Lid sinds

15 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opleiding, belangrijk of niet ?

Van vele auteurs heb ik gelezen dat ze Universiteit hebben gestudeerd of een Journalistieke opleiding hebben gevolgd. Is dat erg belangrijk, als je jouw verhaal naar een uitgeverij stuurt of niet. Of kiezen ze het beste verhaal boven dat van vele anderen ?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het niet zo heel gek. het is een soort sollicitatie. En ik heb respect voor bovenstaande uitgever die zo rustig en vriendelijk blijft, na dergelijke mailtjes van RP.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het ronduit onbeleefd wat RP doet, er wordt gewoon vriendelijk gevraagd om een bio. Als je daar meteen van overstuur moet raken, alleen omdat jij vindt dat er niet naar je cv mag worden gekeken, maar alleen naar het verhaal. Je hebt wel een punt, maar omdat meteen zulke mailtjes te sturen. Ik vind dat de redacteur goed professioneel blijft. Ik had niet eens de moeite genomen na zulke e-mails om een reactie terug te sturen.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik persoonlijk denk dat het niet echt belangrijk is, het kan erbij helpen om misschien 'sneller' goed te worden ofzo, maar als ik b.v. persoonlijk naar mijzelf kijk (een beginnende schrijver) denk ik van ik zou zo'n opleiding niet kunnen, ik heb geen stilzit vermogen en moet constant bezig zijn, op 5 pagina's voor mijn boek kan ik gerust een hele dag schrijven gewoon omdat ik niet goed stil kan zitten, mijn gedachten dwalen af of in mijn omgeving is een vogeltje of het nieuws komt op t.v. noem maar op..daarom heb ik een opleiding gedaan waarin ik veel kan dansen en bewegen, zo ook mijn werk is van dat soort...dus daarom zou ik het erg jammer vinden mocht dat belangrijker zijn of HEEL erg meespelen.. hoewel ik wel geloof dat een opleiding wel degelijk meespeelt..maar dat is in alles toch? denk maar eens aan: 'Wat doet je vader?' en zo kan ik nog voorbeelden noemen.. Maar ik denk mensen met talent dat die er ook wl komen zonder opleiding, als ik kijk naar mijn jongste broer, di eheeft de middelbare school nieteens afgemaakt maar werkt nu aan de top van de internetbussness doet af en toe eens een curses hier en daar en verdient handen vol met geld waar ik alleen van kan dromen. Mijn oudste broer, is na de middelbare school gaan werken en runt nu een groot bouwbedrijf, dus dat laat voor mij zien dat met een beetje hard werken en doorzettingsvermogen je er ook wel komt zonder die journalistenopleiding etc. je moet misschien iets harder vechten ervoor maar als je echt talent hebt..komt het erwl

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee Psyche Als je inspiratie voelt en je doet je best in redelijk nederlands te schrijven, dan is opleiding een bijzaak. Ga je echter bronnen gebruiken zoals ik in mijn boek doe, dan moet je een en ander wel bestuderen. Maar met het beetje opleiding wat ik als dokterassitente had, kan ik wel uit de voeten. Nu spreekt bij mij uiteraard ook de levenservaring mee omdat ik 68 jaar ben. Succes Psyche (Blijf jezelf). Groeten van, Roos van den Bergh

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
ik heb gelezen in een boek van Jerry Sittser (Amerikaanse schrijver), christelijke literatuur dat hij als dominee in opleiding was. hij had vele onderwijs stukken geschreven op unitversitair niveau. echter had hij ook in de opleiding veel ov het schrijven geleerd ook vond hij hier niets aan. hij kreeg te maken met iemand die contacten had bij een uitgeverij, die was gebeld en toen kon zijn spul worden uitgebracht. sindsdien heeft hij diverse boeken uitgeschreven. maar het lijkt mij dat je niet perse een hoge opleiding hoeft te hebben gevolgd om te kunnen schrijven. sommige mensen laten zich gewoon graag door dingen inspireren en op basis hiervan gaan ze schrijven. dit is erg mooi als je dit kunt! dus ik denk niet dat je perse een hoge opleiding moet hebben gevolgd, sommige mensen die een hoge opleiding hebben gevolgd hoeven niet perse ook een goede schrijver of schrijfster te zijn.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk ook dat opleiding niet van belang is, het zegt lang niet alles. Denk maar aan die bollebozen die nooit een opleiding afmaken. Sommige mensen zijn gewoon niet geschikt voor de schoolbanken. Te eigenwijs, te actief, te weinig geld, psychische problemen, ik kan genoeg redenen bedenken. Maar ik denk wel dat er een juiste combinatie moet zijn van: capaciteiten (intelligentie) en talent (aanleg + interesse) Wat de capaciteiten betreft: De officiele IQ-test meet twee soorten intelligentie:verbaal en performaal. Een berekening met deze twee scores geeft je uiteindelijke IQ. Verbaal heeft alles te maken met taal en creativiteit. Performaal heeft alles te maken met logica (wiskunde) en ruimtelijk inzicht. Iemand kan dus performaal een wiskundeknobbel hebben maar verbaal geen goed stuk tekst op papier krijgen. En andersom natuurlijk. (hoewel écht grote verschillen zeldzaam zijn) Het lijkt er dus op dat de hoogte van je verbaal IQ iets zegt over je vermogen om creatief te schrijven. Maar natuurlijk zijn er nog veel bepalende randvoorwaarden. Het klinkt allemaal erg theoretisch, gelukkig ben ik meer van de praktische kant. Gewoon lekker schrijven dus! Uit mijn IQ-test kwam overigens dat ik een wiskunde-gave heb :eek: . En laat me dat nou juist helemaal niks interesseren!

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou, uuh... als je dit topic doorspit, kan een mens in zijn leven en in zijn baan niet zonder een lekker EQtje. Dus zelfs bij het schrijven kan het je van pas komen. Al is het alleen maar om met uitgevers te praten. :D

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
precies Pluisebol! En wat te denken van je inlevingsvermogen in je verschillende personages. Dat is lastig met een laag EQ. En toch vind ik het een ander topic :p

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat iedereen die kan schrijven evenveel kans maakt. Wat dat betreft is het schrijfvak erg democratisch. En: opleiding zegt wat betreft schrijven heel weinig. Ik ben zelf neerlandicus, maar als ik terugdenk aan sommige stukken van collega-studenten schieten me de tranen nog in de ogen. Dat je door je interesse/beroep (bijvoorbeeld journalist) meer affiniteit hebt met schrijven is logisch. Maar goed: W.F. Hermans was fysisch geograaf, Nicolaas Beets dominee, en Harry Mulisch is een kale snoever.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat een goede hoge opleiding van toepassing is. Een grote fantasy en inlevingsvermogen en passie en doorzettingsvermogen etc. zijn in mijn ogen belangrijkere aspecten als je bezig bent met schrijven. In de praktijk leer je het in mijn ogen het beste ;)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van belang voor je verhaal zal het niet direct zijn. Van belang van je mogenlijkheden het goed op papier te krijgen wel. Ik zou nu best alsnog een opleiding willen volgen die me in elk geval met de taal zelf zou kunnen verbeteren. Als ik nu zie hoe ik met een paar rake opmerkingen van ervaren schrijvers al direct mijn werk enorm kan verbeteren dan kan training daarin alleen maar nuttig zijn. Achteraf had ik beter een opleiding kunnen kiezen die daar meer aandacht aan besteden ipv de handelsopleiding die ik heb gedaan.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Harry Mulisch is een kale snoever.
DJ ... enig gevoel voor verhoudingen en posities zou je sieren.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
[ ... ] Harry Mulisch is een kale snoever.
DJ ... enig gevoel voor verhoudingen en posities zou je sieren.
Sorry, ik vind het ook geen leuke reactie van mezelf, maar we hebben het hier wel over een van Nederlands beste auteurs sinds tijden. Dus dat kan ik dan niet hebben dat iemand zo iemand 'een kale snoever' noemt.

Lid sinds

15 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hoi allemaal Ik heb een mbo opleiidng op niveau 3 behaald. Eigenlijk kon wel mbo 4 thereotisch makkelijk aan, alleen door faalangst gestopt met 4, toen op 3 een diploma behaald. Ik vind ook soms info op internet Ook pas ik al ruim 16 jaar op kinderen, voel kinderen erg snel aan in hun behoeften. Ik heb ook veel gelered van kinderen, door veel emt ze te praten. Veel ouders doen dat niet meer tegenwoordig, echt praten met hun kinderen, heb ik ervaren. Ze denken dat een baby van 8 a 10 maanden niet kan tekenen. Nou echt wel, eerst samen doen, dan geef je ze het vertrouwen dat ze het kunnen en ze kunnen meer dan je denkt ! Met een vriendin ben ik samen aan een kinderboekje bezig. Nog 1 alinea, dan alles nalopen en verbeteren nog, dan insturen;) p.s. Ik heb alleen een cursus "Korte verhalen schrijven" in de bibliotheek toen gevoelgd, toen was ik 19 en de jongste daar,hi,hi;) Die info heb ik allemaal bewaard nog, erg handig. Inmiddels ben ik 30 en na 8 jaar ben ik gestopt, om te porebren in 1 rixchtrign te werken, ik laat dat los en ik stuur weer mijn gedichten in en bingo. Het heeft zo moeten zijn denk ik ? Als kind had ik soms het gevoel, ik ben een schrijfster siep in mij, gek he? Was dat helemaal vergeten eigenlijk, tot afgelopen Mei. Ik schrijf gedichten vaak binnen 5 a 10 minuten. Ik voel dan dat ik moet schrijven en het lijkt wel of ik ze doorkrijg. Soort van automatsich schrift lijkt het, alleen dan bewuster. (Ik raak mezelf vaak ook, als ik het gelezen heb, maar ook andere mensen met mijn gedichten, vandaar) Al kan ik ook gedichten uit fantasie schrijven, alleen dat is minder leuk, dan moet ik vaak wel nadenken,hi,hi;) Mijn eerste gedichtenbundel komt binnenkort uit, die moet ik wel zelf nog gaan promoten. De uitgeverij doet het alleen bij Biblion en misschien nog bij een winkel promoten, die ik hun heb aangeraden;)) Heb gevraagd of zij dat willen doen voor mij, hoop van wel ,want die iwnkel had al interesse, alleen ik moest dan met een concept komen, dat had ik toen nog niet, binnenkort wel dus;)) Kortom: Schrijven is denk ik voor iedereen geschikt, die daar echt wat mee wil doen. Ik denk dat regelmatig schrijven, doorzettingsvermogen en positiviteit je al een hoop schrijfplezier kan/kunt brengen ! Natuurlijk moet je ook gemotiveerd blijven, dat bedoel ik met doorzettingsvermogen ook. En die schrijfster van Harry Potter was een bijstandsmoeder, zij heeft het dankzij haar vriendin zo ver kuinnen laten komen, want haar vriendin stuurde haar manuscripten in. Ik heb ooit de Schrijversvakschool aangeschreven, ben helaas die info kwijt. Weten jullie hoe dat gaat met toelating daar ? xxxM