Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Iets gepost op internet

Naar aanleiding van een bericht dat ik las, vroeg ik me iets af. Stel dat je nu bvb een stukje uit je boek op het internet plaatst, kan dat voor uitgeverijen voldoende zijn om je boek te weigeren? Want dat zou me mijn kansen kosten om het eventueel ooit gepubliceerd te zien:(

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn contract -bij Boekscout- staat dat er NIETS uit de tekst al eerder verschenen mag zijn, óók niet online. (dat heb ik daarnet ook al geschreven bij : Proeflezen) Geen idee trouwens of de -verschillende- uitgevers dit allemaal in hun contract zetten en/of ze ècht letten de "overtredingen".

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou ik erg vreemd vinden, als ze je ms op die grond zouden weigeren. Hangt er misschien vanaf hoeveel tekst er al is geplaatst en in welk context? Het hele boek integraal online (o jee de marathon :rolleyes:) is misschien niet handig maar dat is een sterk besloten onderdeel van een site, dus dat zal ook wel meevallen. En ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld het plaatsen van fragmenten op je eigen site of op een (besloten) forum als dit, helemaal geen moeilijkheden op zal leveren. Je zou het ook als reclame voor je ms kunnen opvatten. Ik zou me er niet druk om maken Teddy08, in mijn geval heeft de uitgever er zelfs niet naar gevraagd. Of er iets over in het contract staat, weet ik nog niet. In het voorstelcontract in elk geval niet.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dit vooral voor POD-uitgevers als FM en BS zal gelden. Die klinken me sowieso nogal paranoide in de oren verder. Gewone uitgeverijen zal het waarschijnlijk een worst wezen, tenzij je dus echt je hele verhaal op internet hebt staan. En zelfs dan... Op Fok was er een schrijfster die onder een andere naam een heel dagboek verzon. Dat is later, inclusief de reacties die op haar posts kwamen, uitgegeven. Het topic is nog steeds na te lezen. Dus als een uitgever denkt dat hij je boek kan verkopen, zal het geen ruk uitmaken of het al ergens is gepubliceerd. Ik vind wat BS doet ook een beetje raar. Met een fragmentje op je site kun je toch lezers trekken? Tenzij... ze denken dat het gemiddelde manuscript dat zij drukken zo slecht is dat potentiele kopers meteen afhaken als ze een fragment lezen.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In mijn contract staat dat de uitgeverij exclusieve uitgeefrechten heeft. Als je internet ziet als een publicatiemedium, kan er van exclusieve rechten geen sprake meer zijn. (Ik wil die expliciete zin wel eens opzoeken :) ).

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik denk dat dit vooral voor POD-uitgevers als FM en BS zal gelden. Die klinken me sowieso nogal paranoide in de oren verder. Gewone uitgeverijen zal het waarschijnlijk een worst wezen, tenzij je dus echt je hele verhaal op internet hebt staan. En zelfs dan...
Ik vind het toch bepaald niet onlogisch. Veronderstel (vanuit de denkwijze van de uitgever) dat: Iemand een erg goed verhaal verhaal, gedeeltelijk, op een forum zet vóórdat het uitgegeven is. Als dan iemand anders dit deel dan "adopteert", het verder uitwerkt en sneller dan de oorspronkelijke schrijver bij een andere uitgever weet onder te brengen... dan kan de eerste uitgever problemen krijgen! Dan zou er zelfs (als de eerste uitgever het verhaal gaat uitgeven) een beschuldiging van plagiaat uit kunnen voorvloeien. De oorspronkelijke auteur kan dan namelijk niet bewijzen dat de tekst wel degelijk van hem/haar is. En dáár... zit natuurlijk geen uitgever op te wachten!

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik mag het gerust, een flink stuk tekst ergens publiceren, de uitgever ziet het als reclame. Ze hebben mij de vrije hand gegeven om mijn boeken te promoten. Ik ben zelf wel bang dat een ander het brutaalweg over gaat nemen voordat het uiteindelijke boek er is en daarom zet ik niet alles op internet. Een stuk, genoeg om iemand nieuwsgierig te maken naar de rest...

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Mara, als het boek eenmaal is uitgegeven zal het ook geen problemen meer kunnen opleveren. Voordat het boek veilig en wel is uitgegeven zou het toch wel tot minder prettige ontwikkelingen kunnen leiden (zie mijn reactie hierboven).

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Denk je echt dat als je iets online zet terwijl je de uitgever al in het vat hebt zitten, dus dat er sprake is van een maand of zes tot acht, dat iemand anders daarna nog een heel boek kan schrijven en sneller uitgeven dan jij? Maar waarom vraag je het niet, waarom ze dat in hun contract hebben staan?

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als de uitgever 'het al in behandeling heeft' is de kans niet (meer) zo groot. Tenzij degene die er met de tekst vandoor gaat, daar vervolgens mee naar een POD uitgever stapt.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van FM mocht ik best wat stukjes op site's plaatsen. alle publiciteit is welkom. MichaM schreef: Ik denk dat dit vooral voor POD-uitgevers als FM en BS zal gelden. Die klinken me sowieso nogal paranoide in de oren verder. FM is voor mij een vriendelijk medium dat inderdaad niet helemaal aan de verwachtingen voldoet, maar je hoeft ze niet altijd in zo'n slecht daglicht te stellen. Zo erg is het niet met ze gesteld. Ik vind die vuillakken die oude mensjes hun paspoorten en pinpassen aftroggelen, vermomd als poltieagenten veel erger. Die zijn pas het allerergste laffe tuig dat er maar bestaat.

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hey teddyje08! Bedoel je je prachtige verhaal van de marathon bij ZZ? Dat gedeelte is afgesloten, dus ik denk dat dat sowieso wel meevalt.
Conclusie: zet niet iets op internet waar je plannen mee hebt.
Bedoel je, dat alle fragmenten uit verhalen, boeken, gedichten, enzovoort, hier op de site ook niet geplaatst hadden moeten worden? Ook al gaat het om afgesloten gedeelten van de fora? Of is dit ironie? Ik begrijp je reactie niet, met andere woorden.

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook in deze afgesloten gedeelten kunnen zo'n 2000 mensen inloggen, Ariadne. Iedereen die lid is. Ga jij ervan uit dat al de mensen eerlijk zijn? Ik hoop het, maar zeker weten doe ik het niet. Bij ZZ heb je natuurlijk een kleine overzichtelijke groep die de marathonverhalen bijvoorbeeld kan lezen. Hier is dat anders, dus ik zou hier inderdaad niet teveel teksten plaatsen als je er plannen mee hebt, of ze anders na een paar dagen weer weghalen als je de gewenste reacties hebt. Ik controleer ook regelmatig op het internet welke verhalen (van gewonnen wedstrijden en zo) daar geplaatst zijn van me en die laat ik na een paar weken ook soms verwijderen. Is toch wat veiliger.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Conclusie: zet niet iets op internet waar je plannen mee hebt.
Bedoel je, dat alle fragmenten uit verhalen, boeken, gedichten, enzovoort, hier op de site ook niet geplaatst hadden moeten worden? Ook al gaat het om afgesloten gedeelten van de fora? Of is dit ironie? Ik begrijp je reactie niet, met andere woorden.
Nee dat is zeker geen ironie, Ariadne. Ik publiceer alleen op internet dingen waar mensen op zich niet zoveel mee kunnen, omdat het te beperkt is voor breed gebruik. Als ik hier op het forum een tekst plaats, dan is het meestal een gedicht of idee uit de grap. Wil iemand ermee aan de haal gaan: mijn zegen heeft ie. De werken waar een serieus boek uit voort moet komen, zal ik never van tevoren ergens plaatsen. (Ik ben al bang dat een manuscript of werkplan onderschept wordt als ik het via mail verstuur, moet je nagaan. Ik doe dus ook niet aan internetbankieren. Dit terzijde). Ieder moet voor zich weten hoe hij met zijn eigen werk omgaat, maar ik moet wel eens denken aan de fabel van de vos en de raaf. Ook op afgelsoten fora kunnen veel mensen zich registreren. Weet jij wie er zit te loeren naar teksten of ideeën die hij voor zichzelf gebruiken kan? Internet is zó vaag. 'Brammetje Brombeer' klinkt lief en gemoedelijk, en als hij ook nog leuke opmerkingen maakt, wordt hij al snel vertrouwd. Maar op basis waarvan? Ik ben niet paranoia. Ik bescherm alleen mijn werk.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heel grappig allemaal. Behalve hier, heb ik nooit iets over JdA op internet gezet. Toch staat op een Franse website de "letterlijke" tekst van mijn synopsis - hoe die daar terecht is gekomen is me een compleet raadsel. Staat ook geen naam bij van degene die het geplaatst heeft. Het Romeinse JdA bolwerk in Albuquerque en Dallas, waar nog steeds de kerkelijke fabricage van het verhaal wordt verdedigd, heeft kennelijk een exemplaar want ze gaan inhoudelijk in op een aantalpunten die "niet" op de Franse site staan.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dus dan kan het niet anders of iemand van hier heeft dat daarheen gestuurd, bedoel je dat? En je Franse contacten dan?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nee, beslist niet. Want nooit heb ik de "synopsis" hier geplaatst. Nee, een van mijn Franse contacten heeft dit gedaan, ik weet denk ik ook wel wie. Het is allemaal niet zo belangrijk want niemand kan er wat mee. Aanvankelijk had ik met de mensen van de universiteit van Fordham en Dallas wel een goed contact totdat ik hun dweperige teksten las en een nader onderzoek uit wees dat Fordham een Jezuïeten bolwerk is en Dallas een zwaar katholiek gesubsidieerde universiteit. Binnenkort gaat mijn site de lucht in: www.interpublicity.eu Momenteel wordt er nog aan gewerkt. Dus nog niet gaan drukken want ik heb er nog niets op staan!!!!!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt iedereen voor jullie reactiets. Nu moet ik wel zeggen dat ik voortaan toch erg ga opletten met wat ik op het internet zet, zelfs in afgesloten fora's.

Lid sinds

16 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waardeloos ThePhantom. Je laat iemand een tekst lezen in goed vertrouwen en dan krijg je dit soort dingen. :(