Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Weven?

Hoe beschrijf je iemand die aan het weven is? Of kan je gewoon zeggen 'ze is aan het weven' als de ikpersoon dat heel normaal vind en eerder bang is dat ze iets tegen hem zegt? Wanneer die ikpersoon trouwens weggaat gaat ze verder met weven. Kan je dan gewoon zeggen 'ze gaat verder'? Nee toch? :confused:

Lid sinds

17 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat doe je als je weeft? Beweeg je dan je handen van links naar rechts? Je zit in elk geval aan het weefgetouw. Ik zou zeggen dat je dan weeft, ja. En als je er even mee stopt en dan weer verdergaat, zou ik het beschrijven als verdergaan met weven.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ze is aan het weven, de naald houdt ze stil wanneer ze naar ons kijkt. (personages vragen iets) Ze wijst naar de deur, gaat dan weer verder. Dat dus? :confused:

Lid sinds

16 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoe beschrijf je iemand die aan het weven is? Of kan je gewoon zeggen 'ze is aan het weven' als de ikpersoon dat heel normaal vind en eerder bang is dat ze iets tegen hem zegt? Wanneer die ikpersoon trouwens weggaat gaat ze verder met weven. Kan je dan gewoon zeggen 'ze gaat verder'? Nee toch? :confused:
Volgens mij ligt het perspectief dan niet meer bij de ik-persoon. Dan zou ik zeggen: voor ik me omdraaide zag ik dat de vrouw haar werk weer hervatte (of zo iets in andere woorden).

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel dan ligt t wel bij de ikpersoon, dat ziet de ikpersoon dan nog (die is gefocust op die vrouw omdat ie daar bang vooris maar dat wordt wel duidelijk uit de ontekst).

Lid sinds

17 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien moet je er een gewoont van gaan maken het betreffende stuk tekst erbij te zetten, Aart, als je weer zo'n vraag hebt. Dan kan het veel makkelijker bekeken worden en hoef je niet twintig posts te besteden aan het uitleggen wat wel en niet zou kunnen.

Lid sinds

19 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je weeft met een schietspoel. Niet met een naald. Daar borduur je mee.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@MichaM: zal ik voortaan doen. @Belzebel: anders kan ik t nog altijd veranderen in naaien :P op zo'n site (weet al niet meer welke) stond dat t met naalden moest, maar dat was een uitleg hoe kinderen konden leren weven. @Eufdrie: wat gaat dat snel :eek: dank je voor t filmpje.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je weeft met een schietspoel. Niet met een naald. Daar borduur je mee.
Aha. Ik denk dat ik er dan maar lekker naaien van maak, is veel handiger denk ik :confused:

Lid sinds

18 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
'Ze zat gebogen over het weefgetouw. De spoel bewoog razendsnel tussen haar handen. Ze keek niet op of om.' Zoiets? In welke tijd speelt het trouwens? Het woord 'schietspoel' is redelijk nieuw, als het speelt in je verhaal van een paar duizend jaar geleden, kun je beter het neutrale woord spoel gebruiken. :) Maar met een naald weven is het inderdaad niet helemaal hoor, lijkt me heel onhandig. :P @ Eufdrie Wat een mooi filmpje!

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Waus, ik vond het juist een leuk idee dat de vrouw aan het weven is. Het is jammer wanneer je dit gaat veranderen in naaien. Schietspoel is een mooi woord, maar ik denk dat weinig mensen weten wat hiermee bedoeld wordt.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mee eens, laat haar maar gewoon lekker weven. En maak er 'klos' van, of spoel... Het is dan wel duidelijk wat er wordt bedoeld.

Lid sinds

17 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Okee, weven blijft het :P Ja, in het verhaal van 3700 jaar geleden. Ze is trouwens op de binnenplaats aan het weven :confused: nu is het in die tijd van het jaar wel bijna altijd droog (lekker weinig bekend over het weer, veel zelf invullen :D ) maar is dat dan niet raar?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Weven deden ze heel vroeger toch niet met een schietspoel? Ze hadden een rek waaraan ze dunne draden wol of vlas spanden en dan met een grote naald tussen de draden andere wol weefden en dat aandrukten. Het meisje van Yde droeg een cape die ze waarschijnlijk zelf gemaakt had, het zat vol met weeffouten. Dat weven gaat inderdaad flitsend Eufdrie, ik heb zelf vroeger ook nog geweefd, op een rek. Het ging niet zo snel, maar het was wel leuk, er gaat trouwens enorm veel wol inzitten.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
er zijn diverse manieren waarop de draad van links naar rechts gebracht wordt. Zelf met een druppel, of een fijne luchtstraal. Maar dit is dan vooral industrieel. Die machines maken ook een hels lawaai. Mijn broer werkte ooit in die sector als mecanieker. Praten naast die machines was eigenlijk heel moeilijk.