Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

columns te lang

Ik schrijf al een behoorlijke tijd columns en dat gaat me prima af. Ze worden vaak met open armen ontvangen en ik denk dat het dus wel safe is om te zeggen dat ik er niet heel slecht in ben. Maar.....ik heb de neiging om behalve leuke, boeiende, ontroerende columns ook hele lange columns te schrijven. Als ik eenmaal enthusiast mijn mening begin te uiten draaf ik maar door. De ene grap volgt op de andere en elk nieuw voorbeeld wat ik verzin is nog sterker dan het vorige. Soms schrap ik wat maar dan lees ik verder en bedenk ik bij een volgende alinea weer een mooie zin die ik toch ook erg graag op papier wil zetten. Kortom, mijn columns zijn al snel te lang. Hebben meer mensen hier last van en hoe kan ik hier het beste mee omgaan. Zijn er trainingen om korter/bondiger te leren schrijven zonder dat de tekst zijn punt of kracht verliest? Zijn er tips en adviezen om stukken tekst in te korten zonder de helft van alle mooie, krachtige zinnen weg te gooien? Iemand?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Leg je zelf bv een aantal woorden op. Meer of minder mag het niet zijn. Een spannende oefening. Van al die andere prachtige zinnen maak je dan nieuwe columns.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mij helpt is eerst een "spontane" versie te schrijven, deze even te laten liggen en dan te gaan schrappen. Dit eventueel nog een keer herhalen. Zo hou je de essentie over.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat Marriejeanne en Jorinde zeggen is heel zinvol. Ook is natuurlijk de bekende tip 'Kill your darlings' van toepassing - haal juist eens alles uit de tekst wat jij zelf helemaal geweldig vindt, en kijk wat er over blijft.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik weet dat Sylvia Witteman altijd circa 650 woorden gebruikt, afgeleid van de korte stukjes van Simon Carmiggelt. Voor de bladen is dat vaak weer te lang en gaan zij uit van ca. 450 woorden. Maar een column die langer is, hoeft helemaal geen probleem te zijn, als je de lezer kan blijven boeien en hetgeen je schrijft iets toevoegt aan het thema in je column. Ook weer afhankelijk wat je ermee doet en of ze geplaatst worden op websites of de bladen, want dan ben je afhankelijk van de ruimte die je krijgt van een opdrachtgever. Zou een column in een verzamelbundel staan, dan mag de column best wat langer zijn.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zoals Marriejeanne zegt (maar Marriejeanne is momenteel mijn goeroe)., Dat heeft bij mij het beste gewerkt.

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt me al twee keer laten lachen, Redhed. Gisteren en nu weer. :!: Mooie dagen geef je me daarmee.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
[Het is mijn lot... telkens als ik bloedserieus ben, lachen mensen het hardst... Ik heb je in een ander topic ook alweer gelijk gegeven.. kan je nog een keer lachen]

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor alle tips! Daar heb ik zeker wat aan. Ik moet inderdaad gewoon eens oefenen in kort leren schrijven. Leuke uitdaging!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is het ook belangrijk om heel stipt naar je onderwerp te kijken. Wijk je écht niet af? Schrap alles wat er ook maar een beetje vanaf wijkt. Dat leidt toch alleen maar af van het hoofdonderwerp. En inderdaad, beeldend en kort schrijven.

Lid sinds

15 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je moet er inderdaad wel rekening mee houden dat hoe langer de tekst, des te meer lezers afhaken die toevallig langs jouw column scrollen. Je kan beter bij de essentie blijven en als je meerdere leuke ideeen hebt kun je beter één of twee van de besten eruit halen. Ik stel voor mijn eigen columns een maximum van ca 500-600 woorden. Anders lijkt het teveel op een essay. Als het te kort is vind ik persoonlijk dat je iets af doet aan je eigen stuk. .

Lid sinds

16 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Tja, in een cursus van vier bijeenkomsten van twee uur (van een profie) heb ik geleerd dat een column maximaal 450 woorden mag zijn. Voor de rest: kill your lievelingen. Bij DePers bv, mag een column maar 350 woorden zijn. Alles wat je eruit haalt als hij langer is, kun je bewaren en een andere keer gebruiken. Succes.