Start » Forum » Snel van plek wisselen

Snel van plek wisselen

9 reacties [Laatste bericht]
Waus
Laatst aanwezig: 2 weken 6 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Snel van plek wisselen

Hoe vinden jullie het lezen als de perspectiefpersoon in de ene zin nog op plek A is maar in de volgende zin al op plek B is en daar iets doet wat met datgene wat op plek A gebeurde te maken heeft? Voorbeeld: (op ZZ) Waus weet het niet. Hij vraagt het op SO maar daar weten ze het ook niet. (ofzoiets stick out tongue )
Is dat irritant om te lezen? Ik leerde het uit de 1e 2 delen van de serie van William Sarabande, daarin doet zij (zij ja, pseudoniem van Joan Cline) dat best vaak. Ik vind 't heerlijk lezen maar weet niet hoe anderen dat vinden. En ik ben te onzeker om te zeggen of het irritant is, als ik iets vind wil 't niet zeggen dat anderen dat ook vinden...

Reacties

Sander
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 24 Mrt 2007

Hmm.. Ik kan je vraag niet echt volgen. Bedoel je dat de ene alinea (neem even een alinea voor het gemak) je personage volop bezig is op Plek A, maar in de volgende alinea opeens heel ergens anders is?

Mijn weblog: www.van-hirtum.nl

Waus

Nee, niet alinea A en B maar regel A en B, die na elkaar staan.
Hier voor de duidelijkheid dan de zin uit mijn ms. De ikpersoon is eerst in de kamer van zijn zus: Wat is er wel niet? Op ***s kamer vraag ik het aan *** maar hij weet het ook niet. *** is een buurjongen en woont twee verdiepingen hoger.

Sander
Laatst aanwezig: 1 jaar 40 weken geleden
Sinds: 24 Mrt 2007

Oh, op die manier! Wanneer er niet té belangrijke dingen in gebeuren vind ik het niet erg om zo te lezen. Het verhaal vlot lekker snel en je hoeft niet eerst te lezen hoe Piet over de gang met pimpelpaars met gele stippen gekleurde tapijt dat in de gang lag liep en ondertussen zijn vingernagel tussen zijn tanden zette en er etensresten tussenuit peuterde. De hele weg ernaartoe is dus niet belangrijk, enkel als er iets belangrijks daarin gebeurt. Wat mij betreft kan het dus best, zeker in het zinnetje uit je manuscript. smile

Mijn weblog: www.van-hirtum.nl

Waus

Aha. Pfff, toch goed. Als je het niet erg vindt wacht ik nog even andere meningen af :wink:
Maar wat er met die zus is is wel belangrijk, het speelt voor de rest het hele ms door en in deel 2 gebeurt er wat ermee gebeuren moet confused nah ja later komt het wel naar voren. Een paar maanden na dit stukje. En nu zijn er al genoeg dingen om het stukje heen.

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 13 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Het houdt ook de spanning vast, als er iets belangrijks gebeurt in de tijd die je weglaat, maar dat kan natuurlijk ook goed zijn! Verder leest het vlot.

Folen
Laatst aanwezig: 7 jaren 51 weken geleden
Sinds: 11 Feb 2008

Vaak vind ik het prettig om te lezen, zolang je maar oplet dat een lezer niet het idee heeft dat er enorme gaten in het verhaal ziten.

Jans
Laatst aanwezig: 1 jaar 17 weken geleden
Sinds: 23 Dec 2004

Ik vind dat het absoluut wel kan. Het zou juist onprettig lezen als je de weg naar die tweede kamer zou beschrijven. indien dat voor je verhaal niet belangrijk is. Zo hou je er wat meer vaart in.

Emma F.
Laatst aanwezig: 8 jaren 30 weken geleden
Sinds: 16 Jun 2007

Ik vind dat prima kunnen.
Vooral omdat je een link legt met de eerste zin door het woordje 'ook'.

Kijkje op mijn website en weblog nemen?
--> www.emmafasol.nl <--

€line
Laatst aanwezig: 9 jaren 39 weken geleden
Sinds: 28 Feb 2008

Het kan wel hor Waus, zolang de lezer het verband kan blijven zien tussen deze zinnen. Spring vooral niet van de hak op de tak door de dingen op te sommen. Dan komt het vast goed!

"Men moet zo weten te schrijven, dat de lezer zich verbeeldt dat de gedachten bij hemzelf zijn opgekomen."
Quintilianus

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
A A N B I E D I N G Schrijven Magazine

1 jaar voor slechts € 27,50 én cadeaus!

Profiteer nu!