Start » Forum » dialoog in een flashback

dialoog in een flashback

6 reacties [Laatste bericht]
jayp
Laatst aanwezig: 11 jaren 32 weken geleden
Sinds: 13 Nov 2007

dialoog in een flashback

Hey

Ik probeer zo vaak mogelijk flashbacks te vermijden.
Zeker als ik hetgeen dat ik wil zeggen in het heden kan laten plaatsvinden.

Maar ...

Nu heb ik toch een flashback met een dialoog.
Gelden daar dezelfde regels?

Het personage zit in een situatie in het heden en moet denken aan het verleden.
Dan wordt de situatie uit het verleden geschetst en vangt de dialoog aan.

Kan dit volgens jullie?

Mercikes

J.

Reacties

Waus
Laatst aanwezig: 6 weken 3 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

Als het maar duidelijk is dat de dialoog in de flashback hoort kan het prima.

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 21 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007

Tuurlijk kan het. Waarom zou een dialoog in een flashback niet kunnen? Als je je maar aan de tijd van de flashback houdt.

TppxButterfly
Laatst aanwezig: 8 jaren 43 weken geleden
Sinds: 27 Mrt 2008

Ja, een dialoog in een flashback is zeker en vast mogelijk. Zelf schrijf ik mijn flashbacks altijd cursief omdat gemakkelijker is om te volgen. Maar dat zijn dingen die je zelf uitmaakt natuurlijk.

'Only the death have seen the end of the war' - Plato.

Siroun
Laatst aanwezig: 2 jaren 12 weken geleden
Sinds: 4 Jan 2005
jayp schreef:

Ik vind dit ook heel lastig, met name vanuit de "ik". Als je personage terugdenkt aan het verleden, en er begint een herinnering met een dialoog... hoe moet dat dan? Kun jij je nog exact herinneren hoe iemand iets 10 jaar geleden tegen je zei, en hoe je reageerde en wat iemand anders daarna zei? Nee, in de meeste gevallen niet. Waarom kan een roman-personage-ik dat dan wel?
Of is het dan al geen flashback meer; omdat het real-life putten uit herinneringen is?

In elk geval heb ik bij zulke flashbacks/herinneringen de neiging om dialogen achter elkaar te schrijven in plaats van keurig bij iedere spreker op een nieuwe regel. Om qua lay-out in de flashback-alinea te blijven. Maar ik vogel maar wat aan daar. Een echte regel hiervoor zou handig zijn.

Dus interessante vraag, Jayp.

Mijn webstek: Sirouns Schrijftafeltje

Joël Pen en Papier
Laatst aanwezig: 10 jaren 22 weken geleden
Sinds: 11 Nov 2007

dat kan heel goed! Als je in het begin gewoon aangeeft dat het een flashback is. "Toen" "Gisteren", in ieder geval dat je even aangeeft dat de persoon terugdenkt.
Als je dat via de ikpersoon doet, kan je dat nog een mooie draai geven. De ikpersoon denkt terug en heden gaat over in het verleden (wel mét toen natuurlijk) en opeens wordt hij/zij gestoord tijdens het denken of schrikt die. Dat kan een heel leuk effect geven.

Geluk is gratis, maar sommigen krijgen er zoveel van dat ze moeten betalen!

Carduelis
Laatst aanwezig: 7 jaren 21 weken geleden
Sinds: 11 Dec 2007
Siroun schreef:
jayp schreef:

Ik vind dit ook heel lastig, met name vanuit de "ik". Als je personage terugdenkt aan het verleden, en er begint een herinnering met een dialoog... hoe moet dat dan? Kun jij je nog exact herinneren hoe iemand iets 10 jaar geleden tegen je zei, en hoe je reageerde en wat iemand anders daarna zei? Nee, in de meeste gevallen niet. Waarom kan een roman-personage-ik dat dan wel?
Of is het dan al geen flashback meer; omdat het real-life putten uit herinneringen is?

In elk geval heb ik bij zulke flashbacks/herinneringen de neiging om dialogen achter elkaar te schrijven in plaats van keurig bij iedere spreker op een nieuwe regel. Om qua lay-out in de flashback-alinea te blijven. Maar ik vogel maar wat aan daar. Een echte regel hiervoor zou handig zijn.

Dus interessante vraag, Jayp.

Da's een goed punt, wat mij ook wel eens opvalt tijdens het lezen. Tenzij het een heel emotionele gebeurtenis is, kan ik niet altijd begrijpen hoe men precieze dialogen weet te onthouden.

• THEMA Kan schrijven je leven redden?
  • Hoe beschrijf je emoties?
  • Zo vind je een uitgever die bij je past
  • Zo belangrijk zijn de eerste 10 pagina's
  • Schrijftips van Anne-Gine Goemans
  • Schrijftechniek: vertellen en vertonen
  • Taaltips: taal en logica

Dit nummer verschijnt omstreeks 6 december oktober. Nog geen abonnee? Meld je aan vóór maandag 25 november 16:00 uur, dan krijg je dit nummer thuis!

Introductiekorting!
Schrijven

Iedere week het beste van Schrijven Online in je inbox? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief. Boordevol nieuws, tips, aanbiedingen en winacties!

Schrijf je in!