Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wat loopt er niet correct in deze zin?

Wie wil me even helpen? Ik kom er niet uit. Wat staat er toch verkeerd in deze zin? Ik geef er even aan toe en haal heel langzaam, diep inademend door mijn neus adem om hem wat sneller weer te laten ontsnappen zodat ik toch weer snel aan een volgende, geurende ademhap kan beginnen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
en haal heel langzaam, diep inademend door mijn neus adem naar: en haal heel langzaam, diep door mijn neus adem? Met een hele kritische bril: ik geef er even aan toe - ik geef eraan toe? om hem wat sneller - iets sneller? zodat ik toch weer snel - 'weer' komt al een keer voor in de zin en 'toch' is volgens mij een twijfelwoord - zodat ik weer snel... Misschien ook nog een komma voor 'zodat'? Ik hoop dat je hier weer verder mee kan. En vooral door blijven ademen hè? ;)

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou achter door mijn neus een komma zetten. Ik geef er even aan toe en haal heel langzaam, diep inademend 'door mijn neus', adem om hem wat sneller weer te laten ontsnappen zodat ik toch weer snel aan een volgende, geurende ademhap kan beginnen. iI associeer diep inademen met een snellere inademing. Is het zo dat je eerste 'adem' deel uitmaakt van ademhalen ('haal adem') en dat het verwijswoord 'hem' daarom niet op zijn plaats is?

Lid sinds

17 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
door mijn neus adem om hem -> wat is 'hem'? voor mij niet meteen duidelijk Verder vraag ik me af wat er verkeerd aan is. Wel vind ik hem errug raar.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je gaat halverwege van actief (ik...haal heel langzaam...) naar passief (diep inademend...). Je vergeet een komma voor adem en voor ontsnappen. Je maakt een tangconstructie. :rolleyes: Bovendien gebruik je drie keer adem en twee keer snel en twee keer weer in een zin. Je laat ogenschijnlijk je neus ontsnappen in plaats van je adem. Op de schroothoop ermee :nod: en een heel nieuwe constructie verzinnen, zou ik adviseren. :(

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oh ja, een ademhap met je neus is ook raar. Blijkbaar adem je nog steeds door je neus anders zou hij niet geuren, maar happen doe je met je mond. Hoe krijg je zo'n zin verzonnen, joh!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Zjors, ik vond hem nou net zo mooi, het gaat over de overheerlijke verse broodgeur die heet gebakken uit de oven komt. Moet het brood nu op de schroothoop of de zin? Ik moet nog even opzoeken wat een tangconstructie is. Ik vraag me af of het verwijswoord 'hem' juist is, het verwijst volgens mij naar de adem. Ik heb er het volgende van gemaakt: (met dank aan iedereen). Ik geef er even aan toe en haal heel langzaam, diep inademend door mijn neus, adem om hem iets sneller te laten ontsnappen, zodat ik weer vlug aan een volgende, geurende ademhap kan beginnen.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een tangconstructie is als je een andere zin midden in een zin plakt. Zoiets, het zal vast elders beter uitgelegd staan. De zin: ...en haal heel langzaam adem om hem ... wordt door jou onderbroken door een tussenzin 'diep inademend door mijn neus'. Dat leest lastig en maakt de zin raar. Ik blijf het een gedrocht vinden, ook nu nog, maar het is jouw brood en jouw adem :lol:

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
"Ik geef er aan toe en snuif de lucht zo diep op dat ik het brood bijna kan proeven." Ik ben het met Zjors eens. Dat kan veel korter en minder beschrijvend.

Lid sinds

16 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vrees dat ik het met Zjors eens ben. Ik heb de zin herschreven, zoveel mogelijk jouw bewoordingen gebruikend, en heb herhalingen verwijderd. Ik geef er even aan toe en adem langzaam, diep, door mijn neus om daarna de adem snel te laten ontnsappen, zodat ik direct een volgende heerlijke hap lucht kan nemen.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie, ik heb er nu het volgende van gemaakt. Ik geef er even aan toe en adem langzaam, diep, door mijn neus om daarna de adem snel te laten ontsnappen, zodat ik direct een volgende heerlijke hap lucht kan nemen. Ik snuif de lucht zo diep op dat ik het brood bijna kan proeven.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jacqueline, adem eens heel diep door je neus. Doe jij dit snel? Ik denk dat de meeste mensen geneigd zijn om traag te ademen wanneer ze "diep" ademhalen. Ik snap niet goed waarom je schrijft "een hap lucht nemen". Als je het hebt over de heerlijke broodgeur, dan ruik je dit toch? Dan snuif je als het ware nog eens door je neus om die lekkere lucht te ruiken. Ik zou ervan maken: Ik geef er aan toe, adem diep door mijn neus en laat de lucht snel ontsnappen. Daarna neem ik opnieuw een heerlijke hap lucht die ik zo diep opsnuif zodat ik het brood bijna proef. Het is wat herschreven, maar schrijven = schrappen. Als je met een tangconstructie zit, maak je er best twee zinnen van. (Dacht ik toch geleerd te hebben.) Hopelijk heb je hier nog wat aan. Veel succes ermee!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry jacqueline, maar schrappen die hap. Het is niet om door te komen. De zin: Ik snuif de lucht zo diep op dat ik het brood bijna kan proeven. zegt alles al en loopt wel goed. En dan zou ik het woordje bijna nog weghalen. Kill your darlings!

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Besje, alsnog dank je voor je opmerking. Ik zal eraan denken, die tangconstructie. Volgens mij doe ik dit heel vaak. Het worden dan ook te lange zinnen. Ik denk dat ik iets tegen korte zinnen heb, maar nogmaals; een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het woordje 'adem' staat er twee keer te dicht na elkaar. Dat remt de boel af. Misschien kun je inderdaad zoiets schrijven als: 'snoof zo diep mogelijk zodat ik het heerlijke brood bijna kon proeven.'

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hallo allemaal, ik heb de volgende twee korte zinnen gemaakt. het doet me pijn om 'my darling te killen', maar het leest wel beter. Ik geef er even aan toe en adem langzaam en diep door mijn neus naar binnen. Ik snuif de lucht zo diep op dat ik het brood kan proeven.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geef er even aan toe en snuif de geur van het versgebakken brood zo diep naar binnen dat ik het kan proeven. (Het moeilijke is dat het 'de geur' is en 'het brood'. Wat kun je nu proeven? De geur? Of het brood? Kun je überhaupt een geur proeven? Nee. Dus: het brood).

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou het moeten worden:....dat ik de geur bijna kan proeven? jeetje, wat kun je toch over een zin die in je hoofd zit struikelen en vast komen te zitten. Dat krijg je volgens mij als je gaat nadenken.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
marriejeanne, brood bakken vind ik heerlijk: het produkt en de geur. Komt de smaak ook nog eens even bij, zalig! Neem een pak meergranenbrood, doe i.p.v. boter olijfolie erbij, dan franse kruiden, een of twee teentjes verse knoflook en verder afbakken zoals op de verpakking vermeldt staat. Smullen maar. Hé, is dat geen idee? iedere vrijdag- of zaterdagavond zet iemand een lekker en gemakkelijk recept op de site (nieuw topic?) en het resultaat gaan we dan virtueel samen verorberen onder het genot van een glaasje.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik doe er altijd Italiaanse kruiden in en zongedroogde tomaatjes. Of als ik een wilde bui heb doe ik er een kilo walnoten in en wat rozijnen. Mmmmmmmmm.......

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
:confused: Hier is iemand die al mijn uit nederland meegenomen kummeltjes in het brood mikt. Lekker, dat wel. Maar ik ben zo in no time door mijn kummel heen. Waarom geen olijven daar heb ik zet van. Sorry nogal off topic, maar iets zinnigs over zinbouw zeggen zit niet zo in.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja Zjors, je kunt er idd alles doorheen mikken wat je maar wilt, ook olijven DeEllis, die smaken zeker in combinatie met de zongedroogde tomaatjes van Zjors helemaal perfect erin. gee even je adres door, dan stuur ik je wat kummeltjes. Dan kun je weer een tijdje doorgaan met je broodje.

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In een grote witte plastic kom met een gewone mixer van 37 jaar oud, gaat nog steeds goed. Mijn schoondochter doet het in de broodbakmachine, maar dan krijg je een vreemd model, vierkant brood. Ik houd het liever bij een handgevormd ovenplaat brood, zonder bakblik.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ouderwets in de oven en als er geen tijd is in de broodmachine. De buren doen het buiten op een open vuur, hoe ze zo nog een lekker broodje kunnen maken? :eek:

Lid sinds

16 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nouhhh, ik kán me daar wel iets bij voortsellen hoor. lekker boven een houtvuurtje zodat je de rooklucht proeft?