Start » Forum » Geluiden omschrijven

Geluiden omschrijven

44 reacties [Laatste bericht]
Bo
Laatst aanwezig: 7 jaren 5 weken geleden
Sinds: 17 Mei 2007

Geluiden omschrijven

Ik merkte een week geleden pas dat ik haast nooit geluiden omschreef. Wel gevoelens, en beelden. Ik ben niet zo auditief ingesteld, geloof ik. Toch merk ik dat het veel toevoegt aan een tekst, en ik probeer nu hier en daar geluiden in te voegen.
Maar sjee... hoe omschrijf je een tik in de plaat? Hoe omschrijf je een vork die op een bord valt? Ik pieker me af en toe suf over hoe ik de meest eenvoudige geluiden kan omschrijven. Zijn hier trucs voor, of is het gewoon veelheelveelheel oefenen?

zegt ze

Reacties

Irene
Laatst aanwezig: 9 jaren 48 weken geleden
Sinds: 11 Feb 2006

Ik zou de geluiden omschrijven: "Ik hoor het kletterdende geluid van een vork die op de tegels valt" (o.i.d., is maar een voorbeeld). Zeker niet te veel onomatopeeën gebruiken. Kleng, Beng, Grrrr, Boem. Dat geeft zo’n stripverhaal effect.

marriejeanne
Laatst aanwezig: 10 jaren 7 weken geleden
Sinds: 6 Mrt 2005

Je kunt als oefening intenstief gaan luisteren naar geluiden, dan hoor je de woorden. Bijvoorbeeld: zigzaggen, schuren, glijden, glissen, zuchten, ritselen, glibberen, tinkelen, rinkelen, bonzen, et cetera et cetera.

Soms kun je zelfs een geluid horen spreken. Hebben jullie dat ook? Dat een krant bijvoorbeeld van de tafel glijdt en dat hij dan mededeelt: 'Gloria, daar ga ik, ja.'

smile Dat heb ik wel eens.

A dedication to Michael Jackson, the King of Pop:
http://marriejeanne.hyves.nl/blog/24735374/A_dedic...

Waus
Laatst aanwezig: 3 weken 2 dagen geleden
Sinds: 13 Dec 2006

'Gloria, daar ga ik, ja.' Laughing out loud Laughing out loud

Je kan ook het geluid van stemmen beschrijven (in de rest ben ik niet zo goed dus daar kan ik niks over zeggen). "Ja," zucht ik. "Dat weet ik niet," lach ik. "Echt niet?" vroeg hij verbaasd. "Dat kan toch niet," glimlacht ze.
Ofzoiets.

Zjors
Laatst aanwezig: 3 jaren 28 weken geleden
Sinds: 3 Jan 2005

Laughing out loud

Is een boek in Eigen Beheer alleen voor losers? : http://www.nettyvankaathoven.blogspot.nl/

MichaM
Laatst aanwezig: 4 jaren 2 weken geleden
Sinds: 13 Feb 2007
Waus schreef:

'Gloria, daar ga ik, ja.' Laughing out loud Laughing out loud

Je kan ook het geluid van stemmen beschrijven (in de rest ben ik niet zo goed dus daar kan ik niks over zeggen). "Ja," zucht ik. "Dat weet ik niet," lach ik. "Echt niet?" vroeg hij verbaasd. "Dat kan toch niet," glimlacht ze.
Ofzoiets.

Daar moet je wel goed bij opletten. Je kunt niet iets lachen, alleen lachend zeggen. Lachen is een geluid op zich, en glimlachen is helemaal geluidloos.

Micha Meinderts - Sociaal dyslect heeft een nieuwe website!
"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

Bo

O heerlijk Marriejeanne, ik heb hardop gelachen om je krant. Ik heb ehm... geschaterd, en daarna deed ik een zacht knorretje (dat laatste doe ik alleen als ik alleen ben).
Leuke oefening, ga ik binnenkort eens doen. Ik kom nog niet verder dan schrapende, zuigende en ploppende geluiden.
@Irene, de kletterende vork... als je het leest lijkt het logisch maar ik kon er écht niet op komen.

@Waus de geluiden die door de stemmen heen klinken deed ik dan wél weer, omdat je daar zo mooi over de gevoelens van de bijbehorende persoon kan vertellen.

zegt ze

Bo

O ja idea! in mijn manu had ik het wel over een auto die me met ronkende motor toegromt, een beetje zoals een glijdende krant maar dan anders...

zegt ze

Waus
MichaM schreef:
Waus schreef:

"Ja," zucht ik. "Dat weet ik niet," lach ik. "Echt niet?" vroeg hij verbaasd. "Dat kan toch niet," glimlacht ze.
Ofzoiets.

Daar moet je wel goed bij opletten. Je kunt niet iets lachen, alleen lachend zeggen. Lachen is een geluid op zich, en glimlachen is helemaal geluidloos.

Dat lachend zeggen bedoel ik dan ook als ik schrijf 'lach ik'. Ik denk eerlijk gezegd dat dit net zo'n kwestie is als wat jij bij de marathon hoorde over 'siste hij' :wink:

Irene

Maar Aart, je lacht geen woorden, je zegt iets lachend.

'Die Aart is zo'n grappige jongen,' zeg ik lachend. thumbsup

'Die Aart is zo'n grappige jongen,' lach ik. thumbsdown

En sissen gebruik je alleen nadat iemand een zin met veel s-klanken uitspreekt.

Waus

Ja maar in allebei bedoel je hetzelfde. Ik lach iets = ik zeg iets lachend. Toch? En 'lach ik' kan wel (zei Ju/strop-das ooit op ZZ).

Irene

Je bedoelt misschien wel hetzelfde, maar "lach ik" is volgens mij niet correct.

Heb een goede site gevonden vol met woorden voor geluiden. Misschien heb je daar iets aan, Bo.
http://home.tm.tue.nl/dhermes/geluiden/geluiden.html

MichaM

Sissen is lucht uitblazen over je lippen die strak bij elkaar liggen. Ook woorden zonder "s"-klank kun je sissend uitspreken stick out tongue

"De nacht was gevallen en Arthur veegde de scherven bij elkaar." | "Ik ben niet lui, ik bespaar energie." | "Nederlands is makkelijker als je denkt."

marriejeanne

Volgens mij kom je er wel uit, Bo. Je knorrende geluidje is al heel beeldend en de ronkende motor die je toegromt, ook! thumbsup smile

Irene

Micha, bedoel je dan ook woorden met een f/v klank?

Bijvoorbeeld:
'Ik heb je vieze fiets verstopt,' siste hij.

MichaM

Gewoon, alles. Tenzij je een beter woord weet, zie ik sissen in een bepaalde context als verbeten fluisteren.

Als een slang sist, of als er als een slang gesist wordt, of een band die leegloopt, betekent het natuurlijk wat anders.

Net zoals "hahaha," lacht hij ook gewoon kan.

Irene
MichaM schreef:

Gewoon, alles. Tenzij je een beter woord weet, zie ik sissen in een bepaalde context als verbeten fluisteren.

Als een slang sist, of als er als een slang gesist wordt, of een band die leegloopt, betekent het natuurlijk wat anders.

Aha, weer wat geleerd. smile

MichaM schreef:

Net zoals "hahaha," lacht hij ook gewoon kan.

Laughing out loud De uitzondering op de regel.

marriejeanne

@ MichaM:

"Sissen is lucht uitblazen over je lippen die strak bij elkaar liggen. Ook woorden zonder "s"-klank kun je sissend uitspreken."

Sissen doe je toch tussen je tanden. Dan krijg je een s-klank. Hoe wil / kun je een woord zonder s-klank sissend uitspreken? (Sissen is juist de onomatopee van de s-klank. Toch?)

marriejeanne

"Verbeten fluisteren" doe je met de kaken op elkaar. (Dacht ik. Zo zie ik dat voor me).

MichaM

Ik sta open voor suggesties en alternatieven, hoor. Maar dat "sissen kan alleen met s-klink" vind ik onzin. En kaken op elkaar/strakke lippen hoort allemaal bij elkaar, voor mij. misschien verbeten fluister jij anders dan ik wink

MichaM
Citaat:

'Sssst,’ sis ik met mijn wijsvinger voor mijn lippen tegen Aron. ‘Dadelijk horen ze ons nog.’

Heh, kwam ik tegen in Ings marathon verhaal. Zo bedoel ik het dus niet, dit is anders sissen, dit is een geluid maken.

Ing
Laatst aanwezig: 9 weken 4 dagen geleden
Sinds: 3 Feb 2007

'Gloria, daar ga ik, ja,' lach ik. Ik gebruik dat best vaak en heb daar nog nooit commentaar op gehad.

Ik hoorde dat er in de Pers laatst een discussie stond over sissen zonder s klank. Arnon Grunberg gebruikt dat gewoon. Manana zal ik kijken of ik het artikel kan vinden.

Ing
MichaM schreef:
Citaat:

'Sssst,’ sis ik met mijn wijsvinger voor mijn lippen tegen Aron. ‘Dadelijk horen ze ons nog.’

Heh, kwam ik tegen in Ings marathon verhaal. Zo bedoel ik het dus niet, dit is anders sissen, dit is een geluid maken.

big grin Da's erg vers van de pers, net gepost. Wat ben jij snel...

Irene

"En sissen kun je alleen als er (veel) s-klanken in de uitgesproken woorden te vinden zijn. "

Van schrijven online, deze pagina: http://www.schrijvenonline.org/node/339 bij punt 6.

Is dus blijkbaar toch een regel.

Ing

Regels zijn er om overschreden te worden, of is dat een erg puberaal standpunt? cool

Irene

Nee hoor, als je de regels maar kent en weet dat je er mee breekt en waarom.

Had zelf geleerd dat sissen alleen na een s-klank gebruikt mag worden en Micha was zo overtuigd dat hij me aan het twijfelen bracht. En sommige regels zijn ook discutabel. wink

MichaM
Irene schreef:

"En sissen kun je alleen als er (veel) s-klanken in de uitgesproken woorden te vinden zijn. "

Van schrijven online, deze pagina: http://www.schrijvenonline.org/node/339 bij punt 6.

Is dus blijkbaar toch een regel.

Ik vind een paar schrijfoefeningen nou niet echt autoriteit genoeg om eruit af te leiden dat het een "regel" is. Ik weet waar om ik "sissen" gebruik in zinnen waar geen s-klank inzit en tot iemand me een bruikbaar synoniem geeft, blijf ik dat gebruiken.

Lekker puh stick out tongue

Ing

http://depers.republisher.modernmedia.nl/1768/defa...

Dit is de link naar dat artikeltje in de Pers. Het is trouwens geen discussie, maar het staat bij Van Dale geeft antwoord.

marriejeanne

Kun je een voorbeeld geven, dan, Micha? Van sissen sonder s?

Irene

Seker doen, sis je maar suf, Micha. Ik sit er niet mee. smile

Ik kan me herinneren dat er op Blanco regel eens een hele discussie is geweest over "lacht hij" of "zei hij lachend"
We kwamen er niet uit. Waarschijnlijk is dat net zo iets als het sissen van Micha, discutabele regels die helemaal niet zo vast liggen als ik dacht.

MichaM
marriejeanne schreef:

Kun je een voorbeel dgeven, dan, Micha? Van sissen sonder s?

"Tryst, kom nou," sist Benni. "Ik heb technisch gezien vrij vandaag, als ze me opmerken, ben ik goed zuur!"

"Opletten," sist Benni overbodig en hij komt uit zijn geknielde positie overeind, klaar om door de openstaande poort naar buiten te glippen zonder dat iemand het merkt.

"Geef me een goede reden," sist Caratan. "Je hebt me tot schande gebracht met je Slaven-perversie. (...)"

Allemaal situaties waar woede, stress en angst een grote rol spelen. "Fluisteren" voldoet niet, dat is te mild. Sissen is vals, bedreigend, met vlokjes spuug die in je gezicht geblazen worden als de spreker de woorden tussen zijn opeengeklemde kaken en strakke lippen naar buiten perst.

Lees Schrijven Magazine
  • Stephen King: schrijfadviezen van de thrillerkoning
  • Wanneer ben je klaar voor een uitgeverij?
  • Schrijftips van Sander Kollaard (Stadium IV)
  • Wat verdien je aan een boek?
  • Crashcourse publiciteit & promotie
  • Wat kun je doen tegen een schrijfdip?
  • Hoe voorkom je langdradige dialogen?

Dit nummer niet missen, maar nog geen abonnee? Neem vóór maandag 23 september 16:00 u. een abonnement!

Introductiekorting!
Lees Schrijven Magazine

Lees het komende nummer van Schrijven Magazine. Meld je aan vóór maandag 16:00 u.!

Speciale aanbieding!