Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Schrijfsoftware

Al wegtypend in mijn Scrivener-applicatie vroeg ik mij ineens af: Zijn er hier schrijvers die speciale schrijfsoftware gebruiken, voor welk deel van het proces dan ook? Al surfend kom je op zoveel geweldig klinkende speeltjes, van plot-bouwers tot personage-uitvinders en veredelde tekstverwerkers. Ik vermoed dat de meeste leuker zijn dan ze nut hebben, maar misschien denkt iemand daar anders over...?

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hee, heb ik dan iets gedaan wat niet kan? Namelijk tekst in hoofdstukken zetten? Dat heb ik toch echt gedaan. Ik zal dat met die sterretjes eens proberen, want ik heb nu nog niet helemaal door wat de toegevoegde waarde is van dit programma.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, in het vakje ´chapter´. Interessant programma is dit. Iedereen doet het weer anders. :D Nog even gecheckt: mijn tekst staat in ´hoofdstuk´. Ik heb ´create new chapter´ aangeklikt en het daarin gezet. Ik heb ook een paar scenes die onder hoofdstuk 1 vallen. Wonderlijk hoe engels en nederlands door elkaar heen lopen trouwens.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb ywriter al een poosje niet gebruikt (alleen voor eerste versies, daarna gaat het in Word verder als geheel) dus helemaal snappen doe ik het niet. Misschien loop ik een versie achter of zo ...

Lid sinds

14 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ben ook al een tijd met YW bezig. In het begin is het wennen, maar naarmate ik er meer mee werkt, ontdek ik steeds meer mogelijkheden. Op zich vindt ik het prettig werken. Ik schrijf vaak stukjes van mijn verhaal, naar gelang mijn inspiratie/ideëen en de tijd die ik beschikbaar heb om wat te schrijven. Borrelt er een idee in me op, ga ik snel even zitten en knal het op papier, in dit geval in een chapter/sceneblokje. Chapters die "af" zijn hernoem ik in het NL als Hoofdstuk. Zo zie ik in één oogopslag welke chapters nog bewerkt moeten worden. Soms gebruik ik de outline ed functie. De volgorde komt later wel. Om te ordenen is YW dan fijn. Door je losse schrijfsels in scenes te zetten en die later te mixen, krijg je vaak verrassende teksten. Je kunt ook die volgorde blijven veranderen, ook de chapters zijn door elkaar te gooien. Ik vind het ook heerlijk mijn notities direct bij mijn schrijfsels te kunnen plaatsen; tijdslijnen, foto's, persoonsbeschrijvingen, plaatsbepalingen losse opmerkingen ed. Dan hoef ik niet te wisselen van programma (Word ed) tijdens het schrijven. Die opmerkingen blijven ook bij de betreffende scene staan. De getelde woorden en zinnen ed. komen goed van pas om hoofdstukken- en scenelengte te bepalen. De scenes bevatten in mijn geval paragrafen met alinea's. Zodra ik een regel wit wil hebben, ga ik naar een nieuwe scene. Ik loop wel vaak tegen de Engelstalige gebruiksaanwijzingen aan, want ik ben niet zo technisch. Waar ik wel mee worstel is het gebruik van YW op de normale PC , en het overzetten van bestanden naar een usb-stick, laptop of andere pc's. Daar gaat het bij mij regelmatig fout, ondanks het blijven lezen van de gebruiksaanwijzing. Idd YW maakt heel veel bestanden (automatisch) aan, en dat werkt erg verwarrend als je je laatste bestand moet zoeken. Ook vreet het ruimte op je harde schijf. Op het moment hou ik het hierbij gewoon bij knippen en plakken, dat werkt tot nu toe het snelst. Als ik een hoofdstuk af heb, zet ik het wel een keertje over naar een Word-bestand, om het uit te printen en na te lezen. Lezen vanaf papier is toch weer anders dan vanaf het YW scherm.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben bezig met een SF roman, die ik in yWriter wil maken. Je kunt een hoop tevoren definiëren, items, locations, personen enzo. Waar ik nu moeite mee heb: als ik een scene aan het schrijven ben, dan zou je verwachten dat je dan met 'selecteer-kopie-plak' de item-benaming, in je scene tekst zou kunnen plakken. Dat lukt mij niet. Ik moet dan toch telkens weer omschakelen naar een ander venster om de exacte schrijfwijze van een door mij bedacht item te controleren en over te typen in de scene tekst. Dat is niet gemakkelijk en druist tegen mijn gevoel in. Van schrijfsoftware zou je toch moeten kunnen verwachten dat deze problemen voor je worden opgelost. Als je veel 'items' en dergelijke zaken hebt, dan is het heel belangrijk om consequent te blijven. Je zou, als kopie-plak niet lukt, toch over een venstertje moeten kunnen beschikkken wat je open laat staan om te controleren, om te dienen als een spiekbriefje... Of ik heb de juiste truc nog niet gevonden, maar voorlopig krijg ik het niet voor elkaar. Over het vorige 'probleem' . Is het niet zo dat alle noodzakelijke bestanden automatisch worden aangemaakt binnen de 'hoofdmap', dus binnen de mao die je als 'project-map' hebt gedefinieerd...? In dat geval hoef je alleen maar de projectmap te kopiëren, alles wat erin zit gaat vanzelf mee, toch? Volgens mij kun je trouwens ook rechtstreeks vanuit YW printen. Je ziet je tekst eerst als een 'webpagina' in een HTML vorm, en dan kun je later de Print-opdracht geven. Als een hoofdstuk is geselecteerd, en je ziet daarna rechts het lijstje met scenes in dat hoofdstuk, dan kun je met 'rechtse-muisklik' op een scene, een sub-menu krijgen, waarin je kunt kiezen om de scenetekst te openen met de 'default-tekst-editor'. Ik heb nooit iets anders ingesteld, maar bij mij kan ik dan het .RTF bestand openen in WordPad. Het is geen goed idee om dat te gaan editen, want dan werk je 'buitenom' YW, maar je kunt dan wel een printopdracht geven hè.

Lid sinds

18 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
dat van die *** wist ik nog niet, kun je op soortgelijke manier ook een nieuw hoofdstuk maken? En waarom overzetten naar word om te printen? je kunt gewoon op project klikken en dan print project doen. En volgens mij kun je er ook voor kiezen om een naam van iets/iemand direct in de tekst te zetten. Zit nu bij een andere computer maar ga het zekker nakijkijk. ( ook al is het dan een reactie op een ouder bericht)

Lid sinds

11 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo! Ik gebruik Scrivener. Maar dit is natuurlijk de Engelse versie, weet iemand of ik ergens in mijn bestand de Engelse taal om kan zetten naar Nederlands?

Lid sinds

4 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf gewoon op m'n iPad .. Handig in de trein bus .. Prog noemt notities