Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Redacteuren zijn drukbezette mensen...

Fantastisch nieuws was dat, toen in die tijd, mei 2007, pfew, wie houdt verdorie de tijd tegen! Interesse, hij geloofde erin, zou het verdedigen voor publicatie, 'mijn' redacteur. Enkel hier en daar nog wat herschrijven, hij ging mij zijn suggesties opsturen, ik had er alle vertrouwen in, heb dat nog steeds, door er met hem enkele keren over te praten, wist ik dat hij het SNAPTE, hij zou mij geen kul opsturen ("meer sex!"), dus ik ging thuis zitten wachten. Ik kan u zeggen dat de brievenbus en de mailbox ondertussen grote vijanden zijn geworden, hoe vaak ben ik al niet kwaad geworden op hen? Maar ach, wat kunnen zij er aan doen, zij doen toch enkel hun werk? Arme, misbegrepen brievenbus en mailbox... Ik wacht, redacteur, ik wacht. Ik stuur je elke week een herinnering. En ondertussen ben ik zelf in een uitgeverij beginnen werken, non-fictie boeken weliswaar. Weet je wat mijn job is? Achter auteurs aanzitten, ze constant achter de hielen zitten, om te zorgen dat ze op tijd inleveren. Want die auteurs, dat zijn wel erg drukbezette mensen. Ergens zie ik de ironie wel.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
O, maar dat je nu in een non-fictieuitgeverij werkt is alweer dichter bij het vuur, Oscar Gonzo. Zo kom je er ook, zeker weten!

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Misschien had ik moeten erbij vermelden dat wij hier enkel wetboeken en analyses van wetten uitgeven en enkel verkopen en in contact komen met advocaten en professoren, een wereldje waar ik volstrekt niks mee te maken heb, net als de meeste medewerkers hier. Werken in een uitgeverij waar boeken uitgegeven worden die door niemand gelezen worden voor ze verschijnen (op een externe corrector na), het is een absurdisme wat toch al een verhaal heeft opgeleverd

Lid sinds

19 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als ik redacteur was zou ik misschien een beetje geirriteerd raken als ik elke week een herinnering kreeg. Maar ik ben gelukkig geen redacteur, maar een drukbezette auteur :) .

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Werken in een uitgeverij waar boeken uitgegeven worden die door niemand gelezen worden voor ze verschijnen (op een externe corrector na), het is een absurdisme wat toch al een verhaal heeft opgeleverd Arme Oscar, ik zou me doodvervelen. en een auteur kun je beter lokken met honing als najagen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb wel bewondering voor redacteurs en redactrices. Ze sleutelen aan de tekst van iemand anders. Moeten er voor zorgen dat het loopt en klopt. Hebben te maken met eigenwijze, lastige auteurs die uiteindelijk met de eer gaan strijken, want hun naam staat op het boek.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Rapid: volledig gelijk, ik heb natuurlijk het grootste respect voor zijn werk, je moet zo iemand ook wel kunnen vertrouwen, dat hij/zij je tekst 'voelt' en de suggesties geeft die jij wil horen en een richting toont waar je zelf nooit op zou gekomen zijn. Met andere woorden: Respect! (en voeg er gerust een hip hop-teken aan toe - vuisten tegen de borst)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
oh, en @ MichaM: de naam zeg ik voorlopig liever niet, noem het een vreemd soort bijgeloof, echt zeker is het allemaal nog niet, dus praat ik er liever in vage termen over in de tussentijd! Laat het er ons op houden dat het mijn eerste keuze was van uitgeverij..

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat is het lot van een beginnend schrijver: altijd wachten. Ik heb weleens het idee dat de wereld van de uitgeverij een erg log systeem is. Waarom moet het allemaal zo lang duren? Maar goed, je kunt niet zonder een goede uitgeverij, dus wachten, wachten, wachten.

Lid sinds

17 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Volgens mij is een deel van de traagheid te wijten aan verouderde automatisering en medewerkers die totaal niet met computers om kunnen gaan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is mij verteld dat uitgevers tientallen manuscripten per dag krijgen, je weet wel, van die 1.000.000 potentiële schrijvers die Nederland rijk is. Ik denk dat ze nog wel even voort kunnen. Het zou echter best zo kunnen zijn dat uitgeven in de huidige vorm een verouderd systeem is, dat langzamerhand wordt vervangen door een ander systeem, aangepast aan de huidige manier van communicatie. Als ik naar het duizelingwekkende aantal titels kijk dat her en der in privé uitgave wordt aangeboden, dan is er toch wel wat loos op dit moment en moeten we eens echt goed gaan nadenken wat het voordeel is van de traditionele methode. Op dit moment heb ik de indruk dat we bezig zijn om het oude systeem vaarwel te zeggen. Het zal natuurlijk een stuk moeilijker worden een goed boek te vinden. maar topboeken, bestsellers zullen er altijd blijven. Cicero en de zaak Roscius is daar een voorbeeld van.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ The Phantom: van al wat ik hier lees over uitgeven, vooral dan 'privé', word ik eerlijk gezegd wat ongerust. Ik snap niet goed waar dat vertrouwen in al die nep-uitgeverijen vandaan komt, anders dan van een totaal gerechtvaardigde droom om koste wat het kost uitgegeven te worden en de realisatie dat het via de reguliere weg maar niet lijkt te lukken. Tuurlijk ontvangen de grote uitgeverijen meer manuscripten dan ze kunnen lezen, en tuurlijk is de selectie bitter streng, wat enkel nog verergerd is omdat vele uitgeverijen niet meer durven investeren in debutanten, gezien de verkoop van fictie bedroevend is. Maar om nu je hoop, én je eigen centen in een of andere internetuitgeverij te steken, die je zoveel exemplaren belooft in ruil voor zoveel geld en contacten, dat is de droom van publiceren eigenhandig om zeep helpen. Ja, je hebt dan wel een gedrukt exemplaar in handen, wat vervolgens zelf aan de man dient gebracht te worden. Vergeet marketingondersteuning, contacten nationaal en internationaal, vergeet kortom het potentiële lezerspubliek, dat nooit bereikt zal worden. Als dat de toekomst is van uitgeven, dan is er geen toekomst meer. Persoonlijk heb ik wel nog het volste vertrouwen in het reguliere uitgeverswezen, ze zullen er, als je hard genoeg probeert, altijd nog wel de publiceerbare werken eruit pikken, lukt het niet, dan is dat spijtig, move on. Gepubliceerd worden is één van de grootste bevestigingen die je kan krijgen voor je werk, maar dat heb je zelf niet in handen, je wordt gekozen, je kiest er zelf niet voor, het is een noodzakelijke selectie, en zo hoort het. Het is triest dat er zoveel gieren klaar staan om de zakken en buidels leeg te zuigen van al die mensen die het vertrouwen in het oordeel van reguliere uitgevers verloren zijn. Soit, ik ga er mij verder niet meer over opwinden..het is zondag!

Lid sinds

18 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Frustrerend lijkt me dat, al tien maanden geen substantiële reactie gekregen, als ik het goed begrijp? Kun je niet op zoek naar een andere uitgeverij in de tussentijd? Dat deze persoon laten weten? @ Rapid Dat lees ik nu eens graag: begrip en respect voor de redacteuren. Hoe vaak heb ik al niet gedacht dat het boek bijna meer van mij geworden was dan van de oorspronkelijke auteurs bij de boeken waar ik als eerste redacteur onleesbare teksten mocht omzetten tot fraai en aansprekend nederlands. Goed, dat waren educatieve uitgaven, maar het gevoel ('mijn naam wordt niet eens genoemd') herken ik wel. Ik stel me ermee tevreden dat in Nederland heel wat kindertjes taal en andere lessen krijgen waar ze van de verhaaltjes kunnen genieten, dankzij mij. :D Af en toe mag ik dat best zeggen! :nod: ;)

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ariadne: ja, frustrerend is het zeker, maar het klopt niet dat ik in al die tijd geen reactie meer kreeg hoor, in de tussentijd spraken we elkaar twee keer in persoon en vuur ik elke week mails op hem af; naar een andere uitgeverij uitkijken in de tussentijd lijkt me echt not done, zo'n kans krijg je maar één keer in je leven, een relatief grote naam, kans op degelijke marketingondersteuning, en dat voor een al bij al niet voor de hand liggende roman, ik wacht mijn kansen wel af! Gelukkig de laatste maanden weer de zin te pakken om volop aan andere dingen verder te schrijven, dus dat zit goed. En ook ik heb het volste respect voor het werk dat hij doet (of zou moeten doen), als schrijver sta je toch te dicht op je tekst om bepaalde hiaten nog te kunnen zien, hij mag mij alles voorstellen, maar het mag wel eens gaan komen (kleine vloek en geschud van de vuist naar de lucht) en nu de werkdag aanvatten..

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik ben het met je eens, in feite is het pure nep en heeft het met echt uitgeven niets te maken. Maar door mijn ervaring heb ik geleerd niet meer te vertrouwen op welke grote naam dan ook. Vandaag zijn ze er, morgen niet meer. Elsevier doekte destijds van de ene op de andere dag haar hele boekenfonds op. Een goedemorgen dus. Grote namen zeggen me totaal niets meer. Een klein enthousiast fonds, waar Rapid het over heeft, ja daar zie ik veel meer heil in. Amazon en eBay, de Yanken roofridders, zijn financieel geen interessante partners, dus die richting hoef je het ook niet te zoeken. Verhoudingsgewijs is een boek een te duur product en wordt er te weinig op verdiend. Enfin, we komen nu weer in het plaatje van Gilbert terecht. Het belangrijkste obstakel dat momenteel bestaat is een efficënt en betaalbaar verkoopkanaal te vinden die niet je hele marge opslokt zoals Amazon doet en Bol waarschijnlijk ook, al heb ik daar geen voorbeelden van.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Daar heb je absoluut gelijk in, wat dat geschonden vertrouwen betreft. Opnieuw is het een kwestie van geluk, en van goed rondkijken naar wie je je werk stuurt. ze bestaan nog, de uitgeverijen met een groot, commercieel gericht en succesvol aanbod, die de meerwinst investeren in debuten en 'moeilijker' werken, kwestie van een beetje rond te luisteren. Ikzelf kom trouwens uit Vlaanderen, waar men mij al enkele keren aangeraden heeft nooit te proberen bij een vlaamse uitgever, die nemen geen enkel risico meer, aanvaarden geen debutanten, zelfs serieuze uitgeverijen verkiezen 'de verzamelde columns van een tv-omroepster' boven een debuut. wie kan het hen kwalijk nemen.. zijn Amazon en eBay dan ook patners voor nieuw werk? wist ik niet

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappige is dat ze hier in NL zeggen 'Ga naar een Vlaamse uitgever' - maar voor mijn boek dat ik nu gedeeltelijk aan het herschrijven ben, heb ik nog geen enkele uitgever benaderd. Buiten het CB om heb ik een direct kanaal naar boekhandel en kiosk. Ook hebben ze daar alle logistieke middelen van transport en opslag. Jeanne d'Arc ga ik zelf uitgeven. In een hele luxe editie, meer voor verzamelaars van mooie boeken. In April begint men aan de Franse vertaling. In het proces van de marketing leerde ik dat Amazon.com 55% marge wil hebben op de verkoopprijs van het boek. Daar springt een uitgever niet uit, als ze ook nog eens royalties moeten uitkeren.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
haha "Ga naar een Vlaamse uitgever", dat klinkt als het equivalent "U hoort nog van ons"/"u hoeft ons niet te bellen, wij bellen u" bij sollicitatiegesprekken! je lijkt me erg goed op de hoogte van de alternatieve kanalen van verspreiding, interessant, guerilla-publishing bijna, ken of heb je daar interessante artikels over? louter om eens de andere kant te bekijken. groet

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hé dat is een hele goede: "Guerilla-Publishing" - kort en goed: Er is een mogelijkheid om via de route die ik ken direct bij de boekhandel te komen. Nu zie ik dat vrijwel iedereen op SOL stukloopt op het grootste obstakel: nl hoe kom ik op de markt en hoe promoot ik mijn boek. Er is nog wel degelijk een onderscheid in kunnen schrijven en verkoop/promotie van je eigen boek. Asjtinad vraagt op dit forum ook al hoe doe ik dat? Ik ben natuurlijk niet van plan om voor FM de kastanjes uit het vuur te halen, aan de andere kant wil je een forumlid natuurlijk helpen. Het zou misschien een idee zijn om een website te maken waar alle SOL-auteurs hun boeken kunnen plaatsen, en dan deze website landelijke bekendheid geven. Dat zou een goedkope en praktische oplossing kunnen zijn die naar twee kanten uitwerkt of uit kan werken. Een andere mogelijkheid is een uitgeverij voor SOL en gerelateerde auteurs op te zetten, in combinatie met bovengenoemde site en een partner die POD doet. Maar dan ook werkelijk uitgeven en niet uitsluitend als doorgeefluik fungeren. De kostenfactor die dit bemoeilijkt is die van de persoon die redactie c.q. correctoe doet. Dat is een hele serieuze kostenpost en vindt daar nu eens iemand die dat tegen een aanvaardbare prijs kan doen. De nep-uitgevers laten je dat zelf opknappen en leggen alle verantwoordelijkheid bij jou neer. Een uitgever zegt: Kom maar hier, als het wat is dan doe ik het wel verder. Maar dan nog: alles goed en wel maar kan je ook verkopen? En daar ligt het omslagpunt. Kan je verkopen, is er markt voor je boek en waar blijkt dat uit. Als je die vragen kunt beantwoorden,, ben je al een heel stuk verder.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dan zou Schrijven Online of Schrijven Magazine die taak en verantwoordelijkheid op zich moeten nemen, ThePhantom?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou de meest voor de hand liggende oplossing zijn. Dat in combinatie met mijn kanaal. Dan ben je wel een partner om rekening mee te houden.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant idee, vooral als statement naar de grote uitgevers toe denk ik. Met 'guerilla-publishing' moest ik uiteraard aan 'guerilla-cinema' denken, waar ik me in het verleden zeer in verdiept heb, de mogelijkheid alles zelf te doen, en met wat geluk aandacht op hogere niveaus aan te trekken. Idem voor muziek, wat spijtig dat er voor schrijven niet zoiets bestaat als myspace of youtube, dingen waarmee je voor geen geld de wereld rondraakt en wie weet opgepikt wordt. want uiteindelijk kan je het als schrijver niet alleen, en zeker niet ook nog eens de promo en marketing gaan voeren, duizenden contacten onderhouden etc; ik vraag me af of ik dan ooit nog tot schrijven zou toekomen. Maar om op m'n eerste punt terug te keren: het zou een interessant statement kunnen zijn. (en aan al m'n replies te merken zit ik me stierlijk te vervelen op het werk vandaag...beter eens iets doen)

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat zou de meest voor de hand liggende oplossing zijn. Dat in combinatie met mijn kanaal. Dan ben je wel een partner om rekening mee te houden.
En hoe ziet dat er zakelijk uit? Investeringen, winst en dergelijke? En krijg je dan niet het zoveelste ei van Columbus?

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne: Ik krijg net een mail van iemand binnen die al een deel van de oplossing heeft. Er zal toch voor debuterende schrijvers iets moeten komen. Nou dat komt er nu. Niet iedereen heeft het geluk van Rietje, van Tisa om van Kim nog maar te zwijgen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Oscar Gonzo - Het probleem dat hier in NL overheerst is dat je je kop niet boven het maaiveld uit mag steken. Op filmgebied bv maar ook in andere disciplines vertrekken de coryfeeën naar elders. Promotionele activiteiten zouden een zeker risico in kunnen houden. Heb een paar dagen geduld en dan is er voor jou ook misschien een oplossing.

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marriejeanne: Ik krijg net een mail van iemand binnen die al een deel van de oplossing heeft. Er zal toch voor debuterende schrijvers iets moeten komen. Nou dat komt er nu. Niet iedereen heeft het geluk van Rietje, van Tisa om van Kim nog maar te zwijgen.
Is dat het antwoord op mijn vraag? :( Wat heb ik nu aan een mailtje dat jij krijgt van iemand? Ik vraag me gewoon af hoe dat zakelijk in elkaar moet komen te steken. Wat ik merk op het forum is dat er veel mensen zijn die er geen cent voor over hebben om hun boek gedrukt te krijgen. Liever brengen ze het geld naar een ander die met hun verhaal gaat strijken (en die zijn niet eens in dat verhaal geïnteresseerd, alleen in hun geld). Dus ik vraag het gewoon nog een keer, hoor: hoe wil je dat zakelijk aanpakken? Met investeringen, verlies en winst, pr en alles wat erbij komt kijken?

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
hmm...benieuwd wat die oplossing gaat zijn. ondertussen wacht ik wel nog wat op 'mijn' redacteur; hoop doet voortleven! als het lukt, laat dan hun marketingafdeling al het werk maar doen! wat niet wil zeggen dat ik ook zelfpromo-ideeën heb, ideaal voor verspreiding via het internet, maar dat is een verhaal voor een andere keer we gaan de beer niet verkopen voor...

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed dan. Bedrijfsvorm: Stichting. Investeringen? Waarin? Eerst een kostenoverzicht maken en zien wat financiëel nodig is dit kind armpjes en beentjes te geven - ik ben zelf niet van plan mijn vrijheid op te offeren voor een commerciëel project. Maar ik wil wel helpen om het op de rit te zetten. Een basisprogramma ontwerpen voor een schrijver hoe zijn boek en waar te brengen. Neem Mario maar als voorbeeld en Judtith Visser, die timmert ook aardig aan de weg. Vul dat aan met een adressenlijst van landelijk- en regional bladen, met de namen van recensenten. Doen! Beginnen! Er zal een stukje exclusiviteit in moeten zitten ander krijg je het verhaal dat de meelopers in dit traject gaan meeliften. Ik ga ook niet een businessplan neerzetten voor dat er zelfs maar sprake is van een serieus concept.Hier is niet het probleem om een product af te zetten maar juist om een goed product te vinden en dat op een efficiënte manier de markt op te sturen. Voordat je je kan gaan verdiepen in fiscale en administratieve bijzonderheden zul je eerst het totaal generaal moeten genereren. En dat is nog niet gebeurd. Alleen maar wat ideeën gespuid.