Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

Inspringende regel bij nieuwe alinea

Ik ben al een aardig eindje op weg met mijn eerste hoofdstuk, maar wil al graag het een en ander toepassen. Ik wil graag een inspringende regel zodra je op enter drukt. Is daar een knopje voor? O ja, ik heb Word 2007 ;) maar alle knopjes van versie 2003 zitten erop hoor.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Inspring eerste regel kun je mi het beste maken door het gebruikte opmaakprofiel zo in te stellen. Uit mijn hoofd: opmaakprofiel - aanpassen - alinea - speciaal - eerste regel. En dan kun je ook nog de afstand van de inspring bepalen. Als deze uitleg niet duidelijk is, wat ik mij voor kan stellen, vraag dan uitleg aan iemand die verstand heeft van Word. Want je tekstverwerker kan zo'n inspring uitstekend voor je regelen (hoef je ook geen drie spaties te zetten). En als je er vanaf wil, pas je gewoon je opmaakprofiel weer aan.

Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Eline even dit: Uitgevers willen platte tekst het liefst aan de linker kantlijn, voorheen vulde ik ook uit dat wordt ook niet meer gedaan bij mijn uitgeefster, want zij beslissen zelf over het lettertype wat in een boek komt. Ook marges en paginanummers moet ik weglaten. In Engelstalige boeken zie je wel vaak inspringingen. Mijn uitgeefster wil alles links aan de kantlijn (wel afbreekstreepjes) zelfs wat in blok geschreven is daar doe ik alleen één witte lijn boven en onder. Ook die inspringingen vervallen. Had ik voorheen eindnoten ook deze moeten helaas worden gewijzigd. Zo zie je de tijden veranderen, maar misschien geldt dit niet voor alle uitgevers hoor. Groetjes van Roos van den Bergh dag.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb begrepen dat het gebruikelijk is om drie staties te maken op elke nieuwe regel die je begint. Uitgevers vinden tabs heel vervelend. Kijk maar eens in een leesboek: in de meeste boeken begint elke nieuwe regel (behalve na een regel wit) met drie spaties.
In mijn cursus Schrijven stond dat je 2 spaties moet gebruiken, ipv een tab. Wil een uitgever ook liever dat je die spaties gebruikt, of is het meer voor jezelf?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja mijn uitgever maakt uiteindelijk toch het boek op (de zetter doet dat). Ik spring wel altijd in, gewoon omdat ik dat ooit van iemand geleerd heb.