Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Oplage

In mijn topic kwam het woord oplage ter sprake en ik dacht dat het misschien wel leuk was om hier verder over te praten. Ik ben zeer benieuwd naar de oplagen van mensen die al gepubliceerd hebben. Ik weet namelijk helemaal niet wat normaal is. Mijn boek zal een oplage hebben van: 2500-3000 exemplaren.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn boek (Nederlandse letterkunde voor Dummies, bij de betere boekhandel verkrijgbaar :D ) heeft een oplage van 3000.

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn boek zal een oplage hebben van: 2500-3000 exemplaren.
Dat is een mooi getal voor een eerste oplage. :thumbsup: Ik heb uit gesprekken met gedebuteerde schrijvers begrepen dat 1500 stuks normaal is voor een eerste oplage via een reguliere uitgever.

Lid sinds

18 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn debuut had bij de eerste druk een oplage van 2000, mijn tweede boek 3000. Mijn derde boek heeft van eerste druk een oplage van 8000 (andere uitgever). Maar volgens mij ligt een debuut gemiddeld tussen 1000 en 2000, dus je doet het goed!!

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Terwijl daar toch zulke práchtige boeken liggen! Zouden de mensen daar niet gewoon op wachten? Tot ze een boek in De Slegte voor een appel en een ei kunnen kopen?

Lid sinds

16 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben nog niet zover ;-) Maar ik heb laatst ook ergens gelezen dat 1500 normaal is. Dus jij zit echt hoog, Rietje!

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Iemand vertelde me een keer dat een boek bij boekwinkels als "verkocht" de boeken in gaat als jij als schrijver ze gaat signeren. Je moet dus bij elke boekwinkel gaan kijken of jouw boeken daar liggen. Is dit waar?

Lid sinds

19 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloof niet dat signeren er iets mee te maken heeft. Dat weet ik vrij zeker, zelfs. Daar kun je toch niet aan beginnen? Anderzijds kan ik me wel voorstellen dat als een boekwinkelier een aantal gesigneerde exemplaren heeft, hij deze niet terug kan sturen naar de uitgever, en dus gaan ze de boeken in als 'verkocht', ook al verkoopt de winkelier ze niet.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee dat geloof ik ook niet eerlijk gezegd. Als het goed is kan de uitgever je toch zo vertellen waar jouw boek wel en niet ligt.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk niet dat de uitgever dat gedetailleerde inzicht heeft, CB wel. Of ik moet het mishebben. Mijn kinderboeken zijn tussen de 2000 en 2500 als eerste druk. Behalve de boeken die in serie gaan natuurlijk zoals Vlaams Filmpje en Gestreepte Boekjes. Tussen de 1500 en 2000 is normaal voor een debuut heb ik gehoord.

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mijn boek (Nederlandse letterkunde voor Dummies, bij de betere boekhandel verkrijgbaar :D ) heeft een oplage van 3000.
Statistiek voor dummies ken ik wel, is dat uit dezelfde serie? Ik weet nog niet wat de oplage zal zijn, hangt er geloof ik van af of de ECI het boek ook wil hebben. Is het trouwens gebruikelijk dat de oplage niet in het contract staat?

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ing: bij mij staat oplage ook niet in het contract. Zjors: nou dan heb ik een mooie oplage, maar goed daar heb ik nog niets aan he. Ze moeten eerst nog verkocht worden.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Alle 'Voor Dummies' (in het Frans overigens zag ik onlangs dat ze 'Pour les nuls' heetten, dat ziet er nog erger uit :o ) zijn uit dezelfde reeks. En het is niet dat de lezer 'dom' is, het is te vertalen met 'mensen die nog erg weinig over het onderwerp weten en er snel en leuk in thuis willen raken'. Dit is niet bedoeld als reclame maar als reactie op Ing's vraag.

Lid sinds

17 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Debuut, eerste druk: 2500 stuk, tweede druk: 3000 stuks. Tweede boek: eerste en tweede druk: 3000 stuks. Derde boek: eerste druk: 4000 stuks.

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoorde dat het nieuwe boek van Kader Abdolah in een oplage van 75.000 exemplaren voor de eerste druk wordt gedrukt. Dat is dus meer voor de schrijvers die echt bekend zijn?

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoorde dat het nieuwe boek van Kader Abdolah in een oplage van 75.000 exemplaren voor de eerste druk wordt gedrukt. Dat is dus meer voor de schrijvers die echt bekend zijn?
Dat boek is natuurlijk ook erg actueel en er wordt in meerdere opzichten veel van verwacht, dat zal zeker ook meespelen.

Lid sinds

17 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het laatste boek van Simone van der Vlugt had als eerste oplage 100.000 boeken. Ik meen dat ze nu aan een tweede druk bezig zijn.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het laatste boek van Simone van der Vlugt had als eerste oplage 100.000 boeken. Ik meen dat ze nu aan een tweede druk bezig zijn.
:eek: wow... ik word er even stil van.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In 2006 een boekje met zeven verhalen en zeven gedichtjes, in de streektaal; 1500 stuks. gedichtenbundeltje in wording, ook streektaal; ws. 1000 stuks. Je hebt dan natuurlijk een beperkt gebied. Maar wel een aantal mensen die alles in de streektaal willen hebben, denk ik. Off topic maar hebben jullie wel eens iets op een kalender geplaatst? Dan bereik je in één keer ook aardig wat mensen. Luca

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb alleen verjaardagen op mijn kalender geplaatst, Luca, maar dan beriek ik zelfs die mensen niet want ik kijk nooit op de kalender. :confused: Maar dat bedoel je vast niet, wat bedoel je wel?

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@LIL dan heb je het waarschijnlijk over een reeks van Zwijssen of zo? De gewone AVI-boeken gaan in 2000 tot 2500 En ja, series en abonnementen (zoals de Gestreepte Boekjes en Vlaams Filmpje) gaan in heel wat hogere aantallen.

Lid sinds

17 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toch vind ik de oplages van boeken best netjes. Als je kijkt hoe klein ons taalgebied is. De Engelse taal heeft een veel groter bereik en toch heb je ook daar met een paarduizend boeken verkocht al een bestseller. We doen het dus nog niet zo slecht :nod:

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik schrijf af en toe op de streektaal kalender. Maar er zijn toch ook jaar kalenders met gedichten? Ik kan zo niet op de naam komen. Luca

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@LIL dan heb je het waarschijnlijk over een reeks van Zwijssen of zo? De gewone AVI-boeken gaan in 2000 tot 2500 En ja, series en abonnementen (zoals de Gestreepte Boekjes en Vlaams Filmpje) gaan in heel wat hogere aantallen.
:nod: jep!

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Educatieve boekjes, Silent Dream? Dat heb ik helemaal gemist, vertel eens meer als je wilt.