen naar ISBN's met 13 cijfers. Oudere boeken die nog een ISBN met 10 cijfers hebben zijn grotendeels geconverteerd naar een ISBN met 13 cijfers. (97890 ipv 90 aan het begin, en het laaste cijfer, het zogenoemde controlegetal is anders). Zal dus inderdaad een herdruk zijn, maar hoeft dus niet perse een gewijzigde herdruk te zijn. Wat Zjors zegt klopt gedeeltelijk, het ISBN komt nu overeen met de EAN, maar het is wel degelijk een ISBN hoor, die met de 13 cijfers.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Siobhan, dus als ik het goed begrijp is het nieuwe getal nu tegelijk de ISBN en de EAN? :confused: Zou wel handig zijn, scheelt weer een nummer :)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Waus: ja inderdaad. Kijk maar eens achterop een redelijk nieuw boek. Boven de streepjescode staat het ISBN, onder de streepjescode staat de EAN. Deze 2 zijn hetzelfde, alleen staan er bij de EAN wat streepjes tussen. O ja [muggeziftermode on] Het is trouwens ISBN of ISB-Nummer en niet ISBN nummer. De laatste N in ISBN staat namelijk al voor nummer :D [\muggeziftermode]

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof dat ik het nog steeds niet helemaal snap... Maar ik zal er morgen verder naar kijken. Ik vind het voor vandaag wel weer goed geweest.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lees morgen die link voor die dummy's maar Eline, daar staat het heel duidelijk uitgelegd. :nod:

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Siobhan: Ik weet dat het zo is ISBN, maar dat klinkt zo raar in mijn oren, dat ik er ISBN-nummer van maak.
:lol: ja, dat had ik ook, toen ik net bij het CB werkte. Tot ik veelvuldig op mijn vingers werd getikt door mijn collega's :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Roos (en anderen), Het gaat niet om de isbn-nummers die op de boeken staan, maar die op mijn boekenlijst staan. Die komen nagenoeg overeen, al hebben de oude nummers 3 cijfers voor de cijferreeks minder en is enkel het laatste cijfertje anders. Voorbeeld: 9789055744909 9055744905 Snappen jullie het?
Dan is het een ISBN-10 wat is geconverteerd naar een ISBN-13 (ik werk bij het Centraal Boekhuis). Omdat de ISBN's met 10 cijfertjes op begonnen te raken is er een paar jaar geleden besloten om over te stappen naar ISBN's met 13 cijfers. Oudere boeken die nog een ISBN met 10 cijfers hebben zijn grotendeels geconverteerd naar een ISBN met 13 cijfers. (97890 ipv 90 aan het begin, en het laaste cijfer, het zogenoemde controlegetal is anders). Zal dus inderdaad een herdruk zijn, maar hoeft dus niet perse een gewijzigde herdruk te zijn. Wat Zjors zegt klopt gedeeltelijk, het ISBN komt nu overeen met de EAN, maar het is wel degelijk een ISBN hoor, die met de 13 cijfers.
Zou ik het boek wat hierboven als voorbeeld staat dan dus wel kunnen kopen? Want alleen het laatste cijfertje is inweze anders. Ik moet het natuurlijk wel kunnen gebruiken voor mijn studie. Wat zou jij me aanraden als boekdeskundige van de ISBN? :P

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou Zjors.. bedankt!! Ik denk dat ik het begrepen heb, maar zou iemand dat willen bevestigen voor mij?? Als ik het goed begrijp maakt dat laatste cijfertje niets uit, omdat het maar een controlecijfertje is.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi €line, Ja inderdaad, dat laatste cijfer is een controle getal en is dus alleen veranderd omdat het ISBN met 10 cijfers is omgezet naar het ISBN met 13 cijfers. Hieruit is dus niet af te leiden of het een gewijzigde of een ongewijzigde herduk betreft. Echter, omdat ik nu op mijn werk zit heb ik het even voor je na kunnen kijken. Deze titel stamt uit 2006 (1e druk). Er is geen herdruk geweest, dus waarschijnlijk staat op het boek nog gewoon het ISBN met 10 cijfers, maar hebben ze deze titel ook bekend gemaakt met het 13 cijferige ISBN. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is... Groet, Siobhan

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt Siobhan. Ik had het er inmiddels al op gewaagd, en heb nu 2 boeken (van de 26 :S) gekocht. Het gaat niet echt hard, maar het begin is er.