Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

MBO opleiding?

Hee allemaal, ik heb me hier net aangemeld en ik kom meteen met de deur naar binnen vallen, aangezien ik een (voor mij) belangrijke vraag heb. In 2007 heb ik m'n diploma VMBO tl gehaald en ben toen een opleiding Mediavormgeving gaan doen. Niet omdat m'n passie daar ligt, maar omdat je met een diploma Mediavormgever veel kans hebt op een goede baan (nu ligt dat aan je definitie van "goed", maar ik doel hier op geld). Dat heb ik nu een half jaar gedaan, maar vanaf het eerste moment voelde ik aan dat dit niet was wat ik met m'n toekomst wilde, nu heb ik daar genoeg van gehad. Ik ga liever iets met plezier doen, ik kan mezelf niet ergens met tegenzin doorheen sleuren. Al vanaf ik klein was, heb ik schrijven altijd erg leuk gevonden, vandaar dat ik hier ook bij kwam toen ik nadacht over een ander beroep. Ik vind het erg moeilijk te besluiten of dit nou écht wat voor me is, maar niet geschoten is altijd mis. Al meerdere keren heb ik gelezen dat je net zo goed schrijver kan worden zonder dat je een opleiding volgt, dat klinkt me in eerste instantie goed in de oren aangezien ik niet zo gek van school ben, maar ik ben nog maar 16 jaar, dus ik ben leerplichtig. Daarnaast is het alsnog geen slecht idee, aangezien ik niet veel ervaring heb als schrijver en vast een hele hoop bij kan leren. Nu dus mijn vraag, kennen jullie een opleiding op MBO niveau, het liefst in de buurt van Breda (of Rotterdam)? Natuurlijk heb ik al gegoogled, maar ik kan eigenlijk weinig vinden op veel cursussen na, wat geen optie is aangezien ik naar school moet.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik zou geen opleiding op MBO-niveau weten. Wel op HBO-niveau. Journalistiek of Writing for performance aan de Hogeschool van de Kunsten in Utrecht. Kun je deze opleiding niet afmaken en dan alsnog een schrijfopleiding gaan doen? Ik heb ook eerst mijn MBO gedaan. Nu kan ik sowieso nog ergens op terug vallen en dat vind ik toch wel fijn.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dat ik niet door ga met deze opleiding heb ik al besloten, ik ben totaal gedemotiveerd. Ik heb ook niet erg veel zin terug naar de middelbare school te gaan om alsnog m'n havo diploma te halen, maar ik heb wel m'n oog laten vallen op een fotografie opleiding, dus opzich is het geen slecht idee om dat te doen om "op terug te vallen". Als ik klaar ben met die opleiding, kan ik wel voor een cursus gaan, omdat ik dan niet meer leerplichtig ben. Vraagje aan jou, mag ik vragen welke MBO opleiding je hebt gedaan en wat je nu doet?

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En een theateropleiding, niet de opleiding acteur natuurlijk maar richting drama, gericht op de tekst in theatervoorstellingen, scenarioschrijven? Kun je dramaturg worden. Tekstschrijver.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb MBO sociaal juridisch gedaan en doe nu HBO rechten. Totaal iets anders dan schrijven. En als je niet gemotiveerd ben, werkt het niet. Dat weet ik uit ervaring :)

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb je ook geen ambities meer om schrijver te worden, Droomz? Mara, dat is niet de richting waar ik naartoe wil, maar wie weet is het een goed idee om meer informatie over te lezen. Ken je misschien een site naar zo'n opleiding? Ook wel handig als ik vertel welke richting ik dan op wil, ik wil graag romans schrijven. Om het toch breed te maken ben ik ook wel geïnteresseerd in de journalistieke kant, zoals schrijven voor een tijdschrift.

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jawel, dat wel :) Anders zou ik hier niet zitten. ;) Voor zover ik weet is er geen Journalistiek of iets dergelijks op MBO-niveau helaas.

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik dacht dat je 't misschien toch alleen als hobby wilde blijven doen, Droomz. :) Hoe richt jij je toekomst in dan, doe je de studie nu alleen zodat je nog iets hebt om terug op te vallen of hou je schrijven meer als iets "erbij"? De theateropleiding vereist minimaal een havo, vwo of mbo diploma, dat kan ik nu dus niet doen. Ik vind het echt vervelend dat er op MBO niveau veel minder keuze is.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En een cursus die gelijkwaardig is aan de eisen voor MBO, is er die een? Volgens mij wel. Dat moet toch!

Lid sinds

16 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik hoop een boek te schrijven, maar mijn eerste doel is om een verhaal af te maken. :) In de toekomst hoop ik er deels van te kunnen leven en tot die tijd is het iets voor erbij. Misschien de schrijversvakschool?

Lid sinds

19 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maar denk je dat je als schrijver een 'goede baan' hebt, Jeroen, zoals je zelf zegt: doelend op geld? Dan kan ik je meteen uit de droom helpen. Slechts enkelen verdienen veel geld door boeken te schrijven. Daarbij zou ik je zeker aanraden om wél terug naar de middelbare school te gaan en je Havodiploma te halen. Daarmee kun je veel meer kanten uit dan met een niet-afgemaakte MBO-opleiding. Bijvoorbeeld naar de School voor Journalistiek, hoewel die tegenwoordig waarschijnlijk een andere naam zal hebben, maar 'vroeger' had je De Tilburgse Leergangen (toch?) en daar was een opleiding tot journalistiek. Het zou me niet verbazen dat die richting er nog was. Back tot basic! Hoe vervelend ook, maar je hebt nu nog de leeftijd om die basis goed te leggen.

Lid sinds

16 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De school voor de journalistiek is natuurlijk een goede opleiding. Maar daar moet je ook maar net van houden. Is een heel ander vak als creatief schrijven. Jeroen: de kans dat je van creatief schrijven kan leven is HEEEEEEEEEEEEEEEL klein. Ongeacht of je talent hebt of niet en of je het doorzettingsvermogen hebt, dat keihard nodig is. Net zoiets als superster worden. (hoeveel jongens hebben zelfs Idols gewonnen, die hadden dus talent, en hoeveel zijn er echt superster geworden?) Ik zou zeker voor je havo gaan, dan heb je meer mogelijkheden zoals je zelf zegt. Bovendien ben je daarna wat ouder en kan je misschien beter een beslissing maken of nog wat vinden wat je ook zou willen doen. Misschien heb je er geen zin in, maar : Life is a bitch. Je moet wat over hebben voor je doel.

Lid sinds

16 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat ik wilde, daar had ik allemaal HAVO voor nodig. En toen was het weer net niet goed genoeg om de gewone HAVO te volgen. Wij konden in Brabant naar de HAVO-top, een HAVO met alleen de bovenbouw. Die was voor MAVO-klanten die hogerop wilden. De overstap van MAVO naar HAVO was met meer begeleiding. Konden we instappen, in het vierde jaar. Daar moest ik wel voor naar Dongen, dus 12 km fietsen heen en ook weer terug. Toen had ik het diploma dus nog niet. (Volgens mijn moeder omdat ik te fanatiek met het schooltoneelstuk meedeed.) En daarna heb ik op een soort Moedermavo (hihi, jou onbekend?) waar ze ook HAVO en VWO gaven mijn laatste extra puntje gehaald. Dit was een soort stoomcursus als allerlaatste kans om toch je diploma te kunnen halen. En zo, pfff, hèhè, toch nog gelukt.