Start » Forum » Nieuwe vorm van schrijvers rip of?

Nieuwe vorm van schrijvers rip of?

47 reacties [Laatste bericht]
montein
Laatst aanwezig: 3 jaren 38 weken geleden
Sinds: 24 Okt 2007

Nieuwe vorm van schrijvers rip of?

Hi
ik vind dit toch merkwaardig. Lees onderstaand verhaal maar eens, Van uitgeverij Aspect.. het lijkt een nieuwe vorm van Zelf Uitgeven te zijn. Wij geven je boek uit maar zelf wel even 4500 euro meebetalen.

Ik heb wat xjes gezet waar het te prive is. Het grappige is. Ik kreeg van hen al eerder een vergelijkbare mail, (op een ander manuscript) nagenoeg hetzelde maar een andere titel en ietsje lager bedrag

montein
--------------------------------

*brief verwijderd op verzoek Aspekt*

Schrijven Online schreef:

Hier stond een brief van uitgeverij Aspekt aan de auteur waarin om een auteursbijdrage van 3.500 euro gevraagd werd.

Reacties

Dries Arnolds
beheerder
Laatst aanwezig: 18 uren 15 min geleden
Sinds: 9 Nov 2004

Tsja, er is veel kritiek geweest op uitgeverij Aspekt. Juist vanwege dit soort voorstellen.
http://www.schrijvenonline.org/forum-onderwerp/566

Schrijfster Annemarie Postma heeft ook behoorlijk wat strijd met ze gehad:
http://www.annemariepostma.nl/documenten/teksten/c...
http://www.annemariepostma.nl/documenten/teksten/x...

Die € 3500,- verdien je natuurlijk nooit terug. Het is een soort verkapte eigenbeheeruitgever (hoewel ze ook wel eens alle kosten op zich nemen). Als je eigen beheer zou willen kan dat veel goedkoper dan € 3500,- bij een POD-bedrijf. Je mist dan die aanbiedingsfolders en de vertegenwoordigers, maar die kunnen natuurlijk ook niks garanderen.

Er staat verder ook niks vermeld over de opbrengst. Krijg je gewoon royalties? Dat zou vreemd zijn, want je hebt de uitgave in principe zelf gefinancierd. Je zou dus veel meer dan de gebruikelijke 5-8% moeten krijgen.

Ik heb in de tijd dat ik bij stichting Schrijven werkte talloze mensen gesproken (en geholpen) die met Aspekt in zee zijn gegaan en later van anderen pas te horen kregen dat dit niet de normale manier van werken is voor uitgeverijen. Dat is ook de voornaamste kritiek. Ze claimen in dit mailtje dat dit de normaalste zaak van de wereld is.

Scribendi salutem!

montein
Laatst aanwezig: 3 jaren 38 weken geleden
Sinds: 24 Okt 2007

tx Dries
Uitgeversland blijft mij steeds meer verbazen. Met dit soort zaken als uitschieter.
Het moet niet gekker worden smile !

Mario Kluser
Laatst aanwezig: 6 jaren 39 weken geleden
Sinds: 4 Jan 2005

Van een rip off zou alleen sprake kunnen zijn als ze proberen je op te lichten.

Het is eerder een onhandig manier je een eigen beheer uitgave te laten overwegen.

Ze zouden wat dat betreft meer kans maken als...
...ze het kind de juiste naam geven: namelijk eigen beheer, maar onder hun label.
...ze dit niet in detail aanbieden aan auteurs die op een reguliere manier hun manuscript aanbieden en die ze dus afwijzen.

Een afwijzingsbrief met de opmerking, dat het ook mogelijk is via hun uitgeverij EB-uitgaves te regelen en het verzoek bij interesse, hierover contact op te nemen, zou strategisch beter zijn.

Zoals het uit dit topic blijkt, brengt het op de manier hoe ze het nu aanpakken de uitgeverij in diskrediet.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 24 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Inderdaad Montein, we hadden ze al 'in het snotje'. Nooit mee in zee gaan dus. Dat kan elders goedkoper.

En ook nooit je boek daar laten redigeren als ze in een brief zetten:
'Het geen ook geregeld gebeurD' stick out tongue

Het enige voordeel is dat de buitenwereld niet kan zien dat het een eigenbeheeruitgave is, omdat ze ook 'gewone' uitgaven hebben van mensen die vast wel een kaskraker schreven.

Bij Gopher en FM en dergelijke heb je dat natuurlijk wel. Daar krijg je bijvoorbeeld nooit een recensie in een krant omdat journalisten meteen denken: o, eigenbeheer, niks mee doen dus.

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

Mario Kluser

@Dries

Heel interessante artikelen.

Mara
Laatst aanwezig: 6 jaren 40 weken geleden
Sinds: 11 Apr 2007

Ja, ze moeten gewoon neerzetten dat dit zo niet de regel is bij erkende uitgeverijen. Maar dat zij dit weleens doen omdat het werk anders geen kans heeft terwijl zij het wel een leuk onderwerp vinden. Zoiets.
Ik heb bij Thoeris helemaal niets hoeven betalen. Ze hebben echt alle kosten op zich genomen. Ik was een debutante en die moest helemaal wegwijs worden gemaakt met het proces. Ze hebben echt alles aan reclame gedaan wat voor hen mogelijk was. Ze konden niet gaan 'overvragen' bij redacties. Toen heb ik zelf een beetje meegeholpen in mijn onschuld. En dat pakte ook goed uit, zoals je misschien bij boekpresentaties gelezen hebt.
Nee, de methode van Aspekt is zelfs duurder als bij Free Musketeers! En ik weet toevallig dat heus niet alle werken bij een reguliere uitgever onmiddellijk vooraan in de boekhandel komen. Je moet plek op het schap afkopen wil je vooraan staan. Net als de lekkere dingen bij de kassa, weet je wel ...
Rare methode van Aspekt.

www.thoeris.nl
Mooie, non-fictie uitgeverij

Mario Kluser
Zjors schreef:

... omdat journalisten meteen denken: o, eigenbeheer, niks mee doen dus.

Hierover had ik een interessant gesprek met een journalist die bij mij op de koffie was. Hij vertelde dat dit enkele jaren geleden inderdaad het geval was, maar ondertussen kunnen ze de EB-auteur niet meer negeren, gezien het feit 9 van de 10 boeken (volgens hem) EB-titels zijn.

Irene
Laatst aanwezig: 9 jaren 43 weken geleden
Sinds: 11 Feb 2006

9 van de 10?! Wow, had nooit gedacht dat er zoveel eigenbeheerboeken uitgegeven worden.

rudolf
Laatst aanwezig: 5 jaren 39 weken geleden
Sinds: 13 Mrt 2007

Het verbaast me niets. Moet je eens kijken hoeveel boeken er wel niet uit komen bij FM en consorten.

Irene
Laatst aanwezig: 9 jaren 43 weken geleden
Sinds: 11 Feb 2006

Ik vroeg me af hoeveel boeken er per jaar in totaal verkocht worden en kwam op deze site terecht:
http://www.auteursdomein.nl/Persbericht_20062007.htm
“In 2007 zijn er 45 miljoen boeken verkocht voor een totaalbedrag van 570 miljoen euro…”

Er staan nog een aantal andere interessante artikelen op, o.a. over PoD.

marriejeanne
Laatst aanwezig: 10 jaren 3 weken geleden
Sinds: 6 Mrt 2005

Jaaaa..... maar dan moet je wél even kijken over welke auteurs die journalist het had, Mario! Ik zag gisteren dat Haye van der Heiden een boek van hem laat uitbrengen door FM. Zó iemand willen ze waarschijnlijk wel graag aandacht geven.

Maar Truus met het sjaaltje kan het nog steeds vergeten, hoor. En misschien ook wel terecht.

Aspekt zal niet blij zijn met dit topc.

Weet je wat ik het naarste vind aan hun bericht? Je moet wel SNEL beslissen, want je boek kan mee met de zomeraanbieding:

"De catalogus moet deze zomer nog worden gemaakt, dus dan moeten we voor omslag en aanbiedingstekst met spoed aan de slag."

En dit dan:

"Ik leg u dit maar in alle openheid voor. Voor wat betreft de buitenwereld blijft dit een afspraak tussen auteur en uitgever."

Is er ook een begripvollegrijnsemoticon?

A dedication to Michael Jackson, the King of Pop:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/24735374/A_dedic...

Mario Kluser
marriejeanne schreef:

Jaaaa..... maar dan moet je wél even kijken over welke auteurs die journalist het had, Mario!

Hij had het over auteurs zolas jij en mij. Het grootste gedeelte van het gesprek ging echter over mij.

marriejeanne

smile Auteurs zoals jou en mij? question Ik heb nog niet bij FM gepubliceerd en ben dat ook niet van plan. Beter dat het vooral over jou ging! thumbsup smile

Mario Kluser

Mijn posting had helemaal niets me FM te maken.

De journalist zei: 'Omdat er ondertussen 9 van de 10 boeken in eigen beheer gepubliceerd worden, kunnen we deze schrijvers niet meer negeren. Enkele jaren geleden was het nog ondenkbaar geweest dat we over een EB-uitgave een artikel hadden geplaatst.'

Heeft helemaal niks met FM, BS of SM te maken.

marriejeanne

Je hebt gelijk, we hadden het over Aspekt. Dat was de draad. Daar heb ik ook nog niets laten uitbrengen, overigens.

Mara

Luister eens: Uitgeverij aspekt is geen lid van de GAU. En dat verklaart dus een heleboel. Alle erkende uitgeverijen zijn hierbij aangesloten. De lijst Algemene Uitgevers. Die hebben verklaard zich aan bepaalde regeltjes te houden. Zoals bijvoorbeeld het standaard contract. Er zijn wel meerdere verenigingen. Waar is Aspekt dan lid van? Ik vind het namelijk wel een algemene uitgeverij.

www.thoeris.nl

Mario Kluser

Wat verklaart die lidmaatschap dan?

marlies
Laatst aanwezig: 3 weken 18 uren geleden
Sinds: 23 Feb 2006

In Engeland hebben ze een mooie naam voor uitgevers zoals Aspect (die dus veel geld vragen en er verder niets voor doen, behalve je boek drukken): Vanity Press. Dat zegt alles, nietwaar?

Mario Kluser

Nou wil ik het niet voor Aspect opnemen, maar op hun uiterst slechte website komen wel wat bekende schrijvers langs. Waar komt die info vandaan dat ze verder niets doen dan boeken drukken?

Ros
Laatst aanwezig: 10 jaren 36 weken geleden
Sinds: 12 Okt 2007

Aspekt schreef: 'De uitgeverij speelt gelijk bij verkoop 1600 exemplaren...'

Ik meen dat Gilbert 500 stuks noemde.

?

rietje
Laatst aanwezig: 8 jaren 19 weken geleden
Sinds: 10 Okt 2007

gebeurt moet met een t en niet met een d, ze kunnen zelf niet eens schrijven!

Bezoek ook eens mijn website: www.rianneverwoert.nl

MichaM
Laatst aanwezig: 3 jaren 49 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007
Mario Kluser schreef:

Van een rip off zou alleen sprake kunnen zijn als ze proberen je op te lichten.

Ik vind dit wel een vorm van oplichten. In dat mailtje stelt de uitgever dat het "normaal" is dat de auteur een deel van de kosten op zich neemt.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Mario Kluser

Als je dit uit deze zin opmaakt:

Dit kan alleen worden opgevangen door een auteursbijdrage, hetgeen ook geregeld gebeurd.

Dan heb je gelijk. Er wordt wel gesuggereerd dat dit bij vele uitgevers zo is.

Mara

Sorry Montein, maar zijn die spelfouten echt van de uitgever????

www.thoeris.nl

rudolf

Hoe doen die boeken van Aspekt het eigenlijk? Liggen die boekhandels in de boekhandel of niet?

Ik zie dat Raven Dice, ook hier forumlid, haar titel ook bij Aspekt heeft uitgegeven. Ik zou benieuwd zijn om te weten of zij er zoveel geld voor heeft betaald of dat ze 'gewoon' is uitgegeven.

rudolf

Wat een megavoorjaarscatalogus heeft Aspekt trouwens. Er zitten meer boeken in dan bladzijden!

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 24 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Ik heb het idee dat er ook mensen zijn (mensen met naam) die een geweldig voorschot krijgen als ze bij Aspekt willen uitgeven. Of ik moet me vergissen en weer wat dingen in mijn informatiebrein door elkaar hebben gehaald. Gebeurt vaker. disgusted

Wat bedoel je, Rudolf? Staan er meerdere boeken op een bladzijde? Is de catalogus dun?

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

rudolf
Zjors schreef:

Wat bedoel je, Rudolf? Staan er meerdere boeken op een bladzijde? Is de catalogus dun?

Ik bedoel dat ze een stortvloed aan titels hebben. Bekijk hun catalogus maar eens. Heel veel titels met obscure onderwerpen waarvan ik me dan toch afvraag of dit niet voornamelijk titels zijn waar de schrijver voor heeft moeten betalen.

Pehamo
Laatst aanwezig: 2 jaren 21 weken geleden
Sinds: 28 Jun 2007

Bedankt voor deze tip Dries,

Het blijkt, als schrijver dat je beter eerst navraag kan doen voor met een uitgever in zee te gaan.
Want straks ga je koppie onder.

Voor de steeds dikker wordende schrijver,
STEVIA, nieuw plantaardig zoetpoeder,
al 3 kilo kwijt!!!

Karen.com
Laatst aanwezig: 11 jaren 20 weken geleden
Sinds: 23 Jan 2008
Mario Kluser schreef:

De journalist zei: 'Omdat er ondertussen 9 van de 10 boeken in eigen beheer gepubliceerd worden, kunnen we deze schrijvers niet meer negeren. Enkele jaren geleden was het nog ondenkbaar geweest dat we over een EB-uitgave een artikel hadden geplaatst.'

Dit klopt, Mario. Uit onderzoek (Vlaanderen en Nederland) blijkt dat slechts 1 op 250 manuscripten aanvaard wordt bij de reguliere uitgeverij.

Lees Schrijven Magazine
  • Leer schrijven als Stephen King
  • Alles wat een schrijver moet weten over uitgeverijen
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • De schrijfdip en wat je ertegen kunt doen

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór 23 september 16:00 u. een abonnement!

MELD JE AAN
Lees Schrijven Magazine!

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór 23 september!

Word abonnee!