Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

mega succes

Onlangs las ik het tweede boek van Judith Koelemeijer - ze heeft ook nog niet meer geschreven. Ik had nog nooit van haar gehoord. Nu zag ik op haar site duizelingwekkende verkoopcijfers staan: - 50.000 voor dit tweede boek (vijf herdrukken in twee maand) - 235.000 voor haar eerste boek Hoe kán dit? Iemand enig idee?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik lees wat ze op haar site heeft staan over haar boeken verbaasd me dat niet echt. Het klinkt heel goed (btw ik had nog nooit van haar gehoord). Toch, zo'n succes... :eek:

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, maar er is zovéél dat goed klinkt, Waus. Weet je wel hoe veel 235.000 boeken is!?!? Er zijn heel wat goede, nee: uitstékende boeken die dat aantal bij lange na niet halen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
is het niet de zus van die uitgever of zo? koelemeijer is namelijk bekend van truth und dare bij mij.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Huh? Dan heb ik weer iets gemist. Vertel eens? Wat is dat? (Ik denk: een tv-spel, maar ik kijk nooit naar die dingen).

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haar eerste boek was al zo'n succes, dus dan vind ik het niet zo raar dat van haar tweede boek 235.000 exemplaren verkocht zijn. Dat is zo bij elke grote schrijfster. 'Het zwijgen van Maria Zachea' heb ik al uit, 'Anna Boom' moet ik nog lezen. Ik dacht dat bijna iedereen wel van haar gehoord had..

Lid sinds

17 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze is familie van de familie Koelemeijer, een bekende tuindersfamilie in Noord-Holland. Maria Zachea was haar grootmoeder en het is een aangrijpend relaas hoe de familie omgaat met de aftakeling van de oude moeder. Net als Sonny Boy van Annejet van der Zijl, ook zo'n bestseller, valt het onder het genre literaire Non-fictie en is zéér leesbaar.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Haar eerste boek was al zo'n succes, dus dan vind ik het niet zo raar dat van haar tweede boek 235.000 exemplaren verkocht zijn. Dat is zo bij elke grote schrijfster.
Het is net andersom, Carduelis. Van het eerste 235.000 en van het tweede 50.000.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, haha, sorry, marriejeanne. Ik las 't en dacht dat wat bovenaan stond ook wel het eerste boek zou zijn. :lol: Daar gaat wel de inhoud van mijn reactie. :P

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze is familie van de familie Koelemeijer, een bekende tuindersfamilie in Noord-Holland. Maria Zachea was haar grootmoeder en het is een aangrijpend relaas hoe de familie omgaat met de aftakeling van de oude moeder. Net als Sonny Boy van Annejet van der Zijl, ook zo'n bestseller, valt het onder het genre literaire Non-fictie en is zéér leesbaar.
Ja, deze dingen weet ik, maar waar komen die enorme verkopen vandaan? Ik bedoel: er zijn toch héél grote schrijvers onder ons, die halen dat niet (voor zover ik weet). Wie dat zijn, laat ik in het midden, want dat mogen ze zelf vertellen, maar ik vraag me af welke strategie aan zo'n megasucces ten grondslag ligt. Die boeken verkopen niet zomaar vanzelf. Zouden die tuinderijen / tuiders er dan een miljoen pr tegenaan gegooid hebben? Dat gebeurt.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was Judith Koelemeijer niet een van de eerste in dit genre van 'familiegeschiedenis'? Volgens mij is de hype na haar pas goed op gang gekomen met haar dus als 'boegbeeld'.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het past misschien in een op gang komende traditie van het bed violen. Hollandse identiteit? Hollands achter de geraniums van de buren kijken? Ik weet het niet. Ik zou het willen weten.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Haar eerste boek was gewoon geweldig en heel leesbaar inderdaad. Op zo'n manier dat je denkt: dat had ik ook kunnen schrijven ware ik op het idee gekomen. Hoe is haar tweede boek? Dat heb ik nog niet gelezen.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Tweede boek is herkenbaar. Vind ik. Het gaat over een Nederlande rjke vrouw die in oorlogstijd naar Boedapest vertrekt om o.a. haar getrouwde minnaar te ontmoeten, en daar in contact komt met Raoul Wallenberg, die daar toen ook was (en die later naar Rusland schijnt verdwenen te zijn - is het al bekend wat er met hem gebeurd is? Tot zover ik op de hoogte ben, weet niemand dat nog zeker, maar dat kan inmiddels veranderd zijn).

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Was Judith Koelemeijer niet een van de eerste in dit genre van 'familiegeschiedenis'? Volgens mij is de hype na haar pas goed op gang gekomen met haar dus als 'boegbeeld'.
Ja dat denk ik ook. Ze heeft geschreven over een thema, waar veel vraag naar was, maar weinig aanbod. Ze heeft het "gat in de markt" ontdekt zeg maar.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Is dat niet het kuddegedrag van de Nederlandse lezer? Iedereen leest de grote namen, 'omdat mijn vriendin zei dat...' of omdat die in het nieuws was. Als Judith Koelemeijer één keer ergens positief is bekritiseerd, dan leest al een hele menigte dat, komt het in de Top-zoveel en dan lezen nog meer mensen het.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Als Judith Koelemeijer één keer ergens positief is bekritiseerd, dan leest al een hele menigte dat, komt het in de Top-zoveel en dan lezen nog meer mensen het.
Was het maar zó gemakkelijk, Carduelis!

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er wordt niet veel reclame voor haar gemaakt. Of heb ik die gemist? Ik heb haar één keer op de televisie gezien. Volgens mij is de reclame mond op mond geweest. Zo is Dan Brown ook begonnen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn punt is dat Nederlanders erg makkelijk achter met de hype meegaan, dus dat 't boek zich op den duur zelf gaat verkopen. Maar inderdaad, mijn voorstelling was wat eenvoudig, MJ. :D

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er stond twee weken geleden een groot artikel in Volkskrant Magazine over het weergaloze succes van familieverhalen. Zoals Het pauperparadijs van Suzanna Jansen, Het zwijgen van Maria Zachea van Koelemeijer, De vader de moeder en de tijd van Marijke Hilhorst, Alleen met velen van Gerarda Mak. Allemaal over hun (eigen) familie, gewone mensen. Maar allemaal bestsellers... de verkoopcijfers liegen er niet om. Toen ik dat zo las, kreeg ik ook wel zin eens iets over mijn familie uit te zoeken en dat een beetje leuk op te schrijven. :wink: