Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Snel van plek wisselen

Hoe vinden jullie het lezen als de perspectiefpersoon in de ene zin nog op plek A is maar in de volgende zin al op plek B is en daar iets doet wat met datgene wat op plek A gebeurde te maken heeft? Voorbeeld: (op ZZ) Waus weet het niet. Hij vraagt het op SO maar daar weten ze het ook niet. (ofzoiets :P ) Is dat irritant om te lezen? Ik leerde het uit de 1e 2 delen van de serie van William Sarabande, daarin doet zij (zij ja, pseudoniem van Joan Cline) dat best vaak. Ik vind 't heerlijk lezen maar weet niet hoe anderen dat vinden. En ik ben te onzeker om te zeggen of het irritant is, als ik iets vind wil 't niet zeggen dat anderen dat ook vinden...

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hmm.. Ik kan je vraag niet echt volgen. Bedoel je dat de ene alinea (neem even een alinea voor het gemak) je personage volop bezig is op Plek A, maar in de volgende alinea opeens heel ergens anders is?

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, niet alinea A en B maar regel A en B, die na elkaar staan. Hier voor de duidelijkheid dan de zin uit mijn ms. De ikpersoon is eerst in de kamer van zijn zus: Wat is er wel niet? Op ***s kamer vraag ik het aan *** maar hij weet het ook niet. *** is een buurjongen en woont twee verdiepingen hoger.

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh, op die manier! Wanneer er niet té belangrijke dingen in gebeuren vind ik het niet erg om zo te lezen. Het verhaal vlot lekker snel en je hoeft niet eerst te lezen hoe Piet over de gang met pimpelpaars met gele stippen gekleurde tapijt dat in de gang lag liep en ondertussen zijn vingernagel tussen zijn tanden zette en er etensresten tussenuit peuterde. De hele weg ernaartoe is dus niet belangrijk, enkel als er iets belangrijks daarin gebeurt. Wat mij betreft kan het dus best, zeker in het zinnetje uit je manuscript. :)

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Aha. Pfff, toch goed. Als je het niet erg vindt wacht ik nog even andere meningen af :wink: Maar wat er met die zus is is wel belangrijk, het speelt voor de rest het hele ms door en in deel 2 gebeurt er wat ermee gebeuren moet :confused: nah ja later komt het wel naar voren. Een paar maanden na dit stukje. En nu zijn er al genoeg dingen om het stukje heen.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het houdt ook de spanning vast, als er iets belangrijks gebeurt in de tijd die je weglaat, maar dat kan natuurlijk ook goed zijn! Verder leest het vlot.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vaak vind ik het prettig om te lezen, zolang je maar oplet dat een lezer niet het idee heeft dat er enorme gaten in het verhaal ziten.

Lid sinds

19 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat het absoluut wel kan. Het zou juist onprettig lezen als je de weg naar die tweede kamer zou beschrijven. indien dat voor je verhaal niet belangrijk is. Zo hou je er wat meer vaart in.

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind dat prima kunnen. Vooral omdat je een link legt met de eerste zin door het woordje 'ook'.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het kan wel hor Waus, zolang de lezer het verband kan blijven zien tussen deze zinnen. Spring vooral niet van de hak op de tak door de dingen op te sommen. Dan komt het vast goed!